Доста филми съм гледал от една английска поредица, където мъж на средна възраст пиеше разбъркано мартини, бройкаше мадами и от време на време се представяше: Бонд, Джеймс Бонд. Май нещо шпионин го раздаваше защото от време на време използваше някакви хитри дребни джаджи.
Аз също съм джаджоман и харесвам разни дребни хитринки нещица. Може би за това днешният ми гост може да се представи със стил: LARK, Hollyland LARK, е всъщност е Hollyland LARK M2, но да не разваляме закачката от веднага.
Какво е Hollyland LARK M2? Това е система от два радио микрофона и приемник насочена към така актуалните блогъри, подкастъри, или любители видеографи. Казвам любители не, защото системата има лошо показатели, по-скоро защото не покрива определено ниво на сигурност, каквато търсят професионалистите, но за това по-надолу.
Уникалното за системата обаче е нейният миниатюрен вид и по-точно този на микрофоните. Пробвал съм такъв тип системи от различни марки, самият аз имам в студиото две такива с които върша почти всичката си видео работа. До сега обаче не съм попадал на толкова компактна система, която буквално може да се носи в джоба на дънките и е на размер малко по-голям от съвременните Bluetooth слушалки, които си пъхаме в ушите.
Микрофоните (всеки един от тях) имат невероятното тегло от само 9 грама, Да, девет грама! Брутално. Размерът… копче от шинел. В този размер и тегло има батерия, микрофона капсула, управляваща електроника, радио предавател, бутон за управление и свето индикатор.
Извинявам се, ако звуча въодушевено, но аз за първи път попадам на толкова лека микрофона система.
Колегите от Photosynthesis ми предоставиха един току що пристигнал комбо комплект Hollyland LARK M2, направо още пареше, толкова е нов продукта и за да компенсирам студа в студиото се захванах веднага с тази гореща джаджа.
Дизайн
Hollyland LARK M2 се предлага в няколко варианта: като система за видео камера, както система за смартфон или таблет, съответно на USB-C и Apple Lightning и комбо вариант, събиращ в себе си комплект за видео камера и два приемника за смартфон на различен порт (казах кои).
При варианта за камера (който е основен и в комбото) приемника и двата микрофона са разположени в кутия, която освен за съхранение служи и за зарядна станция. Кутията като дизайн, както споменах по-горе е идентична като кутиите за слушалки с които сме свикнали в ежедневието. Микрофоните и приемника си имат съответните гнезда с контакти и в момента в който се поставят (лек магнит ги стабилизира добре в гнездата) започват да се зареждат, ако има нужда.
Комплекта за мобилни устройства е с малко по-различна кутия (още по-малка) в която влиза приемник за мобилното устройство и двата микрофона.
Когато имате комбо вариант, може да се възползвате от меката платнена кесия, която идва в комплекта и има две вътрешни отделения. В едното да държите кутията с приемника за камера и микрофоните, а в другото отделение – кабели, допълнителни аксесоари и двата приемника за мобилните устройства… макар някой подържа ли две различни мобилни системи?!
Приемниците за мобилно устройства са малки, горе долу като адаптер за 3.5 mm слушалки с добавен захранващ порт. Този порт позволява да подавате енергия към мобилното си устройство (телефон или таблет), в случай, че снимането е продължително. Нещо, което няма да се хареса на снимащите с Apple версията – порта за допълнително захранване не е Lightning, а USB-C. Тоест те трябва да предвидят USB-C кабел, вместо да използват този който имат за смартфона си. Да, снимащите с нови iPad или iPhone 15 ще бъдат улеснени от USB-C конектора с който вече са снабдени.
Теглото на приемника е 6 грама, тоест няма да усетите, че сте го закачили. Единствен но доста сериозен недостатък на приемниците ще изпитат потребителите, които залагат на здрави ударо устойчиви калъфи за телефоните си (или таблетите) защото конектора на приемника е сметнат да се поставя на гол телефон или такъв, чийто калъф е доста тънък.
