Оптичният спот Godox BFP е аксесоар за контролиране на светлина, който бих казал се използва от по напреднали в студийната фотография фотографи, а нерядко и от доста кинематографи. Дава много възможности за прецизно осветяване на детайли или рисуване на задния план, единствен недостатък е малко бавната работа с него. Разликата сравнено със стандартният неоптичен спот е като между лопата и мулти функционален мини багер.
В студиото на Photo Cafe имам няколко спот прожектора и заиграването с тях понякога ми коства прибиране в малките часове на деня, когато нормалните хора се прибират от… бар да речем.
Godox BFP по принцип е предназначен за импулсни моноблокове. За целите на видео демонстрацията, а и както казах доста кинематографи използват такива спотове, го закачих на LED прожектор Godox Litemons LA150R (за който ще си поговорим скоро).
Този път видеото не е много дълго. Гледайте, после ви чакам тук да си поговорим за още няколко неща.
Както споменах във видеото, Godox BFP може да се използва еднакво добре както със светкавици, така и с LED прожектори. Хубаво е да споделя някои:
Съвети за безопасност
По-старото поколение импулсни моноблокове използват за пилотно осветление халогенни крушки 150 или 250 вата. Тези крушки отделят доста голямо количество светлина и макар оптичният спот да е направен така, че да разсейва топлината, то той се загрява лека по-лека и то не с малко. На корпуса има предупреждение, че може да се загрее. Когато го използвате за по-дълго време е желателно да го пипате с ръкавици, за да не се изгорите.
По-новите импулсни моноблокове използват мини LED панели (тип COB), по подобие на класическия LED прожектор. Не се отделя толкова топлина и повърхността по-скоро не би се нагряла до опасни нива, поне със 150 ватов LED прожектор това не се случи. Все пак имайте едно на ум , ако работите с по-мощно осветление.
Допълнителни приставки
Честно казано малко съм в недоумение, защо в комплекта липсва един много важен допълнителен аксесоар – ирисовата диафрагма. Благодарение на нея, както с клапите, които показах във видеото, вие може да намалите размера на светлинното петно до… до много малко и ще се запази закръглеността.
Ок, признавам, че в повечето случаи на осветяване на детайл светлината по-често не е кръгло петно, а някакъв тип правоъгълник, но все пак ирисовата диафрагма е много ценен аксесоар и препоръчвам да се снабдите с такава.
Допълнителни гобо ефекти. Могат да се закупя допълнителни такива, може и да си поръчате да ви направят например с някакъв конкретен надпис когато искате да направите по-ефектно някое събитие. Един от най-честите ефекти които се използват са това светлина преминала през щори на прозорец, или пък на прозорец (какъвто ефект показах във видеото).
Открих за какво е държача който се слага на обектива. Могат да се поставят желатинови цветни филтри. В случая обаче бих препоръчал използването на RGB LED прожектор, но да ако използвате импулсно осветление, че трябва да се снабдите с комплект филтри.
Видях, че могат да се поставя 4 фирмени обектива: 48, 65, 85 и 150 милиметрови. Както се видя байонета е Canon EF, така, че могат да се поставят и Canon обективи, но фирмените според мен са сметнати и дават по-добро и ярко осветяване… а и са по-евтини.
Godox BFP
Това аксесоар за малко по-висш пилотаж в работата със светлина. Изиска повече време, за да имате прецизно осветяване, затова и не е от любимите на някои по нерваци колеги.
От практиката си с този аксесоар бих препоръчал да си вземете малка видео глава, която да завинтите на ¼ инч гнездото (показах го във видеото), а самата глава да сложите на статив за осветление с пешперлик с резба. Така системата ще е по-уравновесена и лесна за работа, особено при финото позициониране.