Като отявлен фен на ултра широкоъгълните обективи днес ще имам възможност да споделя мнение за един техен представител и по-конкретно за Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM. Този обектив се появи през месец май 2014 година, но кой знае защо все не намирах време да му обърна нужното внимание. Година по-късно (май 2015) успях сериозно да поснимам с него на едно чудесно пътуване до австрийската столица Виена. В продължение на няколко дни, въоръжен с фотографска техника Canon успях да заснема една камара снимки и видео, които после споделихме на страниците на Фото кафе.
Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM
Базов клас обектив – бюджетен и достъпен предназначен за DSLR фотокамери Canon с матрица тип APS-C (x1.6 кроп фактор). Не може да се поставя на камери с пълноразмерни матрици 35 mm. стандарт. Съществуват конструктивни ограничения. За да го изпробвам му бях отредил най-високият клас “кропната” камера – Canon EOS 7D Mk II. Имам афинитет към топ камери и гледам да се възползвам от тях винаги когато е възможно, а и получените резултати отразяват добре възможностите на обектива. Както споменах по-горе това е базов клас обектив. Насочен е към запалени любители, снимащи с камери от клас 1000D; 100D; 750D; 760D, но склонен съм да вярвам и професионално снимащи фотографи с камери клас 70D и 7D не биха имали нищо против да го използват.
Основни спецификации като за начало:
Тип обектив | Ротационен варио |
Фокусно разстояние | 10–18 mm. |
Оптична стабилизация | Да |
Захващане (байонет) | Canon EF-S |
Максимална диафрагма | F4.5 – F5.6 |
Минимална диафрагма | F22.0 – F29.0 |
Минимален фокус | 0.22 m. |
Максимално увеличение | 0.15× |
Тегло | 240 g. |
Дължина | 72 mm. |
Да започна с фокусното разстояние обхващащо диапазон от 10 до 18 милиметра. Повечето “китови” обективи за APS-C фотокамерите от нисък и среден клас са с диапазон 18 до 55 милиметра. Приравнено към 35 mm стандарт това дава ъглов обхват от около 29 до 80 милиметров обектив. Милиметрите в широката част са твърде недостатъчни за любителите на мащабни пейзажи или пък снимащите в тесни помещения. Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM разширява с доста ъгловият обхват. Приравнен към 35 mm стандарт вече имаме ъгловият обхват от 16 до 29 милиметра обектив – на границата на ултра широкоъгълните обективи. Ако до сега сте поглеждали само през “китовият” си обектив, то, хвърляйки поглед през Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM позициониран на 10 милиметра ефектът ще е УАУ… поне така съм забелязал да възклицават хората.
Диафрагмата – обектива е тъмничък признавам. Това може да е недостатък за снимащите при ниска осветеност (например в някоя катедрала) и те ще са принудени да използват статив или да компенсирате ISO чувствителност. Намалената светлосила е дала две положителни неща на Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM – по-ниска цена (което вълнува много потребители), по-малък обем и тегло. Оптималната диафрагма по мои наблюдения е 8. Тогава ми се струва според направените кадри, че имам максимална рязкост и минимални оптични грешки (аберации).
Аберации – обектива е от базов клас и като оптични характеристики има какво да се желае още от него. При максимална диафрагма 4.5 се наблюдава видима хроматична аберация. Ефект “буренце” видим при екстремни близки снимки на максимално отворен обектив. Добрата новина е, че тези проблеми може да се коригират още в самата фотокамера. Погледнете в менюто и ще видите от къде да включите корекциите (това може да доведе до забавяне на снимките в серия, ако случайно се зачудите защо камерата е започнала да снима по-бавно). Това касае снимащите в JPEG. За снимащите в RAW и използващи Adobe Photoshop или Adobe Lightroom е добре да знаят, че от Adobe има разработен профил за Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM, който след прилагане изчиства почти напълно хроматичната аберация, буренцето и винетирането. В добавка сложете плъзгача “Clarity” на 18-20, за да подобрите микро контраста. Стабилизация – оптична стабилизация, позволяваща до 4 стопа под правилото за снимане от ръка. Помните го нали? Ще добавя, че зависи от това колко “нервно” снимате. При мен например стабилизацията е 3 стопа, а при някои колеги по 5, тоест те могат да направят с Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM снимка на половин секунди експозиция и тя ще е желязна… Като съвет… стабилизацията е създадена да обере случайни трепвания и не замества статива в случаите в които ще снимаме под 1/15 сек. Фокус – Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM както показва името му е от серията обективи със стъпков мотор (STM). Canon създадоха този тип мотори за да отговорят на нарасналото снимане на видео със техните DLSR фотокамери. Обектите STM предлагат изключително плавно и безшумно фокусиране за разлика от по-старите мотори, интегрирани в обективите от по-старо поколение. Почти достигат като скорост Ултрасоник моторите и са също толкова прецизни. При толкова широкогълен обектив няма как да се усети бързина на фокус, защото зоната за фокусиране е доста малка и човек остава с впечатление, че почти винаги сме на фокус. Липсва скала отчитаща разстоянието до сниманият обект, но това е екстра запазена за по-висок клас обективи.
Изработка – Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM е изработен изцяло от поликарбонатна пластмаса, дори и байонета, този материал е здрав и надежден доказал се в доста фотокамери от всякакви марки. Може би някой ще попита “защо не е с метален байонет?” обектива е достатъчно лек за да бъде държан от пластмасов байонет, който допълнително го олекотява. Гривната на вариото е широка еднакво добра за употреба през лято и през зима с ръкавици. Гривната за фокуса е доста по-малка – често срещано за обективи от такъв клас. Така или иначе ръчния фокус почти няма да ви е необходим. Върху обектива може да откриете превключватели за стабилизацията и за фокуса. Сенникът е тип лале, а предният елемент не се върти, което позволява нормалното използване на поляризационен филтър. Препоръчително е използваните филтри (размер 67 mm), особено поляризатора да са тип “slim” – тънки, защото съществува вероятност да “влязат” в краищата на кадъра при положение 10 mm. За десерт една галерия с няколко снимки от Австрия. Разглеждайки ги за пореден път се убеждавам как предимно снимам на 10 милиметра положение на вариото и търся подходящата гледна точка, за да представя снимката по различен и въздействащ начин. Всички снимки са минали през LR с минимални корекции – профил на обектива, за който говорих и контраст. Почти не се забелязват хроматични аберации. Да, за да снимам в затворени помещение ми се налагаше да вдигам ISO-то, но Canon EOS 7D Mk II държи доста на високо ISO, та нямах големия ядове. Обективът е компактен и това ми позволи да пътувам с чантата си, която по принцип ми е предназначена за безогледалната система. Общо взето малките размери и цената напълно компенсират някои оптични несъвършенства.