Започва да ми става традиция да стартирам годината с някой ултраширок обектив. Лошото е, че в този януарски период е малко трудно да се спогодим със слънцето и то по-често предпочита да се скатава, вместо да рисува със сенки.
Няма нищо по-хубаво от лошото време и… бих добавил черно-бяла фотография.
Имах на разположение Samyang AF 14mm f2.8 и го закачих на Nikon Z6 с преходник. Тъй като електронният визьор ми показва изображението в реално време, то реших да снимам черно-бяло виждайки точно как ще изглежда снимката.
Samyang AF 14mm f2.8 го има и във версия за безогледална камера, но конкретно само за Sony, тъй като Nikon и Canon безогледални системи с 35 mm стандарт матрица се появиха сравнително скоро.
Възможно е безогледалната версия, макар и със същата оптична схема да дава по-добро изображение, заради намалената работна отсечка.
Започвам първо с дизайн и после преминавам към там оптики, аберации и качество на изображението.
Минималистичен дизайн по подобие на всички модерни обективи в момента. Редно е да спомена, че Samyang AF 14mm f2.8 е спечелил 3 приза за дизайн като сред тях са на iF за 2017 година, RedDot отличие за дизайн за 2018 година и GoodDesign
Красив и функционален с широка гривна за фокусиране, която е с тънко метално оребрение позволяващо добър фокус през месеците, в които не сте с ръкавици.
С обикновени вълнени ръкавици има леко хлъзгане, затова е добра идея да използвате фото ръкавици със силиконови пъпки или оребрение по пръстите.
Корпусът е изцяло метален алуминиев, а байонета за захващане е стоманен. Единствено вграденият сенник пластмасов, но от здрава дебела пластмаса.
Капачката пред предната леща също е здрава дебела пластмаса и осигурява надеждна защита.
На обектива има превключвател за ръчен или автоматичен фокус. Поради доста компактният дизайн липсват метрична скала (макар за 14 мм едва ли е нужна) и възможност за ръчна настройка на диафрагма.
Samyang AF 14mm f2.8 си е 100% фото обектив… е разбира се става и за видео, но честно казано бих препоръчал ръчнофокусната версия, която има метрична скала и ръчна диафрагма. Да, ръчнофоусната версия е с друга оптична схема според MTF данните не толкова добра.
Какво има в обектива… на първо място лещи и по-конкретно 15 броя разположени в 10 групи, като 2 от елементите са асферични, 4 с висока степен на пречупване и 2 с много ниска дисперсия на светлина.
Трябва да отбележа, че предният елемент доста плосък, но въпреки това не е предвидена резба за присъединяване на светофилтри.
Металният корпус и “стъкларията” в обектива, макар и компактен не го правят много лек – той е около 480 грама.
Оптически Samyang AF 14mm f2.8 се представя доста добре. На максимална диафрагма почти липсват хроматични аберации, а използването на корекциите в Adobe Photoshop и Adobe Lightroom ги премахват без проблем.
Липсата на профил в двете програми по-горе се надявам скоро да бъде коригирана. В краен случай може да използвате профила създаден за ръчната версия, който на първо четене се справя прилично
Мога да кажа, че е добре коригиран от към кривене, макар на моменти да забелязвам много лека възглавничка, а по-скоро бих очаквал буренце.
Поради липса на голяма тестова скала нямаше как да проверя остротата в центъра и в средата, затова разчитах на заснети снимки. На диафрагма 2.8 в екстремните краища при близост до обекта се забелязва лека загуба на острота, но при диафрагми 5.6 и 8 имаме равномерна острота по целия кадър.
Забелязва се винетиране при максимална диафрагма, достигащо до почти диафрагма в краищата сравнено с центъра. Винетирането изчезва при диафрагми 5.6 и нагоре. Профила за ръчнофокусната версия коригира винетирането добре, но не съвсем добре възглавничката.
Тъй като с този обектив не се гони кой знае какво боке, затова и диафрагмата не е с много ламели – само 7. Това от своя страна осигурява хубаво слънце в кадър, ако решите да експериментирате с дифракция на светлина или пък при нощна фотография дава 14 лъча на уличното осветление, дори и при диафрагма 8
Най-добрата работна диафрагма е 8, но не го ползвайте за работа над 16, освен както писах по-горе не сте фенове на дифракцията.
Samyang AF 14mm f2.8 го закачих както казах на Nikon Z6 с преходник и на Nikon D750 директно. Обектива се предлага на байонети за Nikon F и Canon EF и покрива 35 мм матрица, което означава, че може да се използва и на моделите с по-малка матрица със съответното умножение.
Малко бях на тръни, използвайки го на Nikon Z, защото някои марки обективи първоначално имаха проблеми с фокусирането, или направо не фокусираха. Тук нещата са почти ок. Казвам почти, защото на моменти при екстремно фокусиране от супер близко на максимално далече фокуса не сработваше веднага, а бяха нужни секунда две да се хм… “освести” и да сработи.
Пробвах как се държи фокуса при Nikon D750 и там проблеми нямаше никакви. Мисля, че с един нов фърм, лекия проблем с безогледалния Nikon ще се оправи. Нямах под ръка Canon R за да видя там как седят нещата.
По отношение на фокусирането бих казал, че фокусира сравнително бързо. Не е мигновено както би следвало за обективите с USM тим мотор, но при 14 mm обектив едва ли не всичко след 2 метра при диафрагма 8 е на фокус.
Най-близкият фокус е на 20 сантиметра и трябва да се внимава, защото това е няма и сантиметър от челната леща и бих не внимание и може да я забиете в сниманият обект.
Харесва ми възможността за снимане от толкова близо защото често го използвам като арт ефект.
Като фен на широката оптика се опитвам в случаите, в които не снимам по работа – интериорна фотография, да снимам в характерният си за мен градски пейзажен стил: ниска гледна точка с голяма успоредна перспектива, поглед нагоре, или пък близък детайл.
Отдавна не бях снимал цял месец в черно бяло, но все повече ме харесва, а и винаги мога да изключа ефекта в LR и снимката да си стане скучно цвета.
Samyang AF 14mm f2.8 е на границата между ултра и свръх широкоъгълните обективи. Снимките създадени с него притежават добра работна рязкост и седи добре на печат. Не е от най-леките обективи, но е сравнително компактен за това което е като светлосила и може да бъде добър обектив за пътешественици.
Липсва му стабилизация, но за безогледалки с вградена такава това не е проблем. Идва с калъфка, в която е хубаво да седи, защото черното покритие на алуминиевият му корпус би се повредило, ако се трие в друг обектив.