Venus Optics LAOWA 6 mm f/2 Zero-D MFT е свръх широкоъгълен обектив покриващ, както издава името му, матрици тип micro 4/3. Това не е първият свръх широк обектив на Venus Optics, които за разлика от Olympus и Panasonic не пренебрегват разработката на широки обективи за m4/3. Със сигурност е трудно да се прави широка коригирана оптика за малък сензор, затова и Оли и Пана стигната до 7 mm и спряха.
Принципа на мечо Пух – „Колкото повече, толкова повече“ е съществен при свръх широката оптика. Всеки един милиметър по-малко добавя по няколко градуса зрителен ъгъл в повече. Така докато при фирмените обективи имаме 7 mm, които приравнено стават 14 mm, съответно зрителен ъгъл от 114 градуса, то при LAOWA 6 mm f/2 Zero-D имаме 12 mm приравнени и зрителен ъгъл от 122 градуса.
Честно казано много ми се ще Laowa да пуснат този обектив за APS-C сензор, където той ще бъде приравнен 9 mm, по подобие на Laowa 9mm f/5.6 FF RL W-Dreamer, за който писах преди няколко месеца. Ще го закача с удоволствие на служебният Фуджак.
Да не се отнасям с мечти и да караме подред. Минах през Photosynthesis, взех LAOWA 6 mm f/2 Zero-D MFT и го закачих на Olympus Pen F. Легна му много добре с оглед, че обектива е доста компактен. Разхождах го из София известно време и днес е време да споделя впечатления. Както винаги започвам с:
Дизайн
Няма обектив на LAOWA, който да съм пробвал и да не е бил със солидна и много здрава изработка предимно метал. Производителя не се бори за приз за най-лек обектив и не залага на олекотени пластмаси. Байонета също е метален, макар обектив 188 грама да няма нужда от такъв.
Дизайнът е класически с голяма гривна за фокусиране, погледан от към задната леща забелязвам контакти за връзка с камерата, което обяснява и липсата на механична гривна за диафрагмата. Не виждам да има джоб за желатинови филтри, но пък могат да му се поставят стъклени такива в предната част на резба 58 милиметра, за предпочитане тънки версии.
Сенник тип лале. Поставя се на нарочен байонет и да върши работа с размера, с който е направен.
Метрична скала, както такава за футове и разбира се ценната скала за дълбочината на рязкостта.
Малък обектив, малко приказки за дизайна.
Оптика
13 елемента събрани в 9 групи. От тях 4 с екстра ниска дисперсия на светлина и два асферично формовани. Челната леща е с любимото на LAOWA покритие „жабешко око“ (кой им измисля имената на тези покрития…)
Какво ни дава тази стъклария?
Zero-D е запазена марка на Laowa за широкоъгълни обективи. Пробвал съм няколко с това обозначение и наистина дисторсията (оптична грешка, която изкривява правите линии) е почти незабележима. Снимките в галерията, са информационни за тестване на обектива и там без никакви приложени геометрични корекции от моя страна, може да видите, колко са прави вертикалните линии в интериорите. Да има перспективно изкривяване, но то е заради ниска гледна точка, а не заради оптични качества на обектива.
По отношение на хроматичните аберации също не се забелязват видими такива. Така или иначе аз винаги включвам корекцията за хроматични аберации, когато изсипя снимките в Adobe Lightroom. Тук е момента да кажа, че няма профил за коригиране за този обектив и ако нещо не ви харесва, трябва да пробвате сами с ръчна корекция.
По отношение на вътрешните отражения обаче от фирмата производител имат още доста да работят. На мен не ми пречат призраците и видимата дисперсия, но някои фотографи откровено не са щастливи.
Обичам да тормозя обектива с ярка директна светлина. Виждали сте резултати, ще видите и по-долу в галерията. Шарената мозайка, която се вижда на моменти е отражение от матрицата, заради косо падналата силна светлина и липсата на добро покритие на задната леща. В моменти, в които има центриране на силна светлина, може да видите цветен пръстен, който е отражение от някоя от групите лещи.
