Наложи ми се да взема Canon Speedlite EL-10, след като Canon PowerShot V1 – официална камера на Photo Café за 2025-6 година се оказа в ръцете ми. Освен за подпомагане на видеоревютата, идеята е за компактна камера, с която да снимам събитията, на които сме медийни партньори.
От дългата ми практика съм свикнал да използвам разумно светкавица при снимане на репортажи, а се оказа, че настоящата ми Canon Speedlite 600EX-RT освен, че идва огромна, но и е на „стария“ стандарт на Canon за връзка камера-светкавица. Новият стандарт разчита на 21 пина намиращи се в предния край на крачето на светкавицата (съответно ново гнездо за светкавица с нови пинове), а стария стандарт от 5 контактни пина започва да изчезва първо при базовия клас камери, после и към така наречените влогърски. При про моделите камери гнездото за светкавици е хибридно, има и двата стандарта, но при Canon PowerShot V1 уви има само новия стандарт – 21 пина. Възможни изходи? Canon AD-E1 адаптер или нова светкавица, по-компактна и подходяща за настоящата камера.
Партньорите от „Фото Свят“ се постараха да ми осигурят бързо вторият вариант от чуденката, а имено Canon Speedlite EL-10. Реших, че си заслужава да и спретна едно бързо ревю, както правя с повечето от снимачният арсенал на кафето.
Пускам едно видео, после ви чакам тук да се посмеем на лапсусите и да си поговорим за още и някои важни нещица за светкавицата.
Снимачни режими
Автоматичен TTL и ръчен М. Толкова. Няма А режим, като флагмана, няма и стробоскопичен. Има опция да си програмирате два TTL режима и да избирате от тях освен стандартният заложен.
Липсата на А режим ме прави малко тъжен, но това е, защото съм свикнал да го използвам на закрито. Признавам, че на моменти се справя по-добре от TTL режима. За съжаление тази екстра е запазена за флагмана, все пак тук говорим за бюджетна светкавица.
Стробоскопичен режим не съм използвал от 1999 година от един концерт на „Щурците“. Общо взето не мога да му намеря приложение, така, че не ми липсва.
Ръчният режим позволява работа от пълна мощност до 1/128 част от импулса. В таблицата по-долу съм измерил силата на светене, както и дължината на импулса.
Сила на светене
Измерих със Sekonic Speedmaster L 858 какво ще получа като дължина на импулса и диафрагма при t.01. Пропускам t0.5 (каква е разликата между двете стойности съм описал в книгата си „Влез в студиото), защото за системна светкавица ми се струва излишно
Светломера е позициониран на 1 метър, рефлектора на светкавицата е на 50 mm. ISO 100, скорост на затвора 1/125 sec. Резултатите са: част от секундата, време, и диафрагма.
Изписвам стойностите на диафрагмата, така както ще ви ги покаже светломера – 8.0.8 означава диафрагма 8 и 8 десети, тоест почти 11. Съкращенията за времето съответно са: us – микро секунди и ms – мили секунди.
|
Разстояние – 1 m. 100ISO 1/125 sec. |
t0.1 | ||
| Част от секундата | Време | Диафрагма | |
| 1 | 1/462 | 2.16ms | 22.4 |
| 1/2 | 1/1580 | 635us | 16.3 |
| 1/4 | 1/3090 | 324us | 11.3 |
| 1/8 | 1/4940 | 203us | 8.3 |
| 1/16 | 1/7530 | 133us | 5.6.2 |
| 1/32 | 1/10800 | 92.3us | 4.0.1 |
| 1/64 | 1/14300 | 69.8us | 2.8.3 |
| 1/128 | 1/17800 | 56.3us | 2.0.3 |
Като за начало защо при 50 mm? Вече всички производители мерят мощността на светкавицата при най-дългото фокусно разстояние. Така получените резултати са най-впечатляващи. Аз избирам 50 mm като нещо средно между най-използваните събитийни дължини 24-70 mm., освен това лесно ще може да сравнявате между отделни светкавици, които съм пробвал.
Разглеждайки таблицата се оказва, че Canon Speedlite EL-10 почти не отстъпва като сила на флагмана Canon Speedlite EL-1 с разлика от едва половин диафрагма. Да, флагманът ще е доста по-силен, когато е на 200 mm позиция на лампата сравнено със 105 mm на мъника, но при 50 mm са много близки.
Няма да издържи на продължителна серия като флагмана, защото няма активна охлаждаща система, но ако не снимате големи серии, се оказва, че може да работи почти сходно в най-често използвания диапазон 24-70 mm.
С поставен дифузьор губите една диафрагма. Не е много, а дифузьора дава добра светлина.
