Получих някои запитвания на редакционната поща, защо напоследък отделям повече внимание на осветлението. Едната причина е реална, другата тривиална. Реално фотографията и кинематографията се нуждаят от светлина за да създават своето визуално изкуство. Когато не искаме да разчитаме на слънцето, а желаем сами да контролираме светлината, се обръщаме към изкуственото осветление. Фотографите имат малко повече избор, защото те освен постоянно осветление, могат да разчитат и на импулсно. Кинематографите от своя страна разчитат изцяло на постоянно осветление.
Аз обичам да си играя със светлината в студиото. Има моменти в които мога да откарам часове. Използвам предимно импулсно, но напоследък започнах често да посягам и към постоянно осветление. Ще издам тайната скоро в какво ново постоянно осветление инвестирах, а днес ще поговоря за поредният LED прожектор, но този път притежаващ доста повече възможности.
Amaran 300c e първият пълноцветен LED прожектор с мощност 300 вата, на добре познатият производител на осветление Aputure. За първи път е представен мисля април 2023 година, тоест сравнително ново осветление.
Насочен е по-скоро към създателите на видео съдържание с оглед многото ефекти, и възможност за различна вариация на цвета на светлина. Да, фотографите напоследък също започват да използват RGB LED прожектори или панели, или тръби, за да получат ефектна визия, но, още не е толкова масово явление.
За първи път имам възможност да пробвам пълноцветно осветление, хубавото бе, че Amaran 300c се оказа доста лесен за работа. Да започна както винаги с:
Дизайн
Класически LED прожектор с байонет тип Bowens за закачане на разнообразни аксесоари. Корпуса е изграден от здрава пластмаса с отвори за охлаждане в горната и долната част. Интересен е като дизайн, създава усещането за „широкоплещещ“, тоест по-скоро е по-широк като корпус, отколкото продълговат. Разполага с две дръжки за хващане – лява и дясна, в зависимост от коя страна ви е по-удобно да го държите.
Има място за поставяне на чадър. Намира се на конзолата, която свързва прожектора със статива за осветление. Лично на мен ми идва доста „оф център“, ако се наложи да поставя чадър. Може би производителя е решил, че конкретно за този прожектор, чадър едва ли ще е често използван аксесоар.
Байонета за закрепване на аксесоари се усеща здрав, метален и е скрит в корпуса на прожектора. Копчето за отключване е елегантно скрито в корпуса, без да се жертва ергономията. Поставянето на аксесоари е лесно без да изпитвам нужда от по-голямо усилие, както ми се случва понякога с други прожектори.
В задната част има два мулти функционални потенциометъра, които могат да се натискат и въртят. Монохромен дисплей с приличен размер (може да се чете от старци като мен без очила) показва работния режим и избраните настройки, както и дали Bluetooth връзката е активна.
В долната задна част на корпуса се намира ключа за включване и гнездо, към което се включва специален конектор, идващ от токовия адаптер.
Общо взето семпъл дизайн с лесно интуитивно управление.
Amaran 300c идва в нещо като куфар от стиропор, с дръжка и заключваща система. Масивен и дава добра защита, но реално е по-скоро транспортен от магазина до студиото, а не за ежедневно разнасяне. Стиропора, не би издържал на често размятане из багажници или градски транспорт, както една платнена полутвърда чанта за осветление например.
В куфара ще откриете прожектора, 18 сантиметров рефлектор с покритие усилващо светлинният поток, токов адаптер с кабел и захранващ кабел към него и… кратко упътване и QR код за приложение за смартфон.
Захранване
Amaran 300c може да работи свързан към електрическата мрежа, или на батерии. Както казах идва в комплект с адаптер, тъй като работи на мисля 48 волта. Концепцията в която захранващата система е извън прожектора първо спестява място, след това тегло, а и нуждата от допълнително охлаждане. Адаптера има кабел за свързване към прожектора дължина 3 метра, както и метално тънко въже, благодарение на което да се окачва на статива за осветление. Към адаптера се включва стандартен (компютърен както му казват) шуко кабел – 3 метра в комплекта, но аз съм си взел за студиото 5 метрови, защото обичам да има… казвам го като лек съвет.
Така разделено захранването дава удобство осветлението да се използва на жираф, като адаптера може да допълни противотежестта на жирафа, ако го позиционирате добре.
Aputure са помислили и за терени, в които няма постоянен ток и се налага да използвате генератор, или пък батерии. За целта е нужно да се сдобиете с Aputure 2-Bay Battery Power Station и към нея две V-Lock батерии с капацитет, какъвто ви позволява джоба. Скъпички са тези батерии обаче…
Генератора може да ви излезе по-евтина инвестиция, особено, когато ще използвате няколко осветителни тела. Той обаче си е бръмчалка и трябва да е далече от снимачния сет, или в добре звукоизолиран сандък.
