Когато си купиш чанта или калъф, в който да си носиш фото камерата това означава, че си сериозен потребител на техниката и обичаш да си я пазиш. Когато си вземеш статив това означава, че сериозно си се заел да се занимаваш с фотография. Стативът е сериозна крачка напред. Всеки професионален фотограф има някои даже и по няколко за различни цели. Любителите, за които фотографията е страстно хоби също започват да се оборудват с такъв полезен аксесоар. Защо е толкова важен и полезен? Ако е хубав слънчев ден и имаме много светлина може спокойно да се снима, без да се притесняваме, че снимката може да се размаже от неволно трепване на ръката. Ако правим нощна снимка знаете, че там експозицията е дълга от порядъка на няколко секунди и няма ръка способна да седи няколко секунди, без да трепне, а всяко трепване води до влошаване на снимката. Употребата на статив е задължителна. Разбира се статива не се използва само за нощни снимки. С него може да правите снимки през деня, които да сглобите после в панорама, ако снимате макро, където точката на фокус е много плитка също е добре да се ползва, а и да не забравяме, че ако имате статив т може да присъствате и на снимките, които си правите с приятелите, просто оставяте камерата на стативчето пускате самоснимачката и тичате бързо при приятелите. Усмивка…
В момента на пазара има няколко марки, които предлагат голямо разнообразие от стативи. Днес реших да се спра на марката Velbon. Това е японска марка с голямо разнообразие на предлаганите стативи. Основно са разделени на няколко серии в зависимост от функцията им и теглото на камерата, което могат да поемат. Аз бих ги разделил първо на две основни групи, а именно професионални и за любители. Професионалните ще разгледам към края, а сега ще се спра на масово купуваната серия, а именно любителската.
Основното, което отличава про серията от любителската е, че докато про серията е строго насочена или към фото или към видео то при любителската серия има комбиниране на двете възможности. Почти всички стативи от тази серия могат успешно да се използват както за снимки с видео камера така и за фото камера. От собствената си практика съм установил, че с чист фото статив дори и професионален много трудно може да се направи една плавна панорама, когато се снима с видео камера, докато чист видео статив макар и не много комфортно може лесно да се ползва за фото камера. Цялата разлика идва от главата на статива. При видео стативите има флуидна глава, която подобно на амортисьор плавно и с известно съпротивление позволява да се правят чисти движения докато при фото главите принципът е само на обикновено стягане и отпускане на винтове и лесно без никакво съпротивление се извършват движенията. С една дума флуидната видео глава ни прави почти професионалисти, когато правим панорама с видео камера и също така не ни пречи, когато вместо камера сме сложили фото камера. До това прозрение са стигнали и производителите на стативи.
Да се върнем на основната задача, а именно какво и защо е важно при избор на стативи. Всеки статив има няколко основни характеристики: минимална височина – това е до каква минимална височина от земята може да седи камерата, максимална височина – също както минималното, но в случая става въпрос за максимална, на каква площ стъпват краката, колко тежка камера може да поеме главата, тегло на статива, и колко е голям, когато е в прибрано положение. Всички тези неща може да видите, когато разглеждате каталог или от етикета на статива и по тях трябва да съобразите дали ви върши работа или не. Оглед от типа харесва ми, не ми харесва не е много практичен. Много важна характеристика е това каква тежест поема главата на статива. По нея може да се ориентирате дали ще работи добре с камерата, защото, ако една компактна камера тежи по 200 гр. то един тежък огледално рефлексен модел тежи над килограм.
Започвам със стативите от серията СХ. Това може би е най-масовата серия. В нея има както чисто видео стативи така и комбинирани стативи, които стават и за видео и за фото. Стативите от цялата СХ серия има 3 кратно удължаване на краката на принципа на телескопичната антена освен това има централна колона, която освен да държи посредством твърди връзки краката на статива, за да не „бягат” и така да повишава стабилността на разгънатата система, ами и може да се използва да добави още малко височина, ако се наложи (обикновено тази колона има дължина от 25 до 35 см). Ще се позова пак на практиката си като кажа да не се използва тази опция или да се само в краен наложителен момент, защото едно е камерата да е стъпила стабилно на главата, която от своя страна е разположена върху 3 стабилни крака, друго е да се издигне на една централна пръчка и така да наруши своята стабилност. Централната колона е екстра като цифровото варио например, има я, но не е желателно да се ползва.
