Godox Litemons LA150R е нова серия бюджетно COB LED осветление на Godox, даващо възможност на любители, да разширят фантазията си на тема осветление, използвайки пълният спектър цветове. Веднага хваща око сред останалите осветителни тела с мекият си дизайн и искрящо бял цвят. За първи път го видях на изложени и буквално се „извисяваше“ сред останалите експонати.
Реших да оборудвам студиото на Photo Cafe една бройка от модела, за случаите, в които искам да добавя цветен акцент към някоя сцена, както е модерно в момента сред влогъри и подкастъри, но за сега все още си го използвам като стандартно осветително тяло. Закачил съм му един оптичен спот Godox BFP и се забавлявам да „паля“ надписи на фотокамери.
Така и така ми е под ръка, защо да не му спретна едно ревю. Фен съм на работата с ламБи, а и трябва да спазвам подредбата „роднина, милиционер“, която съм подхванал последните 2 години.
Godox Litemons LA150R е лед прожектор тип COB. На редакционната поща получих запитване защо не съм обяснил какво означава това съкращение. Вземам си бележка и ето разяснението:
COB е съкращение от „Chip On Board“. Буквалният превод нищо не говори, за това и няма да се затормозявам с него. COB е технология, при която множество микро светодиоди са опаковани заедно като един осветителен модул. Така на квадратен сантиметър имаме много повече светлинни източници, сравнено със стандартният LED панел, тоест повече светлина на по-малко площ. Това позволява създаването на ярки точкови източници, на които лесно да поставяте класически аксесоари за контролиране на светлина.
LED панела може да залива със светлина, а COB прожектора освен това и да рисува разнообразно с нея.
Забелязвам, че пред COB чипа има матово стъкло. Функцията му е да намали твърде острата светлина и да я разсее малко повече – удобно при използването на по-големи софтбоксове. За себе си… бих предпочел да имам опцията за максимално остра светлина. Винаги мога да я омекотя. В случая фирмите започнаха да се застраховат, защото понякога COB чиповете са склонни да дават накъсана (структурирана) сянка, или нееднородност, когато попадне на огледални повърхности.
Не правете това у дома: пробвах да развия винтовете на защитното матово стъкло, но така и не успях да го сваля. Може да има добавена капка лепило точно за такива пипковци като мен.
Тъй като липсва читава опция за диктуване и превръщане на текст, а зимата нещо ми е леко мързеливо, затова част от ревюто е на видео. Късо. Само 11 минути. Това наистина е късо за моите стандартни, затова и препоръчвам да си приготвите късичко кафе или шот – два Jagermeister.
За изгледалите видеото какво следва: колориметрия, силометрия и още малко текстописане, за каквото се сетя. Започвам със:
Сила на светене
Силата, с която прожектора свети е първият важен фактор, по който избираме. Силата може да се регулира от 0 до 100% през 1%.
По традиция пробвам по 4 начина: без рефлектор, с рефлектора, който идва в комплекта, със стандартен разсейващ 18 см рефлектор и параболичен дълбок софтбокс SmallRig RA-D55. Нарочно изпробвам с този софтбокс, защото доста колеги използват в момента такива и защото дава много равномерна светлина по цялата си повърхност. Във видеото споменах мнението си за рефлектора, с който е комплектуван LED прожектора и как въвежда малко в заблуда ползвателя, затова използвам стандартен 18 см рефлектор за допълнение към теста.
В таблицата може да видите измерените резултати със Sekonic Speedmaster L-858D на един метър от LED главата и съответно на един метър от повърхността на параболичният софтбокс, за да е честно.
Заложените данни на светломера са 1/60 сек. и 100 ISO, така, че всеки може да си пресметне сам за себе си при различна скорост или ISO как би се променила диафрагмата. Давам резултатите с десетичната степен на диафрагмата (например: диафрагма 2.8.9 е 2.86 и 9 десети, тоест много близо до диафрагма 4).
