Покрай Коледа християнският свят започва да блести с хиляди светлинки. Къде повече къде по-малко… Сега е времето както се казва да се възползваме от светлосилната си оптика и да създадем снимки в което бокето има главен акцент.
С точно тази цел взех и Petzval 85mm да порисувам малко боке феерии. Обаче… модела нещо настина и докато аз слизах към центъра на София, ми звънна и сподели новината, че леко няма да може да дойде…. греда с една дума.
Минах през “коледният” базар пих нещо като глювайн и ми дойде настроението да използвам обектива по абсолютно нестандартен начин – да снимам на тотален безфокус.
Всъщност Lomography Petzval 85mm f/2.2 Art така или иначе не е обектив със съвършен остър фокус. Той е модерна трактовка на оригинала създаден през далечната вече 1840 година от Peter Wilhelm Friedrich von Voigtländer.
Мушвам набързо малко ТТ данни.
- Фокусно разстояние: 85mm
- Максимална диафрагма: f/2.2
- Диафрагми: набор пластини до f/16
- Ъглов обхват: 30 градуса
- Байонет за прикрепване: Canon EF; Nikon F
- Цветове: Месинг или черен
- Електронни контакти: Не
- Минимален фокус: 1m
- Фокусен механизъм: Червячна кутия
- Присъединяване на филтър: 58mm
- Покритие на изображението: 44mm
Запазена е оптичната схема както и оптиката е със сходни оптични характеристики за онова време, тоест без да се влагат всички съвременни техники за обработка на стъкло и покрития.
Корпусът е осъвременен като дизайн с цел по-добра функционалност и са добавени байонети за Nikon и Canon, вместо класическата резба.
Запазен е начинът на фокусиране – с помощта на червячно устройство, а не както в съвременните обективи с ротиращ гривна.
Тук няма диафрагмено устройство състоящо се от отделен на брой ламели, а се използват пластинки с различен отвор и… форма.
От една страна това гарантира абсолютно боке на кръгчета независимо на каква диафрагма снимаме с оглед на това, че нямаме остри ръбчета от ламелната диафрагма, но пък не ни позволява да създаваме снимки с лъчи на слънцето.
От друга страна заради начина на поставяне шанса за загубите тези пластинки е доста голям и трябва непрекъснато да ги мислите и пазите. Като фен на свръх бокето нарочно не взех пластинките и разчитах само на максималната диафрагма от 2.2.
Споменах различни форми. Да пластинките могат да имат изрязана освен чиста дупка, но и например шестоъгълник, сърчице, капка и какво ли още не, дори има пластина, която сами да си изрежете в някаква форма.
Защо е всичко това? Освен класическо боке на кръгчета, може да си правите някакъв тип… влюбено (като използвате сърцето) или пък някои си режат снежинки и ги използват при зимни фотосесии…
Признавам си малко ми е кичозно и затова не взех и тези пластини… сори.
Както вече сте се досетили качеството на изображението е далеч от това на съвременните обективи. Едно такова мазничко, абериращо и с фокус едва ли не само в центъра на кадъра и то… честно казано дали е точно фокус.
За любителите на MTF криви, по-добре да не отваряме дискусия, но пък всички тези “лоши” характеристики са идеални за портретните фотографи.
Изображението е доста магично, а Petzval обективите се характеризират с много интересно завъртяно боке.
За да се възползваме максимално от този тип боке трябва внимателно да подбираме задния фон като например: снимки в гора, или пък множество светлинни източници – нещото, за което и аз взех Petzval 85mm. Недостатък е, че трябва да се нарушат някои композиционни правила и да разположите модела си в центъра, за да се усети с пълна сила завъртяното боке.
Аз обаче нямах модел и затова минах към абсолютно радикална промяна в начина на снимане и… бях очарован.
Снимах на абсолютен безфокус.
Няколкото часа в доста студеното време минаха като миг, защото искрено се забавлявах, експериментирайки до каква степен безфокусът ще създава светлинни светлописи.
Буквално само с леко врътване на фокусния механизъм към безфокус или още по към безфокус светлинките, които снимах променяха картинката.
В галерията след статията ще откриете снимки (не съм ги описвал) точно с такава минимална разлика от фокусиране и как се променят от това.
В моментите, в които имах хора в кадъра, не преминавах на свръх безфокус, а нарочно ги оставях да се виждат като силуети.
За съжаление София, не е най-добре украсеният град по Коледа, за разлика от други БГ градове, но токът е скъпа, а ремонта на “графа” се проточи”…
От сега планирам посещение по Коледните празници в един град, където според мен мога да създам незабравими светлописи с целия набор Petzval обективи. Няма да издавам кой и се надявам до година по това време да има нова галерия снимки.
Още малко за обектива. Снимах с Nikon Z6 и преходник като в менюто написах колко милиметра е обективът и горе долу каква диафрагма, за да ориентирам стабилизатора в тялото и да има някакво инфо в екзифа като ключова дума.
Хубавото при снимане с безогледална камера е, че в реално време виждате как ще излезе снимката и бързо може да нанесете поправки. Поради липса на съвременна система за фокусиране, каквато имат модерните ръчнофокусни обективи не работеше далекомера и камерата не отчита кога има фокус, но аз така или иначе снимах на безфокус.
Признавам, ако бях използвал фигурираните пластинки, щях да получа още по-голямо разнообрази в светлописите, но както казах малко кичозно ми изглежда, затова не съжалявам.
Petzval 85mm се предлага в два варианта – от чист месинг и боядисан в черна лакова боя. Ако държите да сте дискретен, то черният вариант е за предпочитане. Месинговият ви прави забележим от далече и подчертава странната форма на обектива, което от своя страна води до доста вперени във вас погледи.
Petzval 85mm покрива 35 mm стандарт матрица и може да се използва на всеки DSLR Nikon или Canon, като трябва да имате предвид кроп фактора, ако се използва на по-малки матрици.
С подходящ преходник може да се закачи и на всяка една безогледална фото камера като предимството го споменах по-горе.
Petzval 85mm f/2.2 Art оправдава края на името си. Това е обектив с който не се налага да прекарвате часове във фотошопене, а дава готова арт визия. Не е универсален или по-скоро цялата серия Petzval не са универсални, но си заслужава да имате поне един в чантата си, ако сте портретист, или си падате по абстрактната фотография.
Обещавам да наритам Николай Колев, който активно ползва Petzval обективи за своите фото сесии да даде малко арт потрети, така, че останете на линия статията ще се ъпдейтва.