При чисто видео стативите има 3 представителя от серията (СХ-480; СХ-586; СХ-686). Разликата между тях е във височината, до която се разгъват, тежестта, която могат да поемат и теглото на самия статив. По-голямото число се свързва със статив от по-висока класа сравнено с по-малкото число (това е критерий за стативите от всички серии при Velbon). Разполагат с флуидни глави даващи възможност за правене на вертикална и хоризонтална панорама (тоест може да се върти камерата около оста си или да се накланя нагори или надолу). Технически това е 2-way глава. 3-way глава се среща при фото стативите и позволява освен описаните по-горе движения. Камерата да застане в позиция за вери кален кадър. При видео стативите споменах колко е ценна флуидната глава. Ако вашата страст е снимането на добри филми то препоръчвам да се вземе такъв тип статив.
Останалата част от СХ серията са комбинирани стативи – стават еднакво добре и за фото и за видео. Те обаче не разполагат с флуидни глави, което означава, че трябва добре тренирана ръка, за да има прецизна панорама с видео камера. Има 10 модела с номера започващи от СХ-200 до номер СХ-660. Както се досещате най-ниският номер означава и статив с най-малки възможности. В случая тук са два такива модела СХ-200 и СХ 300, които са с обикновена 2-way глава и без възможност да се сваля плочката за закрепването към камерата, тоест камерата не може да се свали бързо от статива. Останалите 7 представителя като започна от СХ-440 и стигна до СХ-660 са 3-way глава и се различават по височина (варира от 145см до 162 см), до колко ниско слизат (46 см до 54 см), колко тежка камера могат да носят (до 5 кг). Централната колона се вади посредством манивела и понякога може да се използва като ефект при снимането с видео камера. И преди някой да каже, че съм объркал сметките и вместо 10 модела излизат 9, ще спомена и един мъник в серията – CX-mini. На професионален жаргон името на този статив е бейби статив поради факта е малък и може да се снима от много ниска гледна точка с него. Този статив носи характеристиките на по-големите си братя като 3 кратно разгъване на краката (стига до 64 см), 3-way глава със сваляща се плочка, издържа до 5 кг камера и разбира се най-важното само на 30 см от земята.
Препоръката ми за кои потребители е най-подходяща тази серия стативи е: към притежателите на компактни MiniDV камери, към притежателите на камери от типа Olympus 8080; Nikon 8800; Sony 828; Panasonic FZ30; Canon G6 (визирам камерите от най-високият компактен клас и сродните им модели) и разбира се за използващите съвсем компактни камери може би е най-добре стативите да са от типа СХ-200/300. или стативите от следващата серия.
MAXi и ULTRA MAXi серията се характеризират с леки стативи, компактност и бърза и лесна работа. Всички тежат под 1 кг и като цяло са пригодени за леки видео или фото камери. Компактността при ULTRA MAXi серията се постига благодарение на фини 5 кратно разгъващи се алуминиеви крака. Разполагат с 3-way глава със сваляща се плочка която е смятана за камера до 2 кг. При MAXi серията характеристиките са сходни с изключение на това, че краката са 4 кратно разгъващи се и са с по добро и сигурно законтряне. И при двете серии има централна колона а краката завършват с гумени тапи за по-добро сцепление. Стативите се разгъват в зависимост от модела межди 131 и 158 см. Из между тях има един с малко по-различен тип глава. MAX-i 343E който е с ябълковидна глава позволяващо бързо и лесно избиране на позиция за това как да застане камерата. Някои професионални стативи използват подобни глави точно заради бързината на работа.
За почитателите на SLR и DSLR камерите ще насоча вниманието към SHERPA серията, която е разделена на обикновена и про секция. В обикновената секция имаме 4 статива изработени от алуминиева сплав (както и всички до сега изброени по-горе). Номерата на моделите са: Sherpa 250n; Sherpa 450n; Sherpa 600n и Sherpa 750n. Снабдени са с 3-way глави със свалящи се плочки и с възможност да издържат до 15 кг камера (трябва да подчертая, че този максимум се отнася за камера, която почти няма да има отклонения в някоя от посоките на камерата в случая желателно е теглото на камерата да не надвишава 3 кг, за да има спокойно движение във всякаква позиция същото е валидно и за по горе изброените стативи – никога не гледайте максимума колко може да поеме главата на етикета е записана максималното тегло и балансираното за този статив тегло). Височината на моделите варира между 154 и 172 см, а при последните два модела има и много малка минимална височина – 28 см. Това се постига благодарение на разглобяващата се централна колона и по-този начин се маха по-дългата част от нея, както и на широко разкрачващите се крака. Първите 3 моделът са 3 кратно разгъващи се крака докато последният е с 4 кратно разгъване. Централната колона се вдига с помощта на манивела и е в диапазона 26-30 см. Теглото на стативите е около 2.2 кг.
