Някъде преди година се запознах с последният модел системна светкавица на германската фирма Metz – Metz 52 AF 1 Digital. Тогава си обещах, че ще си дам възможност да изпробвам и флагмана на фирмата – Metz 58 AF 2 Digital.
От официалният представител на Metz – Dynaphos направиха възможното да изпълня това обещание и ето в ръцете ми е горе споменатият топ модел. В ерата на дигиталната фотография работата със системна светкавица е по-различна сравнено с времето, когато се снимаше на фото лента. Може да греша, но правя това заключение, изхождайки от собственият си опит. Снимайки на лента рядко имах проблем, използвайки директна светкавица. При снимки с дигитална фото камера рядко си позволявам да използвам директно насочена светкавица. Общо взето това са случаи, когато обектът е много далече от мен и няма как да го достигна с отразена светлина. В момента при снимки със системна светкавица използвам всевъзможни хватки за омекотяване на светлината, за да получа добро изображение – дифузьори, отражатели и други… светкавиците не са станали по-лоши, напротив, просто според мен матрицата на фото камерите още не може да поеме силният контраст, с който например за фото лентата не бе чак такъв проблем. Тази увертюра бе необходима като оправдание защо оглеждах толкова внимателно Metz 58 AF 2 Digital.
Уникалното, което хваща окото още от първи поглед е наличието на две светкавици в една – основна (голяма) и малка (помощна). Да не е единствената светкавица с такъв дизайн и конструкция, но струва ми се остана единствената в настоящото ни съвремие.
Ще се спра на малко технически характеристики и ще споделя мнението си от използването на Metz 58 AF 2 Digital.
Като всеки флагман и тук се залага на по-голяма мощност, сравнено с останалите модели на фирмата. Metz има огромен още по-мощен модел – Metz 76 MZ-5. Той седи на специална шина отстрани на фото камерата. Тайно го избутвам от групата на системните светкавици, които сме свикнали да закачаме на гнездото за светкавици на фото камерата.
Дизайн
Metz 58 AF 2 Digital има елегантен фитнес дизайн. Защо фитнес? Забелязвам как тя е по-източена и вталена спрямо флагманите на известните фото марки. Рефлектора на главната импулсна глава е с пропорции 3:2 вместо по-широкоъгълните рефлектори на повечето светкавици. Все едно от фирмата много точно са сметнали покритието на класическият кадър 3:2. Основният рефлектор покрива обективи от 24 до 105 mm (или ако снимаме с APS-C тип камера – 16-70 mm). При използването на широка и свръх широкоъгълна оптика ще трябва да използваме вграденият разсейвател, благодарение на който може да покрием до 12 mm обектив (35 mm стандарт). Изключвам фишай обективите. При позиция 105 на рефлектора и ISO 100 водещото число е 58. Общо взето мощността е както при останалите флагмани. Сигурно е излишно да споменавам, че рефлекторът може да се върти наляво надясно, нагоре и дори да ляга със 7 градуса надолу (при снимане на макро фотография), но ето споменавам го. Кой флагман няма тези опции? Отключването на рефлектора става с натискането само на един бутон и след като сме отключили и завъртели в някоя от избраните позиции то докато не се върне в изходно положение, рефлекторът е все отключен и може да се върти спокойно. Не е забравена и любимият ми аксесоар – отражателната бяла карта, която доста ми помага, когато съм вдигнал рефлектора нагоре и искам да върна сноп светлина към обекта.
Докато връщам светлина се досетих защо толкова искам да изпробвам Metz 58 AF 2 Digital. Заради малката помощна светкавица. Тя е идеална при случаите, когато основният рефлектор сочи под някакъв ъгъл в тавана и разчитаме изцяло на отразената от тавана (или от бялата карта) светлина. Може би сте забелязали как в някои моменти тази светлина е прекалено мека и липсва контраст при сниманите обекти. Малката светкавичка се явява един рисуващ светлинен елемент. Ъгловият и обхват покрива 35 mm. Предназначена е да допълва със светлина най-вече когато се снимат портрети затова и не се учудвайте на малкият ъгъл на осветяване. Не намерих описание на мощността на малката светкавица, затова експериментирах със старата схема – рулетка и флашметър. На 1 метър разстояние резултата бе диафрагма 12 (или около нея с някоя и друга десета) от което следва, че водещото число е 12 (пак при 100ISO). Имате опция да я намалявате от пълна мощност 1/1 до ½ или ¼ от мощността. В режим TTL компютъра управлява и двата рефлектора, но взема под внимание и корекциите на мощност които сте направили. В ръчен режим ще трябва сами да си смятате кога кой рефлектор на каква мощност да поставите.
