За тези, които следят по редовно страниците на Photo Cafe може би са забелязали, че след миналогодишната ми свръх широкоъгълна година, тази започна с абстрактен уклон.
След като поновогодишно му се заиграх с Petzval, дали не е бе добра идея и да пробвал новите Lensbaby обективи.
Lensbaby вече са известни с това, че произвеждат уникални и интересни дизайни на обективи, носещи нови творчески възможности и разтягане на въображението ни.
Тествал съм първите модели, които приличаха на гофриран маркуч с леща в единият край и байонет в другия и дори май някъде има статия в кафето…
Днес почти 10 години по-късно има доста голяма промяна в цялостната гама на Lensbaby. Инженерно е подходено добре и гофрираният маркуч е изчезнал (е има го тук там при стари модели) заместен от по-практична конструкция.
Имам на разположение 3-те актуални дизайна на Lensbaby и то вече 2-ри месец, тоест време достатъчно за снимане и дойде ред да споделя мнение първо за най-нестандартният от тях, а именно Burnside 35
Защо нестандартен?
Тук нямаме добре познатата идея за тилтване на обектива (кривене на оптичната система). Обективът е класически твърд светлосилен с диафрагма 2.8
На фона маниакалното в момента търсене на острота по целия кадър Lensbaby продължават да предлагат по-скоро обща неострота независимо дали обективът е от тилт серията, или е класически.
Новият обектив Burnside 35 е базиран на дизайн на Petzval от далечната1840 година, но този дизайн е преработен така, че да се получи широкоъгълен – 35 милиметров обектив, вместо оригиналният 85 милиметра.
Може би вече се досещате какво ще получите, ако поставите Burnside 35 на своята фотокамера… точно така кръгообразно боке. Ще поговоря за това малко по-късно, а сега ще насоча внимание малко към дизайна на обектива.
Burnside 35 изглежда малко по-голям от класически 35/2.8 ръчнофокусен обектив. Конструктивно големият размер позволява да имаме своего рода дълбок вграден сенник.
Фокусиране
Гривната за фокуса е голяма с около 180 градуса ход като 90% от него се пада на диапазона от 15 сантиметра до 2 метра. Движи се с добро съпротивление, особено важно когато търсим добър фокус и снимаме от близо.
Диафрагмата е с диапазон от 2.8 до 16, като стъпката е през цяла единица. Съставена е от шест ламела и това много не ме кефи, като любител на дифракцията на светлина.
Интересното е, че колкото по-отворена става диафрагмата, толкова по-голямо разстояние има измежду стойностите и всъщност, ако искате някакви междинки, то лесно може да поставите гривната между две стойности.
Bokeh
Реално обаче… на кой му трябва да снима с този обектив на затворена диафрагма?! Точно в това е чара му да се снима на максимална такава при подходящ бекграунд.
Една много интересна добавка – система за винетиране. Докато всички съвременни обективи искаме да са резачки без винет, то тук допълнително го задълбочаваме със система от осем ламела пред диафрагмата, които затъмняват осезаемо краищата на кадъра. Може да се контролира степента на затъмняване от фотографа и от серията нощни снимки, които направих прецених, че е по-добре от, колкото да разчитам на софтуерен винет.
Споменах за най-близката фокусна дистанция – 15 сантиметра, но тук тя е измерена от началото на обектива, защото, ако трябва да меря от фокалната равнина, то ще се окаже, че имаме фокус от едва ли не след като обектива е влязъл няколко сантиметра в сниманият обект.
Оптика
Оптичният дизайн на Burnside 35 се състои от 6 елемента в 4 групи и покрива сензори 35 mm стандарт , или по-малки. В духа на 21-ви век оптичните елементи са с многослойно покритие за предотвратяване на флеъри и призраци, макар може би щеше да е по-добра идея да се запази несъвършената оптика от 1840 година с цел още по абстрактна визия. Това последното май… няма да събере чак толкова много фенове.
Все пак съвременното покритие не предпазва на 100% и при много директна светлина може да се забележи цветно петнисто разслояване на светлината, което в случая да използвате като допълнителен ефект.
Разбираемо е наличието на хроматични аберации, макар и леки както и леката дисторзия тип буре, затова трябва да имате едно наум ако снимате близки портрети.
За да коригирате дисторзия пробвайте в раздел Lens Corrections на Camera RAW или Lightroom, като може да изберете някой 35/2,8 (пробвайте с различни марки) или да коригирате на ръка със слайдерите.
