При една наша предишна среща подхванах темата за обективите Lensbaby и започнах с обектив, какъвто най-малко сте очаквали – Lensbaby Burnside 35mm.
Днес се обръщам към добре познатите като приложение обективи и започвам с един напълно нов модел, който е доста олекотен от към начин на работа и от към бюджет разбира се.
Lensbaby Sol 45mm f/3.5 е насочен към тези фотографи, или пък видеографи, които искат да разберат, или по-скоро да усетят начина на работа на Lensbaby обективите.
За тези, които вече са ползвали някой от класическите Lensbaby-та, знаят, че се налага придобиването на умения, за да се използват максимално добре.
Аз също не бях ползвал скоро Lensbaby и със Sol 45mm ми бе много лесно да си припомня как се снима и как да търся ефекти. Признавам си стана ми любим и прекара най-много време на моят Nikon Z6.
Да започна с дизайна.
Sol 45mm може да се намери в два варианта: за DSLR фотокамера, или за безогледална фотокамера.
Версията за DSLR е изключително компактна или нека да го нарека палачинка. За безогледална версия е по-голям, защото има интегриран преходник, поради факта, че е замислен като конструкция генерално за DSLR камери.
Иначе казано на DSLR камера седи много шик.
Sol 45mm се предлага във варианти за Nikon F, Canon EF, Pentax K, Sony A, Sony FE, Fujifilm X и… хм май само за тези байонети. За да го поставите на новите Canon R или Nikon Z ще трябва да използвате адаптерите съответно за EF или F байонет, защото все още го няма на нейтив байонет за тези модели. Същото е валидно и за Canon EOS M системата.
От байонетите изброени по-горе става видно, че Sol 45mm покрива матрици 35mm стандарт, или “фулфрейм” за по-лесно.
За Olympus има различна версия на обектива – Sol 22mm f/3.5, която е създадена само за micro 4/3 байонет и като приложите кроп фактора става почти идентичен като зрителен ъгъл със Sol 45mm.
Да се върна към дизайна.
Sol 45mm е изграден изцяло от лек метал. Единствената пластмаса по него са двете капачки и щурата идея за допълнителен ефект намираща се пред челната леща, за която ще спомена някоя дума по-късно.
Специфичното кривене (познато още като тилтване) на Lensbaby-та е скрито вътре в обектива и позволява да кривнете до около 8.5 градуса.
В обектива няма диафрагма. Постоянна е и 3.5 което не го прави много светлосилен, но както казах тук става въпрос за компактен, лек и бюджетен обектив, а и кой снима на затворена диафрагма с Lensbaby?!
Вместо диафрагма пред предната леща се дръпват две перца, които създават един хм кога странен кога интересен ефект и то в случаите, когато имаме да речем клонак на заден план.
Пускам тук един опит с и без, за да се добие някаква представа. За мен този ефект има много рядко и специфично приложение, но пак по-добре да има тази опция, от, колкото да я няма.
За ентусиастите, които искат да използват някакъв филтър дали поляризатор, дали ND има предвидена резба 46 милиметра.
Няма опция за сенник, но самата челна леща е скрита доста навътре и почти няма нужда, а и установих, че е добре понякога слънцето да облизва челната леща.
Споменавайки лещи, тук оптичната схема е много проста – 3 елемента в 2 групи с горе долу прилично покритие, което за целите на този обектив е добре, ще кажа по-надолу а и на примерите си личи.
Тегло перо за DSLR моделите – 150 грама и около 257 за безогледалните модели, както се досещате заради вграденият преходник.
За снимащите с micro 4/3 далаверата е пълна, защото освен лека камера имат и лек обектив конструиран специално за нея с тегло от 150 грама…
Стига толкова дизайн да видим как снима.
В началото казах с каква идея е създаден Sol 45mm – за тези, които не пробвали ефекта на Lensbaby, да се ориентират лесно. Има нещо вярно с оглед на следващият обектив или по-скоро система, за която ще си говорим – Lensbaby Composer Pro II.
Sol 45mm както може би вече сте разбрали освен че се криви, но е и ръчнофокусен. Фокусира, като се върти предният ринг, а най-близкият фокус е около 35 сантиметра от предният край на обектива – тоест не става много за макро фотография.
Вариантите за снимане
Да го кривнете в някоя посока или да използвате прав.
На големия ринг може би ще забележите едно катинарче със стрелка, която указва възможност за заключване на обектива да снима в изправено положение.
В този случай имаме сравнително остър център и прогресивно размазване към краищата. Използва се в случаите в които искате да акцентирате на някой обект и да създадете безфокусен винет нека го нарека с интересен ефект.
Да тук правилото за третините не важи, защото позиционирайки обекта композиционно правилно, то едва ли ще има фокус, където искаме.
По-интересната опция разбира се е в случаите, когато кривите обектив в някоя посока, така снимачното ви поле ще има свирепо разфокусиране обрано на посоката, в която сте изкривили обектива.
Тук може да се заиграете доста, но си трябва повечко време, за да може да фокусирате. С натрупване на опит може да почнете да снимате по-бързо, защото интуитивно ще знаете къде горе долу че е фокусът.
Казвам горе долу, защото при Lensbaby обективите фокуса не винаги е постижим те са създадени точно за снимки с частичен приличен фокус и това ги прави толкова интересни.
Голямото предимство на безогледалките
С DSLR фокуса се намира доста трудно. Трябва да имате добро зрение или перфектно настроена диоптрина, за да може да се ориентирате по матовото стъкло къде е фокусът. На светло ок, но при нощна фотография си е малко мисията невъзможна, а Sol 45mm е много подходящ да снима светлините на града.
Безогледалката от своя страна ви дава опция наречена “пийкинг”. С тази опция много по-лесно, точно и бързо може да фокусирате. Признавам не винаги е абсолютно точна, но в голям процент от случаите имаме фокус там където камерата показва.
Хубаво е да запомним, че краищата мажат здраво, така, че и да искаме там фокус няма да има.
Sol 45mm показва пълните си възможности на фотокамери с 35mm стандарт сензор. APS-C формата изрязва краищата и нямаме пълно усещане за ефекта.
Не чак толкова перфектното покритие на лещите позволява слънцето да ги заслепи и по този начин се получават интересни допълнителни замъглявания на сниманият обект.
Споменах, че Sol 45mm ми стана любим обектив, точно заради неговата простота за работа, а и заради малкото му тегло и опцията да е винаги в чантата ми.
Поставен на безогледалка с матрична стабилизация ще ви позволи да правите ефектни нощни снимки от ръка и казвайки нощни снимки, то ефекта е много силен когато има новогодишни светлинки или фарове и стопове на много коли.
Получава се интересно боке, често пъпешовидно с остри краища, в зависимост как сте накривили обектива.
Всъщност мушвам една галерия вместо да продължавам с обясненията, защото понякога една снимка замества 1000 думи.[/vc_column_text]
[/vc_column][/vc_row]