Дойде ред да сложа финал на серията Lensbaby обективи, с които имах възможността да се забавлявам в продължение на няколко месеца.
Започнах с Lensbaby 35 mm Burnside, след това с Lensbaby SOL 45 и днес е ред да споделя няколко думи за най-високия клас, а именно Lensbaby Composer Pro II.
За тези, които са чели предишните статии вече знаят, че всъщност Lensbaby Burnside е съвсем нова концепция на Lensbaby, създадена върху оптичната схема на Petzval и идеята му е да “върти” бокето, вместо “тилт” ефекта, с който бяха известни до сега.
Lensbaby SOL 45 е също нов обектив създаден като олекотена версия на системата, за която ще говорим днес.
Казвам система, защото Lensbaby Composer Pro II не е единичен обектив, а система от държач с няколко… по-точно с 6-8 сменяеми обектива, с тенденция да се увеличат.
Обективите са разделени на серии като: Sweet, Edge и Twist като всяка серия си има свой набор от фокусни разстояния (понякога се дублират). Разликата е в ефекта, който дават. Да, всички имат така наречения ефект от накланянето на обектива (тилтене), но освен това според типа си въздействат допълнително на боке ефекта.
С оглед на това какво съм писал в ревюто на Lensbaby SOL 45, то за Lensbaby Composer Pro II няма да е радикално различно с оглед на това, че и двете системи залагат на тилтене, за създаване на специфичен оптичен ефект. Все пак има разлики и традиционно започвам с дизайна.
Както казах системата се състои от държач, в който се поставя избраният от фотографа тип обектив. Държачът се грижи са ефектът на тилтене и фокуса, а обектива с неговата оптична конструкция дава специфичен дефокус и боке ефект. Сами по отделно няма как да функционират.
И държача и всички обективи са много солидно изработени, създават усещане за качество и потвърждават думата “Pro” в името си.
Системата за накланяне (тилтене) е решена с комбинирането на полусферичен елемент в съответното гнездо, което е доста по-добра конструкция с оглед на доскоро използваните гофрирани тръби.
Може да регулирате съпротивлението, като затягате или разхлабвате съответна гривна с оглед дали искате лесно движение, или по-трудно.
Не затягайте прекомерно, освен ако не искате да фиксирате в някое определено положение за дълъг период от време.
Основна разлика с бюджетният Lensbaby SOL 45 е, че тук имаме доста по-голям ъгъл на тилтене – 15 градуса от там и по-силен ефект.
Байонет
Lensbaby Composer Pro II е създаден да се поставя на DSLR фото камери. Може да се поставя и на безогледални фотокамери, но това е същият Lensbaby Composer Pro II с добавен фабричен адаптер.
Щастливците, които могат да го сложат на камерите са притежателите на Canon EF, Nikon F, Fuji X, Micro 4/3 и Sony FE. Байонетът е здрав метален.
Независимо от поставеният обектив, системата покрива Лайка формат сензори, респективно и APS-C или Micro 4/3 със съответното кропване.
Обективи
За тест разполагах с 3 обектива – 35 mm, 50 mm и 85 mm от серията Sweet, която се отличава с по-мекото и нежно рисуване, сравнено с Edge например.
Първоначално е необходимо да си вземете комплект държач плюс някой от обективите и в последствие може да допълвате само с желан обектив – няколко на брой.
Всичко зависи от стила ви на снимане.
При мен комплекта се появи с 50 mm и в допълнение 35 и 85.
Поставянето и свалянето на обективите изисква известно свикване. Макар и държача да е един, то понякога има известна разлика между слагането на един или друг обектив като например 50 и 85 просто ги завъртате до определени маркери и ги сваляте, то 35 mm се налага и леко да се натисне навътре. Нещо като различният начин за превключване на задна…
Защо има такава разлика, не съм се задълбавал да търся, но съветът ми е внимателно да прочетете как се слагат и свалят различните обективи, за да си нямате ядове.
Не ми харесват кутийките, в които идват допълнителните обективи. Никак. За фотограф, който има този комплект и ще го “лашка” в чантата си дълго бих искал по-надеждна система за съхранение. Знам, че това оскъпява, но пък от друга страна обективите са достатъчно малки за да се направи специализирана кутия побираща 2-3… (принципно, има опции за продажба на комплект с чанта, но като я гледах…
Да се върна към обективите.
Тук за разлика от бюджетният Lensbaby SOL 45 имаме опцията да променяме диафрагмата от максимална светлосила, до 22. С помощта на диафрагмата може да регулираме степента на тилт и боке ефекта – колкото по-затворена диафрагма, толкова повече намалявате ефекта.
Общо взето по-затворената диафрагма ще ви даде повечко неща на фокус, но за мен като боке маниак почти няма опция да снимам на затворено… както се вижда и от галерията по-долу.
Рисунък
Различните обективи имат различна светлосила 2.5 за 35 и 50 mm и 2.8 за 85 mm. Хубавото е, че диафрагмата е с 12 заоблени ламела и дори и на 5.6 затворена запазва кръговото боке…
Достатъчно светлосилни са и типично за тях има острота единствено в центъра и никаква в краищата на кадъра.
Оптичната конструкция предава по различен начин бокето в центъра и краищата. В галерията може да видите, особено на местата, където съм снимал през нощта и в кадър има доста светлинки.
С различно тилтене и игра с фокуса може да постигнете забележителни ефекти.
Аз ги тествах с Nikon Z6 и поставен адаптер и това ми бе от голяма полза с оглед, че мога да фокусирам, лесно виждайки оцветените в цвят места на фокус.
Нещо важно!
При максимално тилтене с 35 mm обектив е възможно той да не покрие целият кадър, ако снимате с Лайка формат. През нощта не се вижда, но на светло се виждат черни ъгли, накратко не прекалявайте конкретно с 35-та.
За снимащите с 85 е хубаво да знаят, че има и макро опция. За да превключите на нея е необходимо да издърпате обектива от държача леко на пред и той с леко прищракване излиза и вече може да снимате бабалюги с тилт ефект.
Не прекалявайте и затваряйте повечко диафрагмата, че в един момент от прекалена концептуалност нищо няма да е на фокус, ако снимате на максимална диафрагма.
Работа
Lensbaby Composer Pro II отговаря на името и може да разшири творческите ви възможности. Особено важи за портретисти или сватбени фотографи.
Изискват повече търпение и различно кадриране далеч от класическото за да се постигне максимален ефект. Фокусирането и търсенето на тилт ефекта отнемат време и както писах по-горе безогледалната система е предимство.
Няма да се спирам на всеки обектив по отделно, а вместо това вкарвам по една галерия, защото както се казва око да види.