Здравейте читатели на Photo Cafe. Като продължение на книгата ми „ Влез в студиото“, ще се опитам през тази година да поговоря и пробвам различни типове от модерното в момента LED осветление. То търпи все по-голямо развитие и понеже сме в един така да се каже хибриден снимачен период се оказва и все по-използвано.
Какво значи хибриден снимачен период? Буквално през ден може да чуете за някой ново появил се „подкаст“, макар подкаст всъщност е интернет радио без картина, звучи много по „куул“ сравнено с видео предаване. Разликата между стрийм и подкаст в момента, е че първото се излъчва на живо, а второто се снима предварително, монтира и тогава излъчва.
А влогърите?
Точно те са потребителите използващи хибридно снимане, защото за своите влогове снимат както видео, така често и фотографски изображение, с които допълват в последствие своето видео.
В допълнение, доста прохождащи фотографи използват постоянно осветление при снимане на фотографски проекти. Работата с постоянна светлина изглежда по-лесна от използването на импулсно осветление, а и могат да се намерят бюджетни предложения. Разбира се има си своите ограничения, но за това по-надолу.
Така или иначе за всяко едно заснемане си трябва светлина. Дали естествена слънчева, от импулсен източник или изкуствена постоянна, светлината е четката в ръцете на артиста.
В момента LED технологията е най-новото решение за изкуствена постоянна светлина. Може да откриете осветителни тела под формата на светещи панели (най-често правоъгълни) във всякакъв размер и сила на светене. Може да са във формата на класически прожектор дали с френелова леща отпред, или с байонет за прикачване на аксесоари и пак в различни размери и мощности. Под формата на лента… на голяма поничка… на… LED може да се интегрира почти навсякъде и понеже са дребни да създадат всякаква форма.
Днес обаче в студиото на Photo Cafe имам LED осветление от типа прожектор с байонет за прикрепване на аксесоари.
Nanlite FS-200B Bi-color
По форма прилича на класически импулсен моноблок с вградено захранване и управление. В предната си част вместо импулсна лампа има микро ЛЕД панел, съставен от стотици малки LED-ове. Разчитайки името се разбира, че мощността му е 200 вата и също така може да се променя цветната му температура в голям диапазон.
Има Bowens-S/Dynaphos байонет за закрепване на различни студийни аксесоари. Корпусът е комбинация от пластмаса и метал като е помислено и за максимално добро естествено охлаждане, а в него освен захранване и управление има и вентилатор за допълнително активно охлаждане. Вентилаторът е тих и трябва да се доближа съвсем до тялото за да чуя, че работи.
Корпуса е хванат с У скоба, която разполага с перчати болтове за фиксиране. Освен на болтове се разчита и на зъбна система за максимално контриране на избраното положение.
Системата е малко мудна за работа защото, ако се спазват правилата за безопасност то с една ръка трябва да държите корпуса за дръжката (намираща се в задната част), а с другата ръка да разхлабите първо единият, после другия болт докато корпуса започне да се движи свободно около оста на захващане. След като позиционирате нужния градус затягате един по един болтовете и едва след това пускате прожектора.
Нарочно казвам тези неща. Читателите на книгата „Влез в студиото“ вече са разбрали, колко съм педантичен относно безопасното използване на техниката.
Тази система на стягане позволява безпроблемно да се закачат големи и не толкова леки аксесоари. В допълнение и байонета е изключително здраво направен. Всъщност… байонетът е толкова прецизно направен, че когато пробвах едни мои много стари и доста евтини 18 сантиметрови рефлектори, които дойдоха с импулсното ми осветление, то те не успяха да влязат и заключат по никакъв начин. Разбира се с по-новите ми и по-качествени аксесоари нямах този проблем.
Управлението е изключително лесно. Има два потенциометъра. Един за управление силата на светене, другият за промяна на цветната температура. Понеже днес една лампа не е достатъчно само да свети, има и бутон за избор на различни допълнителни светлинни ефекти, но за това по-надолу.
Bi-color
Все още не мога да намеря точната дума на български, която да замести английската. Nanlite FS-200B Bi-color не е двуцветен…, освен ако не приемем лаишкия израз за определяне типа на светлината: бяла и жълта.
Да прожектора свети в бяла и жълта светлина с плавна градация от едното към другото, но на професионален език е неправилно да правим такова разделение.
НО! Технически погледнато микро LED панела на прожектора е изграден от поредици от микро LED елементи половината, от които светят с цветна температура 2700К (жълто), а другата половина с цветна температура 6500К (бяло).
