Пролетта от Canon дойде очакваният заместник на базовият им клас DSLR фотокамери. Актуалният модел Canon EOS 700D бе заместен с логичното продължение – Canon EOS 750D. Новият модел… чакайте малко… да помисля. Всъщност заедно с Canon EOS 750D се появи и… Canon EOS 760D.
Традицията бе нарушена и японската фирма представи две камери базов клас едновременно. В момента, в който видях за първи път камерите реших, че има някаква грешка. Защо? Canon EOS 760D хем си приличаше с Canon EOS 750D хем някак не бе от класа на базовите камери. По първи поглед той принадлежеше на средният клас. ОК, след първоначалния оглед попрегледах малко спецификации и да нещата си дойдоха на място. Двете представени камери наистина бяха от един клас, нещо като близнаци… нещо като Дани ДеВито и бате Арни в едноименният филм. Хем близнаци хем различни.
Малко след премиерата им имах възможността да разгледам подробно Canon EOS 760D, но не и да снимам с него. Преди няколко дни обаче ми се отдаде възможност да избирам на коя от двете камери да направя един бърз преглед. Верен на мечопуховският си девиз избрах това да е Canon EOS 760D – колкото повече толкова повече.
Спретнах накратко едно кратко… е … не много кратко видео ревю с поглед на основни функции и дизайн най-вече. Предварително се извинявам за тук там някоя грешка… както и затова, че не включих макро режима… и за… Всъщност изгледайте видеото а аз отивам да се срамувам в ъгъла, а като се върнете ще споделя за неща останали неказани във видеото.
Здравейте отново.
Споменах за основните разлики между Canon EOS 760D и Canon EOS 750D, по отношение на видео възможности и хардуерни такива. Всичко останало като технически характеристики, менюта и функционалност си е 1:1 между двата модела.
Нека пак повторя основните неща, които предлагат камерите:
- 24.2MP APS-C CMOS сензор
- 19-точкова АФ система
- Хибриден CMOS AF III фокус (за режим лайввю)
- 7560 пикселов RGB + IR сензор за мерене на светлина
- 3 инчов LCD въртящ се дисплей с управление с докосване.
- Следящ фокус в лайвю режим
- Wi-Fi с NFC
Днес няма да се впускам в подробности, за серийно снимане, бял баланс, фотографски режими и разни готови програми. За всичко това сме говорили вече при ревюто за Canon EOS 700D. Може да се разходите да го прегледате, да си сипете по кафе и да продължим с новостите които отличават наследниците на серията.
За какво не съм казал достатъчно? За фокуса? Да, така е има какво да се допълни. И двете камери са с нова АФ система. Споменах вече 19 точки, но не съм казал, че всички те са от кръстосан тип – тоест не биха срещнали проблеми с намирането на фокус върху почти всяка повърхност (може би с изключение на майсторски шпаклована стена). Нарастването на количеството АФ зони е сериозно спрямо предходният модел (Canon EOS 700D – 9 АФ зони). В допълнение в камерите е намерил място 3-то поколение хибридна АФ система за случаите, в които работите в лайвю режим. Скоростта на фокусиране на хибридната система започва да се доближава сериозно до скороста при стандартно фокусиране в случаите, когато го правим през стандартния визьор. Отбелязвам и комплектоването с STM обективи, което допринася за един наистина бърз и много тих фокус. Добавям и още нещо – 3 инчовият подвижен дисплей с управление с докосване. Извинявам се ако станаха много неща на куп, но имам оправдание.
Оправданието.
Напоследък често забелязвам фотографи, разполагащи с DSLR камера да снимат, използвайки само лайвю режима. Може би останал навик от периода, в който са снимали с компактна камера (сапунерка по нашему) или пък просто се възползват от някои удобства. Какви удобства? Когато разполагате с дисплей тип тъчскрийн то само с едно докосване където и да е по дисплея поставяте АФ зоната и съответно фокусът е там. Ако сте избрали и режим за директно снимане то… докосвате и почти веднага имате снимка с фокус на избраното място. За скоростта на фокусиране допринася и хибридната АФ система. Накратко с пръст по дисплея понякога може да направите по-бързо и по-добра снимка с фокус там където искате сравнено с избор на АФ зона през визьора.
С движение на плъзгача може да погледнете за видимите разлики между Canon EOS 760D и Canon EOS 750D, предполагам вече сами ще се ориентирате кой, кой е.
