Една от модните тенденции в съвременните малки студия за влогове или лайфстрийм е използването на насочени осветителни тела, които по-скоро концентрират светлината в ограничено петно. Да, в студиото на Photo Cafe съм малко на обратния принцип – обичам да ми е светло и да съм залят със светлина, затова и използвам големи LED панели. Признавам, че съм получавал “съвети” да дойдат да ми подредят осветлението. Благодаря за което, но все пак съм го нареди да изглеждам аз добре, а не да е артистично. Колкото и да го отричам има някаква макар и минимална суета.
Все пак връщайки се назад във времето има видеа които съм заснел в така наречения “нисък ключ” и да изглеждам също добре с оглед, ч се вижда малко от мен.
В годините, в които обзавеждах студиото LED панелите бяха най-изгодното предложение. Сега вече съществуват доста предложения от така наречените LED прожектори, на които по подобие на импулсен моноблок могат да се закачат най-различни светлинни модификатори. Това позволява да моделирате лесно светлината в своето видео, или фото студио (за тези, които предпочитат постоянното осветление).
Аз също съм решил да преоборудвам леко по-леко с хибриден тип осветление студиото на Photo Cafe. Пример за хибридно осветление може да прочетете в тази статия.
Има обаче един тип осветление, което е помощник на основното, а защо не в дадени моменти самото то да е основно. Това са спот прожекторите, или иначе казано прожектори, при които светлинният сноп е доста концентриран и може да освети малък участък.
Спот прожекторите най-често добавят светлинен акцент върху обекта.
Един пример от киното – семейство Адамс, сцена с Мортиша (в ролята изпълнена чудесно от Анжелика Хюстън) – лицето на героинята е осветено, но леко недоекспонирано, а върху очите и пада ярък сноп светлина, осветявайки ги по подобие на светлинна маска за очи… много ефектен кадър. Примерите които мога да дам са стотици.
Тази постановка може да се построи с два френелови прожектора и известно количество маски, но по-лесно е с един френелов за общо осветяване и един спот прожектор, който с подходящо затваряне на клапите лесно постига оня ефект, за който говорих по-горе.
По-запознатите са чували за германската марка Dedolight. Те са първопроходци и лидер в киното по отношение на спот прожектори с уникална конструкция и приложение. Имам удоволствието да съм се срещал няколко пъти с основатели и изобретател на тези прожектори – Дедо Вайгер. Първата ми среща бе през 1998 година докато бях студент в НАТФИЗ и тогава за първи път видят неговите уникални спот прожектори. С колегите ми гледахме като омагьосани как осветяват и какви са възможностите им за допълнително моделиране на светлина. Помня, как голяма част от бюджетите ни за курсова работа отиваха за наем на комплект от 3 или 4 прожектора, за да направим сцената, която снимаме по-ефектна… все пак като оператори искахме да блеснем, не само с прецизно водене на кадъра.
В последствие по големи фотографски изложения виждах участие на Dedolight и разбира се г-н Дедо Вайгер, който помежду си наричахме дедо Мраз, защото си приличаше баш на дядо Мраз.
На едно от последните Photokina изложения, един сравнително голям макет на кораб бе осветен с може би над 10 спот прожектора с поставени на тях различни приставки и общата визия не бе мишмаш от светлина, а светлинен шедьовър. Доказателство, че осветлението може да се използва не само за кино / видео, но и за фото.
За какво бе казано всичко до тук?
Тези дни имах възможността да тествам Godox S60 – диоден спот прожектор. Този прожектор е най-близкото до Dedolight на което съм попадал. Да, вече и Dedolight имат диодни предложения, но цената им не е от най-бюджетните.
Godox първоначално предложиха модела Godox S30. А отскоро и по-мощната версия – Godox S60. Верен на принципа на Мечо Пух, предпочетох да изпробвам по-мощната версия. Освен по-мощна, но и според мен е създадена за по-професионална употреба, сравнено с Godox S30 модела.
