Официално обявявам голям безогледален шлем. Мога да се похваля, че успях да си поиграя с всички безогледални системи. В ръцете си държа Panasonic GX8. Той се появи преди няколко месеца на фотографския свят и с амбицията да предложи много възможности на фотографи, които са повече от ентусиасти и нежелаещи да изпуснат точният момент. Акцентът, с който Panasonic GX8 печели почитатели са 4K фото и опцията Post Focus. Няколко думи за камерата преди да ви предложа да изгледате… доста дългото видео ревю.
Panasonic GX8 е безогледална фото камера с дизайн тип “телеметрик“ – тоест електронният и визьор е разположен в лявата част на корпуса и визирането става по подобие както при класическата М серия на Leica. Корпус – солиден, изработен от магнезиева сплав. Валаго и прахо защитен. Удобен за хващане и с големи ръце, което от своя страна подсказва не чак толкова компактни размери. Няма вградена светкавица, но пък има предвидена в комплекта мини външна такава, както и гнездо за професионална системна светкавица. Доста бутони за бърз достъп до менюта, като почти всички могат да бъдат персонализирани.
Сега, предлагам, който иска да си прави кафе, сипе бира или напука пуканки да действа, защото предстои видео ревю в две части. Извинявам се предварително, че може да ви се стори дълго, но честно казано даже доста неща още можеха да се кажат. Оправданието е, че и все пак за пръв път ми попада безогледална камера Panasonic.
Приятно гледане, ще се видим след около 30 и няколко минути.
Добре дошли след прожекцията. Едва ли ще обера “оскарите”. Но след 10-15 години обещавам, ще съм достатъчно обигран.
Да продължим с някои неща, които останаха неизказани във видео ревюто.
Основни характеристики на Panasonic GX8
- Микро 4/3 Live MOS сензор с 20.3 ефективни мегапиксела (кроп фактор към 35 mm стандарт – х2)
- Снимане в съотношение на страни: 4:3; 3:2; 16:9 и 1:1 (пълна резолюция при снимане в 4:3)
- Стабилизация – матрична в 4 посоки; двойна – ако се закачи определен тип оптично стабилизиран обектив Panasonic – възможно е да изисква нов фърмуеър)
- Видео 4К и Full HD
- 4К фото
- Post Focus функция.
- Фокусна система – откриване на контраст; чувствителност до – 4 EV (достатъчна е лунна светлина) опция за фокус на звездно небе.
- Визьор – подвижен, електронен, OLED тип, около 2,3 милиона точки резолюция
- Дисплей – подвижен във всички посоки, 3 инчов OLED около 1 милион точки и управление с докосване
- Механичен затвор – фокален – 1/8000 sec до 60 sec + “В” до 30 минути. Електронен затвор – 1/16000 до 1 секунда.
- Гнездо за светкавица – да (вградена светкавица – не)
- Вход за микрофон – да – 2,5 mm жак
- Wi Fi и NFC опции за връзка със смарт устройства
Стабилизация.
Panasonic GX7 бе първи по рода си за марката, който разполагаше с матрична стабилизация. До сега от Panasonic разчитаха изцяло само на стабилизация в обектива. При Panasonic GX8 се появява и опцията за двойна стабилизация – едновременно работи и оптичната (в обектива ако има) и матричната. Това осигурява до 3.5 пъти по-добра стабилизация при широкоъгълни обективи и до 1.5 по-добра при дългофокусни сравнено с предшественика Panasonic GX7. Може да се убедите сами как изображението замръзва във визьора, когато натиснете спусъка. Личи и при снимане на видео, където оставате с впечатление за камера на стедикам. Лошата новина е по-големият разход на енергия.
От дългия списък с налични обективи Panasonic с оптична стабилизация, лека по лека с нови фърмуеъри се ъпдейтва възможността за двойна стабилизация. Единствено за сега за 3 не се предвижда такава опция (може да видите списъка на страниците на Panasonic). При обективи различни от тези на Panasonic се запазва единствено възможността за матрична 4 осева стабилизация.
Серийно снимане.
Panasonic GX8 предлага няколко варианта за снимане в серия. С механичен затвор (препоръчително) позволява около 8 кадъра в секунда, а буфера от своя страна дава възможност за около 35-37 кадъра – тоест около 4 секунди снимане) При снимане в Jpeg буфера ви позволява да заснемете около 140 кадъра, след това започва да снима с 2-3 кадъра в секунда. Важно уточнение. Изпробвам серийното снимане с най-висок клас SD карта памет SanDisk Extreme PRO SDHC/SDXC UHS-II. Може да не се оборудвате с такава карта защото е доста скъпа, но ЗАДЪЛЖИТЕЛНО препоръчвам да обърнете внимание, картата която ползвате да е оптимизирана за 4К видео.
Да се върна на серийното снимане. На електронен затвор може да вдигнете серията до 10 кадъра за секунда, но рискувате да получите “шутерроулинг ефект” който далеч не е приятен. И още нещо… при тези бързи серии лайввюто не функционира напълно и това води след себе си липсата на измерен фокус за всеки кадър. Искате да имате перфектен фокус то тогава снимайте с 5 кадъра в секунда.
