Фотографите добре и да се забавляват сред природата или по улиците на града, все в един момент влизат на места, където слънцето е само бледо отражение на мощта си или пък отдавна забравено минало.
Това не е началото на фентъзи разказ, а въвеждащо предисловие за какво бихме си поговорили днес. Вместо да оставим слънцето да контролира нашите идеи за това как да осветим обекта, който снимаме, да се погрижим сами да сме си господари на осветлението. И понеже разполагам с таен прототип на машина на времето, ще успея някак да спестя досадното ходене из историята на осветлението създадено от човека, за да светлописва с него, когато няма слънце. Само с едно натискане на лоста за свободно време изминаване се оказваме в наши дни, където мнозинството от фотографите използват едно старо оръжие на олимпийските богове за собствени цели – светкавицата.
Когато не достига естествената светлина се налага да използваме изкуствени източници на такава. Фотографията е превод означава светлопис от което следва, че е изображенията които искаме да получим идват от осветени със светлина обекти. Снимайки навън сред природата или дори в интериори, през чиито прозорци навлиза естествена слънчева (може и лунна) светлина ние не винаги имаме контрол над това как да бъдат осветени обектите. Истински можем да творим, без да се съобразяваме кога и как ще ни огрее слънцето, като използваме свои собствени източници на светлина. От възможните източници на светлина предпочитам да използвам светкавици, били те системни, моноблокове или генератори с импулсни глави.
Предимството на светкавицата пред постоянното осветление е нейната бързина и възможността да работя на добра скорост – тоест не се налага понякога да използвам статив. Ако не сте запознати с термина “синхронна скорост” то може да се запознаете какво означава в една предишна тема. Друго предимство е разходът на енергия и по-малкото топлина, която се отделя при използване на светкавици. Е недостатък е, че понякога моделите, които снимате несъзнателно трепват при задействането на импулса и излизат с примижали или затворени очи (това, защото се чудя какъв недостатък да спомена).
Да започна по същество в едно голямо студио съм и пред мен има една нова серия студийни светкавици разпределени са на класове от нисък до висок в зависимост колко ще бъдат натоварени. Имат едно общо обединяващо ги звено което мисля да споделя преди да започна с моделите и техническите характеристики.
Дистанционно управление.
FT-16 – синхронизатор и дистанционно управление е всъщност правилното наименование на комплекта, който позволява на всяка една светкавица, към която може да се включи, независимо от какъв клас е да бъде управлявана дистанционно и да бъде задействана. Устройството се състои от предавател и приемник. Необходим ви е само един предавател и допълнително да се снабдите с приемници за светкавиците, които сте си взели. Включването е лесно. Всяка една светкавица от новата серия има USB порт, на който се поставя приемника. Приемника се захранва от самата светкавица и няма нужда от собствено захранване. Ще забележите как на предаватели и приемника има една и съща комбинация от джъмпери и ротиращ превключвател. Джъмперите отговарят за комбинацията през кой канал да задействате светкавицата. Комбинацията трябва да е еднаква на приемника (на всички приемници) и на предавателя, за да се задейства светкавицата (светкавиците). Ротиращият селектор е за дистанционното управление. На него има поредица от букви и цифри. Общо взето те са указателни и нямат точно определено значение. Общият им брой е 16 което означава, че може да управлявате 16 отделно светкавици от разстояние.
Какво може да управлява дистанционното? Може да изключи или включи дадена светкавица, да увеличава или намалява мощността, да пали или спира пилотното осветление, както и звуковият сигнал и да произведете тестов импулс.
