Нова година нова ламБа, нали такова бе пожеланието? Не? Ами ок аз пък го намирам за много полезно, защото когато обичаш да си играеш със светлина, то винаги има къде да наместиш някое осветление.
Преди няколко месеца, когато изпробвах Zhiyun-Tech MOLUS G60 Bi-Color Pocket COB Monolightпрез приложението, което управлява лампата видях, че освен досегашните два модела, явно погрешка се бе появил и трети, доста по-мощен. Оказах се прав и от китайския производител, който традиционно свързваме с производство на стабилизиращи системи за видео се появи нов LED прожектор – ZHIYUN-TECH MOLUS G200.
Мисля, че се появи малко преди черният петък във Photosynthesis, но нямаше как да се сдобия с бройка за тест с оглед на интереса към осветлението. По коледно-новогодишното празнуване обаче успях да се уредя и да си поиграя известно време с него.
Ето и малко впечатления за качество и сила на светлината, както и за самото осветление.
Дизайн
Molus G200 се състои от две части: захранващ блок, съдържащ в себе си и управление и глава с двуцветен микро LED панел. Говорил съм неведнъж защо го наричам така, а в предходни статии за осветление, може да видите заснет такъв микро панел в действие.
Разделението позволява светещата глава да е по-компактна и по-лека, което от своя страна дава възможност да се позиционира на по-тесни места или пък на жирафи, които не обичат много тежки осветления.
Главата идва с вградена стойка за статив, която позволява навеждане напред или назад, както и възможността да се закачи чадър, ако желаете да използвате такъв аксесоар.
Байонетът за закрепване на аксесоари е Bowens S тип. Прави ми впечатление, че е доста стегнат, тоест трябва си малко усилие да се закачат или свалят аксесоарите.
Захранването се включва с помощта на кабел към главата. Дължината е около 190 сантиметра, което на мен ми е малко късо… бих предпочел поне 3 метра кабел, за да съм по-оперативен. Самото захранване идва със стандартен захранващ кабел, мисля също 2 метра, но там лесно може да си вземете по-дълъг. Предвидено е захранването да може да се закача на някоя от стегите на статива по избор на снимащия. Аз лично предпочитам да е някъде на средата на статива, за да не натежава горната му част.
Както споменах главата е лека и може да се използва и с по-лек жираф и просто затова ми се щеше кабелът да е по-дълъг, защото обичам да го фиксирам около рамото, което е поне 2 метра…
Захранването, както и главата имат собствено активно охлаждане. Вентилаторите са големи, съответно доста безшумни. Освен вентилатори се разчита и на радиатори, а разделянето на LED главата от захранването подобрява още повече охлаждането, нещо, което ще изиграе добра роля при една екстра…, но за нея по-надолу.
Управлението от своя страна е изключително опростено. Два потенциометъра – един за силата на светене, а другия за избор на цветна температура. Освен да се въртят могат да се натискат и така да се избират допълнителни функции.
Има вграден дисплей. Твърде малък, трябва да слагам очила, за да го видя. Вярно, че съм позастаряваш, но все си мисля, че има достатъчно място по корпуса да се сложи доста по-солиден дисплей…
Дизайнът на захранването и главата е много модерен. Комбинация от здрава пластмаса и метал. Сребрист цвят и червени акценти. Освен функционално, но и осветлението ще бъде красиво на снимачната площадка.
Качество на светлината
Това е важен показател с оглед колко реално ще излизат цветовете, когато снимаме. Верният ми помощник Sekonic Spectrometer C-800 се включи да помага и благодарение на него измерих качеството на светлината при 5 различни цветни температури: 2700К; 3200К; 4500К; 5400К и 6500К като двете крайни стойности показва диапазона, в който може плавно да промените цветната температура – 2700 до 6500К през 100К.
Промяната става, като въртите нужния потенциометър, но ако го натиснете то ще отидете директно на запаметена фабрично настройка. Мисля, че бяха 5 и приблизително отговарят на моя избор. Защо аз съм избрал тези стойности съм обяснявам в предишни статии.
В галерията може да видите данни от колориметъра направени при 100% яркост на Molus G200. Пробвах и при 50%, но разликите са повече от минимални, затова няма да ви затормозявам с излишни данни.
За снимащите фото ще кажа, че средно аритметично CRI на Molus G200 е около 97, дори малко над 97. Много добър показател за LED осветление. Съдейки по запълване на спектъра, 3200К е може би най-добрата светлина за работа, ако сте в студио и може да контролирате изцяло светлината.
Вече, ако ще комбинирате с други източници с дневна светлина (светлина от прозорец, импулсно, или LED панел с дневна светлина) то ще подчертая, че има по-сериозно изрязване на светлината в лилавия цвят, тоест някои десени носещи такъв или сходен цвят могат да не бъдат с правилно цветопредаване. За човешка кожа обаче не виждам проблеми при никоя цветна температура.
За снимане на видео стойността TLCI е около 98, а така или иначе това осветление е насочено почти на 100% към снимащи видео.
Сила на светлината
Другият важен фактор, по който избираме. Силата може да се регулира от 0 до 100% през 1%, а ако натискате потенциометъра, зададените стъпки са през 20%.
Пробвах по 3 начина: без рефлектор, с рефлектора, който идва в комплекта и параболичен дълбок софтбокс SmallRig RA-D55. Нарочно избрах този софтбокс за този и бъдещи тестове, защото доста колеги използват в момента такива и защото дава много равномерна светлина по цялата си повърхност.
