4 години и в добавка още 5 месеца. Толкова години изминаха между появата на Canon EOS 5D Mark III и Canon EOS 5D Mark IV. Време за което притежателите на “тройката” можеха да я скъсат от работа и да си върнат вложените средства. В динамичният технологичен свят, в който се намираме, някои смятат, че Canon EOS 5D Mark IV се позабави, а някои потребители бяха на тръни след като миналата година излезе Canon EOS 5Ds. Да, новото отроче на 5 та серия вече видя бял свят на 25-ти август, а буквално след няма и 20 дни на 13-ти септември бе официално представен в София пред на 150 ентусиасти.
Сега е моментът да стана гаден. Докато всички ентусиасти имаха възможността да го пробват за 5-10 минути, то моята особа го взе и замина за Кьолн на Photokina 2016 където го изпробва продължение на седмица плюс няколко часа в Майнатаун.
Времето за тестове, а и наличната оптика се оказа недостатъчна и от сега предупреждавам, че ще има втора статия посветена една по-специална тема.
Няколко думи под формата на видео за дизайна на Canon EOS 5D Mark IV. Може да го изгледате и после с тези, които са останали ще си побъбрим на тема какво е различното между тройката и четворката.
Днес съм си обещал да не съм многословен. 5-та серия на Canon е толкова известна, че по-скоро вече се числи към стожерите на дигиталната фотография. Предполагам на вас читатели на Фото Кафе след повече от 4 години срещи едва ли има нужда да ви обяснявам какво е бял баланс, програмни режими и така нататък. Ще се спра на разликите между Canon EOS 5D Mark III и Canon EOS 5D Mark IV, а повярвайте не са малко.
Традиционно ще започна с “какво пише на кутията”
- 30.4 MП CMOS пълноразмерен сензор с Dual Pixel AF технология.
- DCI 4K 30/24p видеоклип Motion JPEG + 4K опция за сваляне на единичен кадър.
- 61-точкова АФ система с 41 кроснати точки (чувствителност до – 3 EV)
- Dual Pixel AF – технология (чувствителна до – 4EV) при снимане на следящ фокус на фото и видео.
- ISO 100-32000 (разширяемо до 102400)
- 7 кадъра за секунда серийно снимане.
- Dual Pixel Raw технология за подобряване на изображението.
- 150.000-пикселов RGB+IR сензор за измерване на светлина.
- 3.2 инчов LCD дисплей с резолюция от 1.62 милиона точки и опция за управление с докосване.
- Wi-Fi w/ NFC + GPS
Както казах Canon EOS 5D Mark IV е одрал кожата на предшественика си, е да леко тук там е свалил някой милиметър, някой друг грам. Някое гнездо е отстъпило място на друга и се е намърдало в друга част на корпуса или е израснал нов бутон. До толкова са еднакви, че ако не те загледат в ремъка на камерата никой няма да разбере, че си с “четворката” поне това го установих от личен опит.
Добре да започна с разликите:
Матрицата – нова около 30 мегапиксела като всеки пиксел е съставен всъщност от два пиксела – така наречената Dual Pixel технология. Ще говоря за нея по-нататък, но и тя не е нещо ново, освен, че за първи път се появява в матрица пълен размер. Видимо разширен динамичен обхват и намалено цветно шумене при стойности на ISO над 3200.
Говорейки за ISO веднага вмествам разширеният до 102 400 обхват. По подразбиране е до 25 600, а за да се възползвате от по-високите стойности трябва да ги отключите от менюто. Какъв е диапазонът на използваемо ISO? Всеки път споменавам, че това е чисто субективен критерий. Когато аз снимах на Photokina 16 с Canon EOS 5D Mark IV си бях настроил камерата на Ауто ISO с работен диапазон от 100 до 3200 и нямам оплаквания от снимките на 3200 (а те преобладаваха все пак снимах на закрито без светкавица). Canon са успели да се преборят с характерният до преди няколко години цветен шум при високо ISO. Всъщност разсъжденията са ми изцяло основани върху снимане в RAW формат. Знаете смятам Jpeg за непрофесионален формат и затова и вече не го изследвам като възможности на шумоподтискане директно в камерата.
