Sekonic Litemaster Pro L-478DR Light Meter е уред с който може да мерите както постоянна (налична) светлина, така и светлина създадена от импулсни източници (за по-кратко светкавици). Първият в света светломер с изцяло цветен и с функция за управление с докосване дисплей.
Малко предистория. Светломер използвам от може би вече 25 години. Първата ми фото камера (Смяна 6) нямаше вграден такъв и затова се разнасях с един руски, който действаше на принципа на оптичния клин и по който къде с гадаене къде с опит се определяше приблизителната осветеност. След като се поошлайфах се уредих с немски “Weimar LUX” който работеше със селенов елемент и даваше точни резултати в онези части на деня, когато не е много тъмно и съответно когато не е прекалено светло (например август по обед). Растежа ми по отношение на светломерите продължи с актуалният за социализма – “Ленинград 6”, който според мен си бе чисто копие на немският електронен “Weimar LUX CdS”макар и с добавка оптичен мерник. Започвайки сериозно да снимам в студио с импулсно осветление се наложи да мина на по-високо стъпало. Настоящите светломери можеха да мерят само постоянна светлина. Minolta Auto IV реши този проблем и за пръв път разполагах с много точен и прецизен уред. Диапозитивите, които снимахме тогава се нуждаеха от много точна експозиция, затова преди всяка снимка светломера (или флашметър) влизаше в сериозна употреба. С навлизането на цифровата фотография, където с едно поглеждане на дисплея или хистограмата може да се определи дали снимката е правилно експонирана, светломерите някак изчезнаха от чантата дори и на сериозните фотографи.
Независимо от по-лесното снимане с цифрова фото камера на принципа на пробата и грешката, запазих своя светломер, защото успоредно снимах като хоби диапозитиви със средно форматна камера. В един момент се качих по-нависоко и си взех Sekonic Dualmaster L-558R Light Meter заради опцията на вграден спотметър.
Принципа на пробата и грешката установих, че не влияе добре при работа с клиенти. Много често те присъстват на снимките, гледат как се мести осветление насам-натам, регулира се и се правят непрекъснато пробни снимки дали нещата са ОК. Вместо да правя пробни снимки извадих добрия стар светломер и се върнах в годините на лентовата фотография, когато всичко трябваше да се мери много прецизно. Така хем създавам впечатление у клиента за това, че съм сериозен, ползвам някаква специфична наука и с едно натискане на кадъра показвам добре подреден като осветление кадър, хем си спестявам няколко “щракания” докато намеря точната експозиция. Улових се да го правя дори и когато съм сам в студиото и никой не ме наблюдава. Подреждам си постановката, вадя светломера и замервам. Когато ми хареса резултата правя кадър с камерата и в 98% от случаите не правя корекции.
Разговори с колеги ми показаха как те също са възродили използването на светломери (флашметри) дори и има тенденция стробисти които често снимат навън при смесена светлина да използват уреда за по-бързо нагласяне на светлината.
Като любител на джаджите наскоро замених старият си Sekonic с такъв от ново поколение – Sekonic Litemaster Pro L-478DR Light Meter. Споменах в началото как това е първият в света уред предлагаш цветен дисплей и опция за работа с докосване на екрана или както вече се наложи – тъчскрийн.
Смартфоните са навсякъде около нас, затова и не изпитах особено затруднение с боравенето. Вярно Sekonic Litemaster Pro L-478DR предлага доста повече възможности от колкото съм свикнал с по-старите версии и това наложи сериозно засядане в градината с чаша фрапе и уред в ръка.
Основната навигация и управление са много интуитивни и както се казва бързо се влиза в час. Уреда може да се персонализира или адаптира към собствените ви предпочитания за най-често използвани функции. Sekonic Litemaster Pro L-478DR може да измерва постоянна светлина, импулсна и също така да отчита едновременно и двете. За последната опция след малко.
Да спомена няколко думи за измерването на постоянната светлина.
