Използвам системна светкавица или както и казват още ръчна светкавица сигурно вече 36-37 години. Още помня как обикалях по митингите след промяната, въоръжен със „Зенит Е“ и закачена на него светкавица „Фил“, която дърпаше енергия от кутия с 4 големи батерии. Това бяха репортажни снимки на черно бяла ORWO лента и не ми пукаше чак толкова много, че лицата на хората са бели като платно, а всичко наоколо е потънало в мрак.
С годините практика прекарани в студио, където можех да контролирам светлината от светкавиците посредством различни модификатори, ми се щеше и със системната светкавица да имам по-добри снимки от тези с лица бледи като платно. Вече имах модерна електронна светкавица с батерии и една от екстрите ѝ бе разсейвателят, който можеше да се слага. Главата на светкавицата бе подвижна накланяше се нагоре-надолу, наляво-надясно и се бях научил да използвам белия таван. като един голям отражател – съответно много мека светлина.
Metz (а и не само те) от своя страна предлагаха светкавици, които бяха с две импулсни лампи. Едната бе подвижна, а другата по-маломощна, фиксирана да свети само напред. Така хем можеше да се използва тавана като голям отражател, хем да има леко остро рисуване с помощта на по-малката директна светкавица.
Филмовата лента разполага с голяма динамика. Много по-голяма от първите сериозни цифрови сензори. Това да използваш директна светкавица с цифрова камера си бе направо смърт по Нил. Дори и при дневни снимки само в краен случай се снимаше с директна светкавица, например, ако сме доста далече от обекта и няма мощност за отразена светкавица.
Започнаха да се появяват и първите по-сериозни светлинни модификатори, създадени изцяло за системни светкавици. Това дойде в отговор на „стробистите“ – фотографи използващи по няколко системни светкавици, за да градят импровизирано студио независимо на открито, или закрито. Тези фотографи изработваха сами нужните им модификатори, а някои предвидливи производители си казаха: „защо да не го правим ние масово…“.
Макар да не съм бил от фотографите използващи по 3-4 системни светкавици за мини студио, пробвах различни най-вече разсейващи модификатори, за да имам по-добри лица на снимките. Помня как броих една торба пари за култовият разсейвател на Гари Фонг, който в последствие бе здраво копиран от голямата китайска държава и се наводни пазара с евтини имитации. Хубав разсейвател особено като се снима в стая, но просто съсипваше светкавицата защото работеше почти винаги на пълна мощност…
Ок, мога да продължа още половин книга със спомени. Идеята е ясна, а и заглавието го подсказва. Днес ще споделя няколко думи за една актуална система от модификатори за ръчни светкавици – MAGMOD.
Видео за първоначално запознаване със системата, после чакам тук. Ам… дължина като за капучино… или къса бира.
То не бяха магнити, то не бяха филтри, но от както вдигнаха цената на гинкото все по-зле ще става.
MAGMOD
Макар и гумена, системата си е обемиста и по-скоро си изисква малка допълнителна чантичка, от колкото тъпчене в основната такава, било тя по-голяма раница. Бих препоръчал неинвазивно носене, защото многократно натъпкване в някой джоб, поне според мен ще донесе трайна деформация на гумените изделия, както и тяхното замърсяване. Това важи най-вече за сферата и големият разсейвател. Филтрите са пластмасови. Дори и да се надраскат не влияят на светлината. Все пак е хубаво да им измислите някаква калъфка… ако обичате да си пазите работните инструменти.
Магнитният адаптер
Във видеото използвах малката светкавица Canon EL-10. Адаптерът лесно се поставя на нея, защото светкавицата е физически по-малка от професионалните си събратя.
При използването на сферата, разсейвателя, спота и дори пчелната пита няма видим проблем, но при филтрите има.
Какъв?
Филтрите са пластмасови. Техните магнити са раздалечен така, че да покриват професионални системни светкавици, за които вече стана ясно, че са с по-големи предни прозорчета.
Гумените аксесоари заради тяхната гъвкавост, лесно се нагаждат и когато магнитният адаптер е поставен на по-малка светкавица (както бе и видно на видеото).
Накратко: с по-малка светкавица като Canon EL-10 филтрите няма да мога да се използват напълно сигурно. Да, магнитите на адаптера са много силни и това позволява филтъра да се държи само на един от двата. При активно движение, особено със закачена сфера или разсейвател, може да има проблеми.
При голяма светкавица – Canon 600EX например няма такива проблеми, освен малкото зор докато поставите адаптера с магнитите.
Сфера или разсейвател
Клоня повече към сферата. Може да се използва като директен софтбокс или насочена нагоре при снимки в стая да създава ефекта на „Гари Фонг“ тоест да залива със светлина, която да се отразява от околните стени и така почти да не личи, че е използвана светкавица. Това обаче води и до голям разход на енергия.
Разсейвателят от своя страна не разпилява толкова много светлина. Тя пак е мека и приятна и бих го предпочел при близки портрети на открито. Магнитите са силни и така да падне от само себе си е почти невъзможно.
Пчелна пита и спот
Определено са аксесоари за случаите в които се заигравате с творческо градене на светлина от няколко източника. В почти 100% от случаите светкавицата не е позиционирана на камерата, седи или на статив, или в ръцете на асистент (по-добре), който я насочва към сниманият обект. Ясно е че спота има по-силно ограничаване на светлината в едно светло петно, но и доста губи от мощността на светкавицата.
Филтрите
Признавам леко съм нещастен от факта, че не мога да използвам пълноценно филтрите при работа с малката ми светкавица. Обаче, когато снимам репортажи най-често съм с голяма камера с голяма светкавица, а там проблеми с недобро залепване няма.
В момента в който вляза на закрито под сферата слагам един половинка (1/2) CTO(понижаващ филтър или жълт на лаишки език) и намалява синята светлина от светкавицата. Понякога дори и цял CTO е добро решение.
В случай, че снимате портрети навън на слънчева светлина. То бих препоръчал използването на ¼ CTO заедно с големият разсейвател. В предишни статии за светкавици съм писал, колко е висока цветната температура на системните светкавици, и слагането ¼ понижаващ филтър ще се намали температурата, до тази на слънчевата светлина. Това като съвет от дългогодишен опит.
Ползвам почти само CTO (понижаващите (жълти)) филтри. Останалите почти не намирам приложение, но творците за това са творци всеки със своите си идеи за цвета около нас.
В основният комплект мисля има 6 филтъра, но производителя предлага общо 18 в различни цветове.
Финално
MAGMOD системата има още няколко аксесоара, които на този етап не бяха налични. Като се появят в последствие, мога да направя втори епизод, защото те са по-скоро насочени към „стробистите“.
За сега оставам да мисля решение как да направя така, че да закрепям надеждно филтрите върху по-малка светкавица, а дотогава, доснимане.







