Преди година-две направих серия тестове на фамилията Loxia на добре познатата марка обективи Zeiss. Тогава 50 милиметровият обектив не бе наличен, поради факта, че предишния ден си бе намерил нов собственик, но все пак макар и малко по-късно успях да се добера, до него. Накратко днес ще споделя няколко думи за Zeiss Loxia 50mm f/2.
Фамилията Loxia е специално създадена за безогледалната Sony E/FE серия и може да покрие матрица с размер 35 мм стандарт (фулфрейм по-просто). Насочена е към фотографи и, подчертавам И видеографи търсещи прецизно качество и добро изображение.
Цялата фамилия има много общи неща, като дизайн, изработка, функционалност, само оптичната конструкция и от там изображението е специфично за всяко едно фокусно разстояние. Когато тествах първите 4 обектива от фамилията направих една видео с общите показатели, като то е валидно и за Zeiss Loxia 50mm f/2.
Основни технически характеристики
- Байонет: Sony FE
- Фокусна дължина: 50mm (75 mm при APS-C формат)
- Оптична конструкция: 6елемента в 4 групи
- Зрителен ъгъл (при 35мм стандарт матрица): 46.78°
- Ламели на диафрагмата: 10
- Максимална диафрагма: f/2
- Минимална диафрагма: f/22
- Диапазон на фокуса: 0.45 m – ∞
- Тегло: 320g
- Размери (диаметър х дължина): 66.2 x 62.1mm
- Резба за филтър: 52mm
Оптика
Zeiss Loxia 50mm f/2 е базиран на планарния дизайн от 1896 г. от д-р Пол Рудолф от Zeiss, една от най-успешните и най-плагиатстваните (според Zeiss) проекти за оптична схема в историята. С общо 6 лещи в 4 групи, симетричният дизайн на обектива е по-прост от този на Loxia 35mm f/2, който има 9 елемента в 6 групи, но въпреки това дава видимо по-добро оптично качество, като рязкост.
Пускам линкове към останалите 4 обектива от фамилията за да видите заснетите таблици и да ги сравните със снимките които следват.
Zeiss Loxia 21mm f/2.8, Zeiss Loxia 25mm f/2.4 , Zeiss Loxia 35mm f/2 и Zeiss Loxia 85mm f/2.4
Видно е как още на максимална диафрагма имаме почти равномерна рязкост от центъра към краищата като усещането за немаксимална острота се дължи и на винетирането при диафрагма 2.
Поставяйки на диафрагма 2.8 мисля вече имаме равномерна рязкост по целия кадър, а винетирането изчезва напълно от диафрагма 4.
Наблюдават се минимални хроматични аберации, които лесно могат да се изчистя в Camera RAW или Lightroom, но честно казано на снимки почти не съм ги забелязал.
Винетирането не е особена драма с оглед, че до сега не съм попадал на обектив без винетиране на максимална диафрагма. Лесно се коригира, но за портретистите дори си е екстра.
Бокето е от типа, който аз харесвам – малко по-остро като ръбове, макар според някои тълкуватели това не е от добрите бокета, но пък защо всичко трябва да е една кремообразна безструктурна мазня, за да кажем, че имаме яко боке?!
Сега… от цялата серия мисля Loxia 35mm е с най-приятното боке и дефокус като голяма част от това се дължи именно на несъвършенствата му в оптичните елементи.
Zeiss Loxia 50mm f/2 е много по-балансиран. Фен съм на 50 милиметровите обективи и някак съм свикнал с техния зрителен ъгъл. Като градски пейзажист лесно му намирам приложени в търсенето на интересни детайли и дори за целите на теста се разходих по една от любимите ми (и най-дълги) улици в София, където винаги си намирам, какво да заснема.
Ръчният фокус не ми е проблем, но може би за събитийните колеги свикнали с фокус по око и скорост на фокусиране, може да е пречка. За видеографите цялата Loxia фамилия е доста бюджетен (говорим за Zeiss) комплект основни праймове, с които да се работи с професионален фолофокус и когато се наложи и с безстъпкова диафрагма, а еднаквите размери като диаметър позволяват лесна подмяна на рига.
Дали са подходящи за жиростабилизиращи системи? Да, но с наличието на дистанционен фолофокус и разбира се фокусен асистент. Малкото им тегло и размер ще ви позволи да ги закачите на не толкова усилен стабилизатор като например WeeBill-S, за който писах преди няколко седмици.
За тези които искат да се запознаят с цялата серия обективи, предлагам да се разходите до предишните статии в следния ред: Zeiss Loxia 21mm f/2.8, след това до Zeiss Loxia 25mm f/2.4 , Zeiss Loxia 35mm f/2 и накрая до Zeiss Loxia 85mm f/2.4