Появата на Sony A3000 ме изненада. Като един от авторите във Фото кафе имам задачата да се ровя из пространството и да слухтя за всякакви слухове. О да, бях чул, че ще има, а и няколко дни преди обявяването изтекоха снимки за новата камера, но честно казано ги помислих за фалшиви.
Буквално няколко дни след официалната онлайн премиера на Sony A3000, същата се оказа и онхард в ръцете ми (където между пръстите се губеше и бордна карта с дестинация някъде по испанско).
След мрачно дъждовен следобед в София се оказах в слънчево гореща вечер в Малага окичен с две камери и още няколко обектива по джобовете. Предполагам не сте забравили коя може да е една от двете камери – Sony A3000 и понеже за другата сме говорили (Sony NEX 6) то обещавам да не ви разсейвам с нея.
Sony A3000 е една напълно нова като концепция камера за Sony. Има визията и външният дизайн на Alpha SLT серията с функционалността и вътрешният дизайн на NEX фамилията. Мисля това трябва де е NEX камера, но с нов дизайн и се чудя защо Sony я позиционират при Alpha камерите.
Спирам с чуденките и се захващам с нещо по интересно.
Само за момент… май кафето изкипя…
Мда…
Добре, става за пиене.
Sony A3000 както казах има дизайна на Sony SLT серията. Всеки който го види за пръв път ще реши че е новото отроче, макар може би да се усъмни от по-компактната визия. Прилича много на Sony А58, макар и с една идея по-разлят дизайн. Приликата подсказва… наличието на визьор и да има такъв. Много харесвам камери с визьор. По-лесно се кадрира в повечето от случаите и не ти се разсейва вниманието с външни фактори.
Визьорът е от около 201 600 точки и не бих казал, че е перфектният визьор. Резолюцията е малка и това личи, но върши своята работа, когато искаме да кадрираме в ярък слънчев ден и видимостта на дисплея е доста затруднена. Има диоптричен коректор с параметри: -4m-1 до +3,5m. Покрива 100% от кадъра и няма опасност на снимката да се появи нещо което не сте видели преди това. Има леко синеене, затова не трябва да му се обръща внимание като критерий за правилно цветопредване. Визьорът е удобен за кадриране, защото е издължен и не се налага да си кривиш главата както при някои визьори, които са наравно с гърба на камерата.
Sony A3000 е замислена като изцяло бюджетна камера и е насочена към начинаещите фотографи или тези, които искат достъпен NEX с бонус визьор. За да бъде цената максимално достъпна се налага да се олекоти камерата от екстри какви то имат високият клас модели.
За пръв път от както снимам със Sony усетих липсата на подвижен дисплей. Това ме принуди за някои снимки от нисък ракурс да снимам леко на сляпо насочвайки камерата чисто интуитивно. Достъпната цена е отрязала и подвижността, както и сензора, който превключва автоматично между визьор (когато се доближи окото) и дисплей. Вместо сензор има копче, с което пожелание да се превключва от едното на другото. Самият дисплей е 3 инчов с около 230 000 точки резолюция. Има хубаво цветопредване и е доста видим при силно слънце. Поради малката резолюция няма как да имате 100% критерий дали снимката е перфектно на фокус, макар за NEX фамилията няма съмнения за перфектността на фокуса.
Не случайно споменавам NEX, защото Sony A3000 си е чист NEX представител (макар от фирмата да не го позиционират там). Самият факт, че работи с NEX обективи и структурата на менютата е ориентирана изцяло в NEX философията, го правят NEX с “ретро” дизайн. Използвам израза ретро в шеговита форма изхождайки от превърналият се вече в класически за фамилията NEX дизайн за който често се чуваха оплаквания, че не е много удобен. Е при Sony A3000 удобството на захвата е на висота. Не зависимо, че камерата е по-компактна, тя стои стабилно дори и в голяма ръка като моята. Удобството си проличава при дълго снимане и признавам в края на деня се улавях, че снимам повече със Sony A3000 от колкото с NEX 6.
Поглеждайки в дясно от дисплея се вижда класическа подредба на бутоните и мулти функционалният скрол точно както при NEX фамилия. На горният панел е разположен и вече добре познатият програмен селектор с който бързо да се избере подходящ снимачен режим. Липсва единствено помощен скрол, нужен когато сме изцяло на М режим. Негов заместник се явява мулти функционалният скрол (на гърба на камерата) който може с натискане на долната му част да се превключва между избор на корекция на скорост или диафрагма.
Камерата е оборудвана с новия тип гнездо за светкавица, на което освен светкавици могат да се закачат и всякакви други аксесоари като: GPS, микрофон или видео лампа.
След като разгледах камерата от вън и не забравих да спомена нищо) освен вградената светкавица), мисля да разгледам какво представлява от вътре.
