Първият ми “сблъсък” със Samyang XP 10mm f/3.5 бе септември 2018 година на може би последната Photokina от легендарният и статут…
Интересното бе, че на щанда на Samyang този обектив бе по стъклен похлупак и нямаше никакво инфо какъв е що и за какво се бори. Е имаше няколко технически спецификации, но нищо на официалния сайт, без прес релийзи и…
Когато пусках обзора от щанда, много се чудех да споделя ли за този обектив нещо, с оглед на това че само един немски блогър бе споделил снимки. Пуснах и аз, но трябваше да измине почти половин година, докато има официален прес информация и още толкова, за да е наличен за продажба и пробване разбира се.
Партньорите от Dynaphos Photo Video, знаейки какъв съм маниак на тема широко ми осигуриха Samyang XP 10mm f/3.5 за две седмици преди нова година, както се казва да се позабавлявам по празнично му.
Като за начало някоя и друга характеристика
- Байонет: Canon EF, в очакване и на Nikon F
- Оптична конструкция: 18 елемента в 11 групи
- Зрителен ъгъл: 130 градуса
- Диафрагма: 7 ламела
- Минимална диафрагма: f/22
- Минимално фокусно разстояние: 0.26m
- Увеличение: 0.07x
- Резба за филтър: няма
- Размери – диаметър/дължина: 95x98mm
- Тегло: 731g
Samyang XP 10mm f/3.5 е най-широкият и светлосилен коригиран обектив покриващ лайка формат матрица, създаван до сега. Да, не е единственият с такъв зрителен ъгъл, но по отношение на светлосилата няма конкуренция.
Дизайн
Както подсказва името му той е от премиум серията на корейския производител, а запознатите с нея знаят, че тази серия е с ръчен фокус и специфичен дизайн.
Обективът е с изцяло метален корпус, както и байонет, вграден сенник и специфичен гумен ринг върху фокусната гривна. Гумата е с много добро сцепление независимо дали снимате с голи ръце, или бабините дебели вълнени ръкавици. Недостатък е, че обича да събира власинките от ръкавиците.
Интересното е, че е доста по-компактен от сходен конкурентен, по-тъмен и по-тесен (с милиметър) обектив. Разполага с вграден електронен чип, както и с контакти, като по този начин предава информация на камерата, на която е закачен за това какво е фокусното му разстояние и използваната диафрагма.
Сенника на обектива е малък (логично) вграден, а челната леща в случаите, в които не се снима е защитена с голяма метална капачка с кадифен пръстен предпазващ от лесно изхлузване от обектива.
Поставяйте капачката внимателно за да не повредите уплътняващият кадифен пръстен, защото съм забелязал, че производителите нямат навика да произвеждат точно такъв тип резервни тапи.
Фокус
Ходът на фокуса е много гладък и плавен и почти не се налага да го използвате с оглед колко е широк обектива. има скала за разстоянията, като 2 метра и нещо преминава на безкрайност.
Честно казано липсва ми скалата за дълбочина на рязкост, за да мога по нея да се ориентирам какво е хиперфокалното разстояние, но от отпита ми с предишни обективи знам, че поставя ли на диафрагма 8, или дори 11 и поставя фокуса на безкрайност то имам фокус от метър до безкрайност. Затова и не изпадам в драма, че Samyang XP 10mm f/3.5 е ръчно фокусен… аз както казах ползвам фокус само при екстремни близки снимки и отворена диафрагма.
Казвайки екстремно близо то този обектив може да снима от 26 сантиметра, което си е опасно близо до челната леща, а снимането с широка оптика много увлича, та имайте едно на ум, когато снимате отблизо.
Samyang XP 10mm f/3.5 бе закачен на Canon EOS R с преходник и се възползвах от опцията “peaking” за точен фокус, когато снимах на по-отворени диафрагми. От друга страна забелязвам, че на безогледалка свръх широките обективи имат по-малки проблеми с точното мерене, сравнено с огледално рефлексна фотокамера, заради различния начин на измерване.