Цветна температура | Без рефлектор | Усилващ рефлектор | Стандартен рефлектор | Софтбокс октагон 55 |
1 800K | 2.8.3 | 8.0.7 | 4.0.5 | 1.4.6 |
2 500K | 2.8.9 | 11.2 | 5.6.2 | 2.0.2 |
3 200K | 4.0.1 | 11.3 | 5.6.4 | 2.0.4 |
4 300K | 4.0.2 | 11.4 | 5.6.4 | 2.0.5 |
5 400K | 4.0.2 | 11.4 | 5.6.4 | 2.0.5 |
6 500K | 4.0.2 | 11.4 | 5.6.4 | 2.0.5 |
10 000K | 4.0.2 | 11.5 | 5.6.4 | 2.0.5 |
Забелязвам, че в практическия използваем работен диапазон 3200-6500К има еднородност на силата на светене. В доста двуцветни осветления, които съм тествал има разлика в силата на светене при различна цветна температура. Такава еднородност забелязвам може би за първи път и е много добре, защото може да променяте цветната температура без това да влияе на силата на светене.
Качество на светлината
Това за мен е по-важен показател с оглед колко реално ще излизат цветовете, когато снимаме. Верният ми помощник Sekonic Spectrometer C-800 се включва да помага и благодарение на него меря качеството на светлината при 6 различни цветни температури: 2500К; 3200К; 4300К; 5400К, 6500К и 10 000К.
Физическият диапазон на Godox Litemons LA150R е от 1800 до 10 000Kelvin. Колориметърът ми обаче има минимален диапазон от 2500К, затова и показаните замервания започват от тази цветна температура.
В галерията, която следва ще видите стойности, измерени без корекции и съответно с приложени корекции за градуси по Kelvin и оттенъци в мадженто – зеленият сегмент. Осветлението зеленее, затова ми се наложи да премахвам зелено и съм написал колко единици зелено е премахнато.
Като се замисля… май по-точно съм добавил маджента за компенсирам зеленеенето… Хм… добре единици зелено да се чете единици маджента… извинявам се.
Ще вметна едно бързо недоволство. Може би не съм тествал осветление от топ клас затова и няма как да кажа дали и там има следния проблем: промяната на цветната температура е през 100К. В повечето случаи се приема, че това е пренебрежително малка разлика. За техничар като мен промяната през 10К е по-добре като опция с оглед, че мога да настроя много точно цветната температура. Затова и ще видите, че почти навсякъде не съм постигнал точна цветна температура.
Да обсъдим качеството на светлина
Практически почти неизползваеми са стойностите от 1800 до 3200К както и от 6500 до 10 000К. Разсъждавам от моята практика като фотограф и оператор. 1800К е добра за имитиране на светлина от восъчна свещ или огън от камина. Цветът е много топъл и приятен и до там. 2500К по-скоро при ефект повредена крушка и до там.
Останах леко втрещен от това, че когато се опитах да коригирам цветните оттенъци на светлината при 2500К и качеството на светлина буквално се срина. Реших, че греша, но не. Излиза, че е по-добре да не прилагате корекции за оттенък и ще имате много по-качествена светлина… макар пак да не е високо качество.
Най-добри показатели за качество на светлина има в диапазона 4300-5400К. тогава стойността на CRI е най-добра. Това е за фото. За видео най-добре е да се снима в диапазона 5400-6500К където TLCI е 93-95 единици.
Godox Litemons LA150R
В началото започнах с това, че Godox Litemons LA150R е бюджетно осветление. Тук това се появява с компромис, който трябва да направим с малко по-ниските показатели за качество на светлината. CRI средно около 95 и TLCI средно 92 са малко гранични стойности за професионална употреба. За един влог или подкаст няма да се усети, но за продукция снимаща с Log профил и после минаваща през колорист, по-скоро не е добра идея.
Харесва ми това, че мога да изчистя много добре цветните оттенъци (признавам трудно ми е в едитващата програма) и да си спестя време при пост продукция. Да, тук наличието на светломер е задължително, ако искате разгърнете изцяло потенциала на осветлението.
RGB възможностите ще зарадват по-креативните създатели на съдържание. Аз съм лека консерва в това отношение и не си падам по дискотека в студиото.
Мощността на ламБата е подходяща за малко студио. Преди да съм забравил да спомена, че захранването е външно, защото всъщност може да се включи захранване от система на V-lock батерия с изходящо напрежение от 48V. Това прави този прожектор и подходящ за места, където няма постоянно електричество.
Изваждането на захранването прави прожектора по-лек и с опцията да се поставя на жирафи. Кабела на адаптера до прожектора в 3 метра, а самия адаптер може да се закачи на някоя от „врътките“ на статива.
За днес толкова. Интересно ми е коя ще е следващата ламБа, която ще напипам. Може би преди това ще спретна малко суха теория (открехвам страница) за това що е то Spectral Similarity Index.