Под байонета за NEX обективи (или Alpha с нужния преходник) лежи Exmor™ APS HD CMOS сензор с приблизително около 20,4 милиона пиксела, от които активно се трудят 20,1 милиона. Камерата не е с матрична стабилизация и се разчита на оптична такава в обективите, които могат да се закачат (а те не са вече никак малко). Има вградена система за почистване.
Менюто.
Снимайки често с най-високия клас на NEX бях отвикнал за всяко нещо да ровя в менюто. При камера като Sony A3000 – с толкова икономично количество бутони – това е неизбежна необходимост. Хубаво е, че има опция за персонализиране и някои от най-използваните функции могат да се изведат като опция на мулти функционалният скрол. Самото меню е доста подробно, но някой който за пръв път хваща камера NEX в ръце може да се пообърка. Нека внеса малко спокойствие и кажа: няма нищо страшно. Задължително препоръчвам да се прочете инструкцията за употреба (иначе казано – RTFM!). Вярно е, Sony са се постарали да направят качествен помощен режим, който да обясни всяко една подточка на менюто, но понеже ми е адски досадно, се възползвам от опцията да изключа подсказките. Което пък, от своя страна, води понякога до преоткриване на топлата вода. Затова – имайте предвид, че подробното прочитане на инструкцията за употреба гарантирано ще ви освободи доста повече време за снимки.
Снимачни режими
Във фото режим камерата предлага стандартните снимачни режими – PSAM. Казвам стандартни и може би ще пропусна да говоря за тях, защото вярвам, че почти няма потребител на DSLR или без огледален или дори висок клас компактна камера, който да не знае какво означава точно тази абревиатура. За фотографите, които искат само да натискат спусъка има предвидени абсолютно автоматични програми. В допълнение има и 15 различни снимачни шаблона, които изкарват готова снимка с различен ефект, без да се налага обработка на компютър.
Най-често използвам Р режим като с помощта на мулти скрола мога да променям съотношението скорост диафрагма в зависимост дали искам по-плитък доф или пък бърза скорост. Доста често се възползвам и от дифракцията на светлина, която с китовият SEL E 3.5-5.6/18-55 OSS прикачваше интересни лъчи на слънчевия диск. На някои снимки в галерията е видно.
Измерване на светлина
Експонометърът работи с около 1200 зони, от които да постигне перфектната експозиция. За улеснение на потребителя има няколко класически режима като пълно кадрово (матрично) мерене, централно и спот мерене.
Матричното мерене се правя много добре в почти всякакви ситуации. В повечето време съм на матрично мерене и само понякога добавям + или – от корекциите вместо да сменям измервателният режим. Новите матрици имат добра динамика и рядко имам прегорели или тъмни кадри.
Бял баланс
Ето с какви настройки за баланса разполага Sony A3000: автоматичен, дневна светлина, светкавица, на сянка, облачно, изкуствена светлина, луминесцентно осветление, а диапазонът е в границите между 2 500 – 9 900 градуса Kelvin
Фокус
За фокуса – контрастно детекторен има няколко режима на работа: освен следящ и единичен, може да фокусира по централна зона, избираема из между 25 зони от фотографа или да се избира от самата камера. Не забравям и фокуса по лице. Самият фокус за лице има няколко опции – не му, стига само да разпознае лице (там се справя без грешка) може да се заснемат до 8 лица да се подредят в ред, в който иска фотографа и камерата да търси фокус по лице с приоритет на реда, по който са подредени. Например: снимате гаджето си и го слагате на 1 во място, така при групови снимки камерата ще търси да постави фокуса на лицето на гаджето ви. Ако него го няма на снимката тогава ще търси 2 рото записано лице с приоритет. Sony A3000 макар и нов модел няма фазов фокус. Тази екстра е запазена за камерите от по-висок клас. Самото фокусиране е почти безгрешно и с добра скорост.
Панорама
Една от любимите ми опции, като туристически фотограф е автоматичното правене на панорамни снимки. Програмата ми е много динамична и почти не мога да си позволя да разпъна статив (а нося) и да направя прецизна панорама на мястото, което съм си харесал. Sony A3000 продължава традицията да предлага тази ценна опция. За да заснемете панорама, трябва само предварително да се зададе дали ще е вертикална, или хоризонтална както и посоката, която да се следва. Оттам-нататък, само натискате спусъка и започвате да се въртите в посоката, която е указана от стрелката на дисплея. През това време камерата заснема поредица от кадри, които после автоматично „залепя” и така предлага напълно завършена и готова за показване панорама.
