Малко размишления за един професионален аксесоар толкова обичан от любителите фотографи. Познат е под няколко имена, но най често се споменава директният му превод от английски – батери грип. Леко шеговити уточнявам как това не е поредният грип, който заплашва човешката раса, а аксесоар разширяващ възможностите на вашата фото камера. Освен под името “батери грип (от английски: battery grip)” е известен още и като батериен пакет или вертикален спусък. Последните две имена всъщност показват негови основни функции.
Няма как да не мина без малко история. Ще е на бързо, защото гледам иззад облаците се показва слънчев лъч, което приканва към снимане на драматични небеса.
В годините на лентовата ера (не че е приключила) този аксесоар всъщност бе външен мотор (motor drive) с батерии, който позволяваше автоматично превъртане и заедно с това серийно снимане. Целият процес по превъртане на филма често бе доста шумен и напомняше на строителна площадка с въртящи се бормашини, например при някоя пресконференция. Някои от тези външни мотори в стремежа си да осигурят повече кадри в секунда поемаха повече батерии и съответно имаха по-големи и мощни мотори, като това правеше размера устройството по-голям от самата фото камера.
В последствие автофокусните лентови камери успаха да интегрират в себе си мотор, който да превърта кадрите и тогава на мястото на външния мотор остана само пакета с неговото захранване, който се поставяше, за да подпомага с енергия мотора намиращ се във фото камерата. Тоест превърна се в батериен пакет. След това на някой му е хрумнало да постави спусък на този батериен пакет, за да е по-удобно на фотографа да снима, когато обърне камерата в портретно положение. От тук и името вертикален спусък.
Логично е да мислим, че този аксесоар е изцяло за професионална употреба. Как тогава се превърна в любим аксесоар на любителите фотографи?
Дълги години, за да са по-компактни любителският клас SLR фото камери използваха CR123A; CR2; CRP2 или 2CR5 (последните две по-известни с името “бъбрек”). За някой не толкова активен фотограф тези батерии бяха оптимални и стигаха за година време. За някой по-активен обаче… да не говорим, че бяха скъпи и не се намираха във всеки супермаркет, за разлика от АА тип батериите. Водещите производители решиха да улеснят живота (а и да спечелят добри пари) на любителите и започнаха да произвеждат батерийни пакети, в които можеше да се поставят 4 АА тип батерии, било то алкални или презареждащи и така да се получи по-голяма свобода за снимане. Отделно от това удобство любителската фото камера започваше да добива “професионален” вид и не рядко бе повод за “надуване” на мускули пред лаиците.
Тенденцията да има батерийни пакети вече с интегриран вертикален спусък се запази и при появата на DSLR (дигиталните) фото камери. Вече почти няма DSLR без опция за вертикален спусък, независимо от това какъв клас е. Дори и фирмата производител на фото камерата да не е предвидил опция за поставянето на такъв вертикален спусък, то предприемчиви производители (най-често от Китай) успяват да направят такъв който да работи…. почти… почти без проблем. Когато камерата фабрично няма решение за поставянето на вертикален спусък (липсват специални контакти, които да предадат управлението) алтернативните производители решават този проблем, включвайки се с кабел към гнездото за дистанционен спусък или с оптика към инфраред сензора (с който се пали дистанционно камерата). Шапката може да ти падне от гениални идеи. Всичко това, защото почти всеки любител иска неговата камера да изглежда “Pro“.
Малко се заядох, но все пак е време да споделя и полезните страни на този така интересен аксесоар.
В момента на пазара почти няма чист батериен пакет, всички са по-скоро вертикален спусък с място за допълнителни батерии. думата универсалност тук няма приложение ( с редки изключения). Всяка фото камера (или много близки модели) си има свой собствен вертикален спусък. От списъка изключвам топ моделите на Canon и Nikon които идват с вграден такъв.
Съществуват различни комбинации от батерии, които могат да се поставят във вертикалния спусък. При камери от висок професионален клас може да избирате измежду 2 стандартни акумулатора (с каквито е комплектувана съответната камера), 4 или 6 АА тип или голяма Li ion (например 11,7 V, каквато има в топ моделите). За да се наместват различните батерии са необходими и съответните държачи, често непредвидени в комплекта. При по средният клас фото камери най-често във вертикалният спусък може да поставите 2 стандартни акумулатора или 4 АА тип батерии. При някои без огледални камери, които предлагат опцията за вертикален спусък, поради малките размери на камерата и съответно на спусъка към нея, може да се комбинират: един акумулатор в тялото на камерата и един във вертикалния спусък като камерата “дърпа” ток първо от едната, а после от другата батерия.
Основната функция на вертикалния спусък е не да дава допълнително енергия, а както е видно от името да повишава ергономията при снимане във вертикална позиция на фото камерата – портрет.
Забелязвам как много фотографи, независимо че са си сложили вертикален спусък на камерата, нямат навика или усещането за удобството да го използва. Държат си ръката на основния спусък независимо дали снимат хоризонтален, или вертикален кадър. Общо взето по това се познава кои са си взели този аксесоар, за да им изглежда “Pro” фото камерата.
Снимащите портрети или хора не могат да си представят работата си без вертикален спусък. За да ги улеснят от фирмите производители започват да прехвърлят все повече основни контроли на вертикалният спусък така, че когато обърнете камерата и хванете спусъка да не усетите разликата от това както да снимате с основният спусък. На вертикалния спусък може да откриете скролери за скорост и диафрагма. Някои разполагат с джойстик, клонинг на основният за управление на АФ точките. Задължително е вече да има заключващи и функционални бутони.
Накратко казано: не се усеща разлика в какво положение сте хванали фото камерата. Удобството е почти идентично.
Лошата новина е че всички тези функционалности оскъпяват доста цената на този полезен аксесоар.
Какво още дава вертикалният спусък? За хора като мен с големи лапи определено дава по-добър захват. Стремежа на производителите да намаляват големина и тегло е похвална, но за мен си е мъка, когато искам да хвана с цяла ръка фотокамерата, особено когато има закачена системна светкавица. Освен по-добрия захват, се получава и по-добър баланс като тегло. Все пак е по-балансирано, когато батериите са разпределени равномерно под фото камерата, а не само в дясната и част.
Малко финално заяждане, че ме е хванало страхотно добро настроение.
Ще оборя мита, че камерата става по-стабилна и може да се снима на ниски скорости. Определено камерата става по-тежка, но това дали я прави по-стабилна? От какво се изморявате по-бързо? От леко или от тежко? При мен не съм забелязал да има повишена стабилност, като снимам с вертикален спусък.
Вземате си вертикален спусък за да имате повече заряд за снимане? Няма ли да е по-евтино и по-леко да си носите една резервна батерия в джоба от колкото да държите две във вертикалният спусък?
Все пак вертикалният спусък е страхотен аксесоар. За мен и моите камери той не е неразделен. Използвам го наистина само когато го играя репортер или снимам портрети. През останалото време (понеже съм турист фотограф и снимам предимно хоризонтални кадри) седи кротко в чантата (или дори у дома) а на вратът ми виси олекотената от неговото отсъствие фото камера.