Примерите, които ще видите по-долу са снимани в контролирана обстановка в RAW без никакви корекции за шум и след това са отворени директно в LR, където по подразбиране има опция за намаляване на цветен шум стойност 25… Стойностите са от 0 до 100 и да ако поставим на 0 се вижда лек цветен шум още при 1600 ISO. Вдигайки на по-високи нива на ISO се засилва и цветният шум, но много далеч от това, което бе преди няколко години, когато буквално ставаше на парцали.
Запазвайки “дефолтният” избор на LR, където шума е доста монохроматичен и фин, и печатайки проби на мастилено струен принтер, за себе си смятам, че камерата има абсолютно използваемо ISO 6400. При първите ми снимки дори снимах и на 12 800 и за интернет новината качеството бе много добро. Накратко – снимайте, печатайте и чак след това си правете извод за това на какво ISO за вас е прагът на търпимост.
Добре познатата АФ система от 61 АФ точки е налична и тук, но чувствително подобрена – вече всички АФ точки са активни при работа с обективи със светлосила f/8. 41 от точките са от кръстосан тип и покриват разширена зона от всички точки, а чувствителността им към светлина е – 3EV – тоест може да фокусирате в една хубава лунна нощ без проблем. Фокусът в LiveView е бърз благодарение на Dual Pixel CMOS AF технологията и може да поставите АФ точката само с едно докосване навсякъде по дисплея. 3.2 инчов LCD дисплей с пълно сензорно управление с докосване. Скоростта на фокусиране както вече показах във видеото е драстично по-бърза сравнено с “тройката”.
Особено интересна е новата технология Dual Pixel RAW – Canon EOS 5D Mark IV разполага с малко над 30 милиона двойки пиксели които могат да се използват заедно или поотделно. Тази технология дава възможност за създаването на Dual Pixel RAW, които съдържат чифт изображения заснети от две много малко различни гледни точки. Когато обработват с помощта на Digital Photo Professional софтуера,
Dual Pixel RAW файлове позволяват на фотографите да изпълняват една от трите вида уникални корекции:
- Изображение Microadjustment – позволява позицията на максимална острота да се регулира, което е чудесно за фино регулиране при портретни изображения.
- Боке Shift – позволява извънфокусни акценти да бъдат изместени хоризонтално, така че те да съвпадат добре с елементи на фокус.
- Намаляването на отблясъците (така наречените призраци) като по този начин се намаляват и неприятните артефакти като флеъри в кадър.
За да използвате горе посочените опции е необходимо от менюто да сте избрали снимане в Dual Pixel RAW и да използвате DPP – софтуера на Canon. Точно за тези опции ще отделя по-нататък (може би след месец-два) време за по-сериозно изпитване и ще споделя резултати.
За бързото действие на камерата се грижи Digic 6+ процесор.
Серийно снимане.
Споменах го във видеото отчитам го и тук за тези, които не са гледали. Разликата е минимална с кадър повече (тоест 7 кадъра в секунда) Canon EOS 5D Mark IV не се слави с голям буфер и бърза серия… за това си има Canon EOS 1Dx Mark II. Като се замисля в практиката си на фотограф серийно снимане ми се е налагало само при хвърляне на букет / жартиер, а мисля си тези възможности на “четворката” ще ми стигна. Не съм хепи от факта, че Canon са си спестили по-добър слот за SD карти памет. Наистина нямам обяснение. Може би защото съм се заредил предимно с SD карти затова съм толкова нехепи.
Докато не съм забравил: стойностите за буфера са при снимане на стандартен RAW (тоест не за Dual Pixel RAW, който физически е два пъти по-голям – около 60 МВ.).
Може да снимате видео в 4К, а също така да извличате JPEG снимки с размер 8.8 мегапиксела, тоест спокойно може да използвате видеото за серийно снимане с 24, 25 или 30 кадъра за секунда. 8 мегапиксела за един вестник си стигат от където и да ги погледнем, така разширяваме буфера почти до безкрай и вдигаме значително скоростта. Единственото неудобство е, че файла е Jpeg, но кой ли репортер снима в RAW. В добавка към снимането на видео е това, че може да снима в HDR режим.
