Водейки часове по фотография във Фото Кафе стигам до момента, в който обяснявам различните типове обективи. Безспорно някои от тях се радват на по-голям интерес от учениците и отнемат повече време за обяснение, особено ако нямам под ръка обектива предизвикал любопитство.
Тилт-шифт обективите са сред тези за които се налага да се говори повечко, защото имат уникални характеристики.
Навлизаме в лятото и шефа на кафето издаде постановление да го караме по-лежерно и затова ще се възползвам от това да кажа наистина само с няколко думи що е то тилт-шифт обектив.
Като за начало няма да правя ревю на някой обектив, както и няма да конкретизирам конкретна марка, независимо че на някои от снимките ще се види с какъв обектив съм снимал.
Използвам съм обективи на Nikon и Canon. При Nikon означението на обективите е PC – Perspective Control, докато Canon са запазили класическото наименование – Tilt-Shift, както и останалите марки, произвеждащи такива обективи.
Споменавам двете марки, защото имат традицията да правят такива обективи от доста години насам и съревновавайки се, имат бих казал доста широк диапазон от милиметри. Казано най-общо тилт-шифт обективи има в диапазон от 17 до 135 милиметра.
Приложението на тилт-шифт обективите е доста разнородно. Най-често се използват за интериорна, архитектурна, пейзажна или макро фотография, колкото и странно да звучи последното.
Обективите са създадени така, че да се накланят или местя спрямо фокалната равнина на камерата и по този начин да коригират перспектива или да увеличават дълбочината на рязкост.
Разбира се възможно е и обратното – да увеличават перспективата и да намаляват дълбочината на рязкост, но честно казано това се използва в доста редки случаи.
Тилт-шифт обективите произлизат от големите фотокамери с мех – известни още като карданни. Всъщност по-правилно е да кажа, че произлизат от полу-карданните камери – тези при които се мести само предната част на меха – например някои модели на Linhof.
Тук мех няма всичко е с твърди подвижни елементи.
Какво е ТИЛТ и какво е ШИФТ и кое за какво се използва.
Тилт – накланяне – „нарушава” план паралелността на оптичната ос на обектива спрямо фокалната равнина (матрицата за по-лесно). Използвайки “тилтене” най-често се прави с цел повишаване на дълбочината на рязкост.
Знаете, че когато снимаме близки до нас предмети, много често има фокус само върху най-близкият, а тези по-назад нямат фокус. Понякога това е интересно. В случая, когато търсим фокус на всички предмети, се налага да затваряме диафрагмата, за да повишим дълбочината на рязкост.
Прекомерното затваряне от своя страна може да доведе до дифракция на светлина и по-скоро да влоши изображението. Тилтейки обектива ние имитираме подреждане на обектите все едно са равни и планпаралелни на матрицата, а всичко което е планпаралелно на матрицата е на фокус.
Малко сложно е на първо четене затова ще се възползвам то помощта на двете блондита и едната тъмна.
На първата снимка в галерията се вижда как трите бирички са подредени в една равнина успоредна на тази на матрицата. Логично и трите са на фокус.
За следващият кадър подреждам предметите на разстояние един зад друг и фокусирам на най-предния и макар да съм на диафрагма 9 то фокус има само най-предната бира, а останалите не.
Възползвайки се от възможността да накланям обектива спрямо равнината, имитирам планпараленост на бирите и ето и трите са на фокус.
Възползвайки се от накланянето мога да направя и обратният ефект – да имам фокус само върху едната бира, независимо че трите са подредени една до друга и са успоредни на матрицата, както е видно и от последната снимка.
Използвам съм 24 mm TS Canon и точно заради широкия ъгъл и близко снимане имам малко изкривяване по краищата, което в случая няма как да коригирам. С един 90 милиметров например нямаше да имам този проблем… това като лирично отклонение.
Тилтенето, както казах по-горе е създадено изцяло за по-голяма дълбочина на рязкост. Споменах макро фотография и точно там най-често се използва – комбинацията от затворена диафрагма (например 16) и накланяне може да ви донесе доста дълбок фокус.
Да, сега има фокус стакинг, но той отнема много време и кадри.