Споменавайки шум, Amaran 300c има активно охлаждане с голям вентилатор, който подпомага пасивното охлаждане през корпуса. От приложението (за което ще говоря по-долу) има опция за управление на вентилатора. В един от случаите може да изберете „умно“ управление, където оборотите се регулират според моментната температура, в другия случай се включва на постоянна мощност, която е с по-високи обороти, съответно по-шумен режим, но охлаждането е и по-агресивно.
Дори и при агресивно охлаждане мисля, че прожекторът е достатъчно тих, че да не се чува на снимачната площадка, а фотографите дори няма и да му обърнат внимание.
Възможности за светене
За първи път имам възможност да пробвам пълноцветен прожектор. Знам, че се повтарям, това е за тези които прескачат увлекателния увод.
Amaran 300c е RGBWW тип LED прожектор, който се различава от класическите вече двуцветни LED прожектори по това, че микро LED панела е съставен не само от „бели“ и „топло бели“ диоди, които дават диапазон на светене средно между 2700 и 6500 Kelvin, а има добавени и диоди светещи с червена, зелена и синя светлина (RGB), които допълнителни диоди могат да възпроизведат всеки видим цвят.
Всъщност… мисля си, че абревиатурата на типа на микро LED панелът би трябвала да е RGBCW – червено, зелено, синьо, студено бяло (cool white) и топло бяло (warm white), защото RGBWW всъщност е червено, зелено, синьо и топло бяло (warm white). Трябва да спра да разсъждавам на глас…
Основно прожектора е създаден да работи като класически двуцветен. Тогава свети и най-силно и качеството на светлината е най-високо. Когато решите обаче да заложите на арт осветление вместо да имате набор от желатинови филтри, с които да оцветите светлината, може да се възползвате от RGB диодите.
Споменах, че тенденцията е да се снима с доста хм… шарено осветление. Често виждам потрети изградени с лилави, ярко жълти или наситено червени светлини в съчетание с доста мазни цветни и лъщящи гримове. Младите им се кефят, аз си мърморя под нос в ъгъла.
Ще спомена по-надолу за възможностите за управление, а сега е време да се спра на една от най-важните характеристики:
Качество на светлината
Основната дейност на прожектора е дава светлина и тя да е годна за работа. В спецификациите на производителя прочетох, че CRI започва от, или е повече от 95, което малко ме изненада с оглед, че повечето прожектори, които тествах напоследък имат CRI 97 и нагоре. Възможно е заради комбинацията от 5 вида диоди на микро LED панела. Когато ми се отдаде случай да изпробвам друго пълноцветно осветление ще има вече база за сравнение.
Така или иначе направих собствени тестове за качеството на светлината. Използвах Sekonic Spectrometer C-800 като уред висок клас и смятам много точен. Изключвам всякакво осветление, а студиото ми е достатъчно „запердено“ за да не влиза паразитна светлина. Направих проби на 50% сила на светене и на 100% и понеже процента разлика бе около 1-2, ще пусна резултати от замерването на пълна мощност.
Този път резултатите са малко повече защото стандартният работен диапазон на Amaran 300c е от 2500 до 7500К, тоест с около 1000К повече от стандартните двуцветни (Би-колор). Освен стандартен, има и така нареченият удължен диапазон, при който обхватът е вече от 1500 до 20 000К.
Има ли смисъл толкова голям диапазон?! Реално в разтегления диапазон освен двата типа бели диоди участват и RGB диодите. Интензитета на светлината пада значително. Бих приел използването на долната граница – 1500К защото горе долу восъчните свещи светят с такава цветна температура. На 7500К обаче поне аз не намирам приложение. Така или иначе прожектора преминава в режим цветна светлина, а в такъв случай, ако, че рисуваме с цвят, то нека си работи в цвят, а не в цветна температура по “Kelvin”.
Все пак колориметъра не мери под 2500К и над 10 000К, затова се ограничих в работния диапазон 2500-7500К. И още защо резултатите са малко… направо два пъти повече от стандартен двуцветен прожектор.
По-бюджетните LED прожектори винаги имат някакъв лек оттенък – зелен или червеникав. Често това си личи в сенките и налага допълнително усилие при пост обработка.
При Amaran 300c също забелязах отклонение от бялото. Колориметъра показваше известен процент червенеене. Благодарение обаче на допълнителните RGB диоди има опция да се коригира това червенеене или зеленеене почти напълно. Казвам почти, защото стъпките на прожектора за корекция са през 1/10 а това понякога се оказва голяма стъпка.
Накратко: направих две замервания – стандартни фабрични настройки и с корекция на (в случая) червеното, добавяйки малко зелено.
