Улисан в тестване на фото камери и обективи установих, че съм позабравил един аксесоар, който доста често използвам – системната светкавица. Примигвам виновно с клепачи прилагайки тактиката на гузен кокер хванат да яде кокали зад близкия храст и веднага се заемам да поправя този пропуск.
Днес имам възможност да говоря за една легенда, благодарение на официалния вносител Динафос.
Предполагам вече сте се досетили и няма смисъл да създавам изкуствено напрежение като водещ в “Денсиг старс”. Марката е добре позната на сериозните фотографи и във времето когато аз прохождах във фотографията, да имаш светкавица от тази марка бе невероятен късмет и престиж.
Metz. Винаги съм мислил, че това е френска фирма. Може би подвежда факта, че във Франция има град със същото име. В случая говорим за германска фирма с дългогодишни традиции. Сред доста фотографи бе известна и с шеговитото име “баба меца”. Може би имаше период във времето, когато бе изместена от пазара, защото марките производителки на фото техника напускаха свои системни светкавици (къде добри къде не чак толкова). В момента Metz предлагат добри алтернативи на фирмените системни светкавици и даже бих казал с по-добро бюджетно позициониране.
В ръцете си държа може би най-новият модел на фирмата – Metz 52 AF 1 Digital. По спомени мисля бе представен на “Fotokina 2012”, а от известно време вече е и в България. Защо се спрях на този модел, а не на флагмана Metz 58 AF или дори на топ звяра Mecablitz 76 MZ-5 digital? Обещавам по-нататък във времето да споделя мнение и за тях, но днес искам да споделя мнение за добро бюджетно решение. Надявам се и вие да останете на същото мнение след около 8 часа (горе долу толкова време ще загубите да четете следващите редове).
Като за начало по дрехите… ааа по дизайна посрещат по функциите изпращат.
Дизайнът на Metz 52 AF 1 Digital е класически, семпъл с изчистени линии. На мен ми харесва, но както знаем това е субективно възприятие. Не печели първенството за компактност, но и класът и е такъв който не предполага компактни размери. С малко е по-малка от флагмана Metz 58.
Корпусът е от добра твърда на пипане черна пластмаса с приятен матов финишинг.
Главата е подвижна и може да се завърти по хоризонтала на 180 градуса по оста си наляво или на 120 градуса в дясно – общо 300 градуса. По вертикала движението на главата е от 0 до 90 градуса. Няма опция за – 7 градуса когато се използват макро обективи.
Рефлектора в главата също е подвижен и се придвижва с помощта на мотор. Вариантите за работа са два: автоматично според позицията на варио обектива (респективно числата на твърдия обектив) или задаване на ръчна позиция от потребителя. Ъгъла, който може да покрие светкавицата приравнен към матрица 35 mm стандарт е такъв, който покриват обективите 24 mm до 105 mm. Ако сте любител на екстремно широката оптика, може да се възползвате от вграденият разсейвател, благодарение на който може да осветите равномерно кадъра при употребата на 12 mm (35 mm стандарт матрица) обектив (може и да се лъжа, но май само Sigma имат толкова екстремно широк обектив). Не съм сигурен как ще се държи на фишай обектив. Признавам не съм пробвал.
Така и така съм почнал да говоря за рефлектора, нека спомена една функция, която се управлява от менюто на Metz 52 AF 1 Digital – възможността да настроите да се осветява по-голям или по-малък ъгъл от това, което би осветила светкавицата според избраните милиметри на обектива. Кога е необходимо това? Ще се позова на практиката си. Използването на по-голям ъгъл на осветяване е полезно за случаите, когато използвате широкоъгълна оптика с цел да се презастраховате от видими винетиране по краищата. Осветяването с по-малък ъгъл може да се използва при употребата на обективи с по-голяма дължина от 105 mm с цел икономия на светлина или при снимане на единичен портрет с обективи 85 или 105 mm с цел получаване на изразено винетиране за по-изразителна визия. Това е мое разсъждение, което може и да е грешно. Предполагам всеки потребител може да експериментира и да прецени сам за себе си.