Приемника се захранва от мобилното устройство. Кутията в която седи заедно с микрофоните се грижи единствено да зареди микрофоните. Тъй като не разполагах с мобилните комплекти, няма как да кажа дали този, който е за Apple кутията е с USB-C или Apple Lightning
Приемника за камерата бих казал си е стандартен познат размер. Има щипка, която е с такъв размер, че позволява поставянето на устройството на гнездото за светкавица на фотокамера (в момента, в който я ползвате като видео камера) или на така наречения “студено гнездо” каквото имат видео камерите, или клетките, в които понякога седят. Може да се слага и на колана на панталоните да речем за случай, който ще спомена по-долу.
По приемника може да открием индикатори за връзка с микрофоните, голям потенциометър за управление на звука, бутони за управление, 3,5 mm стерео изход и USB-C порт. Тежи около 15 грама – тоест няма да окаже влияние, ако използвате камерата на стабилизиращо устройство.
Микрофоните могат да работят както с мобилните приемници, така и с този за камерата… логично. Споменах малкият им размер и тегло. Имат един бутон за управление, свето индикатор и се вижда решетка пред микрофонната капсула.
Защо кръгли? Логичният отговор е, защото по-често сме свикнали да виждаме кръгли копчета по дрехите си и този зрителен камуфлаж би ги направил по незабележими, сравнено с квадрат или правоъгълник.
Микрофоните имат магнитен гръб, на който може да закачите магнитна плочка (доста е силна), щипка с магнит или нарочна връзка за врат. СУПЕР!
Защо СУПЕР
Харесва ми системата на прикрепване, нещо от което аз много страдам, когато снимам моите “лайфове” и имам гости. Използвам брошки, които се закачат с метална щипка за дрехата. Аз съобразявам това и винаги излизам в ефир с риза, на която лесно се закача брошката. Гостите обаче не винаги са съобразителни и идват с удобни за тях дрехи, често тениски на които тази брошка с щипка е кошмар да се закачи.
Микрофоните на Hollyland LARK M2 с тяхната магнитна система позволяват да поставите устройството върху дрехата, а зад дрехата да сложите малка магнитна плочка и така да го закрепите. С тениска и ватиран пуловер се държат стабилно, не съм пробвал дали ще се случи с дебело зимно яке, но по-скоро не.
Ако съм с риза мога да се възползвам от класическата щипка използваща също магнитната система.
Особено интересна е “връвчицата” която има гнездо за магнитно прилепяне на микрофона и така може да го поставите на врата си, респективно на врата на друг човек. Едва ли това ще е някоя дама с хубава поизрязана рокля, на която няма как да поставите микрофона… по-скоро някой спортист, който тренира и може да е само по спортни шорти, да речем.
Магнитното залепване е много приятна екстра, защото освобождава от мисленето как да се прикрепи микрофона, а при положение, че е едва 9 грама, то няма и да натежи на дрехата така, че да виси грозно.
Защо не винаги е СУПЕР
Магнитното закрепване има един недостатък. Микрофона не е фиксиран и има склонност да се завърта около оста си при ходене например, или неволно подръпване на дрехата, за която е “залепен”. Това измества положението на капсулата и макар да е тип “омнидирекшън” води до промяна на качеството на звука, което не е добра идея.
Позиционирани на щипка, или на връвчицата по-няма шанс от разместване, но поставен директно на тениска шанса за завъртане е доста голям. Това всъщност е една от причините, за които казах, че професионалистите биха били резервирани към системата.
Още малко СУПЕР
На микрофоните има логото на Hollyland. Нормално е всяка фирма се стреми да го прави къде като гордост, къде като продуктово позициониране. Забелязвам, че дори и по националните медии някои по-свободни репортери използват такъв тип безжични микрофони, вместо професионалният ръчен такъв. Заради продуктово позиционирания дизайн, често виждам опити да бъде закачен така, че да се крие максимално и да не се виждат рекламни надписи.
