Laowa 4mm f/2.8 FishEye, както издава името му е обектив от типа рибешко око. Създаден е да покрива сензори от типа micro 4/3 и APS-C. Може да го откриете на байонети тип: Canon EF-M; Fuji X; Sony E; Leica L и m4/3 – MTF. Видно е, че поне за сега липсва за Nikon Z, но може би имам обяснение, защо е така.
Както казах в началото това е обектив рибешко око и е от типа кръгов, тоест зрителният му ъгъл е минимум 180 градуса по хоризонтала. По спецификации от фирмата производител пишат че е 210 градуса, но съм склонен да мисля, че това е по диагонала, защото производителите обичат да впечатляват с големи числа, а ъгъла по диагонал е най-голям.
Както и да е Laowa 4mm f/2.8 FishEye наистина е много, много широк. За първи път ми се случва да се появявам на толкова много снимки, без да го искам. По спецификации го дават, че с 2-3 кадъра може да направите сферична панорама. Трябва някой ден да се допитам до някой колега снимащ панорами, как се случва това.
Дизайн
Малък и компактен обектив, далеч от размерите, които имат обективи на други производители покриващи APS-C сензор.
Изработен е изцяло от метал. Здрав и стегнат корпус. Диафрагмата е съставена от 7 ламела (добре за любителите на ефекта на слънчевите лъчи) и се премества с една стъпка, което в случая не е особена драма.
Макар и малък обектив гривната за фокуса и за диафрагмата са с достатъчен размер да се управляват самостоятелно (при някои обективи ми се случва да въртя едновременно фокуса и диафрагмата). Самия фокусен ринг (който почти не ви е нужен) се управлява с малко лостче по подобие на някои обективи за Leica.
Предната леща е изключително изпъкнала без никаква защита по периметъра ѝ, което значи, че трябва много да се внимава. Защитава се с метална дълбока капачка, която се нахлузва и покрива обектива от челната леща до основата на байонета, като има малък процеп, в който трябва да влезе лостчето на фокуса. Два широки филцови пръстена задържат капачката върху обектива и се надявам да издържат дълго време, защото кажи-речи след всеки кадър капачката е добре да затапи обектива.
Оптика
7 елемента в 6 оптични групи като поне по спецификации няма отбелязани наличието на някакви по-специални елементи. Схемата е интересна особено, като гледам как са формовани предните лещи.
Хроматични аберации? Кой кръгов рибок няма? Пробвал съм и много скъпи, по периферията на кръга винаги се наблюдава. Да, тук са по-силно изявени, но тъй като снимам в RAW формат успявам да изчистя по-голяма част в роу конвертора на програмата, с която работя. Понякога е нужно малко повечко “цъкане”, ако сте решили да се вманиачавате.
Вътрешни отражения? Да има. Laowa 4mm f/2.8 FishEye няма сенник и светлината си влиза в нея като у дома си. В повечето от снимките почти нямах проблем с изявени вътрешно отражения, а на моменти го търсех умишлено, защото ми харесва като цветен елемент. Споменавайки предните два оптични елемента на някои от снимките забелязах, че се вижда като лека светла дъга, къде са били слепени в група.
Иначе като рязкост обектива се справя учудващо добре за мъник. Да в центъра е по-рязък сравнено с краищата, но снимайки на диафрагма 8 да речем трябва да сме екстремно близо до обекта който сме заснели за да видим разлика от центъра в краищата. Снимайки архитектура предимно смятам, че имам добра острота по целия кадър.
Започвам да наблюдавам дифракция на светлина още при диафрагма 11, така, че ако търсите максимална рязкост снимайте на 5.6, или 8, но разбира се доста от кадрите, които съм заснел на 16 с цел хубави слънчеви лъчи, а не се забелязва съществено спадане на остротата.
Фокус
Ръчен, най-близка дистанция около 10 сантиметра и от чисто любопитство пробвах на 2.8 дали че създаде някакъв “дефокус”. Е… създаде колкото да не е без хич. Така или иначе след около 20 сантиметра всичко е на фокус. Може да се ориентирате по скалата за дълбочина на рязкост според избраната диафрагма какъв диапазон на фокус ще имате, но аз честно казано си го държах винаги на безкрайност и снимах на диафрагма 8 предимно, което ще рече, че от 20 сантиметра до безкрайно всичко ми бе на фокус.
Може би е добре да споделя защо предпочитах вариант, в който всичко да ми е на фокус и да не се занимавам с фокусиране.
Работа с Laowa 4mm f/2.8 FishEye
Обективът е компактен с изпъкнала челна леща. Един сериозен негов недостатък е това, че бидейки малък той има лошия момент да вкарва грипа на камерата в кадъра. Първоначално пробвах обектива на Canon EOS M50 Mark II и веднага забелязах част от пръстите си и от двете си ръце в кадър. Научил съм се да снимам в тип стойка “Г” когато ползвам кръгов рибок с цел да не влизат някои части от мен като крака, или корем например, но при други обективи, те са били достатъчно големи пръстите и грипа на камерата да не се виждат.
Наложи се да снимам с друго Canon-че – EOS M100 като в повечето случаи го държах промушил пръст между корпуса и подвижния дисплей и натискайки внимателно спусъка, някак из отзад на камерата.