Съжалявам, че нямам какво да кажа повече за видеото, защото успях да заснема само около десетина кратки репортажа и то на възможно най-стандартните настройки. Надявам се някои от колегите снимащи редовно видео да споделят скоро свой опит.
От няколкото дни непрекъснато снимане в изложбени зали, където светлината е абсолютен сбирщайн от всичко каквото се сетиш установих, че новият Canon EOS 5D Mark IV почти не греши в експозицията, особено когато снимам черен дрон на черен фон. Това се дължи на факта, че камерата разполага с усъвършенстван 150K RGB + IR сензор за измерване на светлина, а в добавка и DIGIC 6 процесор (май вече го споменах) за точни експозиции и прецизно откриване предмети и проследяването им. Без да назовавам марки, направихме сравнение двете камери една до друга снимаме едно и също нещо (черният дрон на черен фон) и резултата бе видимо още на дисплей в пъти по-добър на четворката. IR сензора улавя трептенията на светлината и позволява да снима на камерата само в моментите на пълно светене като по този начин се гарантират еднакви резултати при серийно снимане.
Дисплей – същият размер – по-добра резолюция и НАЙ-СЕТНЕ пълно управление с докосване за про клас камера. Говорихме вече за това във видеото.
Свързаност със смартфон и влизане в глобалната мрежа благодарение на Wi-Fi, а за притежателите на Android устройства се предлага мигновената връзка – NFC, както и вграден GPS за моментално “геотагване” на снимките ви. Корпуса на камерата е изцяло изграден от магнезиева сплав с изключение на върха, където има пластмасова капачка покриваща Wi Fi антената и GPS-a. За разлика от Canon EOS 1Dx Mark II, където има същите джаджи, но дизайнът е видимо погрознен, то при Canon EOS 5D Mark IV е запазена изключително гладката линия на дизайна и на практика трудно ще се досетите, че върха на камерата всъщност е от пластмаса. Защо пластмаса? Мисля ясно е – да не пречи на WiFi-то и джипиеса. NFC връзката се намира до вратичката за картите памет.
И накрая – USB 3.0 за тези които искат бърза връзка между камерата и своя компютър. Наличието на този порт е принудило дизайнерите да изместя порта за дистанционно управление. Е да задължителните вход за слушалки, за микрофон, HDMI…
Това май са съществените разлики. Няколко думи и за батерията – много издръжлива. С една батерия заснех около 30 минути видео (около 10 клипа по 3 минути + предварителни настройки на LiveView) както и около 500 кадъра. Почти всеки кадър съм го разглеждал на екрана, така че доста минути светене и на дисплея се събират.
Батерийният пакет е нов модел създаден за Canon EOS 5D Mark IV, но е логично с оглед на това, че камерата малко е понамаляла като размери.
Много тих затвор. Напоследък харесвам тихите затвори, защото много по необезпокоявано мога да правя репортажи в зали с лектори, където хората седят притихнали и слушат. Не се възползвах от тихите режими, дори и в Кьолнските църкви не ехтях така че да ме гледат укорително.
Добра издръжливост на RAW файла при обработка в Adobe Photoshop и Adobe Lightroom. Под издръжливост имам предвид функцията за изкарване на подробности от сенките и от прегорелите участъци и респективно с това добра динамика. Трябва да имате последният ъпдейт (мисля, че излезе на 22.09). Dual Pixel RAW не работи с Photoshop и LR. Ако имате намерение да използвате само тези програми то за сега няма смисъл да снимате в Dual Pixel RAW.
За галерията снимки реших да покажа няколко от свободните ми часове в Кьолн, както и няколко от Пловдив. Малко са в мой пътешественически стил, но надявам се вече сте ми свикнали. За повече снимки и видео, може да изгледате репортажите от Photokina 16 където всичко е заснето с Canon EOS 5D Mark IV.
Чакам отново да се появи в ръцете ми, за да тествам напълно Dual Pixel RAW, а дотогава доснимане.