Като за финал субективно мнение за предното “стъкло” (казвам стъкло макар да е пластмаса) на рефлектора. Всъщност това е една френелова леща която създава добра концентрация на светлина и пак казвам, субективно останах с впечатление за една идея омекотяване на иначе острата светлина от импулсната лампа. Чисто визуално усещане е, не съм пробвал в еднакви условия, но има нещо като по-мека светлина.
Ако искате да омекотите още светлината може да се възползвате от вградения в подвижната глава отражател, който хм… ми се струва малко късичък. Друг начин е да използвате предлагани от Metz софтбокс или алтернативи от трети производители.
Светкавицата не предлага оригинални филтродържачи. Стробистите ще трябва да потърсят универсални алтернативи.
Май казах всичко за главата на светкавицата. Правя един допълнителен оглед по корпуса преди да навляза в менюто.
Лампа за подпомагане на фокуса.
Не съм го споменавал до сега, но предполагам сами сте се досетили, че Metz 52 AF 1 Digital и въобще като цяло Metz като цяло адаптират всеки модел към основните фотографски марки. Светкавиците различават единствено по управляващият софтуер и начина на захващане към гнездото на камерата (със съответните контакти). Основните функции и възможности са еднакви независимо за коя марка е пригодена светкавицата. Конкретно Metz 52 AF 1 Digital се произвежда за: Canon, Sony, Pentax, Nikon, Olympus / Panasonic. Няма възможност както преди години да се подменя стойката на светкавицата с такава за друга марка.
Да се върна на лампата за фокус. Metz 52 AF 1 Digital няма как да покрие абсолютно всички АФ системи на различните марки, затова трябва да прецените при какви конфигурации от АФ точки може да работи светкавицата. Гарантирано работи при централна.
Стойка за закрепване към камерата. Метална със затягаща система. Единствено за Sony е с пластмасова стойка, но както знаем Sony се върнаха в лоното на стандарта за светкавици и скоро очаквам версия с метална стойка както при останалите модели.
За стробистите – Metz 52 AF 1 Digital идва с пластмасова поставка, която позволява светкавицата да седи на маса или да се завинтва на статив. Според мен по-скоро е, за да може да се изложи във витрина. Не разчитайте на поставката в комплекта. По-добре си закупете по-здрава и функционална алтернатива.
Впечатление прави колко е оскъдна от към бутони светкавицата това моментално ме наведе на мисълта, че или има нещо гнило в Дания или дисплеят е със сензорно управление. За Дания не знам, но за дисплея се оказах прав независимо, че пиша седнал.
Много харесвам дисплеите със сензорно управление или за кратко тъчскрийн (не е българска дума, но се наложи) единственото неудобство е работата през зимата с ръкавици. Сега обаче е пролет / лято и ядове никакви. Менюто е много лесно и интуитивно. За почитателите на много бутони няма да се хареса, защото е предлага супер бърз достъп до най-важните функции. ОК! Все пак това не е флагманът, който се използва от професионалната гилдия, където всяка секунда е ценна. Като потребител за пръв път хващащ Metz 52 AF 1 Digital успях да се ориентирам много бързо. Полезна опция е това, че светкавицата има сензори за ориентация и менюто се върти на дисплея така че да е винаги в правилната посока.
Работни режими. Основно два – TTL и ръчен като и при двата режима има възможност за високоскоростна работа (да допълня, че това все пак зависи дали дадена марка камери и модел от марката го позволява).
В TTL режим могат да се правят корекции в +/ – до 3 EV единици през 1/3 стъпка. За всяка марка камери се използва оригиналният за марката протокол: за Nikon – i-TTL; за Canon E TTL и т.н.
В ръчен режим може да настройвате силата на импулса между 1 и 1/128 част от импулса през 1/3. Ако използвате високоскоростният ръчен режим, то диапазона намалява с една степен – от 1 до 1/64.
Време за презареждане.
