Преди няколко седмици имах удоволствието да посетя градът на стоте кули (за по кратко Прага) под ръка с нежната половинка на Фото кафе и в ръка с Pentax K3 и Pentax SMC DA 17-70 mm f/4 AL [IF] SDM. Прага освен кули ни показа и променливо пролетно време – идеално за тестове на техника. От бурно дъждовно до прежулящо слънчево в рамките на 3 дни. Pentax SMC DA 17-70 mm е бюджетен обектив на който половинката е хвърлила око, но в случая през повечето време беше в моите ръце. Ще се опитам с няколко думи да споделя впечатление за него.
Доста по-голям и солидно изработен сравнено със стандартният “китов” обектив 18-55 с който идват повечето камери Pentax. Усеща се здравина, когато го щракваш на байонета. Има голяма и удобна гривна за управление на зума и относително лесна за ползване гривна за фокуса.
Как да разтълкуваме името на обектива:
- SMC – Super Multi Coating – усъвършенствано многослойно покритие, спомага за намаляване на отблясъците от повърхността на лещите.
- DA – създаден да покрива APS-C сензор на DSLR камера.
- AL –асферични елементи – спомагат за намаляване на хроматичните аберации.
- IF – Internal Focusing – вътрешна фокусна система, обектива остава не променен като размер независимо от фокуса.
- SDM – Supersonic Drive Motor – технология правеща фокусирането изключително бързо, в същото време позволява о дофокусиране на ръка. Лек недостатък според мен – движеща се външна фокусна гривна по време на фокусирането. Понякога ме стряска защото имам навика да държа обектива за основата на сенника (за по-голяма стабилност). Не съм снимал спорт така, че не мога да преценя колко е бърз, но определено се усещаше пъргавината на фокуса.
До колкото гледам кодировката не е влаго защитен. Това го казвам като напомняне, че новите тела на Pentax имат много добра защита срещу лошо време и за да е пълна защитата трябва и обектива да има същият клас защита.
Както по-горе написах, Pentax SMC DA 17-70 mm покрива APS-C матрици. Приравнен към 35 mm стандарт той дава около 26-105 mm ъглов обхват.
f/4 показва диафрагмата и поради липса на друго число означава, че е обектива от край до край има постоянна диафрагма.
Няма оптична стабилизация… Хм… не му и трябва почти всеки съвременен модел DSLR Pentax разполага с матрична стабилизация и на практика всеки поставен обектив е стабилизиран. Това позволява по-леки и по-компактни обективи с постоянна светлосила.
Pentax SMC DA 17-70 mm бе за около седмица в мен, но както вече казах имах възможността да го тествам в доста променливи условия. Да, направих и “лабораторни” тестове за да преценя по-реално някои очаквани оптически грешки като дисторзия и хроматична аберация.
И така: камера, обектив, на статив пред таблица равномерно осветена от мека светлина. 17; 24; 35; 50 и 70 mm. Може да съм мръднал с милиметър някъде, но не е от голямо значение.
Снимам в DNG с Pentax K3 и всички софтуерни настройки за подобряване на изображението са изключени. Фокус в LiveView за да е максимално точен. Експортнах снимките в Adobe Lightroom 5 и преди да направя корекции направих първото наблюдение: видимо винетиране при диафрагма 4 за всички дължини. При 17 mm позиция винетирането в самите краища достига почти до 1 диафрагма. Иначе заема малка част от краищата. Ще си проличи ако се снима нещо с равен фон. При градско снимане много трудно може да се види ефекта от винетиране, а при 70 мм и портретно снимане даже ще бъде ефект.
При положение 5.6 винетирането рязко намалява и от там насетне може да се каже, че е пренебрежително малко.
Хроматични аберации. Видими са при 17 mm положение на обектива почти при всякаква диафрагма, с нарастване на фокусното разстояние аберациите намаляват чувствително.
Дисторзия: няма как да буренце при 17 mm, но с уговорката, че го гледам от почти екстремна близост. Интересното е, че при 24 mm дисторзията намалява почти до минимум а над 35 mm започва да се проявява леко, но вече под формата на възглавничка.
Равномерност на осветеността. Забелязах, че между различните диафрагми има макар и леко забележима разлика в количеството преминала светлина. Натрупването стига до там, че има видима разлика от 1/3 диафрагма между 4 и 22 (при 22 е по-светла картинката). Ефекта е видим независимо от фокусното разстояние.
Острота: Pentax SMC DA 17-70 mm е обектив с добра острота. Не открих резки граници – центъра да е остър а краищата видимо не. Най-добри резултати има при диафрагми 5.6 и 8 а при диафрагма 22 започва да се забелязва дифракция на светлина и загуба на фин детайл. Сравнението го правя с принтирани снимки в А3 формат. На екран може да ви изглеждат по-меки изображенията, но меродавният критерий е печата.
След всичко това намесваме Adobe Lightroom 5 с възможността за корекции на обектива създадени в лабораторията на Adobe. При използване на опцията за корекция един куп от описаните грешки по-горе изчезват на почти 98%. Несе забелязват хроматични аберации, няма дисторзия, само винетирането на диафрагма 4 остава леко осезаемо.
Имано възможността за корекция е още едно доказателство в полза на употребата на RAW по време на снимане. Съгласен съм камерите имат вграден софтуер, който също добре коригира оптичните грешки, но моята практика е показала как Adobe правят много добри профили за обективи.
Макар и за кратко Pentax SMC DA 17-70 mm остави в мен много положителни емоции. Напълно подходящ е да замести стандартният китов обектив и същевременно е по-бюджетно решение, сравнено с професионалната версия Pentax 16-50/2.8
Напълно използваем е на максимална диафрагма (f4) стига отчетете ефекта на винетиране. Снимайки в полутъмна църква май не забелязах такъв ефект (като намигане).
Фокусно разстояние | 17-70мм |
Фокусно разстояние (35mm еквивалент) |
25.5-105мм |
Максимална диафрагма | f4 |
Минимална диафрагма | f22 |
Оптична конструкция | 17 елемента в 12 групи |
Минимално фокусно разстояние | 0.28м |
Максимално увеличение | 0.31X |
Диаметър на филтъра [мм] | 67 |
Байонет | Pentax KAF |
Диаметър | 75мм |
Дължина | 93.5мм |
Тегло | 485g |
SDM мотор | Да |
Ръчно фокусиране | Да |
WR защита | Не |
AW защита | Не |
SP покритие на челната леща | Да |
HD покритие | Не |
Лещи от ED стъкло | Да |
Асферични лещи | Да |
Вътрешно фокусиране | Да |
Година на представяне | 2008 |
Снимките са страхотни, е и ревюто де, кратко точно и ясно :)