Признавам, че дори и аз се изкуших на няколко пъти да снимам през лайвю.
Ако нямате STM обективи както и професионални Ultrasonic може би ще усетите, че камерите не са чак толкова пъргави. Хубавото е, че STM серията вече има добра гама и цените са приемливи за любителите фотографи.
Нова система за измерване на експозицията. Генерално нова сравнено с предшественика. При Canon EOS 750D и Canon EOS 760D има интегриран сензор с над 7500 пиксела (срещу 63 зоновият сензор на предшествениците). В добавка е очувствен да мери и IR светлина с оглед по-точно мерене, както и опцията да открива трептенето на светлината.
Относно последната екстра – до сега бе привилегия на някои нови модели от среден и висок клас. Вече е опция и за базовият. Какво ни дава тя? Снимате в някоя бизнес зала някакво събитие. Тя е обляна от луминесцентна светлина. Защо да използвате светкавица и да притеснявате другите гости. Обаче по време на снимките се натъквате на проблем – някои от тях са перфектно експонирани, някои не. Проблемът е в мигащото луминесцентно осветление както и в лошият ви късмет да хванете момент, в който то е примигнало. Новата система улавя тези трептения и ви предпазва от лошият късмет да ги хванете. Как? Просто забавя за миг времето за стартиране на затвора за момент, в който светлината от тези мигащи лампи ще е най-силна. Гарантирам ви няма да изпуснете момента, а напротив, ще е хванат точно и с добра експонация.
Малко за резолюцията и шума свързан с нея.
Принципно бях резервиран, когато Canon EOS 750D и Canon EOS 760D се появиха с 24 мегапиксела матрица. Като гъстота тези матрици са по-гъсти дори от 50 и кусур мегапикселовият сензор на Canon EOS 5Ds. Притеснявах се за нивата на шум и използваемост при високо ISO. За щастие получих опровержение на резервите си в… Икея. Половинката нещо си пада по това магазинче (аз по кюфтетата) и ме води на разходка от време на време. За да не скучая взех Canon EOS 760D с един широк ъъъъ май 10-22 дърт обектив (нарочно казвам дърт) и докато някои гледаха мебели, то аз се забавлявах като си правих интериорни снимки от ръка.
Възможностите за ISO чувствителност на камерата са между 100 и 12 800 с опция за разширяване до 25 600. Тук е моментът да спомена, че винаги снимам в RAW формат и не разчитам на камерата да се грижи за намаляване на шума при високо ISO. Когато обработвам снимките си използвам Adobe Lightroom, където мога да наместя така “плъзгачите” както на мен ми харесва. В IKEA бях сложил на автоматично избираемо ISO в интервала 200 – 1600. Както казах по-горе малко бях притеснен заради гъстотата на матрицата и от там по-малките пиксели, но при “проявяването” и “копирането” тоест при обработката с Lightroom и след това разпечатка на Epson L1800, снимките на ISO 1600 си бяха много добре изглеждащи.
Над 1600 ISO започва да се появява лек цветен шум, който лесно се премахва, без да се губи детайлност. Снимайки в RAW използването н 6400 ISO е използваемо с лек компромис разбира се и при сцени с по мек контраст. В интервала 100-800 ISO трудно се намират видими разлики, затова и снимайки използвах автоматично зададено ISO в този диапазон, без да се притеснявам за снимките си.
Все пак направих задължителната лабораторна проба в Jpeg. Опциите са 4: без, корекция, слаба, средна и силна. Колкото по-силна е корекцията, толкова по-голяма е загубата на фин детайл. Учудващо е обаче колко добре работи софтуера на камерата. Дори и при най-високо ISO и най-силна корекция няма осезаема загуба на фин детайл. Обикновено препоръчвам на любителите на снимане в Jpeg да използват най-ниското ниво за корекция на шум, но тук смело мога да препоръчам средното ниво и може да не се притеснявате за загуба на фин детайл. Все пак… снимайте в RAW възможностите за качествена обработка са осезаемо по-големи.
Защо споменах, че снима с “дърт” обектив… независимо от многото пиксели – 24 милиона, то няма проблем при използването на по-стари обективи, които не са проектирани за толкова гъсти матрици. Изображенията са добри без видима загуба на детайл.