- Режим Т – при зададена постоянна скорост и ISO, уреда показва нужната диафрагма.
- Режим F – при зададена постоянна диафрагма и ISO, уреда показва нужната скорост.
- Режим Т/F – при зададени скорост и диафрагма се показва нужното ISO.
- Режим HD – това е режим, който се използва, когато снимате с HD видео камера. Тук може да зададете: скорост на снимане, ISO и кадри за секунда, а уредът ще ви покаже нужната диафрагма.
- Режим CINE – подобно на горния режим, тук уреда пак е в полза на операторите, но при снимане с кино камера. Може да се задават кадри за секунда (до 1000), ISO и ъгъл на обтуратора (затвора). След като сумира данните при измерване уреда ви показва нужната диафрагма.
- Режим lux – тук не мерим колко луксозен е живота около нас, а получаваме информация колко лукса е наличното осветление на мястото където правим измерване. Ветераните в кино индустрията често използват този режим, за да се ориентират предварително колко осветление ще им трябва, за да постигнат предварително желани от тях стойности.
Какви са възможностите за мерене на импулсна светлина – светкавици.
Сигурен съм, че Sekonic Litemaster Pro L-478DR може да премери гнева на Зевс в разгара на лятна буря, но мисля по-добре е да го използваме със светкавици, които можем ние като фотографи да контролираме. Дали са студийни моноблокове, генератори или малки стробистки светкавички, измерването на импулса им е лесно и става с натискането на един бутон.
Какви са предлаганите работни режими?
При работа със светкавица почти няма значение каква е избраната скорост на снимане. Задължително условие е тя да е синхронна или по-ниска от синхронната. Sekonic Litemaster Pro L-478DR поддържа синхронна скорост до 1/1000, но както казах това почти няма значение.
- Стандартен режим на работа F – избирате синхронната скорост или тази на която искате да снимате със стойност под нейната, нагласете ISO то и натискате еднократно бутона за премерване. След това активирате светкавицата (те) и на дисплеят се изписва необходимата диафрагма.
- Режим Fc е същият като горният, но тук вече сте включили синхронният кабел на светкавицата към уреда при натискане на бутона за измерване се активират светкавиците от уреда. Неудобството е, че сте вързан към светкавицата и има риск от това някой да се спъне в кабела, да се окаже по-къс от мястото, на което мерите или…
Съвременните студийни фотографи разчитат на радиосинхронизатори. Най-честата практика е да държат предавателя в ръка и да използват стандартният режим F, при който натискат копчето на Sekonic Litemaster Pro L-478DR след това натискат копчето и на предавателя, за да активират светкавиците и по този начин измерват.
Ако те използват радиосинхронизатори на PocketWizard, то Sekonic Litemaster Pro L-478DR осигурява радиовръзка благодарение на вграденият в себе си радио модул. Могат да се управляват както стандартните PocketWizard Plus или MultiMAX серия, така и PocketWizard FlexTT5.
Възможностите за работа с тези синхронизатори е голяма благодарение на опциите да ги палите по групи или ако използвате PocketWizard FlexTT5 да се възползвате от това да ги командвате, без да мърдате от обекта, който мерите директно от Pro L-478DR. групирайте своите TTL светкавици в до 3 групи и за всяка група може да давате +/- корекция веднага след като сте измерили светлината. Тази функция привлича все повече сериозни стробисти, защото пести не малко време.
Освен трите режима за измерване на светлина към всеки режим има подрежим – multi. Този режим се използва в класическия случай, когато не ни достига мощност. Фото камерата е позиционирана на статив, а сниманият обект се осветява няколкократно с импулси от подреденото осветление. С всеки импулс количеството светлина се увеличава и в един момент се достига до точната експозиция.