Връщам се отново към основният рефлектор. Имам правило да не чета инструкцията за употреба за да видя колко достъпна за работа е светкавицата. На моменти гадая, но забелязал съм доста често познавам. Сега имам едни колебания дали съм прав за едни два малки улея на френеловата леща на рефлектора. Пробвах и установих, че там успешно могат да се слагат цветни желатинови филтри (каквито има в стробистките комплекти)
Използвам филтри от типа на 85 (жълт) когато снимам в ресторанти, за да нямам разлика с наличното в ресторанта осветление. Знаете там то е предимно топло около 3000 келвина, а Metz 58 AF 2 Digital излъчва светлина около 5600 келвина, което води до сериозен разнобой при белия баланс. Същата хватка я използвам, но с филтър, който коригира светлината така, че светкавицата да свети все едно е луминисцентно осветление. Конкретно тези горе споменати филтри не са лакоми и няма да изядат енергия от светкавицата ви, затова препоръчвам да ги използвате за снимки, в които да не личи, че използвате свое собствено осветление.
Още нещо за главния рефлектор. От менюто може да се избере опция, при която рефлектора да застава на една позиция надолу от милиметрите на обектива например: използвате 50 mm обектив, рефлекторът е на 35 mm, използвате 35 рефлектора е на 28… по този начин се гарантира максимално добро осветяване и по краищата на кадъра, а и има някакъв лек момент на внушение как светлината е… по мека. Момента с внушението не го усещам, но принципно при всяка светкавица с такава опция си я държа включена. Не си падам по тъмни краища.
Прехвърлям се на основното тяло на Metz 58 AF 2 Digital където са разместени сърцето, мозъка и стома… и батериите които дават енергия. В основното тяло се намира малката помощна светкавица за която вече казах някоя и друга добра дума. Също така осветлението, което подпомага автоматичният фокус. На гърба има дисплей и контролни бутони. Логично. От едната страна има капак покриващ гнездо за 4 броя АА тип батерии, а от другата страна: сензор за безкабелно управление, USB порт и вход за външно акумулаторно захранване. Започвам с лошото, за да остане зад гърба ми. USB порта е покрит с гумено капаче. Лошо няма, обаче или на мен ми се падна топче без свирка или… нещо се обърках. Добре по-просто казано капачето, което покрива USB порта не е направено добре на няколко пъти докато прибирах светкавицата в калъфа и и то се отскубваше и как не го загубих само аз си знам. Може и на мен да ми се е случило такава светкавица, но съветвам да му лепнете едно тиксо да си нямате ядове. Е, май това бе лошото, което повече май е мрънкане… благодарение на USB порта може да ъпдейтвате Metz 58 AF 2 Digital с нов фърмуеър отговарящ на новите камери, които се пускат. Например аз изпробвах модел предназначен за Pentax и до преди ъпдейта не можех да подкарам високоскоростната синхронизация. Затова първото нещо, когато си вземете светкавица е да погледнете актуалността на фърмуера. Самото ъпдейтване става изключително лесно и с минимално време и усиля.
Входа за външно захранване не съм го изпробвал (нямаше налични) затова разчитах на батерии. за тестването използвах акумулаторни батерии Ansmann и комплект алкални предназначени за зайчета барабанисти. По спецификации времето за заряд с алкални и акумулаторни батерии е еднакво – 4,5 секунди. При мен с алкални батерии времето за пълен заряд бе около 5 секунди, а с акумулаторните Ansmann (изпробвах два комплекта 2100 и 2850 mA) времето за заряд бе по-скоро 3,5-4 секунди. усещаше се осезаемо разликата. Признавам Metz 58 AF 2 Digital не е най-бързата светкавица от към презареждане. Снимал съм и с по-бързо презареждащи се които пък от своя страна имаха гадният навик да прегряват и да изключват. При Metz 58 AF 2 Digital прегряване нямаше в нито един от моментите на тестване.
Колко импулса могат да се направят с комплект батерии. Ще споделя заключение въз основа на двата комплекта акумулатори които използвах. Започвам с уговорките. При тестването на количеството импулси съм работил в ръчен режим с активирани пълни мощности и на двете светкавици. При току що заредени батерии с капацитет 2850 mA до 120 импулса времето за зареждане е в границите до 4 секунди. След това времето започва да се удължава. Над 160 импулса се появява индикатор за привършване на батерията и времето за заряд е вече е 7-12 секунди. При 250 импулса времето за заряд вече е около 20 секунди, но все още не е появил индикатор за празни батерии. при достатъчно търпение можех да направя още доволно количество светвания, но търпението не ми е добродетел. Интересното е, че с батерии с капацитет 2100 mA получих почти сходни резултати макар при 250 импулса някъде започна срамежливо да мига индикатора за напълно празни батерии. При използването само на основния рефлектор количеството импулси би се увеличили с може би ¼. Завършвам с уговорката, че батериите бяха сравнително нови и още по-важното заредени са с микропроцесорно зарядно Ansmann, което гарантира добър заряд за всяка една батерия.
