Покрай партньорството на Photo Cafe с представителите на Viltrox, в ръцете ми се озова Viltrox EF-FX2. Признавам, че за първи път имах възможността да изпробвам така наречения оптичен бустер, или усилвател, ако мога така да го нарека. Направих го от чисто любопитство, защото съм малко консервативен с оглед дългите ми години снимане с Nikon и неговата невъзможност да закачиш М42 обектив. Всъщност може, но с оптичен елемент, който поне за мен влияеше понижаващо на качеството.
За редовните читатели, не е тайна, как съм недолюбвал часовете по физика в училище, а макар да имам петак по оптика в НАТФИЗ, нямам спомени да сме учили, как така светлината може да се усили с група лещи. Обикновено е обратното. Някой ден обещавам да си поговоря сериозно с някой оптик и да разбуля тази мистерия.
При Viltrox EF-FX2, както и при останалите оптични усилватели имаме повишаване на светлосилата с една EV единица, или с една диафрагма, както и разширяване на зрителният ъгъл с коефициент х0,71
Това означава, че APS-C матрицата се превръща в почти (как я мразя тази фраза) “фул фрейм” , или правилно казана – 35 mm стандарт (Лайка).
Дизайн
По корпуса посрещат по резултатите изпращят, ако мога така да перифразирам известната поговорка.
Viltrox EF-FX2, както и всички останали комбинации от серията са изработени солидно от метал. Двата байонета са метални, както и петата спомагаща за закачане на статив. Може да откриете: заключване за обектива, позлатени контакти, група от лещи и micro USB порт. Общо взето толкова.
Комбинациите, които предлага Viltrox са:
- VILTROX EF-E II Canon EF байонет към Sony E байонет.
- VILTROX EF-EOS M2 Canon EF байонет към EOS EF-M байонет.
- Viltrox EF-FX2 Canon EF байонет към Fuji X байонет, за който говорим в тази статия.
- VILTROX EF-M2 II Canon EF байонет към M4/3 байонет.
- Viltrox EF-Z2 Canon EF байонет към Nikon Z байонет с пълна функционалност.
- VILTROX NF-E ръчно фокусен Nikon F байонет към Sony E байонет.
- VILTROX NF-M43X Nikon F байонет към Micro 4/3 байонет.
Трябва да уточня, че при всички коефициента за увеличение на ъгъла е 0.71, така, че Micro 4/3 няма да се превърне в 35 mm стандарт матрица, а по-скоро в APS-C.
Micro USB порт
Споменах, че Viltrox EF-FX2 е оборудван с такъв порт. Необходим е за инсталирането на нов управляващ фърмуеър. Става лесно и задължително трябва да проверите какъв е фърмуеъра на камерата и на оптичния усилвател, за да си гарантирате безпроблемна работа.
Изхождам от собственият си опит. Взех Viltrox EF-FX2 едно Fuji X-T3 и закачих един от любимите ми канонски обективи Canon FISEYE EF 8-15 f/4 L USM. Включих камерата, погледнах през визьора, натиснах спусъка, обектива фокусира и нямаше фокус. Фиш обектив и да няма фокус…
Пробвах още няколко пъти и резултата бе променлив. Понякога захапваше с точен фокус, но повечето пъти фокус липсваше.
Ъпдейтнах камерата (че беше с доста стар фърм) и оптични увеличител. Нещата леко се подобриха, но на ниво 50:50, което за мен не е опция. Включвам на ръчен фокус, пийкинга работи идеално, но на АФ си е мъка.
Наруших си правилото да не чета нищо за тестваният продукт, за да не си влияя на мнението. Оказа се че да въпросният любим обектив е един от малкото, които не се подържат гарантирано от Viltrox EF-FX2.
Списъка с поддържани обективи поне за момента обхваща около 50 EF оригинални Canon обективи около 25 EF байонет обективи произведени от Tamron и Sigma. Накратко – преди да решите да си вземете оптичен усилвател, проверете, дали ще поддържа обективите, които имате, или смятате да използвате.
Обективи
Тъй като имам и някои доста стари EF обективи от колекцията на музея на Photo Cafe, установих, че с първа версия на 70-300 няма проблем, макар да не е в списъка, но пък с 28-75 беше малко като с фиш обектива, макар и по-добре.
С обективи от ново поколение Viltrox EF-FX2 работи безпроблемно, но да, имах моменти с неточен фокус, при по-широкоъгълни обективи. Пробвах както Canon така и два Sigma прайм обектива от АРТ серията съответно 35/1.4 и 50 /1.4, като с 50 милиметровия работеше точно всеки път, а с 35-та от време на време изпускаше фокуса.
За съжаление нямах под ръка втора версия на професионалният Canon Zoom EF 24-70 f/2.8 L USM, затова използвах класиката. Като фокус се държеше добре, но втората версия определено е по-добре оптически, което би показало и по-добър резултат.
