Преди седмица обещах да споделя мнение и за Samsung NX30, който заедно с доста по-малкото му братче Samsung NX3000 имах възможността да тествам. Ето, че седмицата се изтърколи и пак съм седнал в кафето с голяма чаша лате и бял лист хартия пред мен.
На базата на пробваните във Фото кафе камери Samsung, ще изкажа мнение, че Samsung NX30 е топ клас камера на корейският производител. Може би бих имал известни колебания дали Samsung Galaxy NX може да спори за лидерство, но като фотограф намирам Samsung NX30 за достойна да застане на върха.
Като всяка топ камера и тук екстрите и възможностите за управление преливат. Нека започна със стандартните технически характеристики, които виждаме на етикета или пък на кутията на Samsung NX30.
- 20.3 мегапикселов APS-C размер CMOS сензор с пиксели отговарящи за фазов автофокус.
- Система сменяеми обективи на NX тип байонет
- Хибридна АФ система състояща се от 105 фазови и 247 контрастно детекторни точки.
- DRIMeIV процесор за обработка.
- Подвижен електронен XGA визьор с възможност за завъртане нагоре до 80 градуса.
- Подвижен тъчскрийн тип 3 инчов Super AMOLED дисплей.
- Бутони за персонална настройка + допълнителен скролер.
- Серия от 9 кадъра в секунда.
- 1080/60p видео запис и възможност за включване на външен микрофон.
- Некомпресиран HDMI изход.
- Wi-Fi и NFC
- Лиценз за Adobe Lightroom 5
Това е аламинутът. След него следва основното ястие (сигурно е обяд щом това ми се върти из главата).
По дрехите посрещат…
Samsung NX30 е безогледална фотокамера с вграден електронен визьор. Дизайна й наподобява класическа DSLR камера, но размерите са доста по-компактни сравнено с топ DSLR фото камера. Линиите са заоблени. Корпуса е изработен от поликарбонатна пластмаса, тенденция, която виждам и при други марки безогледални фото камери. Някой би промърморил, че това не е типично за топ клас камера. Да може би. Металният корпус създава усещане за солидност, здравина… и тежи. За една компактна безогледална камера лекотата също е фактор. Поне за мен няма значение от какво е направен корпуса. Samsung NX30 създава усещане за здрава камера при хващане в ръка. Ергономична е дори и за големи ръце като моите. Грипът е с добра форма, а на гърба има специално място за палеца, което повишава здравината на хващане и същевременно защитава REC бутона от неволно натискане. Може би ми се искаше гумираното покритие обхващащо целия грип, както и мястото за палеца да е с малко по-голямо сцепление.
Samsung NX30 е понаедрял видимо сравнено с предшественика си Samsung NX20. На това се дължи и по-удобният му захват.
Разглеждайки камерата виждам изкарани доста бутони по корпуса, два скролера (единият комбиниран с джойстик и се намира на гърба), програмен диск и отделен превключвател за различните серийни режими на снимане.
Samsung NX30 има вградена светкавица естествено разположена над електронния визьор, която се активира с натискане на бутон. Не е забравено и гнездото за външна светкавица, на което може да се закачи и стандартен радиопредавател за управление на студийно осветление. Бутона за отключване на байонета се е върнал на старото си място… или всъщност имам леко объркване с камерата, която тествах преди седмица. Samsung NX3000 е по-нов модел и от корейсккият производител може да са променили концепцията къде да бъде вече бутона за отключване. Забелязвам вход за външен микрофон, както и стандартен USB и micro HDMI конектори.
Към корпуса е закачен подвижен в много посоки дисплей. Класическо закачане за лявата част на камерата. Позволява на дисплея да бъде защитен посредством обръщането ми към корпуса. Може да седи обърнат на гърба на камерата с лице към фотографа или изнесен в страни от камерата да си направите селфи, да снимате от висока или ниска гледна точка. В допълнение към всичко една от любимите ми функции – управление с докосване – за по кратко (директно преведен англицизъм) тъчскрийн.