Добрия дълбок фокус не се забелязва, в смисъл той е добър, ок не се замисляме защо е добър. Плиткия фокус, носи някакъв артистизъм, но какво се случва, когато имаме странно изнесен фокус и той даже е едва ли не само една широка линия от изображението?
В много съвременни фотокамери има филтър или ефект наречен миниатюра. Използвайки го и снимайки мащабни пейзажи може да получите ефект все едно сте снимали сглобена малка площадка… например от детско влакче.
Този софтуерен ефект е имитация на оптичния ефект на тилт-шифт обективите. Спомняте ли си трите бири една до друга и само едната на фокус. Това бе за професионални цели, а за забавни снимаме пейзажи и получаваме интересно фокус-дефокус решение, което може да изглежда много арт.
В последващата галерия има снимки, правени с няколко тилт-шифт обектива (от две марки) и има снимани както хора, така и градски пейзажи… или дори и някой и друг предмет. Идеята е да покажа различна арт визия.
Преди да започна с другата възможност на тилт-шифт обективите, ще споделя следното: тилта и шифта имат определена степен на подвижност, придвижват се с фина милиметрова винтова система.
Почти задължително е камерата да е поставена на статив, за да има максимална прецизност, а нагласянето на една от двете системи е бавна работа, свързано с много гледане и фокусиране.
Всички тилт-шифт обективи са ръчно фокусни и се изисква много добре зрение от фотографа, а дори бих препоръчал лупа за визьора или дисплея.
Не прекалявайте с тилтенете или шифтенето, защото може изкривите снимания обект и той да стане неестествен.
Сега за “шифтенето” или така нареченото изместване.
Използва се за корекция на перспективни изкривявания било то в архитектура или интериор. Всеки, който е снимал с широка оптика знае как високите сгради стават пирамидални, когато се опитаме да ги заснемем от към основата им. Да ефектът е интересен, дори аз често умишлено го засилвам, снимайки още от още по-голям ъгъл.
Не така стоят нещата, когато ни трябват професионални снимки. Архитектите не правят криви сгради. е понякога правят но… На помощ идва изместването спрямо матрицата. Благодарение на изместването ние имитираме как сме си наели вишка и сме стигнали до средата на сградата, от където камерата е планпаралелна на сградата и по този начин се премахва перспективното изкривяване.
Трябва да се внимава да не се прекали с изместването, защото може да се получи обратен ефект и сградата да получи перспективно изкривяване от горе на долу.
Някой ще попита “това не може ли да се коригира в Adobe Photoshop?” Да може, но софтуерните корекции водят до две неща – загуба на полезни пиксели заради кропа, който трябва да се направи – снимката на народния театър е правена с Canon EOS 5Ds и след кропа от неговите 51 мегапиксела останаха около 32. В случая и те стигат, но ако снимам с някой по-малко пикселна камера, загубата ще е болезнена.
При софтуерното изправяне се получава леко замазване на “дърпаните” равнини, което си личи при внимателно разглеждане.
С тилт-шифт обектив ще запазим резолюцията непокътната и оптически вярна снимката.
В галерията има снимки, правени с изместване и каква е позицията на камерата и обектива (първо е снимка на позицията, после следва какво се вижда през камерата).
Добрите тилт-шифт обективи могат да се въртят спрямо байонета в зависимост от ситуацията, в която попаднат. Няма ограничение да се ползват както при хоризонтална, така и при вертикална камера. Някои по-стари модели не са електромагнитна диафрагма и трябва да имате едно на ум да затворите диафрагмата преди снимане.
Снима се на М режим, защото при тилтене или шифтене експонометъра в камерата греши. Винаги мерете, когато обектива не е наклонен или изместен и после запазете тези данни при накланяне и изместване.
Пускам снимки, в които е видно това, а разликата понякога е до 5 стопа.
Може да ги използвате 100% за работа и за забавление. Скъпи са признавам, но за един интериорен или сток (макро) фотограф незаменими.
Ако искате да създавате снимки тип миниатюра с тилтен фокус, то обективите Lensbaby са създадени точно с тази цел.
Накратко това е за тилт-шифт обективите. Лятото е в разгара си а ние ще продължим с лежерните теми.
Много приятна кратка статия, благодаря.