Sony NEX… Хм… Онзи ден докато гледах поредния епизод по Top Gear някак си ми мина през ума дали Sony някак интуитивно не са дали номерация на своите модели от NEX фамилията, която ужасно много да прилича на номерацията при BMW. С риск да ми скочат почитателите на двете марки ще изкажа своята теория. И Sony и BMW имат серия 3 която е базова компактна и масова. Имат серия 5 която е по-голяма от 3 ката с повече екстри и възможности. Разбира се и лимузина – 7 ма серия, голяма натъпкана с всевъзможни екстри и огромен двигател (матрица) и идва ред на любимата ми 6, та серия – стегната бърза с много екстри и перфектен двигател. Интересно ми е дали Sony ще имат офф роуд модел, който да издържа на екстремни ситуации като удар (още помня как търкаляйки се по една скала счупих дисплея на NEX 7) и вода, за да може да се снима кога на брега на морето кога под дъжда.
На 20 февруари Sony представиха своята най-компактна за сега без огледална камера от фамилия NEX. Окичена е с името Sony NEX-3N и е пряк наследник на модела Sony NEX-F3.
Като част от екипа на Фото кафе имах удоволствието да съм от първите които се докоснаха до новият модел и по този повод ще споделя няколко думи за камерата.
Ето пред мен има предишният и новият модел. Първото, което прави впечатление е размерът. Sony NEX-3N явно по примера на много холивудски величия е ходил на добър диетолог и чувствително е позаслабнал. Усилията на диетолога или хайде на го наречем екипа от инженери и дизайнери са успели да спечелят на камерата титлата най-компактната без огледална камера в съотношение размер на матрица – големина на корпус. Камерата е по-компактна сравнено с нейния предшественик, а в комплект и с новия “китов” обектив Sony E PZ 16-50mm f/3.5-5.6 OSS познат ни от моделите NEX 5R и NEX 6 направо минава в клас “сапунерка” и спокойно може да се носи в джоба на якето или в дамска чанта. Вярно не в булчинска, но в повечето чанти на скъпата ми съпруга влиза без проблем даже има място и за още обективи.
Споменавайки съпругата, може би искам да подскажа, че камерата е много подходяща за нежни дамски ръце, защото в моите лапи определено се губи. Предшественикът Sony NEX-F3 определено има по-голям и удобен грип за захват, но пък той прави и самата камера по-голяма. Въпреки това и при новият модел дизайнерите са се постарали за удобство и грипа осигурява стабилен захват. Ще посъветвам въпреки това да се снима с две ръце, хем е по-стабилно, хем е по-безопасно.
Дисплей
Дисплеят камерата е взела назаем от малко по-високият клас NEX 5R благодарение на което е олекотено с още теглото и е опростена конструкцията. За съжаление като са вземали назаем дисплея за забравили някъде по пътя опцията за сензорно управление. Може да се обърне на 180 градуса и така да си направите автопортрет. Недостатък е фактът, че опростената конструкция не позволява да се накланя назад и надолу за случаите, ако фотографа иска да направи снимка от висок ракурс. Лечението е просто: просто обърнете камерата надолу с главата и ще имате висок ракурс без проблем. Размера на дисплея е 3 инча LCD TFT тип, а резолюцията около 460 000 точки с опция да се регулира яркостта. Понеже е зима все още не мога да преценя как би се държал в ярък слънчев ден, но в ярък зимен ден се държи много добре с маааалки изключение, когато ми се налага да снимам от нисък ракурс. Обичам ниския ракурс и често го използвам. Проблемът е, че за да кадрирам добре, трябва да вдигна едва ли не на 90 градуса дисплея спрямо корпуса. Виждам без проблем кадъра, но не виждам добре АФ точката, която съм избрал, тоест тя няма достатъчно контраст. Това си е бял кахър и всъщност го има при цялата фамилия. Предполагам за в бъдеще ще има опция за промяна на контраста на АФ зоните.
Новост, която се набива на очи е добавеното управление на варио обективи с вграден мотор на зума, така освен през селектора на обектива, ще може да го управлявате и през самата камера подобно на компактен модел. Много е удобно особено за моментите, в които се снима видео и бих казал много по-удобно от колкото през селектора на обектива. Когато не е поставен обектив с моторизирано варио, селектора се използва за активиране и управление на цифровия зум. С него може да увеличите фокусното разстояние до 4 пъти, но с цената на намаляване на качеството (нещо като да ресайзвате с PS например). Подходящо е за моменти, в които няма как да се приближим достатъчно до събитието. Полезна опция е фактът, че тази функция може да се изключва. Ето аз например винаги гоня максимално качество, а се случваше като хвана камерата несъзнателно да бутна новия селектор. Освен, че камерата включваше цифровото варио, а и минаваше от режим на свободна избираема от мен АФ точка на централна АФ точка.
