Canon се хвърлиха направо в дълбокото пускай широкоъгълен RF обектив с професионални характеристики, вместо да се насочат първо към бюджетна версия.
Canon RF 15-35mm f2.8L IS USM е светлосилен широкоъгълен обектив, предназначен за безогледалната EOS R система на Canon. Сега вместо да се използва адаптер и добре познатият 16-35 f/2.8 имате на разположение обектив възползващ се от късата работна отсечка, от там по-компактен сравнено с DSLR версията, която има нужда и от адаптер.
Обективът има един милиметър предимство в широката част и ви дава максимален зрителен ъгъл от 100 градуса по хоризонтала, или 110 градуса по диагонала (както обичат производителите да пишат с цел да ви подлъжат леко, че обектива вижда повечко).
Мисля, че е излишно да казвам, че покрива матрица 35 мм стандарт.
Дизайн
Вече може да се каже, че има класически дизайн за RF обективите. Абсолютно разпознаваеми са, като започнем с дизайнерски моделираният край където е байонетът, минем през корпуса и задължителният допълнителен програмируем ринг. Да, по отношение на ринга може да отсъства от някой и друг обектив, но си остава екстра при почти всички RF обективи.
Тук имаме три ринга за управление: За вариото, фокуса и най-отпред програмируемия. Движат се стегнато, а програмируемия е от типа “кликащ”. Мисля, че на някои от обективите има опция в сервиз да се премахне “кликането” с цел видео операторите да го ползват безшумно за свои цели.
Разбира се като обектив от професионална серия има защита от проникване на влага или прах, на всички конфликтни точки.
Иначе самият обектив е много здрав и солиден като усещане, но не е от най-леките – около 840 грама.
Стабилизация
Прочитайки името – Canon RF 15-35mm f2.8L IS USM, веднага се вижда съществена разлика с DSLR версията, а имено оптична стабилизация.
Мисля, че Canon за първи път слагат стабилизация на обектив със светлосила 2.8 (говоря за широкоъгълните варио обективи), стабилизиран широкоъгълен е 16-35, но на диафрагма 4.
Ще попитате за какво му е на толкова широк обектив стабилизация и то с 5 EV стъпки? За случаите, в които не носите статив, не може да използвате статив, а мястото, където снимате (например пещера) е толкова тъмно, че дори и 6400ISO вие е малко за снимане на нормална скорост.
За снимащите видео с EOS R система също е полезна стабилизацията в случаи, в които нямат или не искат да използват гимбъл.
За мен като турист фотограф снимаш често в тъмни катедрали стабилизацията е добра оферта с оглед на това, че при добро желание мога да снимам на секунда време от ръка, вместо да вдигам прекомерно ISO-то. За всеки случай правя по два кадъра, щото не съм с най-бетонните ръце.
За включване на стабилизацията си има нарочен ключ на корпуса на тялото.
Оптична схема
16 елемента в 12 групи, от тях: два UD (ултра ниска дисперсия), три асферични, както и Air-Sphere Coating покритие на някои елементи.
Благодарение на това се наблюдават минимални хроматични аберации, лека дисторзия при снимане от близо и почти отсъствие на флеъри и призраци.
Най-видим са при положение 15 на обектива, но в Adobe PS / LR има създаден профил, който коригира много добре тези леки недостатъци.
Всъщност Canon също имат такъв профил, който се прилага още в камерата, но както неведнъж съм казвал, този профил има смисъл да го използвате, когато снимате на Jpeg, или обработвате с Canon DPP.
Аз изключвам всякакви подобрения от страна на камерата, защото снимам в RAW и разчитам на Adobe профилите.
Винетиране
Това се числи към оптичните недостатъци. Има го, но честно казано до сега не съм попадал на светлосилен обектив който да не винетира. При позиция 15 милиметра и диафрагма 2.8 винетирането е най-силно изразено и достига до една диафрагма разлика от центъра към краищата.
Може да го коригирате с профила на Adobe, или ръчно до степен, която ви харесва.
Диафрагма
Състои се от 9 ламела заоблени. Диапазон от 2.8 до 22. Любимият ми тест да затворя на макс и да снимам със слънце в кадър дава много хубави лъчи на слънцето, Air-Sphere Coating покритието намалява до минимум отблясъците, а и почти не усещам загуба на рязкост заради евентуална дифракция на светлина.
Снимайки от екстремно близо на максимална диафрагма има приличен дефокус при 15 милиметра, може да разгледате примери в галерията.
Рязкост
За съжаление толкова широка оптика няма как да я тествам за рязкост, защото нямам нужният размер таблица. Съдя изцяло по снимките и забелязвам, че краищата определено има по-малко рязкост от колкото в центъра, както и специфичното “издърпване” на сниманите обекти. Това личи при снимки в гора да речем, но при архитектура или интериорна фотография е по-незабележимо.
Все пак предпочитам да снимам на 4-5.6 диафрагма възползвайки се от стабилизацията, вместо да държа на максимална такава.
Фокус
Canon RF 15-35mm f2.8L IS USM е оборудван с nano USM мотор, който е комбинация от USM и STM, осигурявайки по-бърз плавен и безшумен фокус.
При толкова широка оптика фокусът е мигновен и почти незабележим като работа, а и да не забравяме, че Canon всека разполагат с най-добрата фокусираща система сред безогледалките (мое мнение).
Ръчният фокус е много лесен, в момента, в който пипнете ринга за фокус се активира и пийкинга, но при максимално отворено варио, малко хм… както се казва почти всичко е на фокус. При 35 милиметра позиция обаче ясно се вижда как фокусирате.
Как се работи
За професионални фотографи свикнали да работят с про оптика то Canon RF 15-35mm f2.8L IS USM макар и не от най-леките се усеща добре, защото е балансиран и теглото се разпределя по целия корпус. Достатъчно дълъг е с широки работни гривни с които се работи еднакво добре с ръкавици и без ръкавици.
Може да се използва като репортерски обектив, но трябва да имате едно на ум, че макар и добре коригиран все пак има перспективно изкривяване и хората попаднали в ъглите на кадъра може да не са с толкова обли глави каквито имат по рождение.
В черно-бялата галерия ще видите снимки от събитие развиващо се в доста тясно помещение, където стандартният 24-70 не ми върши никаква работа. Да, при правилно позициониране изкривяването на перспективата почти изчезва, но пък не виждам драма от това, че на места тя е засилена и прави снимките по-динамични.
Благодарение на стабилизацията (и ISO6400) можех да снимам във фотографска лаборатория, където имаше само един “аладинов” фенер с 25 ватова крушка в него.
Снимайки пейзажи средната работна диафрагма бе 8 с изключение на моментите, в които се стремях да нарисувам лъчи на слънцето.
Лошото на тези моменти е, как се показват всички боклуци по матрицата…
За пейзажистите… филтъра, който може да закачите е 82 милиметров, като е хубаво да е от типа “slim”. Ако използвате поляризатор, то сенникът е достатъчно малък, за да може спокойно да го въртите.
За финал няколко снимки ей така за разкош :)
Готини снимки. Имам приятел, който го ползва предимно за ютуб клипове. Страхотен обектив!