Колориметрия
Направих няколко замервания с колориметъра (Sekonic C-800 SPECTROMETER) при няколко различни мощности: пълна, наполовина, ¼ и още няколко. Също така с дифузьор и в комбинация с дифузьор и цветен филтър. Не съм публикувал на повече от 3 мощности резултатите, защото под ¼ са много близки един до друг, само цветната температура се повишава с малко.
Класическа висока цветна температура както при повечето системни светкавици. Направо се чудя ръчният баланс „светкавица“ в камерите защо е фиксиран на 5600К при положение, че светкавицата е с 500-1000К отгоре?!? Може би е мислено за студийни светкавици, които са близки до 5600К…
Поставянето на дифузьора (не в комплекта… лошо) от своя страна нормализира цветната температура до около 5600К. добри новина с оглед, че предимно снима с поставен дифузьор и така ще избегна по-студените цветове.
Какво се случва, обаче когато се постави и намаляващият цветната температура филтър? Един голям дизастър! Качеството на светлината спада брутално, червения цвят изчезва наполовина и ако снимате хора те имат цвят на кожата като на пътници попаднали в качествена морска буря – леко зеленикав. При флагмана има същият такъв филтър, но и явно поучени от грешката и още един, по-слабо изразен, но с много добри показатели. Защо не са го заменили и тук този толкова лош филтър умът ми не го побира, но моят съвет е да не го използвате!
Гледайки тестовете на колориметрията, започвам да разбирам (след толкова години) защо има оплаквания от разлики в цветовете между отделни кадри. Снимането в TTL дори и в А режим (тази светкавица както казах няма такъв) означава в повечето случаи импулси с малка мощност, а те както е видно от тестовете имат различна цветна температура, сравнено с пълната мощност. Има тенденции цветната температура да се увеличава с намаляване на силата на импулса. Вижда се как то около 6300К при пълна мощност имаме над 6700К при ¼, а при по-ниски мощности достига до 6900К. тази разлика, макар и да не се счита голяма, дава все пак някакво отклонение в цветовете плюс факта, че повечето фотографи снимат и на автоматичен бял баланс. Този феномен няма как да се избегне в процеса на работа, а и за събитийна фотография не е от толкова голямо значение, още повече че лесно се коригира в обработващата програма.
Както винаги при по-ниска мощност забелязвам повишаване качеството CRI на светлината. Още не съм намерил обяснение защо.
Батерии
Canon Speedlite EL-10 работи изрично само с алкални или Ni-MH акумулаторни батерии тип АА. Дори и в книжката е подчертано. Така модерните литиеви АА батерии не са сметнати за силната моментна консумация и могат да увредят светкавицата.
Бих препоръчал да използвате Eneloop Pro 2500 mAh., които освен добър капацитет, но и много бавно се саморазреждат – добра новина за такива като мен, които не снимат ежедневно.
Колко светвания с един заряд? Признавам не съм мерил. Много зависи какво снимате, как го снимате и т.н.
Признавам, щеше ми се светкавицата да е с литиева полимерна батерия, както е флагманът. Можеше да е по-малка като размер… нещо като LP-E17 да речем, но от Canon са заложили на класиката с 4 АА тип батерии.
Управляваща/подчинена
Canon Speedlite EL-10 поддържа радио комуникация с други Canon светкавици имащи същата опция. Може да работи както управляваща, така и като подчинена светкавица. Избира се бързо от менюто.
Прави ми впечатление, че е премахнато оцветяването на екрана при различният вид работа. По принцип при управляваща светкавица до сега подсветката на екрана бе в зелен цвят, а при подчинена в оранжев. Сега екрана винаги е със зелена подсветка, което може да заблуди някои стробисти използвали предходната версия.
Работи в TTL и в ръчен М режим.
Canon Speedlite EL-10
Мъник, който почти съперничи като сила на светене с флагманският модел, а цената му е ¼ от флагмана. За съжаление не мога да я използвам на “старата“ Canon R6, но пък за моментите в които се уреждам да снимам с камера от по-ново поколение, защо пък да не се възползвам от по-компактна светкавица.
Нямам идея защо липсват основните аксесоари – дифузьор и филтър в комплекта. Хайде филтърът ще го прежаля, откровено не става за нищо, но дифузьора е ценен и добре, че го намерих на добра цена в „ebay”. Така или иначе в инструкцията за употреба са споменати въпросните аксесоари, които всъщност идват от предходния модел Canon Speedlite 430EX III.
Поставена на Canon PowerShot V1 седи много добре, без да е прекалено голяма и спокойно може да си снимам репортажите.






