Независимо от намалените размери NEX-3N има вградена светкавица и работи със същата батерия както и всички досегашни модели. Приятната новина е, че вече се зарежда през обновения USB порт както и при последните модели 5R и 6. Предимствата са очевидни: може да го зареждате в колата докато пътувате или през външна батерия, каквато носят все повече притежатели на смартфон в случай на непредвидено изтощаване на батерията на телефона. Недостатък е, че ако имате две батерии не може, а зареждате едната докато снимате с другата. По наблюдения батерията се зарежда доста бързо така, че вечер след като се приберете няма да се наложи дълго да се чака да се зареди едната батерия, за да се постави другата. А да, ако не съм казал винаги е добре да имате 2 батерии няма да ви натежи, а напротив ще ви помогне, ако сте запален ентусиаст и снимате по повече от 400 снимки на ден.
Липсва порта за външна светкавица и външен дисплей. Едва ли много потребители на 3, та серия са си закупили външен дисплей и от Sony правилно са решили да олекотят цената на камерата махайки тази спорна екстра.
Матрица
Камерата не се състои само от корпус и външен изглед. Корпусът е натъпкан с матрица, транзистори, семистори, резистори и тем подобни истории знай и не знайни. По-скоро не знайни, затова да кажа нещо, за което все пак имам някаква информация.
Матрицата или сензора както ви е по-удобно е Exmor™ APS-C размер, CMOS тип. Оборудван е с около 16.5 милиона пиксела от които си правят труда да работят едва…. 16. 1 милиона пиксела. Бидейки честен май повечето от пикселите са се хванали на работа, а минимална част се скатават и се занимават с технически съпорт. Матрицата не е стабилизирана, а тази функция се пада на обективите, които се закачат пред нея. Хубаво е, когато сменяте обективи да изключвате камерата. Когато е включена има някакво статично електричество, което е склонно да лепи прах при смяна на обективи. За да се оттръска от прахта има система за чистене на прах, която се чува тихо при пускане на камерата.
Матрицата се грижи освен за осигуряване на добри спомени под формата на изображения, но и за фокуса и за експонометрията.
Фокус
За фокуса – контрастно детекторен има няколко режима на работа: освен следящ и единичен, може да фокусира по централна зона, избираема из между 25 зони от фотографа или да се избира от самата камера. Не забравям и фокуса по лице. Самият фокус за лице има няколко опции – не му, стига само да разпознае лице (там се справя без грешка) може да се заснемат до 8 лица да се подредят в ред, в който иска фотографа и камерата да търси фокус по лице с приоритет на реда, по който са подредени. Например: снимате гаджето си и го слагате на 1 во място, така при групови снимки камерата ще търси да постави фокуса на лицето на гаджето ви. Ако него го няма на снимката тогава ще търси 2 рото записано лице с приоритет. Хитро. За сватбените фотографи е добра идея, защото тази опция я има и в по-високите класове камери.
Макар и последен модел в камерата няма фазов фокус. Самото фокусиране е почти безгрешно и с добра скорост. Не съм използвал много обективи, но с 3-4 обектива (китовия, широкото варио един портретен и един макро) фокусираше стегнато и бързо. Единствено с макро обектива проявяваше каприз, но забелязал съм всяка една марка камери капризничи с макро обективите, но за тях друг път. Харесва ми плавността и бързината при снимане на видео в 90% от случаите при добро движение на камерата фокусът е непрекъснато точен. Почти не се забелязва ефекта от “помпане” при търсене на фокус.
Да не забравя и опцията за следене на обекта. Избирате тази опция, на дисплея се появява квадрат мерник който насочвате към обекта който искате да държите на фокус. Натискате ОК и камерата започва да следи обекта в кадъра и да държи фокуса на него. Удобно е когато искате да направите снимки на детето си (всеки родител знае колко трудно е да го успокои на едно място за повече от секунда).
Измерване на светлина
Експонометърът работи с около 1200 зони, от които да постигне перфектната експозиция. За улеснение на потребителя има няколко класически режима като пълно кадрово (матрично) мерене, централно и спот мерене.