Hollyland LARK M2 както казах е достатъчно малка система да има зрителен камуфлаж, но голямото бяло лого се набива здраво, затова от фирмата са направили един хубав жест, към хората, които трябва да крият лога, поради ред причини и изисквания.
В комплекта има стикери: черни, бели и дори с емотикони, които да залепите върху логото на микрофона и така да го направите абсолютно неутрален. Единствено свето индикатора остава да се вижда, но ако е наистина важно може и него да покриете с малко парче черно тиксо. Супер.
Батерия
Литиево полимерна батерия, както в микрофоните, така и в приемника (мобилните казах, че използват захранване от самото устройство). По спецификации микрофоните имат живот около 10 часа, а приемника за камерата около 9. Вземайки по-малкото число, означава, че може да снимате цял работен ден, включая и обедната почивка.
Помня първите си радио микрофони преди 5 или 6 години, които хем бяха обемисти хем батерията караше около 3 часа… и нещо. Искат да ме убедят, че тези нюню микрофончета могат да изкарат 10 часа?! Ок. Пробвах. Няма как да говоря толкова много затова ги позиционирах пред телевизора, включих едни слушалки към приемника и засякох време. Не се усетих да го направя рано и към един след полунощ, след като бяха минали 7 часа, а системата още работеше, предавайки звук, се отказах и ги загасих. 7 часа са много време, поне за моите мащаби за работа, а щом изкараха толкова, значи производителят ще да е прав.
Принципно, ако искате приемника на камерата да работи по-дълго време, може да му включите външно захранване през USB-C порта, но честно казано не бих препоръчал тази гимнастика.
При пълно разреждане и поставяне в кутията би трябвало за около 2 часа да имате напълно възстановена и готова за работа система.
Интересното е, че в момента, в който извадите микрофоните и приемника те стартират и се свързват автоматично един към друг, без да се налага специално да ги включвате.
Микрофоните нямат USB-C порт, затова може да ги зареждате или в кутията, с която идват, или да си купите отделно специално зарядно, което работи с 3-те пина на микрофона. Продава се отделно и честно казано не виждам смисъл от него, щом имате зареждаща кутия.
Все пак. Направих тест да видя дали наистина приемника ще издържи 9 часа. Да, издържа без 5 минути. Двадесет минути преди да свърши батерията, двата индикатора показващи връзка с микрофоните, започват да мигат в червено. Достатъчно време да се ориентирате към приключване. Кутията зарежда за около час и половина и стига за почти 4 пълни зареждания. Накратко ако отидете някъде командировка, поне 3 дни ще имате микрофони на разположение.
Обхват
Това, което изпробвах като обхват тотално се разминава с това, което казва производителя. Може би той ги пробва в някоя необятна морава далеч от градове и далекопроводи, щом дава 300 метра обхват.
Сградата, в която се помещава студиото ми е с около 100 помещения, къде други студия, къде офиси и почти всяко помещение има рутер за интернет. Отделно сградата е модерна с желязо и стъкло, та… 25 метра! Толкова е обхвата.
Принципно на мен ми стигат с оглед, че най-често се намирам на 2-3 метра от камерата. За да съм честен, че кажа, че и други системи на други марки ми дават горе-долу същия обхват, така, че причината може да е в сградата и цялото електронно замърсяване на ефира.
Микрофона
Няма да преписвам техническите характеристики. Аудиото признавам, не е силната ми страна, както е фотографията, затова изпробвам системата на принципа: звука става за моите цели, или звука не става за моите цели. В 99% от случаите записвам звука на външен рекордер “Zoom” той ми дава възможност да запиша некомпресиран звук с максимално високо качество, който после да използвам при видео монтажа.
