Когато една техника работи добре, няма нужда да бъде подменяна с нова. Все пак когато по-новата техника ти дава повече възможности защо да не я подмениш досегашната си? Вече 10 години използвам студийни светкавици на Godox модел Expert с мощност 300 W/sec. Студиото на Photo Cafe е сравнително малко – 5 х 4 метра и три светкавици ми стигат за работа. Да когато искаш да се развихриш със светлина, важи принципа на мечо Пух – колкото повече, толкова повече – повече осветителни тела, повече начини за осветяване на снимания обект.
Напоследък предпочитам да снимам в нисък ключ. Използвам съответните аксесоари, които обират светлината и я насочват както искам. Забелязвам, че и мощността, която ми трябва не е особено висока. Предполагам знаете за нашият онлайн музей със стари фотокамери. Направил съм си установка на една предметна маса с 3 светкавици и заснемам експонатите в стилът избран за музея.
Проблем обаче е, че настоящото ми осветление, може да се намалява до 1/32 част от импулса, което се оказва недостатъчно за установката, която съм направил и съм принуден да снимам на диафрагма 13-16, което е малко на ръба на дифракцията на светлина.
Затова изкушавайки се от известно време насам да сменя осветлението с по-ново и с по-добри характеристики, се спрях на Godox AD300Pro. Има няколко причини поради които се спрях на този модел. Една от тях е чисто бюджетна, а другата – компактност.
Ок, Godox AD300Pro не е типичната студийна светкавица. Тя работи само на батерия. В студиото в 99.99% от случаите имаме ток. Не ни трябва осветление на батерии. Така е. Мисля обаче на всеки един колега снимащ в студио в един момент му е писнало да се спъва в кабели. В книгата си „Влез в студиото“ съм описал как е правилното позициониране на кабела, когото светкавицата или въобще осветителното тяло е поставено на статив. В момента обаче в който поработих един ден в друго студио, където всички светкавици бяха на батерии и просто си казах „…искам и в моето да е така“.
Дали обаче Godox AD300Pro е добър избор за студийна светкавица? Няколко месеца размишлявах по тази тема преди да инвестирам. Основно между Godox AD300Pro и Godox AD400Pro, която определено е по-добрият избор за студио. Нека да оставя размишленията за по-нататък, а да си продължа по класическия начин за Photo Cafe, започвайки с дизайна на Godox AD300Pro.
Спестявам си малко писане и заснемам външният поглед на светкавицата на видео, а после се връщаме тук да си говорим. Тук там има лапсуси. Извинявам се което. Предпочитам да говоря свободно вместо с аутокю и затова понякога си мисля едно, а казвам друго. Надявам се грешките не са фатални и ще се досетите за какво става дума.
Технически характеристики
Казвам набързо основното, което е подходящо за студийно снимане. Като за начало мощност от 300W/sec. Мисля тази мощност е най-често избираната от студийните фотографи. Преди години се занимавах с продажба на осветление и такива ми бяха наблюденията.
Споменах по-горе за размера на студиото ми и факта, че почти не ми се е налагало да използвам пълната мощност на светкавиците си, дори и когато снимах със софтбокс 120 х 90 сантиметра, или октагон 120 сантиметра (то за по-голям няма място).
Разнасял съм осветлението по фирмени събития, където обикновено има една нашарена стена 4 х 3 метра, където гостите се снимат за спомен и дори там не ми се е налагало да снимам на пълна мощност, използвайки две светкавици.
Пилотно.
Пилотното осветление е LED микро панел, който може да променя цветната си температура от 3000 до 6000 Kelvin. Мощност около 12 вата или ако приравним към класически халоген – около 85 вата. Принципно мощността на „пилотката“ е малка. Сегашният ми Expert използва за пилотно осветление 150 вата халоген. Оправданието за по-малката мощност на пилотката е в това да се щади батерията, която заради компактния размер на светкавицата, също не е голяма.
При Godox AD400Pro пилотката мисля е около 38 вата, тоест около 200 вата халоген, което вече е солидно осветление, но там батерията също е по-голяма.
Моето студио е затъмнено, почти не влиза външна светлина. Пилотното на Godox AD300Pro ми стига, но да бих предпочел да е по-мощно. Опцията за промяна на цветната температура е малко безполезна екстра с оглед, че едва ли може да се снима видео. Ако пред светкавицата има 55 см. Октагон, на един метър осветеността при 1/50 sec., ISO 100 е около 0.75 диафрагма. С малкия рефлектор на светкавицата при същите снимачни данни имаме диафрагма 1 и 2/3…, а и CRI-то не е от най-добрите (около 96).
Аз предпочитам да държа пилотката на тип дневна светлина – 5500К от чисто лично възприятие, защото предпочитам бялата светлина, когато работя.
Регулиране на силата.