За улавянето на точния момент имате нужда от повече кадри в секунда. Може да се възползвате от уникалната опция…
4К фото
Вече съм говорил за тази опция в предишните ревюта. Днес се постарах да спретна във втората част от видео ревюто накратко как се използва тази опция. Тук за щастие няма да ми гледате физиономията ;)
След като изгледахте видеото ето и снимките, които си извадих от заснетите 4K photo клипове:
Предполагам освен 4К фото вече сте се запознали и с функцията Post Focus. И двете функции ви дават възможност да получите кадри с резолюция от 8 мегапиксела – достатъчни разпечатана снимка в А4 или дори и А3 формат.
Мисля си, че скоро няма да се казва” не мърдайте” и “усмихнете се” за снимка, а просто ще се снимат такива кратки клипчета и ще се вади точният момент. Добре е и да се запасите с голяма карта, ако тази екстра започне твърде много да ви харесва.
… и преди да съм забравил, ето и снимките от Post Focus функцията:
ISO чувствителност.
Panasonic GX8 разполага с 20 мегапикселова матрица. Това е с около 25% повече сравнено с предходния Panasonic GX7 с класическата микро 4/3 16 мегапикселова матрица. По-големия брой пиксели води до по-детайлни изображение и по-фини тонални преходи, но пък и до повече шум при по-високи ISO стойност. Всъщност понятието шум е много относително. Връщайки се назад в годините, когато снимах на лента, зърнестата структура на филма се виждаше отчетливо на снимките. С появата на дигиталната фотография, тази структура поизчезна и свикнахме да гледаме изображение гладки като бебешко… да при високи стойности на ISO се появяваше шум, който не знам защо бе аналогизиран с лентовата зърнистос. Появата на повече пиксели на единица площ намали техният размер и от там те започнаха да се проявяват като лек шум още на ниски стойности на ISO. За мен конкретно това не е особен проблем, защото ме връща в годините на филмовата фотография къде си бях свикнал с една такава зърнистос на снимките.
Да се върна на Panasonic GX8 може да се забележи шум (според някои) или зърнистос според мен дори и на 200 ISO. Разпечатано на голям формат това зрънце (което може да подразни някой гледащ само на монитор), изглежда приятно и носталгично филмово. Направих серия снимки, но понеже разполагах с малко време, та не ми се ще да пускам скучна галерия от сивите потайности на столицата ни. Направих и “стерилен” тест в лабораторията на Jpeg и RAW за да видя разликите в корекцията на шум от камерата и от програма за обработка.
Заключенията са ми въз основа на разпечатани отсечки на пълен размер. Не съм привърженик на взирането в монитор. Реалната фотография седи най-добре на фото хартия.
Не обичате да обработвате снимки и използвате JPEG за свой файлов формат. Да Panasonic GX8 предлага доста екстри за корекция на изображението в самата камера. Могат да се активират от менюто на камерата и да получите добър краен продукт (стига да направите и точната експозиция).
Ето серия снимки на различно ISO на цветна таблица от която съм извадил отсечка 100%
Екстрите за корекции не се разчитат от програми като Adobe Photoshop и Adobe Lightroom. Това го казвам за тези които искат да използват реалните възможности на Panasonic GX8 и снимат в RAW. Гарантирам ви обаче, че снимайки в RAW може да получите по-добри резултати особено при снимки на високо ISO.
При импортиране в Adobe LR, програмата прилага алгоритъм за корекция на шума като същевременно прави и лека корекция на остротата на изображението. Общо взето програмата се опитва да даде най-доброто за корекция на шума в изображението. От вас като автор зависи дали да добавите, или да извадите нещо от това, което е направила програмата. Съществува и опция да видите какво представлява файла в суров вид без никаква намеса от страна на LR. На трите снимки по-долу ще видите отсечка на цветна скала заснета на 6400 ISO, съответно без корекция, с автоматичната на LR и с малко добавки от моя страна. Гледайте в дясно стойностите на контрол панела.
Сега е ред на серията снимани в RAW и с изрязана 100% отсечка. Заложил съм на това, което е избрал автоматично Adobe LR да приложи като корекция на шума, аз не съм се намесвал.
Разсъждения от моя страна след като сравнявам снимане в JPEG и RAW. При първият избран формат се вижда доста агресивно шумоподтискане. Да шум няма дори и на високи стойности на ISO, но за сметка за сериозна загуба на фин детайл. При снимане в RAW се забелязва “шум” (нарочно го слагам в кавички) още от 200 ISO нагоре, но поне за мен е изключително приятен и филмов. Признавам ако изключа автоматичното коригиране от страна на LR шума няма да е приятен и дори е видимо цветен. С много леки корекции цветния шум изчезва а останалия седи добре дори и на гланцова разпечатка.
Използваемо ISO – въпрос на лична преценка и е субективно. 1600 ISO е напълно използваемо, а снимки при 12 800 ISO в монохром придават ретро филмов ефект. От вас като фотографи зависи да намерите своята граница за използваемо ISO. От мен като съвет… снимайте в RAW, шумоподтискането на JPEGA-a не ми харесва.
В допълнение към ISO чувствителната. Panasonic GX8 разполага както казахме с двойна система за стабилизиране. Това ви позволява снимки на статично обекти при по ниска скорост и съответно по-ниско ISO, възползвайте се.
През прозореца ме гъделичка декемврийско слънце и мисля да се поразходя. Скролирайки нагоре-надолу мисля показах и написах основното, което може да откриете в Panasonic GX8. Камерата предлага сериозен набор от възможности за творческа фотография или видеография. Добре е да имате втора батерия, ако 4К фото и Post Focus, ви станат любими екстри. Скоро предстои посрещането на нова година, а това ми навява на… фойерверки… тоест май ще е добре да имам 4К фото под ръка…