Меню и управление
За разлика от Metz 52 AF 1 Digital, тук няма тъчскрийн. Менюто се управлява изцяло с бутони. Не е сложно, но има неща които леко дразнят. Не ми харесва как при избор на режими, избирайки да се движа със стрелка на долу стигам до крайния режим и вместо да превърти менюто и да ме върне на първа позиция, се закотвям там и трябва да използвам стрелка нагоре, за да се върна. При динамична работа това би ме подразнило още повече. Другото нещо е системата за предпазване от случайно натискане на бутони. Трябва да натисна бутона по два пъти за да вляза в менюто което искам. Добра е предпазната мярка, макар и излишна, защото бутоните все пак е почти невъзможно да се натиснат случайно.
Тръгвам по менюто: TTL – за къде без него (в зависимост с каква камера разполагате ще има различни допълнителни букви към TTL), високоскоростен TTL, А режим… Ха тук забравих да спомена още нещо намиращо се на предния панел на светкавицата – сензора за режима А. Преди няколко седмици тествах една друга светкавица, при която този режим липсва. Наистина малко е архаичен и почти никой не го използва. Не съм сигурен дали при следващият модел флагман и от Metz няма да го премахнат подобно на други водещи фотографски марки. Както и да е режим А е наличен и може да ви спаси в екстрени случаи. Какво имам предвид? Трябваше да снимам едно събитие. По-добрата половинка от Фото кафе бе отпрашила да снима с Пентаксчето и аз се оказах със Sony A7 (който няма вградена светкавица) и светкавица Metz 58 AF 2 Digital за Pentax, която, ама хич не се разбира със Сонито… Аз обаче хитър. Слагам светкавицата на Сонито, включвам на А режим, избирам еднаква чувствителност и еднакви диафрагми (ако я закача на Pentax всичко това ще стане автоматично) слагам на 28 mm позиция на рефлектора (наистина няма никаква комуникация между светкавицата и фото камерата освен синхрона) и снимам. Макар и архаичен режим снимките се получиха почти перфектни. Отчитам и факта, че снимах изцяло на закрито. При снимки на открито определено А режима не е в стихията си. Накратко казано има все още смисъл от А режим за такива непредвидени моменти.
Следва М (ръчен режим) тук мисля всичко е ясно. Възможности за работа: от 1/1 до 1/256 част от импулса през 1/3 стъпка. Светкавицата ще ви информира за разстоянието, на което обектът ще е правилно експониран, като отчете ISO то и диафрагмата, които сте избрали.
Стробоскоп – режим в повечето случаи, използван за абстрактно снимане. Нужно е да си поиграете с малко сметки, дали на ум, или на лист хартия, за да постигнете хем правилна експозиция хем да се възползвате от серията импулси.
И накрая един изключително хубав режим – SB – Spot Beam. Нямам спомени да съм го виждал при друга светкавица. Това е режим при който работи единствено системата за подпомагане на автоматичното фокусиране. Не бих казал, че ще се използва често. Аз го пробвах чисто експериментално в студиото, където снимах със спот наставки и за да се ориентирам как точна пада светлината от тях бях изключил всякакво друго осветление. Това от своя страна доведе до невъзможността да фокусирам. Metz 58 AF 2 Digital в SB режим поставена на Pentax K3 (скоро ще има инфо и за него), синхронизатора на къс кабел включен към PC конектора на камерата и системата сработи. Друг момент, в който би ви потрябвал този режим е: камерата на статив на режим В, а вие рисувате с фенерче около някое лице. Тъй като обикновено това се случва в пълен мрак то предварителното фокусиране с помощта на АФ лампите на светкавицата значително ще ви улеснят.
Безкабелно управление
Мечтата на всички стробисти. Да Metz 58 AF 2 Digital работи в режим на безкбелно управление било като управляваща или подчинена светкавица. Използва протоколите за TTL в зависимост за коя марка е направена което означава, че може да сработва и със системните светкавици на съответната марка.
Май не остана какво повече, а да здраво метално краче което прави стабилна връзка с фото камерата. Не е желателно да снимате докато вали дъжд, защото от фирмата не са предвидили защита срещу лошо време.
Качеството на работа е на нужната висота. Metz са фирма с традиции при светкавиците. Не е случайно, че от Leica са си поръчали специално да се брандира Metz 58 AF с тяхното лого и да се продава като модел на Leica. Трудно мога да намеря с какво фирмените системни светкавици я превъзхождат. Да по-бавно се презарежда и това за един динамичен репортер би било проблем, но пък от своя страна няма проблем с прегряване и изключване. Екстрата като допълнителна светкавица за подсветка е неоценима. Ако не ви трябва просто я изключете. Не на последно място е позиционирането като цена – по-ниска сравнено с флагманите на водещите фотографски фирми.