Какво печелите от тъчскрийн? в процеса на снимане, най-вече управление на автофокуса. Може лесно да изберете коя и да е точка по дисплея… ок… не точно всяка, но около 85% (как ли ги смятам и аз не знам) само с докосване на пръст и след това да натиснете спусъка, фокусирате и да снимате. Може с докосване на дисплея камерата да фокусира, а вие да натиснете спусъка за снимане. Може да избирате обект за проследяване бързо и само с едно докосване (добре е да се използва при следящ фокус. Може и просто да докоснете дисплея и камерата да фокусира и снима, без да се налага да натискате спусъка.
Определено използването на дисплея за фокусиране е малко трудоемка задача. Установих, че левичарите са доста по-облагодетелствани, защото докато държат камерата с дясна ръка, с лявата бързо могат да работят с дисплея, докато за мен, свикнал да работи с дясна ръка се налага да държа камерата за обектива докато си играя с АФ и тъч опциите. Поставена на статив (например за нощни снимки) мога да използвам, която си искам ръка.
Другото, за което помага дисплея са настройки и ровене из менюто. Принципно фотографа не е задължен, защото настройки и меню се управляват през едната камара изведени бутони, но за свикналите със смартфон настройките през тъчскрийн са доста по-интуитивни и бързи.
Качеството на дисплея е много добро – AMOLED с резолюция от над милион точки. Ярък е и видим при слънчева светлина. Има възможност за настройки според вкуса на снимащият. По-впечатляващ е визьора на камерата.
Електронен със 100% видимост и резолюция от около 2,36 милиона точки. Вижда се чудесно през него, но какво толкова впечатляващо? Не е първият толкова висококачествен визьор през който съм хвърлял едно око. Може би ме впечатли подвижността на визьора. Да визьора може да се обърне нагоре до 80 градуса и да снимаме все едно имаме класически ъглов визьор за SLR камера от едно време.
Достатъчно е само да се дръпне назад визьора и вече може да се позиционира в една от 3 те позиции до 80 градуса, а може и да се остави дръпнат назад и така да се използва. Тук шеговито ще споделя, че това е удобна функция за някой фотограф с по-голямшк нос. Аз съм с относително дребен нос (ли така изглежда на голямата ми глава) та не се наложи да се възползвам от тази екстра, но завъртането на 80 градуса нагоре страшно много ми допадна като функционалност.
Да споменавам ли за автоматичното превключване между дисплей и камера? Има разбира се кой е очаквал да няма. Малко съм недоволен от прекалената чувствителност на сензора за превключване… и за други камери съм се оплаквал и явно не е лесно решим проблем… или пък само на мен като любител на “коремната” фотография ми прави впечатление. Ще добавя само, че намерих леко нестандартно решение как да излъжа сензора – просто завъртам дисплея на горе и така мога да си опра камерата на „коремчето“ без да ми гасне дисплея
Samsung NX30 е създаден за снимане, а не за гледане на външният му вид. По-горе споменах, че възприема света с помощта на 20.3 мегапикселов APS-C размер CMOS сензор. Тук също ще кажа класически както на повече досегашни модели. Почти не откривам разлики със сензора на Samsung NX300 освен може би малко по-добра корекция на шума. Има вградено самопочистване. При последния ъпдейт на фърмуеър до версия 1.30 се появи опция самопочистването да се активира при изключване на камерата. преди то бе активно при включване и това малко губеше време. Матрицата (сензора) не е стабилизиран и се разчита на стабилизирани обективи.
Камерата, която изпробвах ми бе дадена с китовият 18-55/3.5-5.6 III със станалият задължителен вече iFn бутон и с превключвател от ръчен на автоматичен фокус. Добавеният функционален бутон обогатява и без това многото допълнителни функции, а и е на удобно място за честа употреба. В процеса на снимането използвах и моторизираният зум обектив 16-50 който дойде в комплект с Samsung NX3000, за да се възползвам от очевидно по-широкият ъгъл. Не съм правил подробно сравнение между двата китови обектива, но честно казано моторизирания 16-50 ми харесва повече и като размер и като функционалност (единствено липсата на сенник (който е наличен при 18-55) ме кара да се чувствам некомфортно). Защо моторизираният 16-50 ще спомена и малко по-нататък.
