За редовните читатели не е тайна страстта ми към ултра широката оптика. Погледа през широк обектива дава друг прочит на света около нас и затова често се старая да имам под ръка нещо… така… по широчко.
Наскоро пробвах най-широкият коригиран варио обектив, създаван до сега – Canon EF 11-24 f/4L USM, но таман седнах да споделя мнение и ето в ръцете ми се оказа една ултра мега хипер широкоъгълна леща – накратко фишай.
Canon EF 8-15 f/4L USM се появи август далечната вече 2010 година и да вече не е нов, но си остана хитов и дори някои конкурентни фирми хвърлиха ресурс да създадат своя версия.
Пробвал съм го по изложение, на които съм ходил, но преди няколко дни имах възможността сериозно да си поиграя с него. Казвам поиграя, защото макар и професионален този обектив трудно би донесъл пари от професионална работа.
Това не значи, че е лош, напротив превъзходно качество и с основание носи буквата “L” в абревиатурата си. Просто това е фишай, а фишая криви… мнооооого.
Една от най-честите употреби на обективи с ултра широк изглед е, когато се снима интериор. С фишай ще създадете по-скоро абстрактна визия на интериора, който снимате вместо реалистична.
Както казва заглавието Canon EF 8-15 f/4L USM е обектив за фотографи с въображение и сега ще изложа моята гледна точка за това.
Няма да правя класически тест на обектива. Както казах отдавна е на пазара и много е изписано за него, а и едва ли някой се интересува дали резолюцията му покрива 360, или 370 линии… да разбира се аз съм си техничар няма как да не споделя и някоя друга характеристика.
След тази увертюра, започвам с обектива.
Canon EF 8-15 f/4L USM работи както на камери Canon (или други с адаптер) с пълноразмерна матрица, така и на тези с APS-C. както се досещате разликата е в зрителният ъгъл и на камера с пълно размерна матрица обектива разкрива истинската си сила – кръгов фишай.
По какво се различава кръговия фишай от пълнокардовия? Ъглов обхват. Да, и двата имат ъглов обхват от 180 градуса, но при пълнокадровия фиш те се мерят по диагонала на кадъра, а при кръговият – по хоризонтала – тоест кръговия “хваща” повече.
Явният недостатък при използването на кръгов фишай е това, че кадъра представлява черен правоъгълник с една топка, вписана в средата. Това е една от причините фотографите да предпочитат пълнокадровия фиш с идеята да имат снимка по целия кадър.
Canon EF 8-15 f/4L USM е пълнокадров фишай в диапазона от 15 до 14 милиметра. След тези стойности започва да се появяват черните ъгли, до момента в който стане топка.
Аз го използвах или на 8 mm, тоест кръг или на 14/15 mm, тоест пълнокадров. Междинките не ми харесаха като визия и затова се отказах от употребата им. По-надолу има галерия.
Да мушна две снимки пример за разликата между кръгов и пълнокадров от една и съща позиция.
За съжаление нямаше къде да се разходя извън столицата и затова си поставих блиц задачка в рамките на два часа да направя добра серия в София.
С Canon EF 8-15 f/4L USM това е напълно постижимо, ако сте фотограф с въображение. Гледал съм и други снимки правени с него и хората снимат доста различно. Честно казано най-мразя да снимам хора с фишай, а мнозинството фотографи точно това правят, използвайки кривенето и широкият ъгъл, за да окарикатурят сниманото лице.
Залагам на градския пейзаж и понеже често витая из облаците респективно гледам нагоре, а София има какво да ми предложи.
Как се снима с Canon EF 8-15 f/4L USM?
Използвате камера с пълноразмерна матрица? Задължително свалете сенника на обектива. Той не влиза в кадър някъде само около 14-15 милиметра. Може и да го оставите ако искате да получите някакъв интересен лале ефект, но… не седи добре.
Внимавайте много да не си хванете краката (или корема) докато снимате. Буквално трябва да сгънете напред тялото си, за да не влиза долната му част в кадър.