Както казах, аз умишлено търся този ефект, но вие може да го избегнете, ако не снимате толкова директно към слънцето.
Диафрагма и рязкост
Признавам, леко съм разочарован от само 5-те ламела на диафрагмата, които дори не са заоблени. Може би се разглезих напоследък да пробвам обективи с 9-11 ламела, но явно производителя е преценил, че тук се търси широк зрителен ъгъл и диафрагмата не е арт инструмент.
Нарочно пробвах снимка и при минимално фокусно разстояние на максимално отворена диафрагма, търсейки ефект на боке. Може да се забележи в една снимка с листа. Има леко заоблено, но нервно боке с остри ръбове. Ако си го поставя за цел и съм на място с богата коледна украса, мога да постигна по-силен ефект. При тези обективи бокета и дефокуси не са цел.
Да се върна на контактите, които видях на байонета. Това е първият обектив на Laowa, който е с вградена електроника и електронно контролирана диафрагма. До сега всичко е било 100% ръчно управление, без никаква електроника.
Какво носи това като полза? Едно от предназначенията на LAOWA 6 mm f/2 Zero-D MFT е да се поставя на дронове имащи MTF камери. За разлика от модела 7,5 mm където всичко е ръчно, тук може да контролирате диафрагмата от разстояние, а това си е бонус.
Същото е валидно и за камерата – може да използвате скролер, както повечето фотографи са свикнали (аз съм класик и обичан диафрагмен ринг).
Другата полза е записването на използваната за снимката диафрагма в EXIF файла. В повечето случаи не е особена екстра, но сега ми бе полезно вместо да си водя записки, кой кадър на каква диафрагма е сниман, докато тествам.
Благодарение на записаните стойности на диафрагмите отбелязах и в какъв диапазон оптически е пригоден за работа обектива.
LAOWA 6 mm f/2 Zero-D е светлосилен обектив. Установих обаче, че тази светлосила не е ефективна. Един астро фотограф определено ще бъде разочарован от резултатите при диафрагма 2, щом на мен като градски пейзажист не ми допадат особено. Може да има някаква прилична острота в центъра, но краищата при максимална диафрагма… там просто няма никой.
Обектива става използваем при диафрагма 4 и нагоре. Колко нагоре? До диафрагма 11 макс., след това се намесва друго оптично явление наречено дифракция на светлина. По-редовните читатели, знаят, че нерядко се възползвам от тази оптична грешка в търсене на лъчи на слънцето. Тук обаче загубата на рязкост е много видима при стойности над 11, затова препоръчвам да снимате само в интервала 4-11, за да имате добро качество на снимките. Установих, че любимите ми лъчи се появяват и на диафрагма 11, така, че имам я и тази екстра.
Фокус
Класически ръчен фокус. Ход на гривната 100 градуса, тоест малко над ¼. Плавен и гладък, добре е да използвате пийкинг за точно фокусиране.
Благодарение на скалата на рязкост може да се ориентирате как в 99% от случаите да не се налага фокусиране. Затворете на диафрагма 8, поставете маркера на безкрайност, точно на бележката за фокус и общо взето всичко в интервала 30 сантиметра до безкрайност, ще е на фокус. Просто вдигате, кадрирате и снимате.
Фокус ви трябва само при екстремно близко снимане и отворена диафрагма (за която казах, че не дава добри резултати), но това се случва рядко.
Venus Optics LAOWA 6 mm f/2 Zero-D MFT
Насочен е към потребителите, снимащи с micro 4/3 системи било като фотографи, видеографи или пилоти на дрон. Дава голям зрителен ъгъл от почти 122 градуса и е компактен и сравнително лек. Тази концепция го прави добър избор за пътешественици, които имат ограничение с теглото на багажа.
Макар да е светлосилен, то започва да работи добре при диафрагма 4, като запазва добрата си работа до диафрагма 11. Електронното управление на диафрагмата прави обектива подходящ за случаи в които се налага дистанционно контролиране на този показател.
Да видим дали ще се появи и за камери с APS-C матрици.