Fujinon XF 56mm f/1.2 R се появи мисля някъде през 2014 та година и като един неостаряващ обектив най-сетне дойде да погостува във фото кафе. Това е класически потретен обектив, предназначен за фотокамери Fuji с APS-C тип матрица и сменяеми обективи. Може би е добре да споделя, че обектът е спечелил признанието на EISA за 2014-15 година като най-добър обектив за компактна система.
Пробвах го на актуалния флагман Fujifilm X-T3, където седи много стабилно, дори и без да се налага използването на вертикален спусък, но все пак, ако сте портретист, то предвидете си един такъв, за по-голямо удобство.
Fujinon XF 56mm f/1.2 R е с 85-милиметрова еквивалентна фокусна дължина (приравнено към 35 милиметров стандарт матрица), и е идеален за портрети било то за сватбени или студийни фотографи. Неговата максимална диафрагма f / 1.2 създава поле с плитка дълбочина с изключително приятно разфокусиране на фона като по този начин добре изолира снимания обект.
Изработен е изключително солидно със здрав метален корпус като независимо от светлосилата е запазена компактност.
Общи характеристики
- Байонет тип: Fujifilm X-Mount / APS-C формат
- Фокусно разстояние (35mm формат еквивалент): 56mm (85mm)
- Оптична конструкция (елементи/групи): 11/8
- Зрителен ъгъл (APS-C): 28.5°
- Ламели на диафрагмата: 7 (заоблени)
- Максимална диафрагма: f/1.2
- Минимална диафрагма: f/16
- Диапазон на фокуса: 0.70m – ∞
- Максимално увеличение: 0.09
- Тегло: 405g
- Диаметър х дължина: 73.2 x 69.7 mm
- Резба за филтри: 62mm
Оптика и апаратура
Оптичната схема на обектива се състои от 11 елемента в 8 групи. Два от елементите са от типа екстра-ниски дисперсионни елементи, а един от елементите е двустранен асферичен.
Тези специални оптични елементи помагат за контролиране на сферични и хроматични аберации.
По отношение на хроматични аберации почти не забелязах такива, дори и при максимална диафрагма. Забелязвам лека дисторзия тип буренце, но в случаите когато снимам от близко фокусно разстояние. При по-голямо разстояние не се забелязва.
Един феномен който забелязах. Обикновено използвам корекциите, които Adobe са създали за различните типове актуални обективи. До сега резултатите винаги са ми харесвали по посока корекция на коригиране на дисторзия и хроматична аберация.
При използване на профила за Fujinon XF 56mm f/1.2 R трябва да кажа, че останах сериозно разочарован и препоръчвам да не се използва. Тук лекото “буре” се превърна в не чак толкова лека “възглавничка”, а колкото до хроматични аберации, то така или иначе обектива почти не предлага такива, така че и програмата не може да покаже някакъв видим ефект.
Обектива има много слабо винетиране на максимална диафрагма, което може и да е лоша новина за портретистите, които обичат да има изявен винет в кадъра, но… нали знаете с един плъзгач ще имате колкото силен искате винет.
Диафрагмата (това е частта апаратура, а не апертура както някой би си помислил) е съставена от 7 заоблени ламела. Честно казано бих искал да са 9 или 11 за запазване на красивото боке дори и при затворени стойности на диафрагмата.
Харесва ми упоритостта на Fuji да държат ринг за управление на диафрагмата от обектива, защото винаги ме връща в младостта, когато всеки един обектив, с който снимах, диафрагмата се управляваше от обектива. Харесва ми факта, че управлението е през 1/3 стъпка = на по-добра прецизност при определяне на точната експозиция.
Сега… може би ми се ще да има някакво ограничение в момента в който ще премина на автоматична диафрагма, защото понякога се случва докато затварям диафрагмите и се оказвам в края където е А режима, както и обратното искам да съм на А режим а по невнимание се оказва че съм на диафрагма 16…
За снимащите видео, може би няма да са щастливи от кликащата диафрагма, а и няма опция да се изключи кликането.
Как фокусира
Fujinon XF 56mm f/1.2 R фокусира бързо и точно когато е светло. Нямам оплакване при снимане на дневна светлина като за целта се възползвах от тестове за екстремно скоростно снимане – пукане на балони с вода, като снимах серийно с единичен фокус и всички снимки бяха на фокус.
При намалена светлина се усеща забавяне на фокуса (което си е характерно за безогледалките) и понякога не добро фокусиране. Това се забелязва при това характерно “уютно” осветление или на лаишки език жълтите домашни крушки (сега заменени с диодни такива), та това жълто осветление не се харесва на АФ системата и фокуса не е толкова бърз… и точен.
Все пак Fujinon XF 56mm f/1.2 R си е обектив, направен от доста не лека стъклария и фокусният мотор няма как да е толкова бърз като… например версията 50/2. Имайте едно наум когато снимате на слаба светлина, че може да не уловите мигновено фокус, а и 1.2 диафрагмата е с много плитък фокус и леко мръдване от страна на фотографа води, но снимка на безфокус.
Системата за фокусиране е вътрешна, тоест не води до промяна размера на обектива при фокусиране.
Гривната за ръчен фокус е голяма и удобна, макар тези, които ме познават да знаят, че сега ще помрънкам за това как е… метална.
Fujinon XF 56mm f/1.2 R не е пуснал минималистичния стил в дизайна да го подмине и това може да се види в цялостният му дизайн, включително и във финото оребряване на фокусната гривна.
С голи ръце се фокусира ок, но с вълнени ръкавици през зимата… използвайте автофокус или ръкавици със силиконови мрежички или пъпки на пръстите.
Липсва ми бутон за преминаване от автофокусен в ръчен режим. Да, по време на снимането мога да дофокусирам ръчно след като камерата е фокусирала автоматично, но ако искам да мина изцяло на ръчен режим, то трябва да го направя от камерата.
Острота на кадъра
Fujinon XF 56mm f/1.2 R като компактен портретник има някои компромиси с остротата в краищата на кадъра. С оглед на това че почти не се използват и най-често са боке, то не е болка която да си сложим на сърцето.
Точно тази не острота прави още по-меко разфокусирането и по приятно бокето. Все пак за техно маниаците пускам серия снимки на таблица снимани от 1.2 диафрагма до 16.
При максимални диафрагми 1.2 и 1.4 има видимо замазване и неяснота на краищата както и по-изявена хроматична аберация (снимките са без никаква корекция в редактиращата програма). Добра острота има вече на 4 до 11 диафрагма, а при 16 се забелязва отново леко намаление на остротата, заради явлението дифракция на светлина.
Споменавайки дифракция, тя е почти незабележима или по-скоро има някакви съмнения за нея само в краищата на кадъра, докато в центъра не се усеща, така че спокойно може да снимате портрети със слънце в кадър и ще получите незабравимо 14 лъчево слънце.
Ще ми се да кажа, че всеки портретист или дори професионален сватбен фотограф снимащ със безогледална система Fuji би трябвало да има в чантата си Fujinon XF 56mm f/1.2 R. С оглед на цените на светлосилни обективи от такъв клас, този направи си е добра цена.
Не е тежък и е сравнително компактен, като носи в себе си страхотен дефокус и боке. Има тук там някой компромис с остротата в краищата или с фокусиране на по-тъмно но цялостното му представяне го поставя в топ класа на светлосилните портретници.