Щастлив човек съм, защото успях да превърна хобито си в професия. Снимам някъде от 86-та година, а сериозно, или по-скоро професионално започнах да се занимавам през 92-ра. Още помня първата си поръчка да направя рекламна снимка на ягоди със сметана. В тези години трудно се откриваше сметана та… използвах пяна за бръснене. Много добре се получи, жалко, само че не успях после да хапна ягодите. Покрай фотографията ме запали си снимането на видео и дори прекарах известно количество време в една академия да се уча на операторско майсторство. Така или иначе професионален оператор не станах, но запазих страстта си към снимането на подвижни картинки.
Опитвам се да разпускам, като пътувам. Така освен почивка си набавям и материал за тестовете, които правя. Не е рядко това да ме видите в някой град далеч от родното ми място, окичен с 2-3 фото камери дадени ми за изпробване. Наскоро освен фото камерите добавих и малка видео камера по подобие на класически екскурзиант. Признавам не успявам добре да съчетавам и двете снимания, затова видео спомените ми са малко постни сравнено с фотото, но се опитвам да ги съчетавам все по-добре.
За какво бе цялата тази увертюра? Обичам да правя много чисти и плавни кадри. Такива се получават, когато разпънеш статива и имаш достатъчно време да направиш 1-2 панорами с различна скорост, както и няколко статични кадъра. Според вас това възможно ли е, когато сте на организирана, или хайде сами да сте си организирали екскурзията и да имате по 1 ден на място? В град като Виена ми се събират вече месец дни престой и въпреки това несъм успял да видя и заснема повече от 1/3… затова често вадя видео камерата от джоба правя набързо 2-3 кадъра и една панорама, или снимам, вървейки и после сглобявам каквото се е получило. Нещото, което ме дразни е клатенето и тръскането на камерата, когато вървя, а и в моментите, в които просто панорамирам от ръка.
Има решение на тези мои проблеми и то се казва стедикам, но остава да се накича и с такова чудо освен всичката друга техника.
Достигам до днешната тема на разговор – стабилизатор, който да държа в ръка и да не ми заема много място. Ясно е, че видео камерата, която ще седи на него трябва да е малка, а добре предложение са екшън камерите GoPro. Те са добре познати и няма да изпадам в подробности за тях днес. Имат своите добри страни, имат и неща които никак не ми се нравят, но добрите страни определено надделяват. Малки и компактни са и с добър зрителен ъгъл (с опция за промяна) подходящ и за градско снимане, защото е близо до нашият “широк” човешки поглед. Е да, има едно такова специфично кривене, но в момента е модерно и не ме притеснява.
Стабилизатора за тази камера видя за пръв път на Фотоваканция 2015 в ръцете на един колега оператор. Веднага ме грабна идеята и се заех да проучвам как да се сдобия и аз с такава техно джаджа. Знаете, че си падам малко мързелив и затова се натутках да направя проучванията едва след няколко месеца. Тоз мой мързел ми позволи да се сдобия с последният модел, сравнено с модела, който гледах, тоест на далавера съм.
Ако все още някой чете, то ето най-сетне модела стабилизатор, който избрах – Feiyu Tech FY-G4S 3 Axis Handheld Steady Camera Gimbal For Gopro… последният да затвори вратата.
За запознаване със стабилизатора съм подготвил едно… дълго (извинявам се) видео къде в няколко кадъра може да се видят какво представлява FY-G4S, някои опции и възможности.
Направете си чаша подходяща напитка и се надявам да се видим пак след 20 минути, за да добавя неща, за които не се сетих по време на селфито.
За героите изгледали клипа, радвам се да се видим отново. Извинявам се за звука на моменти, но студиото се намира на доста оживен булевард където честичко минават тирове с “тихо” работещи двигатели.
Приготвил съм и още един клип (по-къс) с един заснет материал из улиците на стария Пловдив. Това е първото истинско снимане с GoPro камера и FY-G4S стабилизатора. Все още разучавам системата как работи, а и времето не бе много на моя страна за да имам по-слънчеви кадри, но надявам се може да добиете представа. Оставям ви да го изгледате и след 7 минути (може и по-малко 2-3 минути стигат, за да добиете представа) ще ви чакам пак тук.