Тази снимка е снимана със старият 10-22 на Canon на максимална диафрагма (3.5) от ръка на 1/30 и ISO 1600. В дясно е 100% кроп. Нарочно съм избрал декор на стая със сложно осветление (каквото има в повечето домове), както и с тъмни и светли зони за да се види в реална обстановка нивата на шум. Фокусът е в средата на снимката, тоест около телевизора, но въпреки това табелките в дясно са четими… Шума не е обработван, това е RAW отворен директно в LR с минимални корекции за контраст. Шума е изключително приятен и монохроматичен и учудващо малко за камера с толкова голяма гъстота на пикселите. Отпечатана снимката изглежда още по-безшумна.
Wi Fi и NFC
За къде без Wi Fi. Просто не мога да си представя съвременна фото камера без тази функция. Ползите съм ги споменавал нееднократно, но нека спомена тук какво може да правим с Wi Fi свързаността, но преди това: във видеото споменах за новата екстра NFC с която се е сдобил Canon EOS 760D. За собствениците на смартфони или таблети с Android това е една много добра новина, а за тези с iOS… нека да кажем, че в случая те губят. За щастие имам и от двете системи и с голямо удоволствие можех да свържа фотокамерата с телефона си (с Android) само като ги докосна на местата където е NFC модула и така да запозна трансфер на снимки или дистанционно управление. За iPhone притежателите, свързването се налага да е ръчно.
За какво ви помага Wi Fi връзката (в добавка с NFC):
- Трансфер на снимки и видео между две камери.
- Дистанционно управление от смартфон или таблет.
- Безкабелен печат с Wi Fi принтер.
- Разглеждане на снимки на DNLA устройство.
- Връзка с облак (да речем облака на Canon – Irista)
- Връзка с домашен сторидж от типа “Connect Station CS100”
Тук е момента да оправдая защо точно такова заглавие избрах за днешната тема. Canon EOS 760D освен с някои заемки от средния клас камери, е и насочен към любителите търсещи добро видео, но нямащи възможности да вземат висок клас в случая видео камера. Може да избирате измежду следните размери за видео: 1920 x 1080 (30p, 25p, 24p), 1280 x 720 (60p, 50p), 640 x 480 (30p, 25p). Освен това в зависимост дали искате да качите своя клип бързо в социалната мрежа например, то може да се възползвате от MP4 формата – по-компактен сравнено с H.264 (който също е наличен). Може да се избира между два вида компресия и в добавка има и HDR видео режим, за случаите в които е нужна по-голяма динамика на заснетият клип. Споменах, че има вход за външен микрофон. Желателно е да използвате карти памет клас 10 за да нямате проблем с “дроп-паузи”. Задължително се възползвайте от входа за външен микрофон, ако търсите добър звук. STM обективите са безшумни, но дори самото държане на фотокамерата създава неприятни звуци улавяни от вградените микрофони.
Как се държи Canon EOS 760D по време на снимки? Когато му закача 18-135 STM обектива, мога спокойно да изляза на градски фотолов. В дългата си част обектива ми позволява да правя тайни портрети. Фокуса не ме подведе, независимо, че през повечето време слънцето го мързеше да работи и се скатаваше зад дебел облак. Много тихо “щрака”, почти не личи да е огледално-рефлексна фото камера. Опцията с подвижен дисплей ми позволява да правя любимите си ракурси “от земя” без да се налага да пълзя, а в съчетание с тъчскрий опцията то фокусът е там, където искам. Имах притеснения заради гъстотата на пикселите, че по-често ще имам блърнати заради трепване на ръката ми снимки, но опасенията се оказаха напразни (може пък стабилизатора в обектива да е изиграл решаваща роля). Камерата е относително компактна за DSLR може би бих се чувствал по-добре с един “батери пак” закачен на нея (все пак имам големи ръце). Споменавайки за батерия (и във видеото казах, че е нова) то тя е доста издръжлива. Стига за ден спокойна работа в режим снимки през визьор. Ако снимате често на лайвю (или пък видео), то ще установите, че живота на батерията не е чак толкова дъълъг и ще е добре да имате някоя и друга под ръка.
Предлагайки на пазара по едно и също време на Canon EOS 750D и Canon EOS 760D от японската фирма дават възможност на стартиращите фотографи или пък кинематографи да направят своя избор. Canon EOS 760D е изкушаваща причина за ъпгрейд дори на собственици на Canon EOS 700D, заради доста заемки от средния клас фотокамери като например: фокус, мерене и контроли за управление и наблюдение.
Може още доста да се каже, но след като прочетете и погледате, то разходете се и усетете в ръка, камерата на която сте се спрели. Това ще ви помогне да направите правилният избор.