Всъщност така и така съм почнал, ще го кажа сега.
Samsung правят всичко възможно техните смарт устройства да се свързват лесно. Начините са: с кабел (архаичен) по Wi Fi (за което има специален бутон, изведен на корпуса, както и меню на програмния диск) или NFC. За последния начин вече се оплаках как като iPhone юзер съм лишен от този бърз начин за свръзка, за разлика от доста Android устройства. Казвал съм не веднъж ползите за свръзка между смартфон и камера, цитирам: “Освен за споделяне на снимки към смарт устройство било за публикуване в мрежата или за архив (освен на картата), е много полезно за дистанционно управление на камерата. Samsung са направили чудесно приложение за мобилни телефони благодарение на което може да командвате дистанционно своята камера. Командването не се ограничава само до натискане на спусъка. През телефона си може да промените снимачната програма и съответно да променяте диафрагма, скорост, бял баланс, тип измерване, фокус или ISO чувствителност” и добавям: ако сте закачили моторизирам зум обектив, то може да управлявате и зума от смартфона си. Искам да добавя и още нещо касаещи потребители на iPhone като мен. Погледнете коя версия фърмуеър е инсталирана на Samsung NX30. Ако е под 1.30 то е възможно да имате сериозни проблеми между двете устройства (със смартфон Samsung няма проблеми проверено). Задължително ъпдейтване до най-нов фърмуеър, освен по-добрата свързаност има и други благинки (май казах някои от тях). За безкабелното свързване може да се каже още доста, но по-добре да продължа нататък.
Не се сещам функция, за която да няма изведен бутон или да не може да се персонализира. Сравнено със Samsung NX20 има добавен само един превключвател на серийното снимане, но освен това има разместване на някои бутони с цел по-добра ергономия. Това се отнася и за предният скролер разположен зад спусъка. Малко ми е необичайно мястото. Свикнал съм този скролер да се намира непосредствено пред или под спусъка, но за няколко дни се свиква. В добавка припомням опцията за тъчскрийн, която улеснява още повече управлението.
Програмният диск предлага на потребителя да избира из межди класическите режими за снимане PSAM, AUTO, Wi Fi (това май не е много режим аз снимки), режим с готови шаблони, 2 персонално настроени снимачни режима и разбира се “i” режима, който се води тип хм… приоритет на обектив. Работи в комбинация с iFn бутона на обектива и може да се избира предварително различна дълбочина на рязкост или да се промени в реално време контраста на изображението. Общо взето това е програма насочена към любителите и заедно с вградените шаблони да им спести времето, което по-напредналите фотографи отделят за настройки.
Панорамната фотография е вкарана вътре в менюто с шаблоните и се налага да влезете в него за да я изберете. Добре е да дублирате всяка панорама, защото не винаги успява от първият път да се получи добро изображение.
Менюто на Samsung NX30 е по подразбиране доста богато сравнено с Samsung NX3000 например, все пак това е топ клас камера. Да го описвам ред по ред няма смисъл, а и все нещо ще изпусна. Хубавото е, че е интуитивно макар понякога да ми се налага скролиране нагоре надолу (разглезих се с менюта показващи всичко на един екран и сменящи се с прелистване). За съжаление опцията да е на български все още не е налична.
Камерата разполага с хибриден автофокус – фазов и контрастно детекторен. За фазовия фокус отговарят нарочни пиксели 105 на брой и най-вече се използват при заснемане на движещи се обекти. Контрастно детекторният фокус разчита 247 точки покриващо почти целият кадър.
При добра светлина фокусът е много пъргав независимо дали се снима през спусъка, или през тъч дисплея. При малко по тъмно се усеща леко колебание и “хънтене”, но тогава на помощ идва АФ лампата. Следящият фокус се справя добре в повечето случаи (например за смяната на караула маршируващ срещу камерата). хубаво е следящият фокус да се комбинира с опцията за следене на обект в кадъра.