Я да видя върна ли се някой? А, един, добре пак е нещо ;)
Сега ще напиша някои впечатления за FY-G4S стабилизатора. Един от недостатъците на екшън камерите е по-силно изразеният “шутърроулинг ефект” разпознава се от това леко специфично клатене наляво-надясно докато се върви и снима. Стабилизатора няма как да го избегне. Може да се почисти на компютъра, но ще отреже от кадъра, тоест ако ще го чистите предвидете да снимате на по-висока резолюция.
Каква камера избрах? Спрях се на GoPro HERO 4 Silver, защото е с вграден дисплей и не ми се налага да включвам камерата към външен такъв (смартфон или оригинален GoPro по Wi Fi). Казах вече, че разполагам с малко време, а и съм накичен с техника, та остава да се грижа всеки път да включвам и свързвам цялата система камера-телефон. Искам да извадя стабилизатора със закачената камера и да почна почти веднага да снимам.
Лошата новина за притежателите на GoPro без дисплей е, че не могат да поставят камерата със закачен на гърба дисплей, тоест FY-G4S е предвиден за работа единствено с фабричния размер на GoPro камерите. Причината за това е връзката с USB. Предишният модел стабилизатор FY-G4 няма вградено USB и това позволява закачането на по-дебела или по-тънка камера GoPro, но пък там липсва особено важният джойстик както и захранването на камерата с енергия от батериите на стабилизатора.
Макар и поорязана от към възможности за 4К и много кадри във Full HD, GoPro HERO 4 Silver е идеална за целта ми на видеограф пътешественик, а и самата система е много компактна и не изисква наличие на висок клас смартфон за кадриране (казвам висок, защото в ниския, процесора не смогва да се справи с постъпващата информация за превю).
Споменах в първото видео как да позиционирате видео камерата за лява или дясна ръка.
Сега малко за FY-G4.
Този стабилизатор не е панацея, той няма да ви направи картинка като от статив или от голям професионален стедикам. Шутерроулинга на GoPro-то допълнително създава леко усещане за не перфектна стабилизация, но въпреки това е много по-добре от снимане от ръка.
Батериите държат няколко часа, но ако захранвате и GoPro камерата, то могат бързо-бързо да свършат. Честно казано 2 батерии 18350 са по-евтини от една оригинална GoPro батерия и е добра идея да инвестирате в резервни комплекти, ако снимате доста кадри на ден.
Откровено ми липсва старт/стоп бутон на стабилизатора. Така или иначе има връзка с USB към камерата, защо не са изкарали един хардуерен бутон за пускане и спиране?!?!?! Тази липса налага да имам излишно време в началото и в края на клипа заради пускане и спиране от бутона на камерата, а GoPro-то хич не е икономично на информация към картата
Ще ви е необходимо време да се научите да работите със стабилизатора, ако искате да получите наистина добри кадри. Налага се да тренирате ръката си да води прецизно а и да понаучите кога FY-G4S не работи добре, а такива моменти има. ОБЕЩАВАМ до два месеца да пусна още една статия със споделени техники за по-добра снимане със стабилизатора (вече съм набелязал няколко акцента)
Снабдете се с оригинални капачки за обектива на камерата и го затапвайте в моментите, в които не снимане. Не се опитвайте да въртите на ръка някоя от осите на стабилизатора, когато е активиран и проверявайте, като го изключвате дали е изключен, или е на “стендбай” за да се изключи се държи натиснат 3 секунди, за да е на “стендбай” – 1.
Това е набързо за FY-G4S стабилизатора за GoPro. Скоро ще се видим пак за да споделя практически съвети за по-добро снимане. Макар и и само веднъж да съм снимал сериозно, то доста си поиграх преди това и открих моменти в които стабилизатора не се справя перфектно, но затова в следващата тема (ако не ме хване пак мързела де).
Браво, чудесно ревю, Джъмбо!