Canon RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM се присъединява към семейството обективи RF като най-компактният варио обектив покриваш 35 mm стандарт сензор и с много добра бюджетна цена. Появи се заедно с Canon EOS R8 и аз имах възможност 2-3 дни да поснимам с този комплект. R8 може би е най-компактният модел на Canon с 35 mm стандарт сензор и за да имате общо много компактна система е създаден и обектива за който днес иде реч.
Около 210 грама и размер в сгънато състояние малко над 9 сантиметра. Е да, диапазона на вариото е двукратен и мъничко, а светлосилата… всъщност за съвременните камери тази светлосила вече се приема за ок, с оглед как може да се снима спокойно на 3200 ISO.
Обективът е позициониран изцяло в любителския клас, но няма голям компромис с изображението, което създава, както и работата като цяло. Да започна класически с:
Дизайн
Canon RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM е изграден от поликарбонатна пластмаса, включително и байонета. Това го прави лек, а материала е достатъчно здрав. Пластмасовият байонет не е нещо ново и предвид лекото тегло едва ли има нужда от метален такъв.
Компактността на обектива се постига като той се сгъва в случаите в които не се използва, което също не е нещо ново. С леко усилие трябва да се завърти ринга на вариото (няма ключалки) и обектива се разгъва в работно състояние.
Два ринга – за фокуса (с ромбоидна шарка) и за вариото (оребрена шарка). Два селектора за управление – стабилизация и за фокусният ринг (за това по-късно). Липсва третият ринг, но той принципно е запазен за обективите от висок клас.
Няма защита от влага, водни пръски и прах. Идва без сенник, но може да си закупите отделно – Canon EW-63C, който по принцип е за един по-стар канонски китак, но това да не ви притеснява.
Цялостният дизайн запазва почерка на RF гамата обективи.
Оптика и представяне
8 елемента в 8 групи. Малко шантаво ми звучи… един елемент една група, но така са решили оптичните инженери няма да и чупя хатъра. Има 2 специални асферични елемента и е използвано основното антирефлексно покритие Super-Spectra, но върху предният оптичен елемент няма флуорно покритие предпазващо от замърсяване.
Както напоследък забелязвам при по-ниския клас обективи, за да се пестят средства и цената да е атрактивна се налага оптичните инженери да разчитат на помощ от хората с винаги лек недоспал вид, слушащи предимно хевиметъл и задължително държащи кафе е едната си ръка – софтуерните магове.
Реално погледнато Canon RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM особено на позиция 24 mm не покрива сензора. Не говорим за винетиране, просто се вижда как оптиката не покрива сензора. Всъщност и обектива не е 24, а може би 22mm и е много леко рибешко око.
С намесата на софтуерните магове нещата се оправят и вече имаме реални 24 mm и пълно покриване кадъра, както и точна корекция на рибето око. Дори вие като потребител не го виждате това, защото тези корекции са зададени в обектива и се прилагат още в момента на снимането. Така във визьора вие виждате снимката, както би трябвало да изглежда. Аз също не знаех за тези софтуерно корекции, защото си имам начин на кадриране, който в последствие виждам, че се е запазил на снимката (оранжевия стълб излиза точно от ъгъла, както съм снимал).
За да се види какво реално прави обектива, трябва да снимате в RAW формат и да изключите профила в Camera Control или Lightroom (който профил е включен по подразбиране заедно с корекцията за аберации).
Пускам един пример как вижда обектива в действителност и какво след приложен профил.
Забелязвам остатъчни хроматични аберации, които по-скоро дори и ръчно няма как да се изчистят. Добрата новина е, че те са много тънки и само в зони на супер силен контраст. По 90% от случаите няма да разберете, че има такива.
Винетирането е изчистено напълно от профила на обектива, а и неговата светлосила почти няма как да създаде винетиране.
Рязкостта е добра, само в екстремните краища може да се забележи леко замазване заради раздърпването от профила за корекция. Така или иначе работната сила на този обектив е в диапазона 5.6-11.
Стабилизация
Оптична, до около 4.5 стъпки. Не съм сигурен, дали в комбинация с матрична стабилизация има подобрение, тази екстра обикновено е запазена за по-високия клас оптика. Така или иначе стабилизацията на обектива е предназначена за камери като Canon EOS R8/10/50 които нямат стабилизация.
Фокус
Класически STM мотор. Тих, безшумен, подходящ за видео, макар самия обектив не съм сигурен, колко ще допадне на видео заснемащите, освен заради ниското му тегло. Забелязвам някакво леко дишане при 50 mm позиция на вариото и почти никакво при 24 mm.
Ринга за фокуса може да изпълнява както ринг за фокус, така ринг за смяна на диафрагма или ISO да речем, благодарение на превключвателя който се намира на корпуса на обектива. Това отчасти замества третия ринг, какъвто имат повечето RF обективи.
Canon RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM
Както казах компактен и лек „китак“ допълващ идеално Canon EOS R8. Да има някои недостатъци като малка светлосила и скромен работен диапазон, но може да позволи на видео любители с ограничен бюджет да снимат с гимбъл, без да им натежи много и същевременно да имат визията на големия сензор.
За фотографите… малко се колебая, защото Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM също е добър стартов избор. Вярно по-скъп и не толкова компактен, но с 4 кратен рейндж на вариото…
Сега и частта която няма общо със статията, но има общо с Photo Cafe. Някои от вас знаят, други още не, но през 2022 година, ние – екипът на „Кафето“ създадохме една книга, насочена към фотографите искащи да направят своите първи стъпки в студийната фотография.
Ще откриете, какви са различните светлинни източници, с каква светлина светят, как да я измерите, как може да рисува и как да създадете своето първо студио. Може също да си я прочетете като леко четиво, написано изцяло в стила на Photo Cafe, а и купувайки тази книга вие подпомагате съществуването на сайта, който вече 11 години ви дава надяваме се полезна информация от света на фотографията.