Освен опцията за следене може да се избира и между:
Избираема АФ зона – с натискане на бутон “ОК” и мултискролера може да позиционирате АФ зоната в почти 95% от кадъра. Може да промените размера на АФ зоната до 4 варианта в зависимост от това какво снимате. Аз най-често използва най-малкият и предшестващият го размер.
Мулти АФ зони – това са 35 зони покриващи около 80% от кадъра и тогава фото камерата избира къде да е фокуса според заложени в нея алгоритми. Добре е, ако снимате в такъв режим да имате активирано търсене на лица, за да бъдат предпочетени те като сюжетно важни за кадъра.
Ръчен фокус, за къде без него. В повечето случаи има нарочно копче на обектива за превключване. За по-добър фокус може да разчитаме на увеличение на изображението 5 или 8 пъти, както и на “Peaking“ в цвят по избор (бял, червен, зелен).
Това е опция, която доста живо интересува фотографите, не че я ползват често, но обичат да знаят колко “вдига” фото камерата.
В RAW формат при серия от около 9 кадъра за секунда може да напълните буфера с 11-13 кадъра преди камерата да спре да снима. В серия с около 4 кадъра за секунда, буфера се пълни с около 18-20 кадъра. При висококачествен JPEG пълна резолюция – при около 9 кадъра – около 25-27 кадъра, а при около 4 – около 35-38 кадъра. При Jpeg в зависимост от скоростта на картата след това камерата може да продължи да снима с около 1-2 кадъра в секунда. Не съм мерил за по-компресирани JPEG файлове и пак подчертавам с различни карти резултатите може да не съвпадат. Аз ползвам почти последно поколение SDHC карта, при някои по-стари карти е възможно броят на кадрите да е по-малък.
Освен двата серийни режима има и още един “BURST”. При този режим може да снимате със скорост от 10 до 30 кадъра за секунда. Има малка уловка. Кадрите са само в JPEG и с резолюция около 5 мегапиксела. Всички кадри ще носят информацията за експозиция, фокус, бял баланс и iso както първия кадър, независимо какво се е случило пред камерата. Може да заснемете до 30 кадъра за една секунда. Има 3 възможности 10, 15 и 30 кадъра в секунда скорост. По пътя на логиката излиза, че при скорост от 10 кадъра за секунда може да снимате 3 секунди, при 15 – 2 секунди, а при 30 – 1 секунда. Интересна възможност подходяща за експериментално снимане на движение.
Споменавайки RAW и Jpeg стана ясно, че Samsung NX30 разполага и с двата формата на запис. За RAW е ясно това е формата, на който предпочитам да снимам и който ми дава големи възможности за обработка в последствие. Не пестя от място на карти. За тези, които не искат да се занимават с обработка, пестят място, снимат в големи серии или друго то разбира се има JPEG с 3 степени на компресия. При повечето условия за снимане Samsung NX30 дава добър JPEG, който може би се нуждае понякога от леко коригиране на контраста. Това може да го направите най-лесно в лицензният Adobe Lightroom 5 който идва като бонус с фото камерата. Разбира се най-добре е да снимате в RAW и да се възползвате от пълната гама корекции, но това може да ви отнеме време. Всъщност когато се налага да снимам голяма серия снимки (например 600-700) които трябва бързо да предам снимам на комбинация от RAW+ Jpeg най-ниска компресия. Така, ако някой Jpeg не ми хареса обработвам прилежащият му RAW и така спестявам време.
Експозиционните времена са от 30 секунди до 1/8000 сек. Синхронната скорост е 1/200 сек. Затвора е вертикално движещ се механичен с опция за електронно първо перде. Аз харесвам много тази опция, защото позволява по-бързо снимане, сравнено с класически механичен затвор на безогледална камера, а и камерата става малко по-безшумна… макар да си призная отчетливо си щрака затвора и не става много за папарашко снимане. Кога не се използва електронното 1 во перде? Когато снимате много бързо движещи се обекти. Възможно е да се получи “шутер роулинг ефект” който не е много приятен.
