Petzval 55mm f/1.7 MKII на Lomography мисля бе първият обектив създаден за Z байонет, извън от произведените до сега от Nikon обективи.
Всъщност този обектив е изцяло конструиран за безогледалните фотокамера с лайка формат сензор и се предлага с байонети за Sony FE, Canon RF и Nikon Z.
Тук нямаме бързото префасониране на DSLR тип обектив с “вграден” преходник, който да поставим на своята безогледалка. Чисто нова концепция с използване на късата работна отсечка.
Чисто визуално и самият обектив изглежда малко по-различен и едновременно ретро, и съвременен. Произвежда се в два метални варианта – месинг и алуминий и в два основни цвята – злато и черен, като алуминиевата версия ще е само в черно.
Защо различни метали?
Lomography по принцип залагат предимно на месинга с оглед на това, че по-здрав, траен и с времето добива интересна патина. Привлича внимание, което е вид реклама, но не винаги в полза на фотографа. Когато съм тествал от “златните” им обективи винаги съм привличал погледи към себе си…
Алуминиевата версия е по-лека, но и алуминия не е толкова здрав метал като месинга. Ще се предлага само в черно, което е повече от добре, макар, ако бяха верни на стила си можеха да го пуснат в “алуминиев” цвят.
Има още една разлика и тя е в управлението на основната диафрагма – при месинговата версия е с помощта на лост, при алуминиевата е с гривна. При системата с лост, или по-скоро с лостче има опция да се затегне посредством болт и така да се фиксира диафрагмата.
Алуминиевата версия е черна и диафрагмата се управлява с гривна и като добавя, че за сега е обявена и с по-ниска цена… перфектно за моя начин на снимане.
Ама алуминия бил не толкова устойчив метал… ок няма да се замеряме с обективите, а и гледам да си пазя добре техниката. Това разбира се е мое предпочитание.
Имах удоволствието да пробвам Petzval 55mm f/1.7 MKII в един от най-приятните градове в Европа – Виена.
За това удоволствие ми помогнаха на първо място представителите на Nikon в България – Профайлд ООД, и на второ място с предоставянето на обектива (все още не се продаваше) Lomography. Благодаря за подкрепата, надявам се някой ден снимките да видят бял свят под формата на реални снимки, тоест отпечатани.
Обектив
Разполагах с Petzval 55mm f/1.7 MKII за 4 дни и предварително имах идея да го използвам изцяло в абстрактен стил.
Принципно обективът е създаден изцяло като къс портретник с опция за контрол на бокето и задния план.
Това се случва благодарение на голямата диафрагма – f/1.7, която при желание може да се затваря до 22 и така да контролирате разфокусирането на задния план.
Контрола на бокето се осъществява с гривна и мисля, че тя управлява оптичен елемент в обектива (нямам технически чертежи на разположение, за да твърдя със сигурност), като степените са от 1 до 7.
Колкото повече усилвате ефекта от 1 към 7, толкова по “завъртяно” боке получавате… стига да се изпълнили условието да имате текстура в задния план – например дървета. Няма как да получите завъртяно боке, ако задният план е празен.
Снимане
Снимането с Petzval 55mm f/1.7 MKII отнема време и изисква спокойствие с оглед на това, че няма рецепта как да настроите дефокуса и бокето, а се налага да експериментирате.
От макар и малкото време, с което разполагах установих, че могат да се получат различни изображение дори и с малко отместване на един от двата ринга за контрол, а в комбинация с фокуса вариантите стават още повече.
Споменавайки фокус, може би е излишно да казвам, че той тук е ръчен, както при всеки един Petzval. Харесва ми, че не е абсолютно старовремски с отделна червячна система, а е на гривна като класически обектив, пести място и време за фокусиране.
По отношение на снимането, както казах реших да заложа на абстрактността и се възползвах от хилядите коледни светлинки разположени навсякъде из Виена. Този проект го бях започнал още миналата година като всъщност го открих по случайност, тествайки Petzval 85.
4 нощи обикалях Виена и експериментирах с различна степен да разфокусиране, за да извадя картините от заобикалящите ме светлини и да си призная бях повече от очарован.
Признавам, че не използвах обектива по оригиналното му предназначение, но пък за мен и факта, че не си падам много по портретуването, то абстракциите, които получих ми донесоха голямо удоволствие.
Технически погледнато
Иначе технически, ако трябва да гледам качество и острота, то знаете Petzval обективите не се отличават с такива. Това са обективи проектирани преди 100 и повече години, а съвременното им възраждане, не добавя най-новите и качествени антирефлексни и други покрития, което от своя страна дава изображение далеч от кристалното, което сме свикнали да гледаме със съвременните обективи.
Тук може да откриете фокус кажи-речи само в средата, а винетирането и размазаните ъгли са ефект вместо дефект, и няма смисъл да се занимавате с коригиране.
Petzval 55mm f/1.7 MKII е добра идея за арт видео заснемане. Тук имаме плавен ръчен фокус, безстъпкова плавна диафрагма и боке контрол.
Благодарение на това, че е проектиран да пасва на безогледалки е и по-компактен, което позволява използването му на гимбъл.
В добавка има и задължителните метални пластини, изрязани в разни фигурки, които да променят с още бокето, но честно казано, аз не обичам да ги ползвам и леко ги “скипнах”.
Следва галерия снимки и както казах надявам се да ги видя някой ден, рамкирани и в галерия.