Един импровизиран пример, който направих, за да тествам системата. Имам останали малки светкавички с малка мощност, които използвам за макро фотография. Подредих един натюрморт и се опитах да го осветя. Премерих със светломера и той ми показа диафрагма малко под 8. Заложих, че искам да постигна диафрагма 22, сложих на мулти режим и започнах да натискам тест бутона на водещата светкавица. При всяко светване числото на диафрагмата се увеличаваше, а уреда отчиташе броя светвания (не се налага аз да ги броя и помня) диафрагма 22 бе достигната след 10 импулса, и наистина при повторение с камера резултата бе точен. Хубаво е да се знае наличното осветление да не е силно за да не повлияе на крайната експозиция, но тук има едно НО.
Sekonic Litemaster Pro L-478DR може да мери както постоянно, така и импулсно осветление едновременно. Когато сте в режим на мерене на импулсна светлина, ще забележите как в горната дясна част на дисплея (под стойностите ISO) се появява стойност в %. Ако стойността е 100% то измерената светлина е само от импулсното осветление. Ако стойността е по малка от 100%, да речем 80% то в сниманият обект се намесва и частично наличното постоянно осветление. Колкото повече намалява стойността в проценти, толкова повече постоянното осветление играе роля в осветяването на сниманият обект. От тази опция се възползват фотографите, които снимат модели да речем на плажа, разчитайки на слънчевата светлина и достроявайки своята светлинна схема със светкавици (било то моноблок, генератори на батерии или стробистки малки светкавички) функцията за едновременно измерване на светлината от слънцето и от светкавицата (те) позволява бързо да се направят корекции за постигане на желаното осветление.
Връщам се на мулти импулсите, за които споменах, че има едно, НО. Когато сте в студиото и трябва да направите няколко импулса погледнете стойността на дисплея дали показва 100% това, ще ви гарантира, че само импулсното осветление участва в осветяването на обекта.
Общо взето това са основните режими за работа. Бих казал Sekonic Litemaster Pro L-478DR може да се използва в почти всяка област на фото, видео, кино заснемането.
Сега допълнителни екстри създадени да облекчат живота на ползващият го.
Памет за експозиции.
Sekonic Litemaster Pro L-478DR има до 9 позиции да запомни различна измерена експозиция. Така например може да “обходите” кадъра който искате да заснемете като замервате важните точки и натискате бутона “памет”. Уреда ви позволява да запомните до 9 стойности и после може да ги визуализирате на дисплея като по този начин ще се ориентирате кои са най-светлите и най-тъмните зони. Sekonic Litemaster Pro L-478DR може да ви предложи средна оценка от измерените стойности която ще обхване най-широк диапазон. Може да се възползвате от предложението или да изберете друга стойност като ще видите на скала в долната част на дисплея кои стойности ще останат черни или прегорели. Общо взето тази функция изисква бавна и спокойна работа и доста често се използва от снимащите на лента.
Светломерът може да бъде настроен да използва реалният динамичен обхват на вашата фото камера. За целта е нужно да се заснеме нарочна фотографска скала с различна степен на сиво полета и след това с помощта на софтуер и персонален компютър се изготвя профил, който се зарежда в Sekonic Litemaster Pro L-478DR. Могат да се заредят до 10 различни профила за цифрови фото или видео камери като по този начин се гарантира, че уреда ще мери точно светлината за дадена камера (знам, че не всяка камера е на 100% калибрирана съответствие с ISO стандарта).
Управление на основните функции.
Sekonic Litemaster Pro L-478DR е “беден” на бутони. Все пак почти всичко се управлява през тъчскрийна. На разположение имате: бутон за включване, за измерване, памет и разбира се меню бутон. Освен това уреда разполага със стандартен USB вход както и с PC терминал (за връзка със синхронен кабел) умело скрити зад гумени тапи. Самият уред е компактен горе долу с размерите на мобилен телефон като по протежение на корпуса има гумирана лента, за да не го изпуснете лесно. Гумираната лента има и едно неприятно свойство – много лесно се лепи прах по нея и колкото и чисто да работите все ще има леко „мърляв“ вид.