Оптика
4 елемента в 4 групи. Увеличават светлосилата с 1 EV единица и разширяват зрителният ъгъл. Умножете по 0.71 за да получите на какъв APS-C обектив ще се равнява поставения “фул фрейм” обектив.
Всъщност това е и основната идея на оптичния увеличител. Повече светлосила и възможността малката матрица да получи зрителния ъгъл на голямата. В момента свръх широките обективи за 35 mm стандарт матрица достигат 10-11 милиметра, което е голям зрителен ъгъл, докато APS-C матриците не могат да се похвалят с толкова широки обективи.
Повечето светлосила, може би ще зарадва феновете на звездната фотография.
Дали наистина имаме увеличение на светлината? Да почти единица. Проверих го с измерването и заснемането на сива карта с използването на Viltrox EF-FX2 и без него. Самата камера показва максимална диафрагма 2, независимо, че обективът е 2.8 например и така се записва в ЕКЗИФ-а. Стандартен варио обектив с диафрагмен диапазон 2.8-22 се превръща в 2-16.
Реален фул фрейм?
Не. Коефициента 0.71 не превръща APS-C матрицата в 35 mm стандарт. Бързата сметка показва, че 24 mm обектив се превръща в 17 mm, а знаете, че за да постигнете зрителният ъгъл на 24 mm обектив на APS-C трябва да поставите 16 mm обектив. Имаме един милиметър разлика. Това, може да не се усеща, но при поставяне на кръгов фишай с какъвто аз обичам да снимам се вижда този лек недостиг до пресъздаване на реална 35 mm стандарт матрица.
Да, това е частен случай, фиш обектива за който говоря, дори не се поддържа, но е перфектен пример, че бустера, макар и с малко не му стига силата да превърне APS-C в реална 35 mm матрица.
Пак ще добавя, че в останалите 99% от поставените обективи няма да усетим, че зрителният ъгъл е с градус-два по-тесен.
Качество на оптиката
В началото споменах, че съм бил разочарован от оптичния адаптер, с който можеше М42 обектив да се закачат на Nikon F байонет. Направих тестови снимки в студио с един и същ обектив Canon Zoom EF 24-70 f/2.8 L USM, закачен на Fuji X-T3 с Viltrox EF-FX2 и същия обектив, закачен на Canon EOS R с преходника на Canon, който прехвърля стария към новия байонет без никакви допълнителни оптични намеси.
Реших да не пускам от всеки ъгъл, защото са идентични, а и да не затрупвам с десетки снимки статията. По-голямата снимка е правена с Canon EOS R, а по-малката с Fuji X-T3.100% кропове са, а разликата в размери идва от различната резолюция на двете камери. Всички оптични корекции са изключени за максимална достоверност като с включени корекции резултатите са по-добри.
Гледайки получените кадри бих казал, че разликите са минимални. Viltrox EF-FX2 може би има една идея по-забележими хроматични аберации, които могат да се изчистя, дори и само с автоматичната функция на Adobe LR. Има винетиране и в двата теста при максимална диафрагма, което, или се коригира, или изчезва при диафрагма 5.6 (4 при Viltrox EF-FX2). Оптималните диафрагми за работа са 4-8 при Viltrox EF-FX2 (5.6-11 стандартно). Дифракция на светлина се забелязва при минимална диафрагма (в случая 16 (Viltrox EF-FX2)), затова не препоръчвам затваряне докрай.
Интересен феномен е, че при без Viltrox EF-FX2 се наблюдава по-изразена дисторзия тип възглавничка. Оптичният усилвател видимо намалява дисторзията, но не напълно и трябва да се коригира.
Може да използвате профила на Adobe за обектива, с който снимате (стига да го има), но ще има лека разлика, най-вече в дисторзията. Преценете сами за себе си дали ще използвате готов профил, или ще си създадете сам такъв, по-прецизен.
Общо впечатление
Viltrox EF-FX2 е оптичен увеличител с добри характеристики. Има моменти в които се затруднява с точността на фокуса при широки обективи. Поддържа автоматичен фокус и стабилизация, както и фокус по-око, ако камерата предлага такава опция. Не влошава видимо качеството на изображението. Може би е необходимо малко повече играене, ако искате да премахнете на 100% хроматичните аберации. За свое успокоение бих използвал едната диафрагма, която ми се дава, а по-скоро бих работил, затваряйки една диафрагма.
Бих се зарадвал, ако се появи версия Nikon F към Nikon Z, защото съм си набелязал Nikon Z fc, а имам един свръх широк 11 mm обектив…
Проверете съвместимостта на обективите, които искате да използвате. Макар и да могат да се закачат и APS-C обективи, не бих препоръчал, защото имат изразено винетиране и закриване на кадъра, ако са в широкия край.
Пускам няколко снимки с фишая на Canon, който макар и несъвместим и с доста проблеми с фокуса, все пак отчете от скучновата София.