Някои впечатления относно снимането на панорама. Колкото и да е лесно всъщност не е толкова лесно. Фотографа трябва да свикне с ритъма на движение по време на панорамирането, защото често се случва да се движи прекалено бавно или бързо и камерата да даде съобщение за грешка. Липсата на ритъм най-често се изразява в недовършена панорама. Какво имам предвид. Широката панорама е с размер: 12,416 x 1,856 (23MП), стандартната е с размер: 8,192 x 1,856 (15MП), широката вертикална: 2,160 x 5,536 (12MП), стандартна вертикална 2,160 x 3,872 (8.4MП). В зависимост от избраната панорама, камерата винаги запълва зададения размер. Ако фотографа не се завърти достатъчно бързо то в края се получава сива зона с липса на изображение. Не е болка за умиране лесно може да се кропне. Друг проблем е движещите се обекти. Желателно е да се снимат изцяло статични предмети. В предишни опити да снимам панорама не един и двама велосипедисти имали неблагоразумието да минат пред камерата докато снимам, са били безмилостно разпарчетосани на отделни парчета в цялата панорама. Използвайте панорама за снимки на пейзажи. Панорамни снимки в интериор или в тесни улици най-често биха имали не добър ефект. Ще вметна, че понякога е търсен ефект един обект да се появи 2-3 пъти в кадъра, но ще е въпрос на опити и пак опити. С две думи – забавление си е.
HDR фотография.
Самото име говори за себе си – фотография с повишена динамика. Често няма как да се съобразяваме с капризите на слънцето, което е решило, че по обедно следобедно ще свети с все сила и ще създава дълбоки черни сенки. За да се омекоти контраста се налага да се направят няколко снимки на статив с различна експонация и те после да се съберат със специална програма, която да извади максимално подробности от светлите и тъмните участъци като крайният резултат е снимка с доста по-мек контраст и повече видими подробности. Времеемка работа е, а и доста фотографи буквално се “оливат” дърпане на контролите на програмата в крайно положение и в резултат, на което се получават доста далеч от нормалната визия комикс подобни снимки. При Sony A3000 е запазена приятната опция да се правят автоматично HDR снимки. От фотографа зависи да избере в какъв диапазон иска да се направят отделните кадри (избираемо между 1 и 6 EV (или стопа по нашенски)) или да остави това на камерата, като избере режим AUTO. При натискане на спусъка камерата прави 3 кадъра с различна експонация и след това ги сглобява, като взема предвид и възможните трепвания между кадрите и ги изравнява. Камерата запазва както обработена снимка, така и още един вид оригнал на снимката, както би изглеждала при нормално снимане. И двете снимки са във формат Jpeg. Сега следва практическото мърморене: Sony A3000 снимал малко по-бавно за разлика от NEX камерите от висок клас. Общо взето тази камера има техническите параметри на третата серия на NEX. Хубаво е да знаете: ако се снима през деня HDR и скоростта на снимане е над 1/250 секунда то да може да се снима от ръка като просто се стегне мускулатурата и се задържи за момент дъха. Понеже не само през деня, но и през вечерните часове може да се снима HDR то тогава задължително се налага употреба на статив, защото струва ми се никой фотограф няма да удържи експонация в порядъка на 10-15 секунди. И едно недоволство. Когато искам да снимам на режим HDR трябва да вляза в менюто и да превключа от RAW на Jpeg формат иначе функцията остава неактивна.
Хубава опция е HDR, но какво правим ако искаме да снимаме подвижни обекти? HDR подобно на панорамното снимане прави количество кадри за период от време, а през това време някой обект току е избягал от кадъра. Когато има подвижни обекти и искаме да повишим динамиката се налага да включим опцията: D-Range Optimizer, при която се изсветляват сенките и тушират ярките места в снимката чисто софтуерно, подобно на една добре позната опция в Photoshop (няма да казвам коя). И тук фотографа може да избира между автоматичен или ръчен режим на диапазона и тук трябва да се има предвид да е включен Jpeg, за да е активна опцията.
Скорост на снимане и серийно снимане
Експозиционните времена или по народному скоростите са в диапазон от 1/4000 до 30 секунди + В режим. За любителите на серийното снимане има опция за снимка в серия със средна скорост от около 2.5 кадъра за секунда. По спецификации буфера събира 13 снимки в JPEG в добра компресия или 5 в RAW.
ISO – Диапазон от 100 до 16 000 през 1 стъпка.
Относно снимките на високо ISO, нещо, което вълнува всеки съвременен фотограф, мога да кажа, че Sony добре са си свършили работата с 20 мегапикселовият сензор, който са инсталирали в Sony A3000. Независимо от по-голямата плътност на пикселите и техният физически по-малък размер имам усещането за по-добра работа на софтуера за потискане на шума сравнено с някои по-стари 16 мегапикселови матрици. Резултатите са много добри. Визирайки базовия клас на камерата и потребителите които ще я използват, то мисля си няма да имат забележки на 3200 ISO и дори и на 6400 ISO. Могат спокойно да се възползват от режима автоматично ISO в интервала 100 – 800 и смятам няма да открият видима разлика. Прави ми впечатление колко много е намалял цветният шум видим и при ISO над 6400. Ако малко зърнистос в снимката (шум) не ви притеснява, то може спокойно да снимате на изключено потискане на шума. Има две нива за корекция на шума: ниско и нормално. Всеки може да прецени сам за себе си коя от двете функции да използва. И да добавя, че корекцията на шума е активна само като се снима в Jpeg, при RAW формат не е активна.