SHERPA PRO серията е най-високият клас стативи предлагани от Velbon. Като истински професионален продукт се предлагат краката на статива и главата отделно с цел всеки сам да си комбинира желаният като възможности статив. Общо взето системата е предназначена 100% за фотографски нужди. Представена е от 8 модела крака изработени от карбон и магнезий. Употребата на тези материали сравнено с алуминия намалява почти с 60 % теглото на статива като запазва неговата здравина. Това е особено важно за фотографите, които доста често носят със себе си статив. При стативите о цялата серия може да се скъсява централната колона и да се разкрачват широка краката. Няма да ги описвам модел по-модел, а ще си избера само 3 от тях.
Sherpa PRO CF-530 е най-малкият представител от серията. Може да се разгъне до 169 см. Да слезе до 20 см. Събран (без глава) е 59 см и тежи само 1.16 кг. Може да му се закачи глава, която да издържа камера до 20 кг, но оптимално и балансирано работи с 5 кг камера.
Sherpa PRO CF-730 е най-ниско лягащият статив – 14.2 см, максималната му височина е 190 см, събран (без глава) е 70 см. Поради много стабилните си крака може да работи оптимално с камера до 6 кг. Тегло на статива – 2.35кг.
Sherpa PRO CF-840 е последната разработка на Velbon. Най-висок клас с характеристики: височина 200 см, най-ниско – 35 см, сгънат – 68.3 см, тегло 3.10 кг. Издържа камера до 20 кг като работи оптимално балансирано с 8кг камера.
Към тези крака има набор от глави и аксесоари. Най-добрата глава е моделът РН-285 изработена е от магнезиева сплав. Предназначена е Sherpa PRO CF-800/700 серията. 3-way система с прецизна скала показваща градусите на отклонение. Тъй като не е със сваляща се плочка, за предпочитане е да се комбинира с допълнителна система QRA-6L BASE (B) която освен свалящата се плочка има и нивелири.
РН-460 е също магнезиева, но е предназначена за по малките стативи от клас Sherpa PRO. Също не е със сваляща се плочка и може да се комбинира по описаният вече начин. 3-way система.
PH-273QL е класическа ябълковидна глава с нивелири и сваляща се плочка. Също е от магнезиева сплав. Позволява както споменах да се правят бързи корекции.
Това са общо взето най-интересните от 11 те модела глави за стативи. Към тях могат да се закачат макро масички позволяващо прецизно приближаване към сниманият обект и също така система за едновременно закачане на 2 камери (например 35мм и среден формат).
В графата други ще спомена всичко останало, което не съм споменал до сега, а именно: LS-1 това е статив за осветление (прожектори или светкавици) с височина достигаща до 184 см и носещ тегло до 1.5 кг.
Мини стативчета за маса особено лесни за носене в чантата, където се крие и компактната камера. Удобството е, че разполагате с малък статив, който да сложите почти на всяка равна повърхност и да правите къде било снимки за спомен с ваше присъствие къде импровизирани нощни снимки.
Стабилен с флуидна глава видео статив PX-781 FN, който може да носи доста тежко видео камера и да работи оптимално добре с нея (тегло на камерата до 5.5 кг иначе позволява да поеме тегло до 15 кг).
И разбира се любимите на всички фотографи снимащи с тежки обективи моноподи. От тях има 2 серии: стандартни и про. Стандартните (UP-43) са алуминиеви с височина между 155 и 160 см. Про серията (Pro Pod CF-8) са изработени от карбон и достигат до височина 189 см. За мен те са незаменим аксесоар особено както нямам обективи с оптичен стабилизатор.
Накрая всички тези статив мога да седят или да се пренасят в удобни калъфи, едно като удобство и второ като начин да запазим по-дълго време техниката си.
Ако темите и съдържанието на този сайт са полезни за Вас и бихте искали за в бъдеще да четете още интересни статии, може да ни подкрепите с дарение. Благодарим Ви за подкрепата.