Това ме лиши от опцията за прецизно фокусиране и кадриране през визьор и се наложи интуитивно да намествам кадъра, гледайки дисплея, далече от мен. Хубаво е да усилите яркостта на дисплея на максимум. Това за съжаление ще ви подлъже в експозицията, както и хаби батерията, но това е единственият начин за по-добро кадриране, когато снимате навън на ярко слънце, а Laowa 4mm f/2.8 FishEye като всеки един фиш работи идеално почти само на слънце, стане ли облачно, почти няма да имате интересен кадър.
Ако разполагате с Canon EOS M200, който смятам, че би бил перфектен за този обектив, то възползвайте се от мини статива тип дръжка на канон, в който има и дистанционен спусък. Така ще може да снимате, без да се притеснявате, че някой пръст ще влезе в кадър.
Накратко
Laowa 4mm f/2.8 FishEye изисква да се използва на плоска фотокамера с възможност за дистанционно снимане и общо взето всичко да е на фокус. Ако сте млади и все още виждате перфектно дисплея на камерата още по-добре.
Ето и една от възможните причини този обектив да го няма за Nikon Z байонет, поне за сега с оглед колко голям е грипът на APS-C камерата Nikon Z50…
Впечатления от практиката
В началото споменах на какви байонети се произвежда Laowa 4mm f/2.8 FishEye. Sony E както и Leica L ги има и на камери с 35 мм стандарт матрица. Ще се наложи да преминете в кроп режим. Обектива обаче е един същ което означава и различно покритие на сензорите. При m4/3 се оказва, че част от кръга е изрязана, а при APS-C има излишък от празно място. Всъщност тук Canon потребителите са най-облагодетелствани. Техният кроп х1.6 дава може би най-пълноценното използване на Laowa 4mm f/2.8 FishEye с оглед, че не режете от кръга на обектива, или не губите излишно пиксели.
Пускам една примерна снимка, направена с Canon EOS M100, където може да се ориентирате как се реже при m4/3 (бяла рамка) и как е при кроп х1.5 – черна рамка.
Сядайки на компютъра трябва да прецените сами за себе си как ще представите снимките си. Аз го правя под формата на квадрат като в случая реших да не изрязвам до границите на кръга, а съм му оставил малко място да диша.
Снимката е с резолюция 4000 х 4000 пиксела, което без проблем ми дава печат от 40 х 40 сантиметра, или пък 60 х 60 сантиметра, ако искам по-голяма снимка.
Хващайки толкова много от света около нас безспорно попадаме на огромни разлики в контраста. Признавам, че светломера на камерата не се справя по най-блестящият начин и почти всяка снимка съм добавил около + 0.90-1.25 увеличение на експозицията. Предпочитам така вместо да му дам корекция от камерата, защото запазвам светлата част от прегаряне, а при обработка дърпам повечко сенките. Да възможно е да се появи малко шум в сенките, но лично мен не ме притеснява.
Чисто практически ще споделя, че в облачно време трудно се получават добри снимки като тези, които ще видите в галерията. Контраста да ми е толкова голям, че дори често се налага да конвертирам в ЧБ, само и само да има фотография, макар и графична.
При снимки с кръгов фиш винаги се е налагало да обърна малко повече внимание на обработката имено заради висок контраст. Гледам балансирано да оправя както прегорелите участъци (слънцето в кадъра), така и сенките. Понякога от опцията “избрани цветове” леко пипвам синия цвят за да подчертая небето. Пак казвам всичко е много умерено, но се налага обработка.
Кадрирането с Laowa 4mm f/2.8 FishEye си е предизвикателство с оглед колко лесно може да се вкарате в кадър. Яркото слънце доста ме заслепява и не винаги вижда на дисплея (макар и надут докрай) дали случайно (най-често шапката ми) не е в горната част на кадъра. Ориентирам се така, че да не виждам предната леща, а и правя по няколко кадъра.
Признавам, когато снимам с кръгов рибок не пестя кадри, защото дори малко преместване на камерата води до различен понякога кадър. Споменавал съм в предаването ни “Неформално за фотографията” за техники за снимане в фишай и може би ще направя ново такова с по-подробни обяснения.
Разглеждайки снимките установих, че в някакъв момент една калинка е налазила обектива и тя се е запечатала на 1-2 снимки (да видя дали ще ги откриете.
За финал
Не искам да звучи като продуктово позициониране, а като споделен опит. Laowa 4mm f/2.8 FishEye пак казвам най-добре ще работи с Canon EOS M200 и малкия блогърски статив BR-E1 в комплект с дистанционно HG-100TBR. Да това няма да ви позволи да носите камерата с обектива в джоба на якето си, но ще ви предпази от пръсти в кадъра.
Работете бавно и спокойно и затапвайте обектива след снимки веднага. При повторно възобновяване на снимки погледнете добре дали не са се разместили диафрагмата и фокуса, защото капачката има склонност да прави тези неща.
Най-добрия начин за сваляне и качване на обектива е с поставена капачка и подпомагане от лоста за фокусиране (като го вземете обектива, ще ме разберете).
И няколко кадъра за десерт, където може да ме видите и мен, или пък някой бръмбър.