Много важна характеристика. Зависи от това на какъв режим се снима и каква е мощността на светкавицата. Не съм споменавал до сега каква е мощността, макар за повечето потребители е ясно от името – Metz 52 AF 1 Digital – просто казано – максималната мощност се определя при 100 ISO и положение на рефлектора в главата 105 mm и дава водещо число 52. В инструкцията за употреба има таблица с това при други положения на рефлектора какво водещо число дава. Защо го споменавам това? Повечето производители на светкавици за по-престижно дават големи водещи числа измерени по-горе описаният способ. Мисля, че единствено Nikon дават своето стандартно водещо число при положение на рефлектора 35 mm. Защо е така не знам. Факт е, че Metz 52 AF 1 Digital е минимално по-слаба от флагмана на Nikon SB-910 – 32 водещо число при 35 mm положение на рефлектора (SB-910 е 34 водещо число), тоест потребителите на Metz няма да се чувстват ощетени от към мощност.
Светкавицата се захранва с 4 батерии АА тип или познати още като R06. Дали алкални или акумулаторни NiMH избора е на потребителя. Времето за презареждане както казах зависи от много неща, но при ръчен режим на пълна мощност е най-показателен. Аз направих малък тест който не претендира за абсолютна достоверност. Имах 2 комплекта батерии: акумулаторни Sanyo Eneloop 2400mA и алкални Panasonic. Ръчен режим, пълна мощност. Резултата: 15 импулса за 60 секунди с акумулаторните батерии, тоест средно време за презареждане 4 секунди. 7 импулса с алкалните батерии за около 60 секунди – средно време 8 секунди.
По спецификации с акумулаторни батерии времето за презаряд е 3,5 секунди, а с алкални 4 секунди. Не видях смисъл да инвестирам в 3-4 различни типа алкални батерии, за да видя дали причината не е в самите батерии. Винаги съм препоръчвал да се работи с акумулаторни. По-добре е и за джоба ви и за природата, а и са доказано по-бързи от алкалните винаги.
Гнездото за батериите е умно направено, дори и да сбъркате правилното поставяне няма опасност от повреда (при някои по-стари светкавици от други марки съществуваше риск от повреда при грешно поставяне на батерии). Не открих опция за включване на външен източник на захранване (имам предвид батерийни пакети).
Отваряйки капака на гнездото за светкавици забелязах Mini USB вход. Тази ценна придобивка позволява ъпдейтването на фирмения софтуер накратко фърмуер с подобрения или с евентуални корекции на “бъгове” от предишната версия. Предполагам би позволило и генерално ъпдейтване, в случай че на пазара се появи нов модел камера от марката, с която снимате, но с тотално променен протокол. Работата с ъпдейта е изключително лесна: сваляте ъпдейта включвате светкавицата към компютъра, активирате сваленият ъпдейт, броите до… колкото се наложи и сте в джаза.
Скролирах на няколко пъти текста и не намерих къде да го вмъкна затова решавам тук е подходящото място
Прегряване – всякак светкавица, когато работи интензивно се загрява. Metz 52 AF 1 Digital има термо датчик и индикатор, който показва в какви граници на работна температура се движим. Силно се надявам следващите редове да не се четат от представители от Динафос.
Трябваше да направя серия от почти 150 кадъра на TTL режим с почти пълно изпразване на кондензаторите, за да успея да накарам светкавицата да вдигне температура и на дисплея да скръбно да се появи знак за внимание показващ, че е достигната висока температура в главата на светкавицата. Докато си играех на “пуцай куме” следях индикатора за температура и ми се стори, че когато се повиши до средата, светкавицата започна да зарежда малко по-бавно с цел да си даде възможност да се охлади. Не се съобразих и продължих смело. Стигнах до етапа със скръбният надпис, но… светкавицата продължи да работи въпреки надписа. Не съм сигурен има ли блокировка, която да ме спре (и да ми скъса нервите, щото обикновено се случва на важно събитие) или ме оставя сам да си поемам риска. Не рискувах и я оставих да почине. Буквално за минута индикатора спада до долу и можех спокойно да продължа да снимам. Съветвам да снимате в прегрят режим изключително и само ако е необходимо. Доброто отношение към светкавицата ще ви възнагради с по-дълга служба и от там спестени жълтички.
