Sigma 30mm f/2.8 EX DN е още една интересна добавка, която ще зарадва притежателите на Sony NEX и Olympus Pen. За първите тя се явява нормален обектив, а за вторите леко дългофокусен клонящ към портретните дължини.
В момента на пазара има две версии на този обектив като в мен се оказа малко по-старата версия. Разликите между двете версии е чисто дизайнерска. Новите обективи са в стила на серия “Art” – по-изчистен и минималистичен дизайн на корпуса. “Старата” както я наричам серия е по привлекателна за грубияни като мен. Оптически и механично и двете версии са еднакви.
По-старата версия е с пластмасов корпус, но пък с набразден фокусен пръстен което (поне за мен) осигурява по-добра работа при ръчен фокус). Новата версия е с алуминиев корпус изцяло гладък и като продължение на съвременните дизайни както на Sony NEX, така и на Olympus Pen, но ми се струва, че при ръчен фокус е възможно да ми се пързалят пръстите, ако съм с ръкавици например.
Sigma 30mm f/2.8 EX DN има еквивалентен зрителен ъгъл като 60mm обектив (еквивалентен на 35mm фокусно разстояние) при системата Micro Four Thirds и 45mm (еквивалент на 35mm фокусно разстояние) на E-байонет система (Sony NEX).
Нещото, от което ще има леко неудобство е липсата на оптична стабилизация. Неудобство е за система NEX и за снимащите с Panasonic. За снимащите с Olympus това не е неудобство, защото там има матрична стабилизация.
Оптичната конструкция на обектива се състои от 7 елемента в 5 групи като два от елементите са двустранно асферични, което от своя страна води до значително намаляване на аберациите. Вътрешната система на фокусиране, освен бързина на фокуса, коригира възможно механично разместване от оста на оптичните елементи по време на фокусиране. Това води до по-добро качество на изображението, независимо от това на какво разстояние се фокусира. Super Multi-Layer покритие на Sigma намалява светлинни петна и ореоли, както и осигурява резки и високо контрастни изображения дори при максимална диафрагма. И като за финал – телецентричният оптичен дизайн подобрява допълнително качеството на изображението.
Оптичният дизайн позволява на обектива да бъде компактен и лек. Този обектив използва ново разработен HSM мотор, който задвижва фокусиращият блок лещи директно и по този начин се осигурява точен и най-вече тих фокус. Добра новина за почитателите на видео заснемането.
Фокуса е точен, но има леко “хънтене”. Казвам леко защото не е да извърти цялата скала а просто около точката за точен фокус се усеща как прави леко завъртане в една и в другата посока и тогава спира на точката, сякаш да се увери, че е точното място.
Обективът има заоблена диафрагмата състояща се от 7 ламела. С това се цели създаване на привлекателно размазване на зоните извън фокус или по-литературно казано – за по-добро боке.
Sigma 30mm f/2.8 EX DN има минимално фокусно разстояние от 30cm и максимално съотношение на увеличение 1:8.1 – тоест не бих казал, че е подходящият обектив за макро фотография.
Като острота обектива се държи най-добре при диафрагма 5.6; 8 или 11. При 2.8 има добра острота в центъра която намалява към краищата. Тук потребителите на Micro Four Thirds системата са облагодетелствани от по-малкият си и по-квадратен сензор, защото вземат най-доброто от обектива, но пък за сметка на по-тесният зрителен ъгъл. При диафрагми над 11 започва да се забелязва лека дифракция и от там загуба на острота, затова не препоръчвам диафрагми 16 и 22 освен, ако не гоните специален ефект от слънце с лъчи. Да си припомним с колко ламела бе диафрагма??? 7? Да 7 което означава, че при подходящи условия ще получим слънце с доста лъчи.
Хубаво е да се знае, че при Sony NEX се забелязва винетиране при максимална диафрагма. Винетирането изчезва при диафрагма 5.6 лесно се коригира от софтуера на камерата или от външен софтуер за растерни изображения.
Буренце или възглавничка?
Да, забелязва се минимално наличие на “буренце” при нарочно снимане на вертикални или хоризонтални линии от близко разстояние. Тоест този ефект е видим ако вместо да снимаме с обектива сме решили да тестваме. Ефекта се скрива напълно, ако се възползвате от коригиращият софтуер в камерата. А освен корекция бъчвичка се скриват напълно и минималните хроматични аберации видими при граничен силен контраст. Аз използвам LR 5 и Photoshop CS6 където има вградени корекции за много обективи включително и за Sigma 30mm f/2.8 EX DN, затова и не съм активирал корекциите в камерата, за да пестя процесорно време, а от там и батерия.
Приятен и компактен обектив, който добре се вмества в комплекта от свръх широко варио и изразен портретчик при Sony NEX системата. Недостатък е липсата на сенник в комплекта, както и факта, че не е предвиден въобще такъв. При новата серия това е поправено и там вече има байонет за сенник.
Малко ТТ данни както обичахме да казваме в казармата.
Sigma 30mm f/2.8 EX DN | 30 / f 2.8 |
Фокусно разстояние | 30 mm |
Приравнено към 35 mm – Sony / Olympus, Panasonic | 45 mm/60 mm |
Оптична схема | 7 елемента в 5 групи |
Минимална диафрагма | 22 |
Максимална диафрагма | 2.8 |
Ламели диафрагма | 7 заоблени |
Зрителен ъгъл – Sony / Olympus, Panasonic | 50.7/39.6 |
Диаметър на филтъра | 46 mm |
Минимален фокус | 30 cm |
Максимално увеличение | 1:8.1 |
Размери: диаметър / дължина | 61 mm / 40 mm |
Ако темите и съдържанието на този сайт са полезни за Вас и бихте искали за в бъдеще да четете още интересни статии, може да ни подкрепите с дарение. Благодарим Ви за подкрепата.