Оптика
Споменах здравият метален корпус, а в него се помещават 18 оптични елемента разположени в 11 групи, благодарение на които се формира изображението, проектирано върху матрицата (това малко като шега)
От тях 3 асферични елемента, един с високо пречупване и 3 с екстра ниска дисперсия на светлина. Особено ефектно изглежда предната леша (която изключително много трябва да пазите) в моменти, в които попада странична светлина.
Диапазона на диафрагмата изградена от 7 ламела (и поради липсата на слънчеви дни, не можах да изпробвам дифракция на светлина) е от 3.5 до 22
Аберации
Samyang XP 10mm f/3.5 е добре коригиран от към дисторзия освен при екстремно близко снимане (например тухлена стена от метър) където се вижда леко ефект на бъчвичка.
Забелязвам винетиране в краищата с около диафрагма при максимална стойност 3.5 като винетирането спада колкото повече затваряме диафрагмата.
Освен това, макар да е светлосилен и от Samyang да казват, че е създаден да покрие изисквания за 8К то на максимална рязкост по краищата се усеща осезателно замазване.
Препоръчвам снимането на диафрагми 8 или 11 когато гоните максимална рязкост по целия кадър особено когато снимате архитектура или интериор.
Снимането на максимално отворена диафрагма, нека е в случаите, когато снимате от близо за да получите ефект на дефокусиране на задния план (аз го използвам, като снимам една от любимите ми теми – емблеми на коли).
Коригиране
За съжаление все още няма профил в Adobe Photoshop / Lightroom, с който да коригирате винетирането и леката дисторзия, но аз пробвах с профила на един по-стар обектив – Samyang 10mm f/2.8 ED AS NCS CS и нещата се коригираха, но за сметка на лека загуба на зрителния ъгъл.
Преценете сами за себе си дали да ползвате този профил (защото избраният обектив е за APS-C система), дали за 12 mm, или коригирайте само минималната хроматична аберация и винетирането ръчно и оставете изображението така както го вижда обектива (в 90% от случаите, така и направих).
На снимката в ляво може да видите ефекта на коригиране с профила за който говорих по-горе. Тук в случая нямам драма от жертването на малко от зрителният ъгъл, а от Adobe добре са си свършили работата и ми пестят време.
Споменавайки зрителен ъгъл мисля, че е редно най-после да го кажа, макар по-горе да е написан в спецификациите.
130 градуса, в които може да обхванете света както и с поглед не можете. този голям зрителен ъгъл се явява малко проблемен при използването на филтри. Обектива няма заден джоб където да се поставят желатинови такива, а не съм сигурен системите на LEE със 150 милиметрови плочки дали няма да влязат в краищата на кадъра.
За потребителите на безогледална Canon EOS R система добрата новина е, могат да се възползват от преходника с опция за използване на вариращ неутрален или поляризационен филтър, за който съм писал в тази статия.
Как го използвам аз
Освен работен обектив Samyang XP 10mm f/3.5 може да създава абстрактно изображение по начин, по който харесвам и май си личи по снимките в галерията.
Снимки от близо и от нисък ракурс са ми любими и се извинявам, ако съм попрекалил с тях.
За сега обектива се предлага на Canon EF байонет с обещанието, че ще излезе на Nikon F байонет скоро, а благодарение на преходник може да го закачите на Canon R, Sony A, а защо не и на Nikon Z байонет – преходници вече има.
За сериозна работа като например интериора фотография задължително използвам статив и снимам на около 11 диафрагма, за която по мое лично мнение обектива работи най-добре.
За лично удоволствие както казах снимам градска архитектура, където не мъкна статив, а разчитам на правилото за снимане от ръка и факта, че новите фотокамери имат добро качество на високо исо и не ме притеснява да снимам на 3200-6400 ISO.
Добре е да внимавате като кадрирате, защото неволно може да хванете и част от себе си… или поне важи за мен :)