Въртейки потенциометъра за цветна температура вие активирате едните и другите LED-ове като в зависимост от търсената цветна температура „белите“ или „жълтите“ светят по-силно. Когато стигнете граничните стойности например 6500К светят само белите, респективно при 2700К светят само жълтите.
Реално наличието на два типа LED диоди носят и името Bi-color.
Направил съм снимки на неработещ микро панел и съответно светещ в гранични стойности, и на 5400К, когато прожектора свети най-силно и всички диоди са активни. Нямах добър макро обектив под ръка и затова прибягнах до айфонография, но горе долу се добива представа.
Светлинни характеристики
Nanlite FS-200B Bi-color е класическо студийно осветление. Работи само с постоянно напрежение 220 волта и няма опция за използването на батерия, освен ако нямате инверторен акумулатор.
Може да регулирате мощността му от 1 до 100% през една стъпка като в нито един момент не забелязах колебаене или трептене на светлинния поток.
Както споменах диапазонът на цветната температура е от 2700 до 6500 градуса по Kelvin. Промяната също плавна през 100К
Има леки отклонения от стойността изписана на дисплея и премерената, но отклонението е в рамките на няколко К до 150К при някои максимални диапазони, което не е от съществено значение. Имам удоволствието във Photo Cafe да използвам Sekonic SPECTROMETER C-800 за проверявам точността на дадените от производителя характеристики. Да, не разполагам с черна стая в която няма никакво паразитно осветление, което може да внесе грешка най-вече в измерването на цвета, но все пак студиото е достатъчно тъмно със сиви стени.
На поредицата снимки може да видите разликите от зададените и измерените стойности. Избрах си 5: 2700К, 3200К, 4600К, 5400К и 6500. Освен това ще видите, и каква е силата на светене в луксове на 1 метър разстояние на 100% мощност и факта, че има разлики в зависимост от избраната цветна температура.
В следващата галерия може да видите, какъв диапазон от видимия спектър обхваща в зависимост от избраната цветна температура. Също така CRI и кой цвят колко добре ще възпроизведе.
И още една галерия но с различна мощност на тялото за да се види, как и дали се променят характеристиките с намаляване на мощността. В случая е само за 2700К… защо… поради други ангажименти нямах стандартното време за тестване и ето на днес е 1 ви май, тоест вчера бе 1 ви май и вратата на редакционното приключване застрашително хлопваше.
Светлинни характеристики обобщение
Вижда се, че отклоненията от избраното и премереното по отношение на цветната температура е много малко, само при 6500К има по-голямо, вижда се, че при различна цветна температура прожектора има различно по сила светене. Този феномен е присъщ на Bi-Color LED осветленията били те панели или прожектори. Обяснявал съм го и в предишни статии и това се дължи на комбинираното светене на двата типа диоди.
Има един момент в който и двата типа диоди светят най-силно и интересното е, че това не е еднакво за всичко осветление които съм изпробвал. При някои най-силно свети когато температурата е 4600К, при други, като Nanlite FS-200B Bi-color установих, че е при 5400К (макар според производителя да е 5600К). По-наблюдателните могат да ме опровергаят, че според галериите по-горе 4700К е по-силното, но просто не бях премерил правилно и по погрешка изтрих верните резултати за 5400К като сила на светене (много грехове ми станаха за това ревю).
Всъщност разликите не са толкова фрапиращи.
На фото език ето какви са данните: при използване на Nanlite FS-200B Bi-color без рефлектор на един метър разстояние и пълна мощност, светломерът ми показва:
- 2700К – 1/25 сек. Диафрагма 8 ISO 100
- 5400К – 1/30.2 сек. Диафрагма 8 ISO 100
- 6500К – 1/30 сек. Диафрагма 8 ISO 100
Изведнъж се оказва, че става въпрос на момент за 1/3 диафрагма на момент…
Поставяйки рефлекторът с който идва прожектора резултатите доста скачат. Буквално с две EV единици, тоест 5400К е вече 1/125 сек. Диафрагма 8 ISO 100.
Причината за тази учетворена сила е в рефлектора, чиято отразителна структура концентрира светлината в по-малко, но ярко петно, сравнено с равномерното светене, когато сме без рефлектор. Споменах и за мой стар рефлектор, който се пробвах да закрепя неуспешно но все пак центрирайки го правилно премерих светлината и получих 1/60 сек. Да, структурата на рефлектора дава по-равномерно и разлято петно, сравнено със спотовото и доста неравномерно като сила петно (в смисъл силен център и осезаемо по-слаби краища).
