Когато преди почти 21 месеца Canon представиха новата си безогледална R серия, освен Canon EOS R камерата се появиха и няколко обектива, сред които и Canon RF 35mm F1.8 IS STM Macro. Признавам, че малко се позабавих с тестването, но тази година Canon EOS R системата е официална за Photo Cafe и вече 5 месеца активно се забавлявам с нея и обективите около нея.
Често казвам, че не харесвам визията на 35 милиметровият обектив (закачен на лайка формат камера). Много фотографи обаче я харесват, някои за стрийт фотография, други за портрети в полублизък план, или в цял ръст, затова и често може да се срещне доста светлосилна версия 1.8, или 1.4
Е… сега съм си наложил да снимам с този обектив до края на годината, да видя дали ще заобичам този зрителен ъгъл
По традиция започвам с дизайна
Canon RF 35mm F1.8 IS STM Macro е с изцяло нов дизайн нямащ общо с досегашните обективи на Canon за досегашните им обективи за огледални рефлексни камери. Всъщност запазена е цилиндричната им форма :)
RF обективите са веднага разпознаваеми първо по дизайна около байонета. Много красив сребрист пръстен и извивки по края на обектива. не е просто супер минималистичния дизайн, който се харчи напоследък.
При първи поглед може да решите, че обективът всъщност е варио. Тук може да откриете гривна за фокус (електронен безкраен), както и гривна подлежаща на персонализиране от ползвателя на обектива (по подразбиране коригира експозицията).
Втората гривна се намира в съвсем предната част на обектива и е от типа “кликаща” при използване – нещо, което може би няма да се хареса на видеографите. За някои обективи знам, че има опция в сервиз на Canon да премахнат кликането, но за Canon RF 35mm F1.8 IS STM Macro нямам информация дали е възможно.
Мисля всички без един от произведените до сега девет RF обектива са снабдени с тази допълнителна гривна с персонализирани опции.
Освен двете гривни на корпуса на обектива има и два превключвателя – за автоматичен / ръчен фокус и за пускане / спиране на стабилизацията.
Макар корпуса да е изработен от пластмаса, то Canon RF 35mm F1.8 IS STM изглежда изключително солиден и здрав, когато го вземете в ръка. Всъщност байонета и частта около байонета са изработени от здрав метал – добра новина с оглед, че там обектива понася повечко натоварване.
Сравнително компактен е и в предната част има резба за поставяне на филтър 52 милиметра.
Интересното е, че няма байонет за сенник, както съм свикнал да има при обективите от среден и висок клас последните 20 години. Иначе се предлага нещо като сенник – Canon Lens Hood EW-52, който представлява по-скоро разкрасителен тънък пръстен, отколкото традиционен сенник.
Странно ми е защо няма предвиден сенник тип лале да речем, но може би е заради факта, че предната част на обектива излиза някой и друг сантиметър напред и един сенник би засенчил сниманият обект…
Хубаво е да знаете, че Canon RF 35mm F1.8 IS STM Macro не се води защитен от неподходящи метеорологични условия, както и няма флуоритно покритие на челния елемент, с което покритие се намалява задържането на мръсотия по лещата.
Накратко пазете го когато вали или сте в запрашена обстановка.
Оптически характеристики
Оптичната схема на Canon RF 35mm F1.8 IS STM Macro се състои от 11 оптични елемента събрани в 9 групи.
Максималната диафрагма, както е видно от името е 1.8, а минималната 22. Има добра острота при максимална диафрагма, но най-добра острота от център до краищата се появява в диапазона диафрагми 4 – 16, като при минимална 22 диафрагма, започва да се забелязва ефекта от дифракция на светлина (тоест намаляване на рязкостта).
На галерията снимки може а видите как се движи остротата в зависимост от избраната диафрагма.
Винетиране
По-наблюдателните може би са забелязали, че на отворени диафрагми обектива винетира и да така е, макар да съм приложил профила на Adobe за корекция на диафрагма и дисторзия (тази корекция не влияе на остротата). Винетирането изчезва при диафрагма 4, но по принцип не е силно изразено и корекцията добре го поправя. Дисторзоята макар и лека е тип буре и е видна при екстремно близко снимане на предмети с прави линии, коригира се напълно при използване на профила в Camera RAW на Adobe програмите.
