“Фишките” са любимите ми конфликтни обективи. Нещо като хем боли хем сърби. Може спокойно да минеш без тях, но присъствието им във фотографската ти чанта ще те накара да мислиш креативно.
За редовните ни читатели няма да остане скрит факта, че всяка година имаме поне по един фишай на гости. Аз самият много харесвам този тип обективи, макар да са почти неизползваеми за професионални цели.
Харесва ми деформацията на изображението, която създават и се стремя в много от случаите да я подсиля, избирайки ниска или висока гледна точка.
Малко предистория.
За първи път използвах обектив на корейската фирма Samyang преди около десетина години. Тогава те стъпваха на пазара с техният 85/1.4, а аз активно снимайки търсех портретен обектив с добро боке. Признавам си резултатите които получих тогава не ме впечатлиха. Да, приемлива цена, добре работеща механика и малко по-висок от среден клас оптика, но изображението, бокето… нещо не ми грабна окото.
През следващите години следях какво пуска фирмата. Тук там в някой магазин пипвах по някой обектив, но все още леко резервирано.
Напоследък снимайки с безогледални фотокамери се изхитрих да нося само малки обективи. Липсва ми фишай обектив. За съжаление те не винаги са бюджетни. На Photokina 2016 разхождайки се из между залите попаднах на щанда на Samyang. Там освен класическите за DSLR камери обективи се разкри и широка гама за безогледални фотокамери. Набелязах си няколко за проба и ето няколко месеца по-късно вече имам възможността да изпробвам един по-сериозно.
Samyang 8mm F3.5 UMC Fish-Eye CS II както е видно и от заглавието е темата на днешната ни среща. Честно казано спрял съм се на друг обектив, който е правен специално за моето Оли, но не бе наличен за момента. Трябва да изчакам малко докато дойде. Докато чакам си играя с наличният “осмак”.
Една от причините да тествам по-сериозно Samyang 8mm е фактът, че той съществува във варианти за почти всички байонети на пазара били те DSLR тип или за безогледалка.
Как е възможно това? Принципно Samyang 8mm F3.5 UMC Fish-Eye CS II е обектив, конструиран за DSLR APS-C тип фотокамери. Той е пълнокадров тип покриващ 180 градуса по диагонала. Може да се използва и компромисно (според мен) на камери с пълноразмерни матрици, но полученото изображение не покрива кадъра и е кръгло.
Важна подробност – трябва да свалите сенника, ако ще искате да го използвате на пълноразмерни матрици. Всъщност това е разликата между първата и втората версия на обектива (която е в мен), при втората сенника може да се сваля.
Как тогава става за безогледални фотокамери? С интегриран преходник завършващ с нужният байонет. Да, за съжаление така се губи компактността на обектива. Хитро решение обаче от страна Samyang един обектив да може да се предлага за почти всяка от камерите със сменяема оптика, а те са:
- Canon EF
- Canon M
- Nikon N
- Pentax K
- Fujifilm X
- Micro 4/3
- Sony EF
- Sony E
- Samsung NX
Изпробвах Samyang 8mm на моя безогледален Olympus M1. По-горе споменах 180 градуса покритие на кадъра по диагонал. При камерите от типа micro 4/3 знаете кадъра е по-малък от APS-C и съответно ъгловият обхват е около 140 градуса. При камерите Canon също е с малко по-малък ъгловият обхват – 167 градуса (знаете те са малко по-малки от стандартната APS-C матрица).
Тъй като моето Оли реже част от пълния кадър на Samyang 8mm, то не мога да дам абсолютно цялостно мнение как се държи обектива по краищата.
Samyang 8mm F3.5 UMC Fish-Eye CS II е ръчнофокусен обектив. Гривната за фокусиране е голяма с добро гумено покритие. Движи се плавно и няма проблем когато си с дебели ръкавици (все пак тази зима се оказа студена).
Фокусирането с фишай е… малко като на магия. Принципно почти всичко снимано е на фокус и трябва наистина екстремно близо да се приближите до обекта, за да има смисъл от прецизно фокусиране.
