Canon RF 85 mm f2 Macro IS STM се появи преди няколко месеца, да допълни линията обективи на безогледалната EOS R фамилията. Създаден е като продължение на добре познатият вече Canon RF 35 mm f1.8 Macro IS STM, и той като него се явява обектив с двойно предназначение, в случая като къс портретен и с макро възможности.
Връщайки се назад във времето се сещам за още обективи на Canon с двойно приложение като например: Canon EF 24-70mm f/4L IS USM, който освен универсално варио, имаше и добро макро съотношение, а и се водеше от бюджетен клас, като по-горните два обектива, за които споменах.
Поради голямото търсене на Canon RF 85 mm f2 Macro имах възможността буквално ден-два да го пробвам, като наблегнах повече на макро характеристиките му и качеството на оптиката.
Дизайн
Обективът е с класически вече RF дизайн, който няма как да се сбърка. Достатъчно е дори и от далече да погледнем задната част, където е байонетът и веднага се вижда запазената визия за R системата.
Разполага освен с голяма гривна за фокусиране, но и с допълнителния програмируем ринг и това може да накара някои потребители незапознати с EOS R системата, да си помислят, че това е варио обектив.
Споменавал съм за възможностите на програмируемия ринг и тук аз веднага го настроих да изпълнява ролята на селектор за диафрагма. казвам го като съвет, защото по подразбиране EOS R камерите придават на програмируемия ринг опцията да се променя +/- компенсацията, а това понякога може да ви изненада…
Корпуса е здрав изграден от поликарбонат. Усеща се солидно в ръка, гривните са удобни. Трябва да знаете, че и тук както при 35-та нямаме защита от влага и прах, тоест не си играйте много-много при силно запрашено, или дъждовно време навън.
Върху корпуса ще откриете 3 превключвателя: за фокус, за стабилизация и за лимит на фокусиране.
Самият обектив е доста компактен, някъде с около 1/3 по-голям от 35-та и почти толкова дебел, или горе долу колкото класическия EF 85 mm f1.8 поставен на преходник за R система.
Резбата за присъединяване на филтър е 67 милиметра и в кутията, в която идва няма сенник (ЕТ-77) или чохъл за съхранение, което е запазена екстра за “L” обективите. Байонет за сенник има, но си го купувате отделно и препоръчвам да инвестирате.
Стабилизация
Canon RF 85 mm f2 Macro разполага с вградена стабилизация, което го прави добър за използване както в първите EOS R и RP камери, така и в настоящите модели EOS R5 и EOS R6.
Аз го пробвах с Canon EOS R камера (която е официалната ни камера за тази година) и особено в макро режим, където всяко мръдване е от значение веднага се вижда разликата между включена и изключена стабилизация.
Първоначално като се пробвах на разни листа в парка седя и си казвам “какъв е тоя вятър, само ми се клати изображението” после видях, че не съм включил стабилизацията и след включването изображението замръзна.
Стабилизацията е много добра, но зависи от това колко силно макро увеличение използвате и разбира се колко сте стабилен самият вие. Щеше ми се да го изпробвам как функционира двойната стабилизация с новите “ерки” където комбинираният стабилизиращ ефект достига до почти 8 единици, но и с 5-те единица на оптичната стабилизация на Canon RF 85 mm f2 Macro са добри, за моите треперливи ръце.
Фокус
Canon RF 85 mm f2 Macro IS STM както е видно от името е със STM мотор, който е много тих, но толкова бърз както новите ултрасоник мотори.
Все пак фокусът е пъргав, когато снимате да речем потрети, но в режим макро хода на фокуса е доста дълъг и съответно скоростта на фокусиране намалява.
Независимо че поне според мен Canon разполагат с най-добрата фокусна система (Dual Pixel) от актуалните безогледални системи, все пак при екстремно близко макро се случва така нареченото хънтене – въртене на фокусната система наляво-надясно в търсене на фокус.
Точно тук идва ролята на ограничителя за движение на фокусната система, който се избира посредством селектора на обектива. Разполагате с три опции: пълен ход, от безкрайност до 50 сантиметра и от 50 сантиметра до най-близкото фокусно разстояние – 35 сантиметра.