Малко примери: разполагате с 3 (може и 4, 5 или както казах до 16) моноблока от новата серия, които могат да се куплират с комплекта за дистанционно осветление. Разхвърляли сте ги из студиото или интериора, който искате да снимате. На всички приемници сте нагласили еднаква комбинация от джъмпери (включително и на предавателя) и по този начин си гарантирате запалване на всяка една светкавица. С ротиращият селектор обаче трябва да сложите на всяка светкавица различна цифра (или буква) по този начин може да управлявате всяка една от тях по отделно. Как става това? От предавателя избирате буквата А ( знаете, че приемника на лявата ви светкавица е със същата буква) и започвате да управлявате светкавицата – не ви харесва силата на светлината – намалявате / увеличавате. Искате да видите каква светлина хвърля – пускате / спирате пилотното осветление и така нататък. След това превключвате на друга буква (или цифра) с която сте маркирали друга светкавица и същите стъпки. С две думи може да регулирате светлината на всяка една светкавица, без да мърдате иззад фото камерата.
Ако прецените и разполагате с повече светкавици, то може да ги групирате и управлявате едновременно – просто слагате еднаква буква (или цифра) на приемниците и така ще управлявате еднакво всички избрани светкавици.
Полезна джаджа, ще ви спести пари от това, че няма да наемате асистент… хм всъщност все някой трябва да сменя аксесоари и да насочва осветлението… е явно ще имате пак нужда от асистент (нещо като обедна шега).
Сега няколко думи и светкавиците, към които може да се прикачи описаното по-горе удобство.
Starter DE-200 е светкавица моноблок от нисък клас. Предназначена е за ентусиасти прохождащи в студийната фотография или за автори на хоби блогове или собственици на не голям електронен магазин. Както подсказва името мощността на светкавицата е 200 WS, която може да позволи дори и заснемане на фигура в цял ръст. Казвам го от практически опит защото имам точно такъв стартов комплект (предишният модел) който съм използва за мини студио на събития и мощността ми е стигала за портрети, цял ръст и групи до 3 ма.
Управлението е много лесно с помощта на няколко бутона и два потенциометъра. С единият потенциометър се регулира силата на пилотното осветление, с другият мощността на светкавицата.
Тук е моментът да спомена, че всички светкавици от новата серия имат идентично управление, което ги прави лесни за работа, без да се налага да “учите” нещо ново. Неудобството за някои колеги може би ще е липсата на пропорционално пилотно осветление. При всички модели то е с независимо от мощността управление.
Да се върна на Starter DE-200. Мощността на модела може да се регулира в рамките на пълна до 1/8 от мощността плавно. Разполага с пилотно осветление – халогенна лампа 150 вата на цокъл Е27. Няма активно охлаждане, затова не е добра идея да се натоварва прекалено много. Може да се активира с помощта на фотоклетка както по първи, така и по втори импулс. Светкавицата е съвместима с практически всички аксесоари за професионални моноблокове от продуктовата гама на Dynaphos / Bowens S. Преди да съм забравил, мисля, че това е първият модел светкавица от базов клас който има възможност за дистанционно управление.
При по-активно снимане е добре да се обърнете към CraftLine GS-300 студийна светкавица. Този модел е наследник с повече екстри и по-малка цена сравнено с предшественика си.
Тук мощността е (300 WS) и предлага допълнителни екстри като: здрав алуминиев корпус, който позволява закачване дори и на тежки аксесоари. Защитен стъклен капак който предпазва пилотната и импулсната лампа от случайно докосване от аксесоар или нечии пръсти на които не има е работа да пипат там. Активно охлаждане с вентилатор както и система за автоматично изключване при прегряване. Степените за намаляване на мощността вече са до 1/16.
Управлението и бутоните са както при по-горният модел (Starter DE-200), и вече споменах как те са еднакви за цялата линия, както и съвместимостта им с всички аксесоари за професионални моноблокове от продуктовата гама на Dynaphos / Bowens S и разбира се дистанционно управление.
За активно снимащите фотографи е предназначена и серията Expert QS.