Прецизно фокусиране поне с Олито не се получи. В смисъл пийкинга не се задейства и фокусирах чисто визуално по усет. Предполагам с камери като Nikon, които имат потвърждение на фокуса има шанс за по-прецизно фокусиране… ако се наложи.
Така или иначе с “фишка” най-често се снима на хиперфокално.
Изпробвах няколко кадъра нарочно с максимална близка дистанция (малко под 30 сантиметра) до сниманият обект и на максимална диафрагма 3.5 с цел проверка на бокето. Както се досещате почти няма такова. Даже и ви съветвам с никой фишай да не се мъчите да гоните боке, резултата няма да е впечатляващ.
Най-често снимах на диафрагма 8, но не са малко случаите, в които снимах и на максимална диафрагма 22. Кога? Когато имах слънце в кадър и исках да има лъчи. Samyang 8mm F3.5 UMC Fish-Eye CS II е с 6 ламелна диафрагма, което от само себе си дава малко скучновати 6 лъча на слънцето, но все пак бях длъжен да пробвам.
При максимална диафрагма явлението дифракция на светлина е видимо и кадъра е лишен от острота. Стават за интернет, но надали ще издържат на голямо увеличение на хартия.
Давам един пример със снимки снимани на 8 и на 22 (100% кроп)
Иначе снимките със слънце в кадър са ефектни, но си е компромис… който аз… често правя. В добавка докато не съм забравил – диафрагмата се управлява ръчно с помощта на ринг, а стойностите се избират през 1/2.
Оптична схема – 10 елемента в 7 групи един от елементите е асфрерикален. Разполага с най-новото фирмено покритие на лещите срещу флеъри и призраци, но снимайки срещу слънцето няма обектив, който да не изкара такива. Въпреки това при стандартно снимане не забелязвам проблем с вътрешни отражения.
Хроматични аберации. Да има. Не съм и очаквал да няма. Не са силно изразени и относително лесно се чистят в Camera RAW. Също така от Adobe са създали профил за обектива и за доста камери на които може да се използва.
Моята препоръка – не използвайте профила. От Adobe се опитва да коригират геометрично обектива, което често има обратен ефект, а изображението в края на кадъра се размазва доста.
Обичам тумбестият ефект на фишките и както казах по-горе дори се мъча да го усиля. Снимането на архитектура или коли ми е любимо, а най-не харесвам да окарикатурявам лица…
Нямаше как да тествам максималната острота на Samyang 8mm F3.5 UMC Fish-Eye CS II, не разполагам с подходяща по размер таблица. В нета намерих ревюта на колеги, които са тествали със система Imatest и показателите за максимална острота са при диафрагма между 5.6 и 8. Моето усещане е сходно.
Най-рязък е в средата като започва да спада към краищата. Мисля, че това е валидно за всеки един фишай. Накратко, при 90% от случаите, ако обективът ви е настроен с фокус на 1,5 метра и диафрагма 8 то всичко ще ви бъде на фокус, а от вас се изисква само кадриране.
Поставяне на филтри? Не е предвидено от производителя, не съм сигурен дали и системите с големи филтри закачащи се на сенника ще ви дадат възможност за поставяне на филтър.
Samyang 8mm F3.5 UMC Fish-Eye CS II понякога обърква меренето, все пак обхваща твърде много. Хубаво е да работите с пръст на компенсацията на експозицията. За тарикатите като мен с безогледалка и електронен визьор, резултата е видим още преди снимането и лесно внасям корекции. За фотографите с DSLR е се налага да си поглеждат контролно дисплея след всеки кадър.
Samyang 8mm F3.5 UMC Fish-Eye CS II съществува и във видео версия, където ринга на диафрагмата вече е безстъпков и представлява едно голямо зъбно колело, също, както и гривната за фокусиране.
Мисля, че този обектив е удачен бюджетен избор за потребителите на DSLR фотокамери. За тези с беозгледалните системи в момента се появяват специално създадени за конкретната система. Например има 8mm за Sony Е както и 7,5mm за micro 4/3 (какъвто съм си набелязал и аз и се надявам скоро да споделя мнения за него).
И няколко снимки от студена София по начина, по който обичам да я гледам през фишай.