Матричното мерене се правя много добре в почти всякакви ситуации. В повечето време съм на матрично мерене и само понякога добавям + или – от корекциите вместо да сменям измервателният режим. Новите матрици имат добра динамика и рядко имам прегорели или тъмни кадри.
По отношение на снимачните режими няма новости сравнено с предишния модел. Камерата може да бъде напълно автоматична до напълно ръчна. Вградените панорама и HDR я правят атрактивна сред останалите марки без огледални камери.
Светло чувствителност ISO
ISO – камерата разполага с диапазон на избираема чувствителност от 200 до 16 000. Стъпката за избор през цяла единица, тоест 200; 400; 800… както знаете по-високо ISO = на по-висок шум. За не любителите на шума има два вида шумо подтискане – ниско и нормално. Чистенето на шум си има и своите последствия като например: загуба на микро детайл. Така или иначе няма как да се изключи напълно опцията за шумо подтискане и затова аз бих посъветвал да я държите на опция “слабо” така се постига добър компромис между микро детайл и шум. Ако сте фен на по-безшумните снимки, излезлите на разходка и сте си забравили статива, е добре да се възползвате от програмата, която прави серия от 6 снимки на високо ISO събира резултатите и редуцира шума запазвайки добре детайла. Приложима е за неподвижни обекти и е добре да го правите със стабилизиран обектив (нощните снимки на мола са правени така).
Друга хитрост, но не гарантирам 100% успеваемост, е да превключите на HDR режим степен 3 и да снимате на 1600 ISO. Резултата наистина е по-добър от колкото единична снимка на 1600 ISO.
Не мога да открия видими разлики между снимки с Sony NEX 3N и NEX 6, независимо, че модела е базов той разполага с добра матрица и от там и добро изображение. По отношение на какво е използваемото ISO може би е добре всеки сам да достигне до свое мнение какво е най-добро. В зависимост от осветеността на сцената за мен то варира между 1600 и 3200.
Файлови формати, карти памет.
Тази секция я пиша малко по задължение. Подразбира е, че камерата снима в RAW или в JPEG или и в двата формата едновременно. Когато изберете JPEG той предлага 2 степени на компресия: добра и стандартна. За да снимате в различните ефектни режими или HDR е необходимо да сте на JPEG. Добра на черта на всички камери Sony е това, че когато снима в HDR, запазва оригинален кадър + обработеното изображение.
Снимането в RAW ви носи повече възможности за последваща обработка било то във фирмената програма или в друга програма за растерни изображения. Полезно е да се знае: камерата разполага с опции за софтуерно коригиране несъвършенствата на фирмените обективи. Ако снимате в JPEG то те остават “дълбоко” записани и няма значение с каква програма се отварят снимките. Снимайки в RAW, тези корекции също са записани, но са видими единствено за фирмената програма “PlayMemories”. Отваряйки в PS или LR например ще изгубим тези корекции. Добра новина е, че PS и LR имат собствена база за корекции справяща се много добре с различните оптични болежки.
Sony NEX 3N използва SDHC или Memory карти в един и същ слот. По-голяма карта – повече снимки и видео. Картите вече са достъпни и се запасете. За да имате качествено видео, без да се притеснявате от “дроп” паузи е желателно да използвате бързи карти клас 10 или UHS-I (94MB/sec).
Скорост на снимане и серийно снимане
Експозиционните времена или по народному скоростите са в диапазон от 1/4000 до 30 секунди + В режим. За любителите на серийното снимане има опция за снимка в серия със средна скорост от около 2.5 кадъра за секунда. По спецификации буфера събира 9 снимки в JPEG в добра компресия или 5 в RAW. След проведени проби цифрите от по-горе се потвърждават.
Панорама, HDR и сценични шаблони
Тук съм пристрастен, а и съм писал много в статиите преди това. Панорамата и HDR функцията са ми любими. За турист като мен разполагащ с малко време в стремежа си да види повече неща тези две функции и тяхното изключително добро качество си остават един голям жокер за марката. За да не се повтарям, отидете на ревюто за А57 и там съм споделил пространно мнение.
Снимачните шаблони са класическите: макро, портрет, пейзаж (с техните производни за нощни такива), залез, спорт и може би още един-два, за които в момента не мога да си спомня. Интересни са новите снимачни шаблони, които дават възможност на не толкова добрите в графичните програми да получат нестандартна визия на снимките си. Може да се избира между селективен цвят (жълт, червен, син, зелен), ретро, поп, пинхол, постеризация, висок ключ, висок контраст чернобяло. Няма точна рецепта кога кой ефект да се използва. Няма как и да пресъздам точна тестова установка в която да се покаже всеки ефект най-силно, макар да съм се опитал на моменти.
