Преди няколко седмици Canon представиха новата си безогледална фотокамера – Canon EOS M50. Насочена е към начинаещи фотографи.
На първо четене има веднага две екстри, които ми хващат око и поне за мен са много важни за съвременния фотограф – подвижен дисплей и електронен визьор.
Всъщност… след като се запознах по-подробно със спецификации и поснимах, открих, че Canon EOS M50 освен добра фотокамера се явява и добра опция за стартиращи видео блогъри, или така наречените влогъри.
Доста често ние – екипът на Фото Кафе получаваме запитвания за подходяща влогърска камера и често моят отговор е насочен към Canon EOS 80D, която самият аз използвам за собствените си видеа. Да, не е най-бюджетното решение и затова понякога избора пада върху някой от актуалните трицифрени Canon модели.
Появата на Canon EOS M50 е точно бюджетното решение, което може да си вземе един влогър и в следващите няколко реда мисля да се спра точно на тази и възможност.
Няколко думи за технически характеристики и дизайн.
- 24 МП APS-C CMOS сензор.
- 121 АФ точки (с избрани обективи).
- Подобрена Dual Pixel CMOS АФ система.
- Фокус по око.
- Електронен визьор покриващ 100% от кадъра.
- DIGIC 8 процесор.
- До 10 кадъра серийно снимане.
- Нов “C RAW” – CR3 формат.
- Подвижен във всички посоки 3 инчов LCD дисплей.
- Wi-Fi и NFC за бърза връзка.
- Запис на видео в 1080/50 или 60p Full HD; 4К 24 или 25р – MP4 формат.
Силуета на дизайна е добре познат – Canon EOS M5, но веднага се виждат как липсват някои врътки и копчелъци, все пак Canon EOS M50 е по-ниско позиционирана от Canon EOS M5 и е нормално да е малко по-орязана от към екстри.
Времето, за което Canon EOS M50 бе в мен е твърде кратко за моите стандарти – едва седмица. Опашката чакащи се оказа голяма и затова се надявам, след някой и друг месец да се видим отново с “петдесетката” за по сериозно фото тестване.
Както казах малко по-горе Canon EOS M50 е много добър старт за влогъри работещи в свое импровизирано студио както и за влогъри пътешественици, обичащи да снимат и споделят светът около себе си.
Често влогърите се самоснимат и затова е важно да се виждат как се поместват в кадъра докато са пред камерата. Отварящият се настрани дисплей с функцията за огледален ефект и перфектният за тази цел.
Защо? Странично отварящият се дисплей не се влияе от това на какъв статив е закачена камерата, после за разлика от камери, при които дисплея се вдига нагоре над камерата, при снимане несъзнателно очите гледат нагоре към дисплея и това личи.
Казвам го от собствен опит в случаите, когато съм ползвал камера с такъв тип позициониращ се дисплей или пък в опита си да закача напомнящи бележки върху или под камерата.
При странично отварящият се дисплей спокойно може да се съсредоточите, гледайки обектива, а само с периферно зрение да следите как сте в кадъра. Добре е камерата все пак да е на поне метър, метър и половина от вас.
Ефекта огледало позволява да се виждате в обърнатият към вас дисплей така все едно сте в огледало. Преди години камерите нямаха такъв ефект и малко се шашках когато мърдайки наляво на дисплея се виждах как мърдам надясно.
Излишно е да казвам, че дисплея има функция за управление с докосване. Благодарение на тази функция мигновено може да позиционирате фокусната точка, където искате и едновременно с това да снимате, ако сте в режим фото. Лесно се активира и функцията за проследяване на предмет или лице в кадър и фокуса активно следи къде е избраният обект и се стреми винаги да е позициониран на него.
Тук се проявява и новата екстра – фокус по око (работеща само в режим фото).