Смяната на зададените стойност могат да бъдат през 1/3; ½; или през цяла стъпка. При измерването полученият резултат се показва в цяло число и ако светлината е в повече от цяло число, допълнителна стойност с точност 1/10. Накратко премервате светлината и тя може да бъде диафрагма 8 и 3/10. На камерата няма как да заложите диафрагмата да се движи през 1/10 стъпка затова леко трябва да се коригира осветлението докато получите число което може да се зададе на камерата.
Може би сте обърнали внимание на бялата полусфера, която ярко контрастира с черния светломер. Под тази полусфера се крие измервателният светлочувствителен елемент. Sekonic Litemaster Pro L-478DR може да работи основно по два начина – мери падаща или отразена светлина. Падащата светлина се измерва с помощта на бялата полусфера като тя пропуска светлина към измервателният елемент тъй като обхвата и е 180 градуса, тя “взема” светлина навсякъде около себе си. Когато искаме да премерим светлина от конкретен източник, ни трябва вместо полусфера плоска приставка. Полусферата става на плоска приставка само с едно завъртане по посока на часовниковата стрелка, като просто потъва в гнездото на измервателният елемент по този начин вече може да “поеме” светлина от източник насочен директно към елемента. Самото гнездо може да се върти спрямо корпуса на уреда като по този начин дисплея винаги остава към фотографа (оператора) а полусферата “гледа” към източника на светлина.
Искате да измерите отразена светлина? Тук вече ще ви е нужна приставка която играе ролята на 5 градусов спот метър. Полусферата се освобождава от гнездото и на нейно място се поставя приставката за отразена светлина, която е снабдена с окуляр, за да може да се прицелите в обекта, чиято светлина искате да измерите. При по-високия клас на Sekonic (например 5;6 или 7 ма серия) тази опция е вградена, но тя прави и самият уред доста по-обемист сравнено с модела, за който говорим.
При работа с филтри.
Sekonic Litemaster Pro L-478DR има вградени 24 от най-често използваните в кино индустрията филтри с различни плътности. Избирате какъв сте сложили пред обектива на камерата и от тук насетне не мислите и не смятате кратности и прочие. В случай че използвате филтър, който не присъства в предварително програмираните има до 6 позиции, в които да направите свои “къстъм” версии. Например аз съм заложил своите 64х ND и 1000х ND, защото ми омръзва в един момент да смятам колко диафрагми или експовремена да променя, когато ги използвам.
Общо взето това е накратко първото ми впечатление от Sekonic Litemaster Pro L-478DR. Има още доста неща да се разучават по него а и едва ли някой ден ще успея да използвам всичките му функции. Бих посъветвал всеки сериозен фотограф да има под ръка такъв уред. Както писах по-горе, така клиентите гледат по-сериозно на фото сесията, която правите, а и друго, неусетно улеснява доста работата при подреждането на светлинната схема.
Лично бих се радвал на споделени коментари от собственици на Sekonic Litemaster Pro L-478DR или някой от друг от високата серия на Sekonic, защото съм доказано мързелив и ми се ще да пропусна повторното откриване на топлата вода.
Много съм доволен от тази играчка :-) и както беше споменато, наистина спестява доста време в лутане на нагласяване на светкавиците и прочие… Поздрави на всички ползватели на тази машинка,надявам се дълго време да не ме изостави :-)
Наскоро си взех L308S, по-малкия брат на споменатия в статията светломер.
„Плаша се“ колко точен е този малък уред. В зависимост от крайната цел, фаловете които изкарвам с негова помощ почти нямат нужда от обработка.
Сега малко съжалявам, че не взех модел от по-високия клас, но и това може да стане някой ден.
Jumbo, може ли да споделиш какъв е живота на батериите при L-478DR?
Поздрави!
Честно казано този голям дисплей харчи, желателно е винаги да имаш под ръка резервен комплект или да си вземеш презареждаеми.
Скоро ще има статия как с помощта на 478 може да се създаде точен профил на камерата за да мери абсолютно точно със светломера.