Тази година има олимпийски игри и традиционно фотографските фирми обновиха флагманските си модели. Canon се отчетоха с трето поколение на добре познатата Х серия и моделът носи името Canon EOS-1D X Mark III.
Месец и половина след анонса вече е на гости в студиото на Photo Cafe и имах време за ден-два да му хвърля едно очо и сега е ред да споделя наблюденията си.
Canon EOS-1D X Mark III идва с доста новости, което за флагман е добре с оглед на това, колко трудно се надграждат постиженията от предходният модел.
Направих едно импровизирано видео с някои от новостите, както и кратък поглед на менюто. Може да ги изгледате и после отново тук ще добавя още някои неща, както и корекции на нещата от видеото (рискове на живото предаване) и още нещо.
Както се казва добре дошли на търпеливите изгледали видеото, както и на тези, които са го прескочили.
Започваме с грешките.
Процесорът е Digic X (екс) не 10, както си го казвам аз. То и когато излезе iPhone X всички му казваха 10 и накрая от Apple се примириха, но за сега ми набиха канчето да го казвам Х (екс) и ще се опитам занапред да съм точен.
Пускам набързо пак новостите и ще видя какво съм пропуснал:
- Подобрен 20.1МП CMOS сензор с Dual Pixel АФ. Нов нискочестотен филтър.
- По-голям динамичен обхват и по-малко шум при високи стойности на ISO
- Digic X процесор.
- Нова система за измерване на експозицията – 400 000 RGB пикселa + IR
- Нов затвор (тестван до 500 000 цикъла).
- Нов файлов формат – HEIF 10-bit запис (по-малък от JPEG като размер).
- 16 к/сек. При снимка през визьор и 20 к/сек. При снимане през LiveView.
- Нова механична система на огледалото за редуциране на вибрациите и времето, в което е вдигнато огледалото.
- Нова автофокусна система с чувствителност до – 4EV за всички точки.
- 191 АФ точки 155 от които от кръстосан тип с откриване на лице или глава и работа с до 8 диафрагма за всички точки.
- Live View АФ системата сега покрива 90% хор. / 100% верт. С подобрено откриване на око и чувствителност до – 6EV и диафрагма до 11.
- Нова функционалност на АФ бутона.
- Нова E-TTL система.
- RAW файловете вече са CR3 и има опция за CRAW.
- Нов дисплей с по-добра резолюция 2.1 милиона пиксела.
- Управление с докосване на дисплея.
- 5.5K/60p 12-bit Raw видео запис, 4K/60p 4:2:2 10-bit H.265/HEVC запис
- Двойни гнезда за CFexpress карти памет почти безкраен буфер за повечето ситуации при снимане (има значение скоростта на картата).
- Wi-Fi (2.4GHz), USB-C (USB 3.1 Gen 2), Bluetooth, HDMI mini, вход за външен микрофон, изход за слушалки, вход за N3 дистанционно, PC конектор, RJ 45 gigabit ethernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T)
Да видя сега какво съм изпуснал
АФ бутон
Споменах, че бутоните на камерата светят с мека светлина при снимки на затъмнени места. Полезно е, но по-полезно е новата функционалност на АФ бутона намиращ се в задната част на камерата.
Признавам никога не го използвам, защото предпочитам да фокусирам с полуспусък, но много репортери предпочитат да преместят фокуса да работи от АФ бутона, за да имат винаги “отключен” спусък.
Сега вместо да се чудят как едновременно да натискат АФ бутона и да сменят АФ зоната, то на бутона има интегриран мини трак пад, благодарение на който лесно могат да се сменят АФ точките било то при натиснат и ненатиснат бутон.
Работи дори и с поставени ръкавици (не е капацитивен) и може да ми се настройва чувствителността. Функционалността е активна както на основният бутон, така и на допълнителният при вертикалният спусък.
HEIF
Сега… още не съм 100% наясно за всичко около този нов формат, който за първи път видях в айййфонето си. Някъде го дават, че е еднакъв по размер, а аналогичен JPEG, но с много по-малко артефакти от компресията, както и че е 10 бита срещу 8. Други източници твърдят, че е по-малък от аналогичен JPEG.
За да се активира трябва да изберете HDR PQ от менюто и е добре също така да се възползвате от опцията за приоритет на светлите тонове, за да имате по-голям динамичен обхват.
За момента единствено канонската DPP (последна версия) може да отвори и обработи HEIF файла от Canon EOS-1D X Mark III. Пробвах с последни версии на Adobe Photoshop и Adobe Lightroom и те показаха, че формата е неподържан, за в бъдеще може и да имат поддръжка.
Трябва да имате предвид, че пълното качество ще се види на HDR монитори.
Може би по-нататък ще направя тестово сравнение между двата файлови формата и ще споделя резултата.
RAW
Вече има поддръжка на CRAW, което значително намалява размера на файла, като това пести място на картата и по-бързо се изпраща по интернет.
Не е забравен и класическият RAW формат като тук вече е от 3 то поколение – CR3. Към днешна дата съм пробвал и се отваря с програмите на Adobe, както и с канонската DPP, но трябва да са последни версии.
ISO чувствителност
Споменах във видеото, че Canon EOS-1D X Mark III е с по-добра картинка при високо ISO. Установих, че вече има ъпдейт за Adobe PS и LR и RAW файловете могат да се отварят без проблем.
Направих тестови кадри и резултатите може да ги видите по-долу.
Кадрите не са обработвани, просто за изсипани от картата в LR направена е отсечка 100% и конвертирани в Jpeg. Моето мнение е за до 51 200 ISO използваемост, както тук има значение сниманата сцена. Снимах няколко репортажни кадъра и в края на статията може да видите няколко снимки.