9 стъпки за регулиране силата на импулса. В студиото рядко се снима на TTL режим. Колкото и да се усъвършенства този режим, все още допуска грешки и няма гаранция за еднаквост на всички кадри. Снимам изцяло на М режим. Мога да намаля импулса до 1/256 от секундата, което са 3 диафрагми надолу сравнено със старият ми Expert. Когато съм на предметната маса и снимам неща за музея, вече мога да използвам 4-5.6 диафрагми ако искам да направя някакъв по-изявен дефокус на снимания предмет. За потрети също е добре, ако желая да снимам на по-отворена диафрагма.
За обичащите да експериментират с движение, снимането на по-ниска мощност дава по-къс импулс и възможността да снимат в серия. По-долу ще публикувам таблица с измерените дължини на импулса при t.01, макар на дисплея да има опция да ги видите изписани така както ги е измерил производителя. Аз обаче обичам да се забавлявам и да проверявам до колко е честен производителя.
Радио управление.
Няма съвременна светкавица, особено, като има “pro“ в името си да няма радио управление. Godox предлагат вече няколко варианта за синхрон и управление на своите светкавици. Аз се възползвах от най-новото предложение Godox X3, за което ще стане дума в някоя последваща статия.
Макар да мога да управлявам всяка една от светкавиците дистанционно, аз все още предпочитам да се разхождам и регулирам по отделно. Така навъртам крачки и се раздвижвам. Единствено когато съм закачил някоя светкавица на жираф се възползвам от опцията за дистанционно управление. Единственото, което не може да се управлява, или аз поне не открих, е силата на светене на пилотката. Не е особена драма с оглед, че аз ги държа винаги на пълна мощност.
Godox AD300Pro по принцип основно е създадена да работи като TTL светкавица. Разполага с възможност за групиране в 5 групи и 32 канала. Така почти не съществува „опасност“ да се омешате с нечии други светкавици, когато сте на някое лавандулово поле по залез и около вас има поне още 5-ма колеги също нагазили в лавандулата…
От заглавието на ревюто е ясно, че няма да споменавам нито TTL режима, високоскоростният синхрон дори и стробо режима, който почти няма работа в студиото, освен за някакви мнооого специални ефекти. Може би някой ден през лятото ще се разходя до някоя поляна с чаровна моделка и тогава ще споделя мнение за TTL режима. Извинявам се ако някой днес ще остане разочарован.
Батерия.
Godox AD300Pro поне за сега работи само с батерия. По спецификации и дават около 320 импулса при пълна мощност. Признавам не съм мерил дали е така. Много ми е шантаво да броя импулси. Освен това има значение за колко време ще ги направите и дали пилотката е пусната. В ден за снимане на артикули за музея най-често заснемам около 20 експоната преди да ми писне и зарежа до следващото снимане. Това са около 150 кадъра. Снимайки фотосесии на хора… също не снимам много с оглед колко години съм снимал на лента. Затова и смятам, че батерията би ми стигнала за доста снимане. Все пак, ако се появи адаптер за захранване от мрежата, сигурно бих взел един – два за случаите, в които много съм се отнесъл и съм забравил да заредя батериите, но генерално мисля вече да не се спъвам в кабели. Когато не използвам светкавиците, вадя батериите от тях. Тук няма от какво да се притеснявам, че ще „забравят“ някаква важна информация или настройка.
Дължина на импулса и сила на светене
Като техничар, това е една от интересните части. Вадя уредите замервам цветната температура и силата на светене, както и дължината на импулса.
Използвам уреди на Sekonic съответно светломер Sekonic SpeedMaster L858D и колориметър Sekonic Spectrometer C-800.
Godox AD300Pro има режим „стабилна цветна температура“. Активира се от потребителските настройки (F8). Увеличава с малко дължината на импулса, но пък намалява дължината на импулса. Може да видите разлика в изписаното на дисплея с активиран и неактивен режим. За себе си реших че снимам само на „стабилен режим“ не гоня свръх къси импулси. Затова и резултатите по-долу ще са измерени при активиран „стабилен режим“.
Ще започна със силата на светене. Тук ще замеря каква е силата на светене с оригиналният мини рефлектор на светкавицата и със закачен 55 сантиметров параболичен октагон. Светломера е позициониран на 1 метър от рефлектора или октагона на светкавицата. Чувствителността е ISO 100, скорост на затвора 1/125 sec. Резултатите в таблицата са: част от секундата, време, и диафрагма. Няма значение какъв светлинен модификатор е поставен пред светкавицата, дължината на импулса не влияе от това. Пускам информация с показанията на дисплея, защото има разлики между показаното и измереното.
Изписвам стойностите на диафрагмата, така както ще ви ги покаже светломера – 8.0.8 означава диафрагма 8 и 8 десети, тоест почти 11. Съкращенията за времето съответно са: us – микро секунди и ms – мили секунди. Ще напиша само стойности измерени при t.01, защото смятам това за по вярното измерване. Каква е разликата между t.01 и t.05 може да прочетете в книгата “Влез в студиото“.