Няколко лични наблюдения. Ефектът постеризация може да се засилва или отслабва като преекспонирате или недоекспонирате изображението. Всички ефекти работят с автоматична светло чувствителност и няма опция да се избира зоната за фокусиране. В момента, с този фърмуер, с който е снабдена камерата, има много сериозен проблем с ефекта селективен цвят. Този ефект оставя само предварително избрания цвят, а останалата част от изображението го превръща в чернобяло.
Видео
По отношение на видеото Sony никога не са имали проблеми с това да дадат много добро видео спомени на своите потребители. NEX-3N предлага Full HD видео с опция за запис при 50i или 25p с възможност потребителя да избере по-добро качество (24 Mbps) или качество спестяващо място (17 Mbps). Формата на запис е AVCHD или MP4. Във вторият формат, избора на резолюция се свежда до 1440 x 1080 ( с 25 к/sec. и качество приблизително 12 Mbps) или VGA (640 x 480 с 25 к/sec. и качество приблизително 3 Mbps). Може да работи във всички режими PSAM а лично на мен много ми харесва опцията в М режим да слиза скоростта на снимане до ¼ секунда. Получават се много интересни и ефектни “метли” и спестяват понякога пост обработката. Максималното ISO, до което може да се снима видео е 3200, а ако искате да използвате опцията за автоматично ISO то трябва да преминете към режим различен от М.
Споменах за фокуса по време на видео. Ще споделя и малко практика: за да имате плавен фокус е хубаво камерата да не скача от обект на обект, а плавно и спокойно да се работи с нея. От многото “скачане” и въртене на вариото обикновено се постига забележителен главобол у гледащият кадрите. Трябва да имате предвид, че стерео микрофона на камерата записва всеки един звук наоколо включително и търкането на пръстите по камерата. Няма опция за външен микрофон така, че за любителите на качествен звук препоръчвам външно записващо устройство, а звукът от камерата да се използва за синхронизация при пост продукцията. За запалените любители които ще наблегнат на видео може би е по-добре да се ориентират към по-висок клас от фамилията NEX
Като камера от базовата серия на NEX трябва да имате в предвид, че с нея се работи малко по-бавно. Не визирам фокус или кадри за секунда. Самото управление на камерата налага влизане в менюто за по-сериозни промени на бял баланс, измерване, фокус или дори HDR режим.
Горното изречение го написах защото не съм сигурен колко потребители ще си прочетат книжката като си купят камерата. Тази болест с не четене на инструкцията за употреба е доста лоша и затова ще им улесня малко живота и ще им кажа как камерата да стане с по-бързо управление: влезте в Menu / Setup от там потърсете Custom Key Settings / Right Key Setting и променете от ISO както е по подразбиране на Function Menu. Така при натискане на мултиджойстика вместо ISO ще ви излиза персонализирано меню с 6 възможности (може да си ги изберете през менюто). Тази процедура ще ви спести доста ровене в менюто и ще ви спести време.
Не е предвидена опцията да се използва дистанционно затова ако искате да се самоснимате или да правите снимки от статив, използвайте самоснимачка (може да се избира между 2 или 10 секунди). Липсата на вграден Wi Fi ще наложи да си купите карта с Wi Fi ако искате да се възползвате от тази опция.
С две думи това е бюджетна стартова камера с почти всички екстри на големите батковци и слагайки ги в “джоба” с малките си размери. Особено подходяща е за начинаещи или ентусиасти които искат да имат нещо малко на качествено под ръка и сигурен съм едва ли има някой да различи снимка като качество съпоставена с 5R или 6.
И накрая. Малкият размер на камерата ми позволи безпрепятствено да се правя на разсеян и да не ми обърнат внимание докато си “щраках” из един столичен мол с добра вътрешна архитектура. Е предварително изключих АФ асистента защото е доста ярък и веднага привлича внимание. Благодарение на подвижния дисплей и на обектива 10-18/4 много небрежно докато си седиш и пийваш кафенце може да си направиш снимки за спомен с перфектно качество (бях на режим HDR).
Кеф! Много хубаво ревю!
Много благодаря!
Супер. Това е апарата . Бях се прецелил в 5R , но за любител начинаещ професионалист :) това е достатъчно . А и е с малък (джобен ) обектив- като за начало . Утре съм в Сони център един ме чака там :)
Много се чудих за апаратчето и статията ми помогна в избора