Дизайн
Godox S60 се състои от два основни компонента – тяло с подвижна система с LED “крушка” и захранващ блок на електричество с възможност за закачане на V-Lock батерия.
Тялото, в което се намира крушката е метално с отвори за охлаждане и докато го пробвах никога не се затопли до толкова, че да ме опари дори и леко. За доброто топлоотделяне се грижи не само корпуса и системата от радиатори, но и малък вентилатор. Аз не чух работата на вентилатора, но ако вие го чувате или по-скоро микрофона, с който записват звука по време на снимане видео, то може да го изключите, но тогава няма да може да използват пълния капацитет на светене на прожектора.
Тялото е закачено на дълга L образна стойка, като има опция да бъде разположена от лявата, или от дясната страна на корпуса. Основата на L скобата е предвидена да се постави на стандартен пешперлик. Като има отвори да може да се постави и странично с цел да се намали височината. Когато се налага позициониране от много ниска гледна точка.
Интересното е, че липсва постоянна ръчка за затягане на тялото към L стойката. В комплекта има нарочен гаечен ключ, с който се стяга… първоначално това не ми допадна. Свикнал съм осветлението, с което работя да е здраво фиксирано когато го накланям, да е хлабаво.
Тук обаче концепцията е различна. Между стойката и тялото има тефлонова (не съм 100% убеден) шайба, която хем позволява относително добро стягане, хем позволява и въртене между двата пристегнати метала.
Навремето използвах стойка за светкавица за фотокамера, която бе на същия принцип, затова смята, че и тук е така. Тялото е относително леко а стойката така разположена, че да създава баланс, ако има закачени аксесоари. Затова и не е нужно здраво стягане и разхлабване, а тефлоновата шайба както казах позволява накланяне, без да се развива скрепящият болт.
Не съм сигурен след продължителен период на експлоатация, дали няма да е нужна замяната на тази шайба, или ще се наложи да държите ключа за стягане под ръка. Признавам бързо свикнах с екстрата да не затягам и оттягам всеки път.
Не ми харесва, че на тялото на много видно място има залепен стикер със сериен номер, който хем е голям, хем е бял. Разваля ми общата естетическа визия…
В предната част на тялото се вижда голяма лупа, а пред нея система за закрепване на допълнителни аксесоари, които хич не са малко.
LED “крушката” – нарочно я слагам в кавички, защото това всъщност е микро LED панел, направен от десетки малки диода, та LED крушката се движи напред-назад в тялото като в комбинация с лупата дава по-разлято, или по-събрано петно, което е всъщност и основната сила на този LED прожектор.
Захранващия блок е с примка, която да се закачи на L стойката, или на някой болт на статива. От захранването до тялото отива кабел с дължина около 2 метра, а от захранването до контакта разполагате с около 5 метра кабел (не съм ги мерил абсолютно точно).
Освен да захрани тялото от захранващия блок се управлява и силата на светене, включват се 8 те ефекта, управлява се вентилатора и може да се включи към централен DMX контролер.
Захранването тежи около 1.4 кг, затова не подценявайте как е закачено и на какво, за да не стават сакатлъци.
Сила на светене
Godox S60 както подсказва името му е с мощност от 60 вата, което може би се равнява на около 500 вата еквивалент на стандартна крушка с нажежаема жичка. Измерено в луксове на един метър отстояние при максимално голямо петно (размер около 160 см) даде около 2800 лукса, при максимално концентрирано петно (около 15 см) даде около 40 000 лукса.
Съответно при увеличаване на отстоянието до 2 метра, резултатите бяха: около 800 лукса при максимално петно (около 3 метра) и около 12 000 лукса при максимално малко петно (около 30 см).
Има леко разминаване с фабричните спецификации, които дават 3200 лукса при отстояние метър и максимално разлято петно, аз го измери малко над 2800 лукса, но при максимално концентрирано измерванията ни съвпадат. Мерил съм с два уреда и резултатите бяха идентични.