Максималното ISO достига до 819 200, но… макар да имаме изображение, то може би ще има полза, ако е единствено черно бяло на обект без много подробности… видно е от примерите.
Нова АФ система
Споменах във видеото за нея – изцяло нова концепция като вече не се използва линеен сензор, а идентичен сензор с този, който създава изображението. Така се получава нещо като фокус по сензор по подобие на фокуса при безогледалките, с разликата, че сензорът е доста по-малък.
От тук идва и възможността АФ системата да разпознава хора и техните глави респективно лица, но поради недостатъчната резолюция няма как да разпознае око и… това го говорим при снимане по класическия метод през визьора.
При снимане в режим LiveView си имаме всички екстри на фокус като разпознаване на лица и съответно око, а за бързото фокусиране може да се разчита на дуал пиксле системата.
Пускам снимки на новия (в дясно) и стария сензор (в ляво), за да добиете представа за какво става дума.
Тук е мястото да спомена, че макар да има нов единичен процесор, който обслужва почти всяка дейност в Canon EOS-1D X Mark III, то за измерването на експозицията и да подпомага дейността на новата АФ система (конкретно да разчита човешките форми и да препраща инфото към главния процесор) има добавен още един процесор – Digic 8.
Дейността на този процесор е както казах чисто помощна и обработва информацията, постъпваща от 400 000 пикселовия RGB сензор за измерване на експозицията, както и IR функцията за улавяне на трептяща светлина, и в добавка това, което споменах за АФ системата.
Нова E-TTL система
Заедно с новия сензор за измерване на експозицията има и нова E-TTL система. Благодарение на възможността за разпознаване на лице то измерването на импулса се акцентира изцяло върху лицето в кадър и почти не се влияе от цвета на облеклото, особено важно за сватбените фотографи, където булката е често в ослепително бяла рокля, а младоженеца в черно…
Вече има и избор за работата на светкавицата по отношение на баланса на светлина. Може да избирате измежду три варианта: околна светлина, когато приоритет е околната светлина, а намесата на светкавица е процентно по-малка. Стандартен вариант – където светкавицата работи като запълваща, по подобие на предходните фотокамери и с приоритет на светкавицата, когато околната светлина е по-слаба от тази създадена от светкавицата, особено актуално за случаите, в които искаме да имаме малко по-тъмен заден план и така сниманите да изпъкнат.
CFexpress карти памет
Два слота, нищо ново освен че са за новите CFexpress карти памет, благодарение на които може да се записва RAW 12 битово видео вътре в Canon EOS-1D X Mark III. Друг е въпросът, че 64GB (с толкова разполагах) стигат за две минути и 55 секунди запис при 60 квадрата 5.5К RAW видео… предполагам сериозно снимащите видеографи ще използват външни рекордери със SSD дискове, където и цената на GB е драстично голяма.
За фотографите 64GB е напълно достатъчна с оглед, че могат да направят около 1700 RAW файла преди да се запълни, или 3200 (може и повече) в CRAW
Изкуших се да пробвам серията от 16 кадъра в секунда при снимане през визьора. При използването на RAW то буфера се запълва при около 230-240 кадъра, а при CRAW е без лимит.
LiveView при 20 кадъра в секунда в RAW – около 150 – 160 кадъра преди да се напълни буфера, ако обаче съм избрал CRAW, то мога да снимам без лимит.
Нека спомена една подробност. Картата която имах на разположение можеше да пише с максимално 800МБ/сек. Ако използвам по-висок клас карта да речем, която има възможност да записва с 1480МБ/сек. То мисля нещата с буфера и данните предоставени от Canon за около 1000 RAW файлът ще се окажат точни.
За снимането на RAW видео също трябва високоскоростна карта.
А иначе във визьора се показва някаква нереална цифра на буфера 99, която хм… е далече от истината.
Как го усетих
Почва да става дълга статия, а честно казано мога да я удвоя като съдържание, затова накратко няколко мисли на висок глас.
Ползвах Canon EOS-1D X Mark III около два, като реално снимах един, и то за час-два. Първо впечатление ми направи осезаемо по-тихият затвор сравнено с дъртият ми вече Canon EOS-1D X, който като го ползвам на тихи събития и получавам укорителни погледи.
Осезаемо по-добър автоматичен фокус. Снимах едно събитие в тъмната зала на кафето на Photosynthesis (който е ходил знае колко е тъмно, когато има прожекция). Може да видите снимките в галерията по-долу като интервала на ISO бе от 5000 до 25 600 и честно казано за мен, ако бях репортер всички са абсолютно използваеми.
Новият сензор на Canon EOS-1D X Mark III има много фин монохромен шум дори и при стойности 25 600, а снимките, които виждате са без никакво шумоподтискане като в камерата така в LR, където коригирах високи и сенки и цветната температура.
Реших да не рискувам с разпознаването на лица, за това избрах любимото ми – група от 9 точки с избрана централна активна и управлявах групата с микро джойстика (защото още не съм свикнал на микро трак пада върху АФ бутона, а там определено по-бързо се избират точки).
Признавам, че съм се разглезил с безогледалките и ми липсва електронният визьор, както и теглото ми идва в повече, а преди 10 години не ми правеше впечатление…
Съжалявам, че не споменавам нищо по-конкретно за видеото, но тук вече е на такова ниво, че само сериозно практикуващи като например един от добрите БГ оператори Христо Лазаров, може да даде мнение, а ако успея да го хвана на къс пас то и вие ще прочетете за неговото мнение, или пък чуете.
Това накратко бе като за първи поглед.