Samyang AF 75mm f/1.8 FE е най-новият представител от серията “tiny but almighty”, която Южно Корейският производител стартира през лятото на 2017 година. Философията на тази серия е компактните безогледални фотокамери да се сдобият също с компактни, но качествени обективи.
Потребителите на Sony E-байонет фотокамери бяха сред първите, които се докоснаха до тази серия, започвайки със Samyang AF 35mm f/2.8 FE, и последвалите ги 18mm f/2.8, 24mm f/2.8 и 45mm f/1.8 обективи.
Samyang AF 75mm f/1.8 FE както е видно от името е предназначен да покрие камерите Sony с лайка формат сензор, но нищо не пречи той да бъде използван и на моделите с APS-C формат сензор, като тогава ще се превърне в един малко по-дълъг, но класически портретчик – 112.5 f/1.8
Разполагах с няколко дни да го пробвам и поради края на извънредното положение и началото на извънредната обстановка, закипя отново работа и моделите, върху които тествах техниката се оказа заети…
Въпреки това заложих на опита си и тествах обектива в ситуации, в които и без наличие на лице в кадър мога да определя дефокус, боке, оптични грешки и работа на фокус.
Samyang AF 75mm f/1.8 FE може би е най-лекият и компактен обектив с тази светлосила. Може и да греша, но наистина се вписва добре в комплект със Sony A7 серия.
Тежи едва 230 грама и е дълъг едва 7 сантиметра… без сенника. Със сенник става внушителните около 12-13 сантиметра. Дълбок и от типа лале, сенникът е хубаво да го слагате на обектива и така няма да имате нужда от всякакви там “предпазни” филтри, а и засенчва добре.
Корпуса на Samyang AF 75mm f/1.8 FE е пластмасов с метален байонет. На хващане се усеща здраво изработен, а голямата гривна за фокусиране има прилично съпротивление, за случаите в които искате да фокусирате на ръка.
Няма защита срещу лоши атмосферни условия, та имайте едно наум ако вън припръсква, а вие искате да правите мокра портретна фото сесия.
Оптика
Оптичната схема се състои от 10 елемента подредени в 9 групи. Два от елементите са с висока степен на пречупване, което води до скъсяването на обектива, за намаляване на оптичните грешки (аберации) 3 от елементите са с ниска дисперсия на светлина.
Все пак оптичните грешки не са изчистени на 100%.
При висок контраст наблюдавам тънки хроматични аберации в циан и оранжево в противоположните страни.
Също така при снимки на минимално фокусно разстояние се наблюдава дисторзия тип “възглавничка”.
Изразено винетиране при максимални стойности на диафрагмата с около 2/3 диафрагма разлика от центъра към краищата. Винетирането е видимо до стойности на диафрагма 5.6, може да го видите в примерите по-долу.
Тъй като Samyang AF 75mm f/1.8 FE е съвсем пресен обектив… аз тествам първата бройка в България, той все още няма профил в Camera RAW на Adobe било то за PS или LR, затова се наложи да си поиграя малко на ръка в нужните ми корекции. За не повече от 2 минути коригирах почти до нула хроматичните аберации, винетирането и дисторзията, и приложих тези настройки на останалите файлове.
За съжаление няма как да приложа по-голяма снимка за да се види ефекта за коригиране на хроматичната аберация…
Единствен недостатък е, че трябваше да пооправям винетирането на снимките с различни диафрагми, нещо, за което принципно се грижи профила създаден от Adobe и който се надявам да го има скоро.
Samyang AF 75mm f/1.8 FE няма перфектната острота от центъра към краищата, каквато повечето съвременни фотографи търсят. Тук е заложено на компактност и добра цена, а и в крайна сметка това е портретен обектив, както и да го гледаме. На кой портретист му трябва перфектна острота в краищата, че и те дори добавят винетиране вместо да го премахнат…
Пускам все пак една серия снимки, направена в диапазона 1.8 до 22 диафрагма и общо взето на диафрагми 5.6 до 11 имаме добра рязкост по целия кадър.
Макар и да е минимално, но при диафрагма 22 започва да се наблюдава дифракция на светлина, така че не я препоръчвам за употреба, освен в крайно належащи моменти.
Фокусиране
Сегааааа… във Photo Cafe разполагаме с модел Sony A7 Mk II, който по отношение на фокуса доста се различава от следващото и за сега актуално поколение Sony A7 Mk III, затова и се наложи да взема назаем за малко, актуална 7-ца, за да проверя фокуса.
При 2-то поколение на А7 фокуса далеч не е блестящ. По-бавен с по често “хънтене” а и не сработва фокус по-око, макар в менюто да има такава опция. При трето поколение нещата са коренно различни. Фокусът е бърз доста по-гладък и рядко “хънти”. Накратко, ако нямате новото поколение Sony А7 пробвайте внимателно фокуса.
Иначе DMF функцията си работи безотказно независимо старо или ново Sony, а както казах по-горе голямата фокусираща гривна работи много приятно на ръчен (DMF) фокус.
Фокусирането е тихо и не би пречило на видеооператорите.
Най-близкото фокусно разстояние е около 69 сантиметра и лично мен ме е яд, че няма метрична скала, по която да се ориентирам къде съм. Често компактния размер ме подлъгваше и ми се щеше да се приближа повече от колкото може обектива и точно затова ми липсва метричната скала…
Може би е тук момента да вметна, че на корпуса на Samyang AF 75mm f/1.8 FE има превключвател, който избира гривната за фокуса да работи из между два режима – режим 1 – фокус; режим 2 – смяна на диафрагма.
Честно казано режим две може би ще е полезен единствено за видео снимащите на автоматичен фокус, които искат да имат плавно “некликаща” смяна на диафрагмата. Така или иначе от Samyang обещават в последваш фърмуеър да има възможност за програмиране на този превключвател с други функции.
Дефокус и боке
Всъщност главното, което се търси от Samyang AF 75mm f/1.8 FE. Това е портретник за близък бой както се казва и когато се използва като такъв от близка дистанция и на максимално отворена диафрагма то дефокуса е много силно изразен.
Бокето в зависимост от това какво има в задния план варира от леко “нервно” до леко кремообразно, но пък е равномерно както в средата, така и по краищата – запазва кръглата си форма и не се издължава към краищата.
Поради заоблените 9 ламела запазва заоблеността си до диафрагма 2.8 и вече на 4 започват да се забелязват “зъбчета”
Хубавото е, че в центъра обективът е рязък дори и на максимална диафрагма, а така или иначе краищата изпадат в дефокус, та ми е все едно остри ли са или не… няма да преснимам картини, или чертежи с този обектив.
Не на последно място за разлика от големите фирми, които се изкалпазаниха и ти дават един парцал от микрофибър да си загънеш обектива, когато не го ползваш, то тук производителя се е погрижил Samyang AF 75mm f/1.8 FE да дойде в здрав полутвърд плътно прилепващ калъф, в който обектива се помещава удобно с обърнат върху него сенник.
Samyang AF 75mm f/1.8 FE е поредният обектив от леката серия, който може да намери спокойно място в един градски месинджър, без да тежи или заема много място. Мисля, че в скоро време Adobe ще му направят профил, който ще изчисти дребните несъвършенства, но и сега лесно се коригират на ръка.
Лично аз се надявам да се появи скоро и във версия за други безогледални брандове.