Цветна температура
Дневна – 5600 Келвин +/ – 300К. Премерих около 5500К при концентриран спот с лек зелен оттенък (около 7-8%), като промяната при най-силно светене и най-слабо светене и в рамките на около 30-40К, което е незначително.
При максимално разлято петно цветната температура е около 5200К и по-малко зелено (3-4%), като при намаляване силата на светене пак имаме 30-40К промяна на цветната температура, както казах не влияе. Прожектора запазва сравнително стабилна цветната си температура при различни положения на рефлектора и сила на светене.
Godox S60 няма опция да променя цветната си температура. За целта може да използвате CC филтри, каквито се предлагат от Godox като допълнителен аксесоар.
Контролиране
Три варианта: DMX контролер, 2.4 GHz дистанционно (продава се отделно) и през Bluetooth със смартфон с инсталирано приложение Godox Light.
Аз изпробвах последния вариант и при положение, че не ми струва нищо ми се видя добра опция. Недостатък е, факта, че понеже приложението се използва за доста различни модели на Godox, то има функции, които определено не сработват с Godox S60. Можеше програмистите да заложат таблица кой прожектор какво използва от приложението и останалите неща просто да са неактивни, защото особено в раздел ефекти става голяма каша.
Ефекти
Освен да свети Godox S60 разполага и с така модерните ефекти имитиращи различни бури със светкавици, развалена крушка, или работещ телевизор. Общо 8 на брой и може да се запознаете с тях в инструкцията за употреба.
Работа
Тъй като разполагах само с един Godox S60 ще призная, че подробни тестове като осветление за видео не съм правил. Може би по-нататък, когато имам възможност за 2-3 тела задължително с предвидения за тях софтбокс с грид.
Също ще добавя, че Godox S60 макар базово да може да върши добра работа като спот прожектор, истинските възможности идват с допълнителния спот приставка, която може да направи перфектно очертан светлинен кръг или правоъгълник, докато, ако разчитаме на оптичната схема на Godox S60 то там контрите не са толкова отсечени.
Освен това може да се използват гобо маски за създаване на интересни фонове, както и преливащи филтри. Споменах вече и за грид софтбокса идеален за портрети в нисък ключ.
Идеалният комплект се предлага от Godox и включва в себе си 3 прожектора Godox S60 с добавен оптичен спот, гридбоксове и ще доста аксесоари, заедно с комплект стативи и в случая, ако наистина искате да се възползвате от потенциала на това осветление то инвестирайте в такъв комплект… поне аз така съм замислил. Какво ще ви даде комплекта:
- Изграждане на основен сет за портретна фотография в закрито помещение, в което не навлиза силна външна светлина. Подходящо както за сватбени фотосесии на гостите в ресторанта, така и за бизнес портрети на място при клиента. Да, силата на осветлението не е голяма, но за портретна фотография, ще е идеална с оглед, опцията да се снима на доста по-отворена диафрагама – търсен изразен ефект.
- Допълване на основно осветление със светлинни акценти – всъщност доста кинематографи залагат точно на тази опция. Фотографите могат да го използват в съчетание с импулсно осветление заради сходната цветна температура, но по-скоро за статични предмети от статив, за да се изравни силата на двата типа осветление.
- Осветяване на малко влогърско / стрийм студио с един водещ. Ще има подходяща по арт обстановка.
- Интервюта в статична среда.
- Разбира се предметна фотография, но тогава може да ви се наложи използването на повече осветителни тела, особено ако се заиграете с допълнителните спот наставки и свиващи се диафрагми.
- Достатъчно красиво е да бъде дизайнерски елемент, който от своя страна да осветява някой важен акцент в интериора – картина например.
Така или иначе в момента бях само с един прожектор, затова си поиграх в създаването на малко абстракции набързо. Признавам забавно е и времето лети неусетно, представям си, ако разполагах с повече спот прожектори.