Искаше ми се да изпробвам и със стандартният 18 сантиметров рефлектор, който имам заради финият шегрен, с който е покрит и от там равномерно отдаване на светлина, но понеже е доста стар явно е по-некачествена изработка и макар да е на същия байонет, не успях да го поставя.
Защо не харесвам рефлекторите, с които идва осветлението в комплект? Тяхната повърхност е с такава структура, че създават едно ярко петно в средата, а извън петното светлината е видимо по-слаба. Може би за някои сцени това е добре, но на мен не ми харесва.
Другото е, че с това „горещо“ петно в средата светломера показва много високи данни като сила на светлината, което всъщност е малко… измама. Затова и предпочитам да меря с рефлектор който дава еднаква осветеност, но уви… за следващия път ще се подготвя.
В таблицата може да видите измерените резултати със Sekonic Speedmaster L-858D на един метър от LED главата и съответно на един метър от повърхността на параболичният софтбокс, за да е честно.
Заложените данни на светломера са 1/60 сек. и 100 ISO, така, че всеки може да си пресметне сам за себе си при различна скорост или ISO как би се променила диафрагмата. Давам резултатите с десетичната степен на диафрагмата (например: диафрагма 5.6.8 е 5.6 и 8 десети, тоест много близо до диафрагма 8). За по-любопитните прилагам и стойности в луксове.
Тези резултати са измерени от мен в моето студио. Винаги се различават от заводските, които са малко по-завишение. Старая се да съм прецизен и да кажа това, което аз съм измерил, затова и разчитам на добри уреди.
Резултати
color | Без рефлектор | Без рефлектор – lx | С рефлектор | С рефлектор – lx | Софтбокс | Софтбокс – lx |
2700 | 4.0.6 | 4000 | 11.2 | 24000 | 2.8.5 | 1800 |
3500 | 4.08 | 4500 | 11.4 | 27000 | 2.8.6 | 1900 |
4500 | 5.6 | 5000 | 11.6 | 31000 | 2.8.8 | 2200 |
5400 | 5.6 | 5000 | 11.6 | 31000 | 2.8.9 | 2400 |
6500 | 5.6.1 | 5500 | 11.7 | 33000 | 2.8.9 | 2400 |
Още повече светлина
Има една интересна опция за повишаване силата на светене, нещо като „турбо“ режим. Да и друг път съм пробвал LED прожектор с такава възможност, но там бе под формата на имитираш светкавица импулс, докато при Molus G200 може да свети продължително, което е в полза на снимащите видео.
Когато се избере този режим (наречен MAX), мощността на осветлението от 200W скача на 300W, което може да ви даде 2/3 до почти една диафрагма повече, в зависимост какъв светлинен модификатор използвате. Може да активирате режима, като натиснете едновременно и задържите двата потенциометъра. На дисплея ще се появи символ MAX и лампата ще светне по-силно
color | Без рефлектор | Без рефлектор – lx | С рефлектор | С рефлектор – lx | Софтбокс | Софтбокс – lx |
4300 | 5.6.1 | 5500 | 11.8 | 36000 | 2.8.7 | 2000 |
4300 max | 5.6.8 | 9000 | 16.4 | 54000 | 4.0.3 | 3200 |
Прави ли ви нещо впечатление? Да, може да се използва само при 4300К. няма възможност да избирате цветна температура по ваше желание.
Поглеждайки към измереното с колориметъра, стойностите за 4500К, които са много близки до 4300К, показват CRI близо до 97. Единствено проблем виждам точното цветопредаване на лилавия цвят и ако няма да снимате реклама на “Milka” то няма за какво да се притеснявате.
Не намерих описание, колко време Molus G200 може да свети в този турбо режим. Направих нещо, което принципно не обичам да правя докато тествам и потърсих в нета информация от други колеги. Според тях лампата ще свети докато се включи защитата от прегряване. В този режим се усеща, че главата грее повече и както за мое съжаление се случва в студиото ми да е 30 градуса, то може и да загрее бързо. Тези дни обаче в студиото са здравословните 12 градуса, което позволява на главата да се охлажда добре и съответно да свети дълго време. Така или иначе след час и половина чакане реших, че е време да си ходя и изгасих лапмата без да е прегряла.
Важно да отбележа! При включване в режим MAX вентилатора на главата осезаемо засилва оборотите и става “чуваем” ако мога така да се изразя. Това като информация за снимащиите видео и записващи звук на терен да проверят дали не се чува засилената работа на вентилатора.
Дистанционно управление
В някоя от предходните статии за Zhiyun-Tech MOLUS X100 Bi-Color например може да погледнете частта за приложението (ZY Vega) за смарт устройство и как се използва с осветлението. Може да променяте спектъра, силата, да включвате светлинни ефекти, или тук в случая и да активирате MAX режима при който Molus G200 свети по-силно. Особено, когато осветлението е позиционирано на жираф е много удобно.
С още няколко думи
ZHIYUN-TECH MOLUS G200 е LED осветление с диапазон на цветната температура межди 2700 и 6500К. Има добро цветопредаване (CRI) малко над 97. Мощност от 200W, която в определен момент може да нарасне и до 300W.
Предимство е разделянето на захранването и светещата, та глава с цел по-добро позициониране и охлаждане. Тази му екстра обаче може да не се понрави на някои потребители обичащи всичко да е на едно място. Ок. Може спокойно да е допълнително осветление идеално пасващо да седи на жирафа например.
Идва в добър средно твърд куфар за пренасяне, където се побира: осветление, захранване, 18 сантиметров рефлектор и захранващ кабел.
Bowens байонетът е широко разпространен и лесно може да намерите всякакви аксесоари.