Преди около година имах възможността да изпробвам Samyang AF 14mm f2.8, но версията за DSLR фотокамери (в случая за Nikon), а още тогава го имаше във вариант за безогледалната Sony EF система.
Днес… както се казва в ръцете ми е Samyang RF 14mm f2.8… досещате се безогледална версия за Canon EOS R система. Дали ще го има за Nikon и Panasonic, трудно ми е да кажа с оглед как Nikon не дават достъп до АФ системата си, а Panasonic, са част от “L” съдружието.
Samyang RF 14mm f2.8 е първият в света толкова широкоъгълен обектив, разработен за Canon EOS R система. Носител е на награда TIPA за 2020 година. Предоставен ми е за тест от партньорите от Dynaphos
Дизайн
Традиционен минималистичен, с какъвто напоследък работят Samyang по отношение на безогледалните обективи.
Сравнено с модела за DSLR камери Samyang RF 14mm f2.8 е малко по-издължен и с по-малък диаметър, което засилва издължения силует. Разликите буквално са 2-3 милиметра, но оптично се възприема като повече.
Въпреки това обективът е компактен и седи добре на Canon EOS R.
Солиден метален корпус с вграден сенник, върху който се поставя капачка с добро “заключване“ – трудно ще я изгубите.
Предният оптичен елемент е сравнително плосък, но въпреки това няма опция да се завие филтър. Възможността за филтри е единствено от към задната част на обектива, където има нарочен метален държач за желатинови филтри, които може да си изрежете сами.
Да няма опция да се използва поляризационен филтър, но пък при толкова широк обектив използването на поляризатор не е много добра идея с оглед, че небето ще е неравномерно светло-тъмно.
Байонетът е метален с гумено уплътнение по края, за да предпази от проникване на влага или прах.
Върху корпуса може да откриете превключвател за автоматичен или ръчен фокус, а за ръчния фокус може да се доверите на широка гривна, с която се работи еднакво добре, както с голи ръце, така и с ръкавици.
Оптика
Има промяна в оптичната схема, сравнено с DSLR версията и тя се възползва от по-късата работна отсечка. 14 елемента в 10 групи, като имаме: 3 асферични, един с висока степен на пречупване и 2 с екстра ниска дисперия – макар и с един елемент по-малко имаме повече специални оптични елементи и от там по-високо качество на изображението.
Все пак при висок контраст могат да се забележат хроматични аберации в краищата на кадъра. Също така при използването на Samyang RF 14mm f2.8 може да откриете и дисторзия под формата на буренце.
Хроматичните аберации се оправят лесно в роу конвертора на Adobe PS/LR само трябва да чекнете бокса в меню (lens corrections) и пурпурните линии изчезват почти на 100%.
По отношение на дисторзията, може да се възползвате от профила за DSLR версията, защото за RF все още няма профил. Той се справя доста добре с винетирането (да има винетиране до около диафрагма 5.6) и при пейзажни снимки сякаш коригира и дисторзията, но при снимане на архитектура се оказва, че има проблем с дисторзията и в случая е по-добре да я коригирате на ръка.
Показвам в два кадъра разликата с профил и ръчна корекция.
На лявото съпоставяне, може да видите разликата между кадър без прилагане на профил и приложен профил за DSLR версията. Виждате как без корекция има огъване на покрива нагоре, а с профил надолу.
На дясното съпоставяне може да видите разлика без профил (огъване покрива нагоре) и с ръчна настройка на дисторзията – покрива вече е прав.
Предполагам скоро ще има и профил конкретно за Samyang RF 14mm f2.8
Интересното е, че менюто с корекции за споменатите по-горе грешки е активно, независимо че не е закачен Canon-ски обектив и ако снимате в Jpeg то може да се възползвате от корекции директно в камерата.
Вътрешните отражения са сравнително малко, но се случва да има силно изразен “флеър” при директно снимане на слънцето (каквото аз често правя)
Диафрагма
7 ламела от заоблен тип. При дифракция на светлина прави интересни лъчи от слънцето (за любителите на този ефект).
Фокус
За автоматичния фокус се грижи линеен STM тип мотор. Тих и бърз е, но все пак това е свръх широк обектив и дето се казва от 2 метра нататък при диафрагма 8 всичко е на фокус.
Ползвах ръчен фокус само в случаите на екстремно близко снимане, просто защото не ми се нагласяше АФ точката на нужното място.
Гривната за фокус, както споменах си е широка и удобна за работа.
За Samyang RF 14mm f2.8
Обективът пасва добре на Canon EOS R системата. Компактен е и може да намери място в чантата на всеки професионален фотограф.
Има склонност да винетира и да изтегля краищата на кадъра, затова не препоръчвам да се използва за групови портрети.
Добре коригиран е, но докато излезе профил конкретно за него, е добре да правите сами корекцията за дисторзия, когато сте снимали интериор или градски пейзаж.
Нямам идея дали характерният програмируем ринг характерен за фирмените RF обективи е патентован, но снимайки с EOS R система свикнах да имам такъв на разположение, а тук такъв липсва, макар да има място да се постави… това просто като разсъждение на глас.
За себе си установих най-добре работи на диафрагма 8, като тогава има добра разработка и острота по целия кадър без винетиране и хроматични аберации, е да няма боке, ама кой ти снима бокета с 14 милиметра… макар в галерията да има 1-2 опита.
За тези, които редовно следят Photo Cafe знаят, че съм фен на ултра широката оптика и обичам да я ползвам за заснемането на абстрактни градски пейзажи особено от нисък ракурс, или насочен изцяло нагоре.
Ако ще работите с него интериорна фотография е добре да търсите точната височина в помещението, което ще снимате, за да избегнете перспективното изкривяване.
За портретистите. Както писах и по-горе имаме изтегляне на краищата и за това не е добра идея да снимате групови портрети.
За пейзажистите… споменах джоба за желатинови филтри. Не съм 100% сигурен дали така наречените каталози за филтри са достатъчно големи да си изрежете неутрални филтри от тях, но ако ви се намира пробвайте (и ако става споделете). За съжаление съм виждал една марка да продава такива филтри, но те са направени изцяло само за нейните обективи…
И няколко кадъра ей така за разкош :)