Тя предлага два модела с различна мощност – 300 и 600 WS. Корпуса е алуминиев и личи солидната изработка. За да поеме сериозното натоварване както и точността на всеки импулс в корпуса са скрити елементи от висок клас, а за тяхната безопасност от прегряване се грижи както корпуса с добро топлоотдаване, така и мощен, но доста тих вентилатор създаваш активно охлаждане. Има и задължителната защита срещу прегряване. Степените до които може да се редуцира мощността вече са до 1/32. За защита на импулсната и пилотната лампа се грижи стъклен протектор.
Има и още един висок клас серия светкавици – Speedster
Тази серия освен всички качества на Expert QS като корпус, висок клас електроника и всевъзможни защити (включая и стъклен протектор)може да снима бързо протичащи процеси или пък серийни снимки. Това се дължи на малката дължина на импулса (между 1/10 000 и 1/3000 част от секундата в зависимост от избраната мощност). Редуцирането на мощността може да бъде до 1/128 част. Серията предлага светкавици в 2 мощности: 400 и 600 WS.
Практически успях да постигна най-бърза серия при 1/8 от мощността (използвайки 600 WS модел). Камерата с която разполагах не предлагаше повече от 7 кадъра за секунда и нямах проблем с нито един кадър от страна на светкавицата. Първа се предаде камерата която си запълни буфера и спря. На компютър прегледах серия от над 40 кадъра (снимани с 7 кадъра в секунда) и никой от тях нямаше отклонение в експонацията. Важният въпрос – какво показа флашметъра? На разстояние около 2 метра със стандартен 18 cм рефлектор при 100 ISO уреда отчете диафрагма 8. С един средно голям софтбокс осветеността намалява до 5,6, но при добавяне на 2 ра светкавица за допълване на осветлението пак се връщам на диафрагма 8. С две думи хем имам бърза серия хем не страдам от липса на светлина.
С намаляване на мощността намалява и дължината на импулса, а от там и възможността наистина да замразим сниманият обект.
Имах удоволствието да изпробвам всяка една от светкавиците от новата серия. Наличието на дистанционно управление еднакво за всички класове и модели е много добро предимство пред досегашните модели на пазара. При първи досег се усеща здравината на изработката а при високия клас окото се грабва и от приятният дизайн. Когато отидете в магазина бъдете с ясното съзнание колко ще експлоатирате осветлението. Снимате 1-2 пъти седмично у дома – дали нова манджа, дали нещо ушито то инвестирайте в серия Starter. По активно снимащ сте? CraftLine е серия която ще ви позволи повече светлина и време за работа. За високия клас Expert QS се подразбира от само себе си – работен кон, за който, ако се грижите добре ще ви донесе добра възвращаемост. Хубавото е, че светкавиците от различните класове могат да се комбинират без проблем. Всички имат еднакво управление, могат да се командват дистанционно и използват едни и същи аксесоари.
Най-интересна си остава за мен серията Speedster. Да тя е осезаемо по-скъпа от Expert QS, но дава и повече възможности за снимане. Например детска фотография където често се налага да снимаме отказващо да седи на едно място дете или да търсим състояние. Другата приятна опция е изключително краткият импулс, който за съжаление не ми остана време да изпробвам, но пък се възползвах от възможността да снимам на много отворена диафрагма в студио благодарение на това, че светкавицата може да се намалява до 1/128 от импулса. Обичам да снимам на плитък DOF и честно казано в студио това не винаги е лесно.
Да не забравя и комплекта за дистанционно управление. Добра инвестиция е да оборудвате всяка една от светкавиците, които ще вземете с приемник и така да имате възможността да ги контролирате от разстояние и също така да не се притеснявате, че светкавицата няма да “запали” защото фотоклетката и не е реагирала (в случай, че водещата светкавица е прекомерно намалена или скрита).
И не на последно място към светкавиците са нужни и аксесоари, а кой как рисува, може да прочетете тук.
Ако темите и съдържанието на този сайт са полезни за Вас и бихте искали за в бъдеще да четете още интересни статии, може да ни подкрепите с дарение. Благодарим Ви за подкрепата.