Смятам, че повечето съвременни хибридни фотокамери, които могат да снимат професионално видео правят компромис със звука и той не е на нивото на един аудио рекордер. Чистата видео камера, не прави компромис със звука.
Записах няколко теста: стоейки мирно, разхождайки се из студиото повтаряйки “ССССссмок СССсвири на върба”. Нямам идея защо, но го чух от един звукар докато тестваше на едно събитие и си го свих за своя употреба.
Hollyland LARK M2 предлага опция за корекция на шума в реално време. Усеща се разлика, но да припомня, че съм в студиото, където все пак няма много излишен шум. Аз съм консервативен и в повечето случаи не рискувам със съвременни филтри за звука в реално време, от страх да не прецакам целия запис. После на компютъра смятам, че по-лесно бих изчистил шума.
Все пак има опцията може да се възползвате и да направите тестове и да прецените от своята си камбанария. За да я активирате, натиснете малкото жълто копче на микрофона, индикатора ще светне в зелено вместо в синьо и сте готови.
Към микрофоните има ветробрани, които са огромни на фона на малкия микрофон. Нахлузват се малко със зор и също така се свалят малко със зор, което е добре. Лесното сваляне, означава лесно губене.
Имам чуство, че ветробрана реже част от високите и гласът ми е по глух някак, отколкото когато е без. Навън обаче си е наложително да се пробва, защото рядко има дни с пълно безветрие, а вятър поне за мен е адски трудно да изчистя.
Микрофона няма опция да се включи кабелна брошка с да речем по-добри звукови характеристики. Hollyland LARK M2 е замислен да се използва така както е, а и нямаше да е толкова миниатюрен и лек, ако имаше 3.5 mm гнездо.
Приемник за камера
Лесно се поставя на гнездото за светкавица и се връзва с помощта на 3.5 mm стерео жак кабел към входа на камерата. Има опция да подава стерео или моно сигнал, като това става с натискане на бутона за режим и индикаторите от синьо светват в зелено. Няма опция обаче да разделя двата микрофона на различни канали, както някои други микрофони системи имат като възможност.
Може да се регулира звука с потенциометър, до диапазона е много малък, наистина много малък. Отбелязвам недостатъка, че неволно много лесно може да завъртите потенциометъра и така да разместите настройките. Може би е трябвало да е по-малък и по-защитен, а не толкова лесен за употреба, още нещо, което резервираните профита ще погледнат строго.
Може да използвате приемника с някой от микрофоните при конферентни разговори през компютър. Просто го включете през USB порта.
Друга възможност е да използвате системата приемник микрофон, както аз например тествах колко време ще издържи батерията. Пример: малка видео продукция, режисьорът се намира на разстояние от оператора и през микрофона може а дава инструкции на оператора, или пък някой скрит създател на специални ефекти, който е включил в приемника слушалки и слуша.
Приложение за смартфон
Не се сещам за съвременна джаджа, която да няма опция да се върже към вездесъщият вече смартфон. Изтеглете LarkSound, активирайте (слава богу не иска регистрация), поставете точния мобилен приемник и вече може да правите настройки и контрол на звука. Щеше ми се в приложението да има интегрирана опция за запис на звук, може би за в бъдеще да помислят за тази опция.
Hollyland LARK M2
Употребата на всеки един от комплектите е много добра. Устройствата TX (микрофони) и RX (приемник) са сдвоени след изваждането им от кутията, така че е необходимо просто да включите камерата и можете да започнете работа.
Извършването на настройки е сравнително лесно и Hollyland е проектирала системата така, че да е лесна за използване и работа, дори за хора, които не познават безжичните аудио системи. Все пак е хубаво да се запознаете с пълната инструкция за употреба (английски) за да не мислите за дребни неща по време на снимки.
Най-голямото предимство са малките микрофони, които лесно могат да се прикрепят към разнообразен вид от дрехи и техният естествен зрителен камуфлаж.