Почти винаги използвам аф режима за проследяване, защото доста шавам в кадър. Тъй като камерата, с която се самоснимам е на около 2 метра от мен (за да изглеждам по-слабичък… не че става) съм си направил една хитра джаджа да си активирам търсенето на моя милост и то лицето ми конкретно…
На една сгъваема антена съм закрепил накрайник от онези писалки, които се използват да се докосва таблет или телефон, без да се използва пръст. Дисплеят на камерата е също чувствителна към такива писалки и така “дистанционно” чуквам дисплея там където съм, все едно съм го докоснал с прът и… става. Да малко смешно седи от страни, но за срамежливци, които не обичат да има друг, когато се снимат тази система е много добра.
Canon EOS M50 е първата беозгледалка на Canon снимаща 4К видео.
Аз самият все още съм изостанал във времето и снимам Full HD, най-често в 50р (ако искате 60р трябва да влезете в менюто и да изберете NTSC режим на работа). Не съм чак толкова изостанал и понякога снимам на 4К. Най-често на зелен екран и то тогава държа камерата вертикално (както повечето хора снимат с телефоните си, макар да нямат вертикални телевизори.)
Защо вертикално и на 4К? Ето малък жокер от моята практика. Кадрирам така, че да съм в полу-близък план, а след това на монтажа (работейки във Full HD) мога да имитирам варио и да се доближа до портрет, без да влоша качеството, защото имам доста резолюция за усвояване.
Да, 4К е бъдещото и все повече ще се търси, но води след себе си нуждата от по-големи дискови масиви и бърз компютър.
Следват няколко думи за фокуса, защото е много пряко свързан с видеото, но преди това – Canon EOS M50 е първата Canon фотокамера с новия процесор DIGIC 8.
Благодарение на него доказалият се Dual Pixel фокус е малко по-бърз сравнено с предишни модели били те DSLR или безогледални.
Нивата на шум при високо ISO са занижени.
При снимане на видео имаме комбинация (пожелание) от оптична и електронна стабилизация едновременно, за което ще споделя повече след малко. Сега за фокуса.
Споменах Dual Pixel. Класика за последните Canon камери било то фото или видео. Безспорно най-бързият фокус по матрица. За нервно шаващ влогър като мен е страхотно предимство, защото успява да ме хване безпроблемно е 99% от случаите.
Когато снимам някакво събитие, започвам да губя добрата работа на фокуса при нива, когато се налага да снимам на 6400 ISO или направо казано, като светлината е едва ли не само от луната.
Накратко грижи нямам, но… само докато снимам фото или Full HD видео… в момента, в който премина на 4К вече преминавам на стария бавен контрастно детекторен фокус.
За съвременните стандарти е бавен. Налага се да снимам по-спокойно, по-бавно да се движа в кадър или да движа камерата по-бавно, за да може да фокусира. Слабото осветление не му се отразява добре и започва да “хънти” в опит да намери контраст и фокус.
Това е един от недостатъците при снимане в 4К. Следва още един недостатък.
Canon EOS M50 снима в 4К, но с цената на кропване на изображението. Ако при Full HD имате един зрителен ъгъл, то при 4К зрителният ви ъгъл намалява с около х1.67 кроп.
Това си е сериозна загуба на зрителен ъгъл и затова съветвам влогърите, които ще снимат на 4К и обичат да се само снимат докато се разхождат, да инвестират в широкия обектив от М серията – 11-22, с него, снимайки в 4К ще имат един стандартен варио обектив.
Така и съм почнал да говоря за кроп, да продължа с тази тема.
По-горе споменах за електронна стабилизация. Тя става за сметка на намаляване площта на матрицата, за да има място къде да мърда картинката и по този начин да се стабилизира.
Разбира се това не е нова технология и я има от години във видео камерите, просто в момента е съчетана така, че да работи заедно с оптичната стабилизация в обектива.
Има две степени на стабилизиране – добра и по-добра като всяка степен води до допълнително кропване на зрителния ъгъл.
Съответно за Full HD, ако използваме добра електронна стабилизация кропа е малко над х1.1 (синьо), ако използваме подобрена – около х1.4 (зелено).
