Продължавам серията Zeiss Loxia с любимата дължина обектив на всички стрийт фотографи – Zeiss Loxia 35mm f/2. Този обектив определено се отличава с много от останалите в серията, както като рязкост, така и като дефокус, но всъщност за това ще си поговорим малко по-надолу.
За тези, които отварят тази статия, без да са погледнали предишните две от серията, то ето път към тях: Zeiss Loxia 21mm f/2.8 и Zeiss Loxia 25mm f/2.4
За всеки случай мушвам и тук общото видео за цялата серия. Гледайте го, защото в него има доста неща които тук не споменавам, за да не губя излишно време… все пак лято е.
Zeiss Loxia 35mm f/2 също както останалите обективи от серията е със здрав метален корпус, влаго и прахо защитен и в добавка има красив син твърд гумен пръстен, който освен за добрата защита откъм байонета, прави слагането и свалянето на обективи предизвикателство.
Обективът освен, че е най-компактен от цялата серия, е и най-светлосилен. Въпреки това гривната за фокуса е достатъчно голяма, за да се фокусира спокойно. Ще добавя една тънкост само за видеографите, които имат сет обективи с ринговете на Zeiss за „фолоу фокус” – да подредят всички обективи на маса с поставени капачки на байонетите и така по Zeiss Loxia 35mm f/2 да подравнят всички останали гривни за „фолоу фокус”.
Тук ходът на фокуса е осезаемо по-дълъг от хода при предходните обективи… Направо е два пъти по-дълъг – 180 градуса.
Говорейки за фокус, при използването на този обектив, а и другите от серията с по-дълго фокусно разстояние, вече е добра идея да се доверявате повече на „peaking-a” отколкото на очите си, особено в случаите, когато снимате на диафрагма 2.
Скалата за рязкост както се вижда също е по-тясна – при диафрагма 16 всичко е на безкрайност от около 2.5 метра нататък…
Ъгловият обхват на обектива е почти близък до човешкия – 54 градуса… Добре де, с 10 градуса повече, но е близък, може би затова е и предпочитан от стрийтърите.
Аз лично никога не съм харесвал тази дължина… Освен, когато обективът е поставен на камера с APS-C матрица. Тук този обектив се превръща в „нормален”, а аз много харесвам тази дължина. Накратко, за разлика от предходните широки обективи, тук спокойно може да го използвате и на двата типа размер на матрицата, без да загубите нищо.
Оптична схема „Biogon” позволява на широкоъгълните обективи да бъдат компактни и същевременно добре коригирани. Именно заради тази оптична схема обективът е по-компактен в сравнение с предходните широки…
Обективът притежава 9 елементи в 6 групи, като има само един специален елемент. Покритие T*, както се подразбира още от видеото по-горе.
Така… Zeiss Loxia 35mm f/2 е с видимо лоши оптични характеристики на фона останалите обективи от серията. Направо може да те заболи глава, ако гледаш чартове.
Може да видите галерията, правена с чарт ISO 12233.
Видимо рязкост по целия кадър започва да се забелязва едва при диафрагма 5.6, а оптималните работни диафрагми са 8–11. Освен това има видимо хроматично абериране, което автоматичният плъгин на Adobe чисти трудно и се налага в някои от кадрите това да се прави на ръка с плъзгачи.
Снимайки навън, обаче, дефокусът и бокето на Zeiss Loxia 35mm f/2 са просто невероятни. Оставам без думи и коментар. ОК, бокето може да не се хареса на някои, свикнали със старите руски „мазни helios-и“, защото тук си е типично за Zeiss – парички с остри ръбове. За мен като човек, снимал немалко с Zeiss, пък ми допада определено.
Ето 2-3 кадъра, че нямах много време за тест и ще се видим в следващата част за Zeiss Loxia 85mm f/2.4.