Внимавайте къде са ви пръстите. Аз имам навика да държа обектива кажи речи най-отред, за да съм по-стабилен, но при фишай това не е добра идея.
Пазете много челната леща, защото буквално няма какво да я предпази. Четкайте я от прах със специална оптична четка, защото при този обектив прахта по челният елемент си личи.
При използване на APS-C фотокамера, заключете обектива с лимитера, така получавате винаги пълнокадров фишай. Да, може да го използвате и без лимитер, но се получават грозновати черни краища. Тук може да се използва сенника непрекъснато, защото не влиза в кадър.
Canon EF 8-15 f/4L USM е с много бърз мотор, в добавка и към факта, че от метър нататък всичко е на фокус. Предимство е много близкият му фокус – 15 сантиметра. Тук трябва много да се внимава, защото това се явява на около 1 сантиметър от предната леща и… внимавайте.
При такава екстремна близост се получават много яко снимки честно казано, но за фотограф като мен залагащ на градска архитектура, тази опция не е чак толкова впечатляваща.
Canon EF 8-15 f/4L USM има хроматични аберации, които лесно се чистя с Adobe пресетите. При снимане в кръгов фишай почти няма начин да се изчисти граничната аберация, освен… ако не пуснете снимката черно-бяла. Не е болка за умиране а и понякога седи като тип магичен пръстен.
Диафрагмата е съставена от 7 ламела, което означава 14 лъча при дифракция на светлина. Не ви съветвам често да ползвате този ефект, защото рязкостта на обектива спада.
Интересното е как при някои снимки слънцето прониква дълбоко в обектива и лъчите се показват и в тъмната част на кадъра. Когато кропите, може би е добра идея да запазите тези проникнали лъчи.
Canon EF 8-15 f/4L USM е рязък дори и на 4 диафрагма, а максимално добре се държи на 8. Отчетете факта, че това все пак е фишай и няма как краищата да са толкова резки колкото центъра, особено ако снимате екстремно близо. При градски пейзаж рязкостта определено е по целият кадър.
Няма стабилизация… еми… няма, макар, ако се замисля за правилото от ръка, то спокойно може да снимате на 1/8 sec. от ръка.
Нещо което е важно да се знае. Меренето на камерата колкото и да е съвременно и точно има голям шанс да се излъже особено в случаите, в които снимате на пълнокадров фишай. Имайте едно на ум, че може да се наложи да коригирате с +1 или +1,5 стъпка.
Ако Canon имаха камера с пълноразмерна матрица и електронен визьор много бързо щеше да се прави тази корекция, направо в реално време, но за сега ще трябва да разчитате на интуиция за корекциите.
Малко за снимането преди да минете към галерията.
Canon EF 8-15 f/4L USM е своего рода абстарктен обектив. Може да му се оправи кривенето в случаите, когато сте снимали пълнокадрово, но за сметка на голяма част от кадъра и недостатъчно резки ъгли.
Честно казано за моя стил на снимане ще намери винаги място в чанта ми при всяко едно пътешествие. Страст ми е да снимам между сградите и да показвам колко интересни съчетания правят покривите. Нямам проблем и с кръговата визия. Опасното е, че в един момент на зрителя такъв тип снимки може би ще омръзнат.
Необходимо е въображение и често гледане под странен ракурс, за да се получи интересна абстрактна визия. Хубаво е да се внимава да не попадне и снимащият в кадър.
Няма как да се използват филтри с цел подобряване на пейзажа. Единственият метод използването на желатинови които да се поставят в нарочен джоб в задната част на обектива… може би единствено ND с цел получаване на ефектно размазване на движение.
Както казах в началото Canon EF 8-15 f/4L USM няма гаранция да ви изплати инвестицията. Има шанс да ви донесе пари като арт обектив. Една от снимките, които ще видите в галерията вече е продадена в размер 60х60 сантиметра (явно е някоя от кръговите, които след кропване стават квадрат с вписан вътре кръг).