Общо взето когато снимах макро използвах режима за ограничаване на фокуса в най-близката дистанция и така си спестявах доста разправии. Няма да отрека, че все пак има моменти, в които предпочитам ръчното фокусиране, но при безогледалките така или иначе имам превъзходен “пийкинг” по който бързо се ориентирам къде е фокусът.
Хубаво е да знаете, че в макро режим фокуса на Canon RF 85 mm f2 Macro е изключително плитък, буквално няма и милиметър. Колкото и да сте стабилен при снимане от ръка, дори самото ви дишане ще промени фокуса от мястото, в което сте фокусирали, затова ако искате да използвате плитък фокус при снимане на макро и той да е точно там където искате, използвайте статив.
Пускам една серия снимки, снимани от 2 до 22 диафрагма (не съм снимал на 29, която е минималната стройност, защото на 22 вече има дифракция на светлина, но за това по-надолу), където може да видите как се променя дълбочината на рязкост и дефокуса и още два сравнителни кадъра снимане на 2 и на 11 диафрагма.
Оптична система
Canon RF 85 mm f2 Macro разполага с оптична схема от 12 елемента в 11 групи и мога да кажа, че е изключително рязък от край до край още на максимална диафрагма 2.
Минималната диафрагма достига до 29, но ще вмъкна, както писах по-горе, че при 22 диафрагма започва да се наблюдава загуба на рязкост заради наличието на дифракция. Накратко не препоръчвам работа над 16 диафрагма.
От чисто физична гледна точка, предполагам, че при Canon EOS R6 няма да имаме проблем с дифракция дори и при 29 диафрагма, заради по-големият размер на пиксела, а при EOS R5, заради по-малкия пиксел, на 22 може да има по-голяма загуба на острота.
Така или иначе 8-11 е оптимално добрата стойност за макро работа.
Мога да кажа, че почти напълно липсват хроматични аберации, но пък се наблюдава лека дисторзия тип възглавничка. За потребителите на Adobe продуктите като PS и LR мога да кажа, че вече има създаден профил, който коригира максимално добре дисторзията, както и винетирането, което се забелязва при максимална диафрагма.
Пускам тестови кадри, за да се ориентирате как е рязкостта на обектива в центъра и краищата. Снимките нямат приложени корекции за обектива, затова и тези, които са на максимална диафрагма са по-тъмни (краищата) и с променен баланс.
Canon също предлагат профили за своя обектив, но те се запазват с корекциите, ако снимате в JPEG, или в RAW, но използвате оригиналния софтуер DPP. При използване на Adobe програми, както неведнъж съм казвал, профилите не се отчитат.
Макро, дефокус, боке
Canon RF 85 mm f2 Macro е обектив с макро до 1:2 минималното фокусно разстояние е 35 сантиметра, тоест снимания обект е на около 20 сантиметра от челото на обектива, тоест няма опасност да го засенчите.
Добре е да активирате функцията, показваща във визьора разстоянието до обекта, защото и тук както при цялата RF гама нямаме метрична скала на обектива. Скалата във визьора е доста точна и лесно може да се ориентирате кога сте на предела на фокусното разстояние.
Щеше ми се разбира се да е макро 1:1, но в случая говорим хем за макро, хем за портретен обектив.
За светлосилата, която има притежава добър дефокус. Малко прекалено остър идва за класически портретчик, но като се замисля то и Canon RF 85 mm f1.2 е острилка, а и съвременните фотографи искат обективите им да цепят косъма.
Бокето е леко структурно, но ненатрапчиво, аз лично съм фен на структурираното боке. При добро съотношение на разстояние фон и сниман обект няма да останете разочаровани от дефокуса, а ако има подходящи условия и от структурата на бокето.
Предполагам, че скоро ще има дали един, дали комплект удължителни пръстени, които да превърнат Canon RF 85 mm f2 Macro и Canon RF 35 mm f1.8 Macro в 1:1 макро обективи (е вярно за сметка на малко загуба на светлина), но за сега при нужда от по-силно макро, ще трябва да се задоволим с вече добре познати EF обективи, закачени на преходник.
Сумарно Canon RF 85 mm f2 Macro е превъзходен оптически обектив, при който може да избирате дали да го използвате да портрети, или за макро. Заради STM мотора си е подходящ и за снимане на видео. Сравнително компактен е и може да намери постоянно място във фоточантата ви.