В галериите по-долу ще видите замервания при 5 популярни стойности цветни температури, съответно горната редица без корекции, долната с корекции.
Преди да поговорим за резултатите се извинявам, че съм презаписал CRI резултатите на 2500К в галерията без корекции. Случва се.
Както казах, производителя си е написал 95 CRI и нагоре. Да, отнесъл се е коректно. Интересното е, че в случаите, в които съм коригирал червенеенето на прожектора, CRI индекса се е повишил, давайки резултати до над 97. Установих, че в повечето случаи съм добавил 0.3 зелено и съм изчистил светлината от към червеникав нюанс. Сравнително еднаква константа. Ето защо е нужно да инвестирате в колориметър, ако ще ползвате осветление, което ви позволява да постигнете точен бял баланс и това да ви спести работа в постпродукция. А и както може да видите примери в книгата ми “Влез в студиото“ когато използвате различни аксесоари, те също могат да променят цветния баланс и да вкарат оттенъци.
Макар и производството на микро LED панела да е строго стандартизирано, възможно е друг Amaran 300c да има различни цветови оттенъци, затова не е гаранция, че приложените от мен корекции са идентични.
Установих и разминаване между това, което сме избрали като цветна температура и това, което мери уред. Видимо е в по-високите стойности, където разликата достига до около 300К. Не е особен проблем. При високите цветни температури това може да мине за приемливо отклонение.
Може би най-добрата цветна температура за работа е 3200К. Да, CRI индекса не е най-висок, но червеното като цвят тук е най-добре, което е важно, като се снимат хора. Така или иначе ако снимате в студио, където вие контролирате осветлението, може да снимате, на каквато искате цветна температура. При смесване с друго осветление, вече трябва да се съобразите, но пак казвам 3200К е добър избор, а и атмосферата на снимане ще се усеща по-топла… игра на думи стана някак.
Сила на светене
Колкото повече, толкова повече! Знаете кой го е казал. 300 вата са добър източник на светлина при снимане на видео, дори може да се окаже повече с оглед модните тенденции в момента да се снима в полу мрак. Хич не ми харесват, но скоро и аз ще се преориентирам към тях с оглед новите ламБи които си поръчах.
Може да регулирате силата на светене от 1 до 100% то… има ли смисъл да го споменавам. Регулирането става с помощта на един от потенциометрите. Досадното е, че трябва да се върти доста с оглед, че стъпката е през единица и липсва опцията с натискане на потенциометъра да минава през големи стъпки (например през 25%).
Измерих силата на светлината по 4 начина: без рефлектор, с рефлектора в комплекта, който усилва светлината, стандартен равно светещ рефлектор и 55 сантиметров параболичен октагон. Избрах стойности на цветна температура: 1500; 2500; 3200; 4500; 5600; 7500; 10 000 и 20 000К.
Първата и двете последни споменах вече, че са по-скоро съвместна работа на всички диоди (RGBWW), но въпреки това имат по-слаб интензитет от случаите, в които се използват само WW диодите. Може да се уверите сами.
Цветна температура | Без рефлектор | Без рефлектор – lx | Усилващ рефлектор | Усилващ Рефлектор – lx | Стандартен рефлектор | Стандартен рефлектор – lx | Софтбокс | Софтбокс – lx |
1500K | 2.0 | 640 | 2.8.7 | 2 000 | 2.02 | 740 | 1.0.6 | 240 |
2500К | 4.0.9 | 4 800 | 8.0.7 | 17 000 | 5.6.1 | 5 500 | 2.8.6 | 1 900 |
3200К | 5.6.1 | 5 500 | 8.0.8 | 18 000 | 5.6.3 | 6 300 | 2.8.8 | 2 200 |
4500К | 5.6.3 | 6 300 | 11.0 | 20 000 | 5.6.5 | 7 000 | 4.0 | 2 600 |
5600К | 5.6.4 | 6 800 | 11.2 | 24 000 | 5.6.7 | 8 300 | 4.0.1 | 2 700 |
6500К | 5.6.5 | 7 000 | 11.2 | 24 000 | 5.6.8 | 9 000 | 4.0.1 | 2 700 |
7500K | 5.6.4 | 6 800 | 11.1 | 22 000 | 5.6.6 | 8 000 | 4.0.1 | 2 700 |
10 000K | 5.6.0 | 5 000 | 8.0.7 | 17 000 | 5.6.3 | 6 300 | 2.8.7 | 2 000 |
20 000K | 4.0.1 | 2 700 | 5.6.9 | 9 600 | 4.0.3 | 3 200 | 2.0.8 | 1 100 |
В таблицата може да видите измерените резултати със Sekonic Speedmaster L-858D на един метър от LED микро панела и съответно на един метър от повърхността на параболичният софтбокс, за да е честно.