За 4К без стабилизация вече казахме около х1.7 (магента), с добра стабилизация около х1.8 (жълто), а с по-добра стабилизация около 2.2 (червено).
Не съм 100% сигурен в резултатите, защото ги изчислявах сам за себе си, поставяйки камерата на статив, превключвайки стабилизации и следене на дисплея какви зрителни ъгли се получават, но мисля са доста точни.
От тук и идеята, че 11-22 е един добър обектив за влогърите (а и камерата, която пробвах бе с такъв вместо със стандартния китов).
С или без стабилизация?
При снимане от статив не е нужно да има някаква стабилизация, дори и тази в обектива. За тревъл блогърите, които не обичат да носят много багаж, особено статив или стабилизатор за камера, то електронната стабилизация ще им позволи да имат почти еднакво гладки видеа като от електромеханичен ръчен стабилизатор. Пробвах без, със и с повечко със… и на най-високата степен на стабилизация ми хареса най-много. Да, за сметка на зрителния ъгъл (добре, че бях с ултраширок обектив). Самият обектив също помага с неговата оптична стабилизация, както и с цялостния факт, че обектив и камера са много компактни и леки.
Преценете сами за себе си на кой тип стабилизация ще заложите.
Качество на видеото.
Често се налага да снимам събития в притъмнени зали (разбира се на Full HD) и до 3200 ISO по моите стандартни е абсолютно използваемо. При по-високи нива гледам да мисля за допълнително осветление.
Трябва да имате предвид, че за 4К тавана на ISO е до 6400.
Тъй като нямам под ръка 4К телевизор или монитор не мога да преценя директно разликата между 4К и Full HD, затова няма да се ангажирам с конкретно мнение относно качеството, но за Full HD качеството си е на топ ниво.
Батерия.
Нещо много важно при снимането на видео. Canon EOS M50 като всяка фотокамера е ограничен от към дължина на запис – 29.59 мин. Независимо на какъв режим снимате. Тук може би трябва да вметна, че за да имате 29.59 минути запис при 4К трябва да разполагате поне с минимум 32GB карта (и да е бърза), за Full HD 50р е нужна 16 GB карта, а за 25р – 8GB
Направих тест на батерията за продължително снимане със следящ фокус и пуснат дисплей, тоест при абсолютно реална снимачна обстановка. Издържа в рамките на да часа и 18 минути, което с оглед на дребната батерия си е постижение. Събитията които снимам са горе долу около 2 часа.
Опция за допълнително захранване е възможна с Compact Power Adapter CA-PS700 DC Coupler DR-E12 през гнездото за батерията. Няма опция да се зарежда през USB порта с външна батерия.
Звук.
Един голям проблем на повечето влогъри е звукът. Те разчитат доста на вградените микрофони. Компромисно е, защото те записват всякакви външни шумове били те от камерата и околен шум, а и ако се намирате далече от тях – 1-2 метра и записва ехото, което кънти в стаята докато вие говорите.
Canon EOS M50 има вход за външен микрофон и сериозно ви съветвам да се възползвате от него. Кабелните брошки не са кой знае колко скъпи (от 70 до 120 лева). Вземете си такава (те са около 3-4 метра кабел) включете я към Canon EOS M50 и през менюто може да регулирате силата на звука.
За съжаление по време на снимане няма как да видите индикаторите за звук, както и да регулирате звука, затова ако снимате на терен инвестирайте в микрофон пушка с потенциометър за регулиране силата на звука.
Липсва ми изход за слушалки за контрол, но ако е толкова променлив звука има и опция за автоматично регулиране.
Накратко това бе като за първи поглед и то макар Canon EOS M50 да е фотокамера се оказва и добра влогърска видео камера.
При следващата ми среща с нея ще наблегна на фотото, на новият RAW формат, който мисля, че стане стандарт за следващите фотокамери и ще споделя това, което съм забравил да споделя сега.