За правилната експозиция се грижи експонометър с класическите режими: мулти, централно и спот мерене. Няма безогледална камера която да не мери правилно в 98% от случаите и при Samsung NX30 това се затвърждава. Почти винаги снимам на мулти мерене.
За белият баланс също в повечето случаи се доверявам на режим “автоматичен”. Тук не отчитам “по-топъл” бял баланс, за който се бях “оплакал” при Samsung NX3000, тоест по мой вкус е като цветове и рядко се наложи корекция на баланса в LR5.
Samsung NX30 е камера с APS-C матрица, тоест голяма. Спокойно може да се снима на AUTO ISO. Зададох стойности от 100 до 1600. По технически спецификации минималното ISO е 100, а максималното ISO, на което може да се снима е 25 600. Снимайки из София, преди да извадя статива общо взето се движех в границите до 1600 ISO и почти нямам забележки по снимките. Забелязвам лека загуба на фин детайл. Шум има… да, но пък ме радва липсата на цветен шум дори и на стойности като 3200 и 6400 ISO.
За снимащите в RAW ще трябва да си коригират шума (ако въобще ги притеснява) в Adobe Lightroom или Adobe Photoshop. Дори и да има включено коригиране на шума, то софтуерите не го отразяват и все едно снимате без включена корекция. За мен до 3200 ISO въобще няма никаква нужда от корекция. При по-високи стойности го оставям на личната преценка на ползвателя.
За снимащите в JPEG, има 4 варианта: без корекция, ниска, нормална, висока. Задават се от менюто предварително. Снимайте експериментално нещо еднакво на различно шумоподтискане, за да прецените за себе си оптималното чистене на шума. За мен най-добре е на ниска корекция, хем видимо шума намалява, хем се запазва детайла до колкото е възможно.
Освен като фото камера, може да я използвате и като видео камера, с която да запечатате добри моменти. Максималната резолюция, на която може да снимате е Full HD – 1920 х 1080 с 30 кадъра за секунда. Може да снимате и на HD или VGA резолюция, но струва ми се няма смисъл, при положение че все повече домашни телевизори са Full HD. За звука се грижи вграден стерео микрофон, а автофокусната система следи добре движещи се обекти като не се забелязва “помпане” на фокуса. Ако обекта който снимате се случва фокуса да не успее да го задържи. Вместо да се опитате да гоните обекта излязъл от фокус, по-добре спрете прекадрирайте бързо, фокусирайте и почнете да снимате наново. Леко неудобство е, че колкото и да е тих мотора за фокуса, той все пак влиза през вградения микрофон и ако снимате в много тиха среда може да се чуе. Тук има възможност за включване на външен микрофон и за сериозно снимащите бих препоръчал да се възползват от тази опция. В добавка и през HDMI може да извадите некомпресиран сигнал който да запишете на външен рекордер. Още нещо важно. За да няма проблем със записа на видео е задължително да използвате бърза карта – клас 10.
Samsung NX30 – безогледална камера от висок клас. Удобна за работа, стабилна и здрава. Ще покаже целият си потенциал, като се закачи към нея професионалната серия обективи на Samsung като например 16-50/2-2.8 или пък 85/1.4 или 60 macro и още про клас обективи. Може да се снимат репортажи или да я ползвате в студио. За пейзажистите не е забравена и екстрата “виртуален хоризонт”. Батерията е държалива и точно показвана в проценти като състояние. Ако не се заигравате да снимате видео или да разглеждате снимки, то би издържала сравнително интензивно дневно снимане (300-350 кадъра). Никога няма да ви натежи 2 ра батерия, особено ако сте фен на всякаква без кабелна камуникация или снимане на видео. Сред аксесоарите не открих опция за вертикален спусък. Понякога е полезен особено когато разполагаш с топ клас камера. Да не забравя и ценният бонус който идва с камерата – лиценз за Adobe Lightroom 5 един чудесен софтуер с мощ да обработва без затруднение стотици RAW кадри.
Супер ревю, ще я разгледам тази камера..