Може да видите разликата между двата рефлектора
Повече фотометрични данни може да видите тук. Както казах има разлики на заводските спецификации с моите по отношение на силата на светене, като винаги заводските са с малко по-силни. При тестване на фотокамери имам и там подобни отклонения, затова аз предпочитам да кажа моите данни в работна обстановка, които в края на краищата не се разминават фрапиращо.
Между другото
От чисто любопитство сравних с панел NanGuang Combo 100 K5400, който използвам от хм… може би 6 -7 години, тоест по-стар като поколение. Премерената скорост при запазване на ISO и диафрагма бе 1/8 сек. Да, осветлението е два пъти по-маломощно 100 срещу 200 вата, но дори и да сложа Nanlite FS-200B Bi-color на 50% пак ще получа 1/15 сек срещу 1/8 сек. Това не значи, че новите диодни прожектори са станали по-мощни, просто пред панелите има поставен млечно бял дифузьор който отнема от мощността.
Друго което забелязах е доста по-ниското CRI около 92 срещу малко повече от 96 за Nanlite FS-200B Bi-color. По високата стойност означава и по-добро цветопредаване.
Споменавайки CRI производителя на Nanlite FS-200B Bi-color е споменал, че е малко над 96 и измерванията показват, че усреднено за целия диапазон е така, но все пак се вижда, че в някои моменти е по-ниско. Може да се върнете към галерията по-горе и да видите при кои основни цветове евентуално би имал някакво леко изменение.
LED осветлението с всеки нов модел повишава своето CRI и скоро мисля, че няма да отстъпва на импулсното, след това на класическото халогенно и слънцето разбира се.
Екстри
Светлинни ефекти като развален телевизор или развалена крушка, гръмотевична буря и… абе около 12 ефекта. Лично аз никога не съм ги използвал, защото не произвеждам такъв тип видео продукции, а за фото са неприложими.
Освен дисплея, за който забравих да спомена, може да откриете и капаче, под което се крие USB порт, който служи за обновяване на фърмуеър на осветителното тяло.
Може да се управлява по Bluetooth през приложението Nanlink (има го за iOS и Android) на смартфона, или с нарочен трансмитер по 2.4GHz честота.
Особено удобно е, когато сте сам в студиото и не искате да „въртите“ крачки, или пък сте закачили осветлението на висок статив / жираф. При използване в професионално ТВ студио да речем могат да се задават промени в реално време или да се пускат ефекти, без да има нужда някой да обикаля лампа по лампа.
Използване
Идеята на Nanlite FS-200B Bi-color е да се използва в студио с аксесоари като различен размер и типове рефлектори, софтбокс също различни размери и дори чадъри. При един от затягащите болтове има нарочна дупка в която да влезе и да се фиксира чадъра. Да, малко е „офцентър“ и ще трябва да ползвате минимум 100 см чадър
Благодарение на тези възможности може да направите интересно осветяване на сцени които искате да заснемете на видео и съответно импулсно осветление няма да ви свърши работа.
Снимащите портретна фотография също могат да се възползват, защото по-малката мощност сравнено с импулсно осветление позволява снимането на портрети на голяма диафрагма е така фокуса да е само на очите… да речем.
Наличието на променлива цветна температура помага когато се снима в комбинация с друго налично осветление, например интериор, за постигане на приблизително еднакъв цветен баланс.
Връщайки се на портретната фотография, лесно може да създадете ефекта „американска контра“ където контрата често е в по-студен, до синкав цвят. Достатъчно е основното ви осветление да сте го настроили на 3200К, а контрата на 6500К и получавате ефекта без нуждата от разни филтри.
Финално
Nanlite FS-200B Bi-color е качествено осветление с добри цветови характеристики. Да, има минимален червеникав оттенък, който може да се коригира с филтър, или в координатната система за бял баланс на камерата, или със съответно заснемане на цветни таблици. Има добра мощност за осветяване на малки студия, а управлението е интуитивно с опция за работа от дистанция.
Малко бавно се работи в случаите в които искате да промените пикирането (обясних по-горе защо). Предлага здрав байонет можеш да носи и по-тежки аксесоари. Добро активно почти безшумно охлаждане.
Идва с концентриращ светлината рефлектор, както и с предпазна капачка, която НЕ Е ДИФУЗЬОР, моля сваляйте я преди употреба!
Тъй като е по-скоро студийно осветление идва в стандартна картонена кутия с изолация, но не и с чанта за пренасяне.
Повече за осветлението, може да прочетете в книгата ми „Влез в студиото“, ако я нямате ето как да се сдобиете с нея