Разстояние – 1 m.
100ISO 1/125 sec.
|
Рефлектор | 55 cm.октагон | |||
Показано на дисплея | Измерено част от секундата | Време | Диафрагма | Диафрагма | |
1 | 1/220 | 1/211 | 4.73ms | 22.3 | 11.7 |
1/2 | 1/740 | 1/692 | 1.44ms | 16.3 | 8.0.6 |
1/4 | 1/1200 | 1/1150 | 873us | 11.4 | 5.6.7 |
1/8 | 1/2050 | 1/2010 | 497us | 8.0.3 | 4.0.6 |
1/16 | 1/3080 | 1/3150 | 317us | 5.6.1 | 2.8.6 |
1/32 | 1/4270 | 1/4490 | 223us | 4.0.2 | 2.0.7 |
1/64 | 1/5580 | 1/5770 | 173us | 2.8.2 | 1.4.6 |
1/128 | 1/7090 | 1/7660 | 131us | 2.0.2 | 1.0.7 |
1/256 | 1/8620 | 1/9660 | 104us | 1.4.1 | 0.7.8 |
Пробвах серийно снимане, защото някои фотографи се изкушават доста от тази екстра, особено когато се налага да снимат деца. От това което тествах, няма проблем да се поддържа серия от 8 кадъра в секунда при мощност на светкавицата 1/16 от импулса, или 5 кадъра при 1/8. Лично аз бих се застраховал с по един кадър надолу тоест 7 и 4 за да съм сигурен, че нещата ще са винаги ок. Гледайки таблицата с измерванията, тестваните мощности са напълно използваеми за работа. Разбира се по-мощната светкавица, ще ви даде и възможността за повече светлина на по-малко мощност. Тук избора е изцяло на потребителя според рова какво снима.
За теста използвах DSLR камера Canon EOS 1Dx, защото в момента нямах подходяща безогледалка под ръка (седяха си удобно у дома да са ми на разположение)
Колориметрия
Разбира се много е важна и качеството на светлината. Забелязал съм, че то варира при различна мощност, затова реших да направя замерване при пълна две средни и от любопитство на най-минималната.
Пълна мощност
Мощност 1/4
Мощност 1/32
Мощност 1/256
Гледайки галерията установявам, че Godox AD300Pro е с малко по-висока цветна температура от колкото съм свикнал да е една студийна светкавица. Като се замисля обаче, че софтбоксовете, с които по-често снимам свалят едни около 500к от цветната температура, то в случая може би има някакъв смисъл.
Индекса CRI е най-висок при пълна мощност – 98.3, като не виждам проблем в нито един от цветовете, а и спектъра е равномерно пълен. Да, с намаляване на мощността с малко спада и индекса, но бих казал пренебрежимо малко. Повече за индекса CRI и TM-30 може да прочетете ако последвате линка.
Реших да пробвам има ли промяна, ако махна предпазния балон на светкавицата. Има и резултата е макар и с дребно по-лош сравнено от това, когато светкавицата е с поставен предпазен балон. Накратко: не го махайте с него е по-добре.
Godox AD300Pro за студио
Така, на сами финала още няколко думи. Мисля стана ясно защото предпочетох този модел пред Godox AD400Pro или Godox AD600Pro. Цена, размер, тегло. Разликата реално между Godox AD300Pro и Godox AD600Pro е една диафрагма. Да, 400 и 600 са оптимизирани хем за студио, хем да борят слънчева светлина с по-мощно пилотно осветление и големи батерии. Имат опция и за захранване на ток. По-готин дисплей, могат да носят тежки аксесоари.
Godox AD300Pro обаче е перфектният избор за преносимо студио. В класически средно голям фотографски куфар на колелца може да съберете 3 осветления, фототехниката си, а понеже светкавиците са леки да изберете олекотени стативи за осветление, които да закачите на капака на куфара (има такива).
В моето сравнително малко студио по-лесно позиционирам светкавицата където искам без да се съобразявам с кабели. Понякога и плътно до стената. Е да, за максимална сигурност използвам Godox S2 скоба, която да държи светкавицата и да закачам Bowens аксесоари. Godox забелязвам, че започват да пускат все повече аксесоари за Godox байонет, а моите аксесоари особено софтбоксовете, за които често казвам че са консуматив, имат нужда от подмяна.
Всъщност преди да направя окончателен избор взех две светкавици под наем: Godox AD300Pro и Godox AD400Pro за да си си направя тест за самия себе си, коя да бъде моя избор. Това е нещо като жокер за бъдещите купувачи.
Така или иначе някой ден ще изляза да поснимам навън, така че очаквайте.