Малко за един любим на стробистите работен режим – без кабелното управление.
Wireless – не значи радио управление. Не знам защо толкова грешно е залегнало това схващане. Wireless – означава без кабелно и да наистина понякога е с помоща на радио вълни при използването на специални устройства, но тук както и при всички останали системни светкавици управлението се извършва с помоща на светлинни вълни – просто казано от светлината на светкавицата.
Няма да се впускам в подробности защо и кога се използва без кабелното управление, това е тема на друга дълга и обширна тема. Ще спомена, че Metz 52 AF 1 Digital има опцията да бъде както управляваща (master), така и изпълняваща (slave) светкавица. Притежава 100% функционалност на управление (канали и групи) както фирмените системни светкавици което значи, че потребител на Nikon ще има същият изглед и работа с менюто, както например системната SB-910. Същото е валидно и за останалите марки. Тоест Metz 52 AF 1 Digital не е като поорязаните по-ниски версии на фирмените системни светкавици.
Продължавам с без кабелния синхрон и достигам до режим SERVO. Това е един много лесен за работа режим. Просто светкавицата е с активирана фотоклетка и се сработва с помоща на вградената в камерата или друга външна светкавица. Уловката е, че работи само в ръчен режим – все едно използвате студиен моноблок. Може да регулирате силата на светене в диапазона от 1 до 1/128 (през 1/3) част от импулса. Възможно е да променяте ъгловият обхват на лампата в рефлектора. Няма бърз достъп, трябва да се върнете в основното меню от там да стигнете до функцията за “ръчен зум”.
Възможностите за синхрон? Metz 52 AF 1 Digital бих казал може да се синхронизира с почти всяка камера с вградена светкавица, независимо за коя от фотографските марки е предназначена да работи. Ето в мен бе модел предназначен за Sony, но това не ми попречи да я изпробвам с Pentax и Canon. С три марки работи безпроблемно, което ме навежда на мисълта, че не би имала проблем и с коя да е от другите марки.
Светкавицата разполага с настройки за точна синхронизация. Възможностите са: синхрон по 1 ви импулс, с отчитане на префлаша или възможност да се обучи. Знаете при всяка марка фото техника така нареченият префлаш (предварително изпращане на определен брой кратки импулси до сниманият обект с цел по-добро премерване на светлината) е различен като честота и брой на импулсите. Знаете предполагам, че не всяка камера може да се настрои да подаде единичен импулс от вградената си светкавица и тук се намесва като удобство опцията за синхрон с отчитане на префлаша. Както по-горе споменах, префлаша е различен за всяка марка. Затова и светкавицата може да се обучи как да разделя префлаша от основният импулс и да се запали в точното време. Просто изберете опцията “обучение” направете един кадър и сте готов. От тук нататък ще имате безпроблемен синхрон между вашата камера и отдалечената от вас Metz 52 AF 1 Digital.
Ако сте решили да се заигравате сериозно със стробизъм, то ви липсва една хубава екстра налична при студийните моноблокове – пилотно осветление. С помоща на пилотно осветление лесно може да се подреди светлинна схема като предварително ще знаете какви сенки ще имате върху сниманият обект. Като се замисля макар да липсва постоянно пилотно осветление, все пак е предвидена опцията светкавицата да имитира макар и за кратко пилотно. Избира се от менюто (опции) и на принципа на стробоскопа в продължение на около 3 секунди ви осигурява постоянна светлина, благодарение на която да се ориентирате за сенките и рисунъка на сниманият обект. Активира се от тест бутона.
Общо взето това е един бърз поглед върху Metz 52 AF 1 Digital. Предполагам сте дошли до моят извод, че с този модел се предлага едно добро бюджетно решение за добра системна светкавица. Препоръчвам да си закупите допълнително мини софтбокс и да я използвате с акумулаторни батерии.
Ако темите и съдържанието на този сайт са полезни за Вас и бихте искали за в бъдеще да четете още интересни статии, може да ни подкрепите с дарение. Благодарим Ви за подкрепата.