Заложените данни на светломера са 1/60 сек. и 100 ISO, така, че всеки може да си пресметне сам за себе си при различна скорост или ISO как би се променила диафрагмата. Давам резултатите с десетичната степен на диафрагмата (например: диафрагма 4.0.9 е 4 и 9 десети, тоест почти диафрагма 5.6). За по-любопитните прилагам и стойности в луксове.
Тези резултати са измерени от мен в моето студио. Интересното е, че при други производители съм виждал… хм малко завишени данни, тук обаче на моменти аз измерих повече светлина от колкото е написано в характеристиките.
В стандартния диапазон, когато използваме аксесоари разпределящи равномерно светлината се вижда, че разликите между цветните температури като сила на светене е доста малка. При усилващия рефлектор има по-отчетлива разлика. Пак ще кажа, че не съм му фен, защото този рефлектор създава по-силен център и има винетиране по краищата, затова и предпочита да използвам равномерно светещ рефлектор.
Все пак този, който идва в комплекта не е толкова агресивен по отношение на горещото петно в средата, а и забравих да спомена, че върху микро LED панела има поставена лека опалова дифузия. УТОЧНЯВАМ! Това не е защитният капак, с който идва прожектор и има голям червен предупредителен стикер.
Работа и програма за управление
Amaran 300c има доста лесно управление, когато го използвате като конвенционален LED прожектор. Два потенциометъра – един за интензитета на светлина, другия за цветната температура в стандартният диапазон 2500-7500К. Потенциометрите играят ролята и на бутон, като при натискане активират допълнителни настройки като: корекция на червено/зелено и RGB режима на работа.
След като няколко дни пробвах ламБата установих, че е най-добре в случаите, в които активно ще изпробвам RGB възможностите, то да се възползвам от програмата (приложението) за смарт устройство телефон или таблет по желание.
На дисплея на прожектора трудно ще се ориентирате кой цвят ви трябва и в каква степен на цветност, освен ако не сте графичен дизайнер, който ежедневно работи с цветната палитра на Photoshop.
На дисплея на смартфона или на таблета, за кьоравите, като мен имате готова цветна палитра било то от зададени стандартни цветове, или по избор от цялата дъга. Става изключително лесно и в реално време, вместо да въртите потенциометрите, все едно получавате заплата за това.
От приложението носещо името “Sidus Link” може да управлявате чрез Bluetooth връзка единично осветление или група от осветление (като разбира се всяко едно поотделно в групата). Толкова е богато, че моментално ме хвана мързела да го разцъквам основно.
Не съм мерил на какво разстояние хваща. Много зависи от радиозамърсяването, а аз съм в бизнес сграда със сто офиса. В студиото работи без проблем и това ми стига.
Благодарение на RGB диодите получавате и повече ефекти освен стандартните: счупен телевизор, стара крушка (или май бе обратното). Полиция, линейка, пожарна, мълнии пожари… все ефекти, които искат повече цвят от колкото може да даде стандартен двуцветен прожектор. Това ще се хареса на създателите на видео съдържание.
През приложението може да следите и за нуждата от обновявания на фабричния фърмуеър на прожектора, който използвате, както се случи при този който тествах.
Приложението игнорира функцията за автоматично изключване на екрана (ако има зададена такава), поне с епълските продукти е така. От една страна е добре, защото изключите ли дисплея ръчно, то прожектора се „разкача“ и ви трябва пак малко време, за да се „закачи“ отново. При активно снимане с честа промяна на настройки това е досадно. От друга страна харчи батерия на смарт устройството, та… преценете как ще процедирате.
Amaran 300c
Според мен създаден по-скоро за създатели на видео съдържание от колкото за фотографи. Като качество на светлината за видеото е по-добро, отколкото за фото, където има по-голяма динамика на цветовете. Може да се ориентирате по цветните тестове.
Най-добре е да се снима на 3200К макар прожектора да работи най-силно на около 5600К, разликата е минимална и се усеща в зависимост от използваният аксесоар.
Като конвенционален прожектор лесно се управлява хардуерно. Приложението да дистанционно управление също е интуитивно с много възможности и притежава опции за самокалибриране на осветлението за дадена ситуация, ако използвате професионални еталони.
Ако ще го пренасяте, помислете за по-добра чанта от стиропорения куфар, в който идва или помислете за някаква предпазна облицовка на куфара, защото лесно се наранява и рони при по-дълга употреба.
Инвестицията в колориметър, ще отключи пълната функционална възможност, която дава комбинацията от класически бели диоди и RGB такива.
Още полезни неща може да прочетете в книгата ми „Влез в студиото“. Следващото осветление, за което ще споделя мнение… вече съм го представял, но вече е налично като комплект в студиото и идва с нови по-богати възможности и се надявам да е активен помощник за бъдещата работа на Photo Cafe