Дисторзия и хроматични аберации могат да бъдат изчистени още в самата камера било тя R, или RP, НО това е валидно за снимането в Jpeg или ако обработвате своите RAW файлове в канонската програма DPP. Adobe PS / LR не разпознават корекциите на Canon и съответно те не излизат, затова и моите настройки всякакви корекции са изключени и използва Adobe профилите.
Може да видите как коригира камерата и как коригира Adobe Lightroom профила.
Некоригиран в камерата файл и съответно коригиран в камерата. Диафрагма 8
Некоригиран файл и съответно коригиран с профил на Adobe. Диафрагма 1.8
Споменах хроматични аберации
Виждат се при максимални стойности на диафрагмата. В камерата се чистят почти идеално, докато при профила на Adobe трябва малко да се подпомогне с плъзгачите, но само ако наистина тънките пурпурни косъмчета ви пречат. Виждат се само в границите на много силен контраст.
Като цяло картинката която дава Canon RF 35mm F1.8 IS STM Macro е по-скоро леко мека отколкото контрастна. Това като потвърждение, че може да бъде предпочетен като портретен обектив даващ възможност за плавен рисунък и по-голям динамичен обхват.
Боке и дефокус
Бокето не е силно изразено, а дефокуса е доста кремообразен – далеч от това което съм свикнал да наблюдавам за макро обектив.
Canon RF 35mm F1.8 IS STM Macro не е 100% макро обектив, а по-скоро класически 35 милиметров с макро функция, съдейки от по-мекото изображение, което дава и факта, че макро функцията е 1:2, вместо класическата за съвременен макро обектив – 1:1, а и 35 милиметра са доста малка дължина за макро с оглед, че ако бе 1:1 то щеше да се доближава буквално на сантиметър от снимания обект.
Минимално фокусно разстояние
17 сантиметра, но измерени от фокалната равнина (тоест от матрицата на камерата) всъщност сниманият обект ще се намира на около 9 сантиметра от челната леща, така, че внимавайте като снимате да не влезете с все обектива в сниманият обект.
Фокус
Canon RF 35mm F1.8 IS STM Macro е с STM мотор, който мисля вече добре познат и бива поставян в по-леките обективи. Бърз, тих и много плавен, той е подходящ и за видео заснемане. Dual Pixel системата в камерите на Canon позволява много бърз и точен фокус почти по целия кадър независимо от това дали местите фокусната точка с джойстик, или с докосване на екрана.
Когато сте в режим макро препоръчвам да използвате ръчен фокус, или поне опцията за “дофокусиране” докато държите на полуспусък. Защо? Единичната АФ точка на Canon EOS R макар и малка все пак за макро се оказва голяма и понякога снимайки малки цветчета да речем, фокуса не попада там където искам, затова просто дофокусирам на ръка възползвайки се от пийкинга и добрия електронен визьор.
По подразбиране функцията за дофокусиране е изключена и трябва да си я включите от камерата
Може би е тук момента да си измрънкам за това, че обектива няма метрична скала, както и такава показваща дълбочината на рязкост, но тези неща се жертват, защото биха го оскъпили с някой и друг лев…
Стабилизация
Оптична, по спецификации до 5 стъпки и да горе долу е толкова с оглед на какви стойности снимах от ръка. Все пак не разчитайте винаги на 100% че е така и не забравяйте да я изключвате ако снимате от статив.
Няколко думи за финал
Както казах вече 5 месеца използвам този обектив доста усърдно. Едно, че е всеки ден с мен закачен на Canon EOS R – официална камера на Photo Cafe за 2020 година, после доста от лайфовете, които гледате са правени с тази комбинация (може да се ориентирате по качеството, когато не са чак толкова качествени, както искам е, защото използвам едни малки канонски безогледалки с китовата мазачка, а те… са си мазачки).
Хубавото е, че мога да го използвам като обектив за градски пейзаж, както и за моменти, в които искам да надникна по-отблизо на нещата.
Най-често снимам в режим А, предната гривна съм я програмирал да ми сменя стойността на диафрагмата почти както при класически обектив. При макро снимки почти винаги предпочитам опцията за “дофокусиране” на ръка. Не ме е страх да снимам на максимална диафрагма защото Canon RF 35mm F1.8 IS STM Macro с лекота покрива 30-те мегапиксела на камерата и е почти толкова добре в краищата, както е в центъра.
При работа с Adobe Camera RAW задължително използвам профил за корекция с максимално качество.