Корпусът на Burnside 35 включително и байонетът са изцяло метални, солиден и здрав, далеч от префиненият съвременен минималистичен дизайн. С гривната за фокуса и за диафрагмата се работи лесно, както с ръкавици, така и без.
Могат да му се закачат филтри на резба 62 милиметра.
Тежи около 380 грама – това не го прави най-лекият обектив за показателите които има, но както казах той е метален и здрав.
Произвежда се на байонети за Sony E, MFT, Canon EF, Nikon F, Pentax K, Fuji X и Sony A. Малко съм кисел, че близо 6 месеца след като излязоха Nikon Z и Canon R все още няма нейтив версия и за тях и за сега се налага да се използва с преходник.
Две неща които не ми харесаха по дизайна – няма скала за дълбочина на рязкост. Може да кажете, че е излишна, но аз съм свикнал да работя с нея. Другото е, че капачката е метална и се нахлузва на обектива. Много е гъзарско и скъпо изглеждащо и също толкова лесна за губене след известно време ползване.
Моят съвет: използвайте я само докато пренасяте обектива в чантата и я прибирайте веднага след като го поставите на камерата… или просто инвестирайте в 62 милиметрова пластмасова капачка
Как се работи с Burnside 35
Изпробвах го с Nikon Z6 и преходник, както се подразбира от по-горните изречения.
Използването му с безогледална фото камера е доста по-лесно отколкото с DSLR особено с Canon, който няма система за потвърждаване на фокуса, ако обектива няма някаква електроника, а този няма никаква.
Лошата новина е, че, на каквато и марка камера да го сложите няма да имате екзиф данни за типа обектив, с който снимате и диафрагмите.
Да може ръчно да го зададете (ако менюто ви поддържа тази опция), но пак няма да имате пълен екзиф… не че е болка за умиране.
Връщам се на безогледалките, които имат фокус пийкинг и това ги прави изключително подходящи за фокусиране с Burnside 35 и останалите обективи на Lensbaby.
Аз съм настроил моят Nikon Z6 на максимална чувствителност и да оцветява в червено, но все пак ми се налагаше понякога да влагам и малко 30 годишен усет за мястото на фокуса.
Както казах в началото Burnside 35 е конструиран на базата на Petzval и общо взето почти видим фокус има само в средата. Забравете да имате нещо на фокус в краищата.
Същото е валидно и за бокето, тук правилата на композицията не важат, ако искате да изпитате кръговото боке на 100 процента и все пак сниманият обекти да е на фокус.
На повечето снимки основният обект е почти в средата за да се усети максимално ефекта, но пък самият ефект ви опрощава греха от неползването на правилото на третините.
Майсторлък
Поставянето на Burnside 35 на камерата не значи, че всяка снимка ще е с хубаво завъртяно боке. Нужно е да се постараете, да намерите подходящ заден план, който ще ви го даде.
В гора например особено когато имате слънце, преминаващо през листата, създавайки хиляди малки светлинки. Липсата на слънце може да накара клоните да се завъртят интересно.
Светлините на града също могат да ви дадат интересно боке. По коледа е най-добре, но когато коледа я няма, направете си сами коледа.
Една от тайните е да имате обекти на много близък план върху който да фокусирате, за да може да се размаже максимално задният план. Разбира се снима се на максимална диафрагма (направо я заварете с електрожена да не мърда).
Задължително експериментирайте с плъзгача за увеличаване на винетирането.
Нещо като заключение.
Burnside 35 е обектив създаден да увеличи творческите ви възможности, посредством използването на несъвършена оптика и оптична конструкция. При него няма да намерите перфектно качество и острота. Да, не е от най-бюджетните обективи, но ако имате погледа той ще ви възвърне инвестицията като пари или като послевкус от интересните фотографии.
Не е от най-лесните за работа (визирам фокус) и се налага да се постараете и вие като автори да намерите подходящото място за показване на пълният му потенциал.
Не става за динамична работа и изисква спокойствие и може би малко опит.
Ако сте портретист и искате да имате обектив за интересни портрети в американски план или цял ръст, то Burnside 35 може да ви предостави тази възможност.
За мен като градски пейзажист би намерил място в чантата ми за случаите в които светлините на града, били коледни или просто градски ще ме призоват.
И една кратка галерия със снимки и благодаря за търпението на Ина с която ту тя ту аз се оказвахме полегнали в листака.