Файлови формати
Може да записвате снимките си в следните формати и комбинации: RAW + JPEG, JPEG фино, JPEG стандарт. Винаги препоръчвам да се използва RAW формат заради по-големите възможности за обработка при пост продукция. Снимайки в JPEG може да избирате от следните резолюции 5456 x 3632, 3872 × 2576 и 2736 x 1824 (тоест 20, 10 и 5 мегапиксела).
Самите снимки може да запишете на карта памет тип PRO Duo™, PRO-HG Duo™ или на SD, SDHC, SDXC карти с памет. И двата типа карти памет влизат в едно и също гнездо, разликата е само в позицията, в която са контактите. Хубаво е да използвате карти от висок клас, за да могат по-бързо да освобождават буфера от снимките, да няма проблем с видеото (знаете за Full HD видео е нужно картите да са клас 10 за да няма проблем с възможно насичане на изображението).
Няколко думи за видео режима
Sony A3000 като модерна фото камера може да снима качествено, но подчертавам за любителски цели видео. Заснемайки видео клипове вие може спокойно да ги гледате с добра резолюция на своя Full HD Ready телевизор, като преди това може да направите монтаж с някоя обработваща програма (пожелание). Ето какви са възможностите които предлага камерата: 1920 x 1080 (50i 24 Mbps, 50i 17 Mbps, 25p 24 Mbps, 25p 17 Mbps) или 1440 x 1080 (прибл. 25 кад./сек). Файлови формати AVCHD или MP4, компресия – MPEG-4 AVC (H.264). Звук – Dolby Digital (AC-3) / MPEG-4 AAC-LC, 2-канален – вграден стерео микрофон. Не забравяйте, че вграденият микрофон записва и системните шумове на камерата – автофокус, макар честно казано китовият обектив 18-55 е много безшумен и почти не се чува. За по-добро качество използвайте външен микрофон.
Самото снимане е много лесно. Просто натискате предвиденият за целта бутон “запис” и камерата започва да снима. Фокуса може да следи дали в предварително избрана зона, или пък лице, плавно и доста безшумно а вие може да се възползвате и опцията за пълни ръчни настройки (трябва да сте на режим М) като в реално време може да променяте ISO, диафрагма или скорост (подчертавам, че няма лимит на скоростта, под която стандартно може да се слезе и така да постигнете интересни видео ефекти с размазване на изображението).
Опцията да се слагат ръчнофокусни обективи с преходник както и пълните ръчни настройки могат да дадат начален тласък на някой ентусиазиран видео любител към по-сериозни клипове. Общо взето не се сещам за друга камера с толкова достъпна цена да предлага такива екстри.
И няколко думи за батерията. Установих че Sony A3000 е много пестелива от към батерия. Да припомня, че снимах с две камери едновременно (другата е NEX 6) и докато за Sony A3000 след цял ден снимане успявах да изхарча около 60% от батерията (не снимам икономично) то за другата камера си заминаваха 2 батерии независимо от факта, че и двете работят с една и съща батерия. По показател пестеливост на батерия Sony A3000е просто номер 1 от цялата NEX фамилия.
Преди да се разделим.
Sony A3000 е достъпна бюджетна камера с добър удобен за хващане дизайн. Може би трябва да спомена факта, че хойдеки увесил две камери на врата си хората ме питаха и се интересуваха от Sony A3000 вместо за NEX 6. Може би все още има навици да се гледа с добро око на камери които са запазили характерната линия на класическа камера сравнено с новите с минималистичен прав дизайн. Да направени са компромиси с качеството на дисплея и визьора както и корпуса – поликарбонатна пластмаса вместо метална сплав, но това е олекотило с много цената и е доста изкушаващо да си я вземеш за 2 ро тяло вместо да сменяш през минута обективи.
Камерата е подходяща както за семейна, така и за начинаещи фотографи. Качеството на снимките е много добро и се нуждаят от много лека обработка, ако искате да ги пуснете на печат. Даже ще издам малка тайна, че някои от снимките ще влязат в календара на Фото кафе за тази година. Днес ще си позволя да пусна по-голяма галерия (която всъщност е доста редуцирана) защото ми бе трудно да се спра със снимането в слънчева Испания.
Мисля за класа си доста добре се представя HDR-a сещайки се, че Джъмбо почти навсякъде го пробваше….
да… серията NEX ме грабна с най-добрият HDR и автоматични панорами от всички камери които съм пробвал